amazon -64

Visa din modifierade Amazon. Moderatorer
Robin
Posts: 22
Joined: Tue May 27, 2008 11:01 pm

amazon -64

Post by Robin »

jaha då var det gjort.

efter mycket funderande och ringande på annonser så hittade jag den. En amazon -64 tvådörrars i det skick som passade mig.

tänkte göra det här en liten projekttråd, och visa vad som händer med bilen och mina tankar kring detta renoverande.

självklart vill jag ha tips, trix, råd och synpunkter under vägen.

tanken med den här bilen är att renovera upp den i fint skick, inte tokoriginal och inte sönderkapad custom.
smakfullt renoverad skulle jag vilja kalla det:)

tänkte börja med lite bilder och ideer för bilen.
Image
på den lååååånga vägen från helsingborg hem till uppsala. 6,2 liters diesel till dragbil, billigt? NEJ.

Image
här står pärlan, snart ska hon ta mark hemma i uppsala och få rulla där under lång tid framöver.

Image
bara en skön bild:)
Last edited by Robin on Tue Jun 17, 2008 11:41 pm, edited 1 time in total.
Amazon -64 pärlvit.
olman
Posts: 407
Joined: Tue Oct 03, 2006 7:54 pm
Location: Gottröra
Contact:

Re: amazon -64

Post by olman »

Set riktigt fin ut !!! Ska bli kul att följa ditt arbete med den. Behövs fler amazoner här i stan .
22134 VF
1211962
Posts: 367
Joined: Sat Jan 26, 2008 4:06 pm
Location: skrika/fliseryd

Re: amazon -64

Post by 1211962 »

ser ju riktigt fin ut :D
amazon 62/63 färg 67 skifferblå ,org regnr H8625 typ P13134 cnr32704 motor nr 103116
122 sport -65 röd 46
bm 230 victor -56
volvo 855 t-5 290 hk+
Johan Svenzen Skrika Småland

har haft en underbar Amazon sommar
Uffe
Posts: 1120
Joined: Tue Jan 10, 2006 8:19 pm
Location: Ängelholm

Re: amazon -64

Post by Uffe »

Ser ju riktigt fin ut. Fin årsmodell och alltid underbart med vit Amazon. Avvaktar med spänning fler bilder på inredning, motorrum mm. Skall bli kul att följa dig. Gillar din kommentar om smakfull renovering. En uppsättning däck med smal (1") vit sida och ett par Albert skärmspeglar och du är klar :wink:
Amazon 1957
Robin
Posts: 22
Joined: Tue May 27, 2008 11:01 pm

Re: amazon -64

Post by Robin »

ha ha nja bara skärmspeglar och vit rand funkar inte för mig.

tankarna som gör mig sömnlös om nätterna är följande.

lack: bilen skall lackas om, samma vita färg men. går i funderingarna med svart tak. åsikter?

inredning: (den är röd i dagsläget) men jag vet inte om jag vill ha samma röd eller svart. åsikter?
inredningen är väldigt fin, men gammal och går sönder himla lätt. så det skall nog till en ny. just nu lutar det åt samma röda.

motor: det skall totalrenoveras en motor, smakfull renovering:) alltså: en lite värre kam, något iordninggjord topp, större bättre förgasare 1 eller 2 vet ej än. huvudsaken för mig är ett väldigt välstädat motorrum.

b18 eller b20? åsikter?

hjul: 15 eller 16" smothie fälgar lutar det åt i dagsläget. däck: 16" då blir det 205breda 60profil. 15" då blir det 205 breda 65profil.

så går mina tankar i dagsläget.

vad tror ni folket?

imorgon skall jag till garaget med kameran och go nuts! så imorgon eller fre kommer det fler bilder.


peace out.
Amazon -64 pärlvit.
Uffe
Posts: 1120
Joined: Tue Jan 10, 2006 8:19 pm
Location: Ängelholm

Re: amazon -64

Post by Uffe »

Du la in tråden under "original showroom". Åsikter om dina ideer? Lägg över tråden till "Custom showroom" och förändra bilen precis så som du vill ha den. Men, för mig känns det synd på en så, som det verkar i alla fall, fin originalbil. Men, du gör precis som alla andra, absolut som du vill med din/dina bilar :) Lycka till!
Amazon 1957
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Re: amazon -64

Post by Hasse63 »

Grattis till en fin bil

Håller med uffe :roll:
Du vill lacka om den varför då, Jag tycker på bilderna att den ser ut att vara nylackad.
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Robin
Posts: 22
Joined: Tue May 27, 2008 11:01 pm

Re: amazon -64

Post by Robin »

ja visst kan jag flytta den.

självklart gör jag som jag vill, men jag tycker om att diskutera och ta in andras åsikter.

nej nylackad e den inte, en del bättringar här och var som jag retar mig fruktansvärt mycket på.

själv tycker jag att ett jobb med en renovering går mycket lättare om man kan diskutera den med likasinnade människor, samt ta in lite åsikter om saker som man tankebrottas med själv. (ett botemedel mot sömnlöshet många gånger:)



har suttit en stund nu men hittar inte hur man flyttar den, kanske någon vänlig själ kan hjälpa mig med det?
Amazon -64 pärlvit.
Lars Bd
Posts: 4775
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re: amazon -64

Post by Lars Bd »

Än är den original och kanske du blir omvänd under resans gång, skicka ett pm när den inte längre platsar under original så flyttar jag tråden.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
Amazonsport
Posts: 933
Joined: Sat Jul 30, 2005 7:54 pm
Location: Näsum

Re: amazon -64

Post by Amazonsport »

Tänkte bara säga min åsikt också, i vår gemensamma kamp för att omvända dig.. :wink:

På bilderna ser den ut som ett jättefint originalexemplar som med små medel kan bli en finare originalbil(den är redan fin), kanske kan man byta sånt som lätt ändras tillbaka typ fälgar om man vill, men snälla såna här växer inte på träd längre så om du bestämmer dig för att bygga om på nåt sätt kanske du kan skaffa dig en lite sämre/redan ombyggd bil..

Men grattis till en pärla...
Amazon 121 -67 + Amazon 221 -66 + Amazon221-67 + Amazon 121-60
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: amazon -64

Post by QV »

Har ett förslag på rangordning
Robin wrote: hjul: 15 eller 16" smothie fälgar lutar det åt i dagsläget. däck: 16" då blir det 205breda 60profil. 15" då blir det 205 breda 65profil.

B20 motor : det skall totalrenoveras en motor, smakfull renovering:) alltså: en lite värre kam, något iordninggjord topp, större bättre förgasare 1 eller 2 vet ej än. huvudsaken för mig är ett väldigt välstädat motorrum.
Och sedan omlackering av motorrummet

I detta skick kan man köra med bilen och se vad man tycker om det.......

Skulle du inte gilla det så kan du sälja bilen i Original och få mer pengar tillbaka. Samt sälja motor och fälgar till annan custom intresserad Amazonägare.

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Robin
Posts: 22
Joined: Tue May 27, 2008 11:01 pm

Re: amazon -64

Post by Robin »

som det känns nu så kommer jag att göra som QV har föreslagit.

jag ska suga på omlackeringskaramellen under sommaren, det blir ju i vinter som jag gör det i sådana fall.

tänkte slänga in lite fler bilder, har inte full koll när jag håller på här vid datorn.
är bilderna för stora eller något i den stilen så mottages tacksamt beskrivning på hur man fixar sånt, men jag kör på tills dess. är mest glad över att jag lyckats få upp bilderna:)

motorrummet, inte mycket att säga om det än.
Image

skuffen. helt rostfri, det bruna är bara "gucka"
Image

fin hel och ren.
Image
Amazon -64 pärlvit.
Robin
Posts: 22
Joined: Tue May 27, 2008 11:01 pm

Re: amazon -64

Post by Robin »

inredningen. väldigt fin, passagerarstolen behöver en liten översyn. dom verkar ha bytt plats på stolarna, för inte ska väll "fällspakarna" vara vända inått?
Image

under hyllan sitter det högtalare, gjorde små hål i skivan och klädde med ett grått tyg.
Image

bytte motorkuddar och passade på att skrapa lite på balken, är den lackad i samma kulör som bilen original?
Image
Amazon -64 pärlvit.
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Re: amazon -64

Post by Hasse63 »

Det man ser på bilderna är en amazon i originalskick, och i fint originalskick dessutom. Höger skärmbalk kan vara bytt eller också har någon bara målad där. stoppningen på brädan ser hel ut...färgen på instrumenthuset är fint...grejer som gummistroppen som håller domkraften, den hembyggda hyllan, original tändspole, kedjan till "rullgardinen" mm gör en glad :D tänk till fler än en gång innan du "förstör" det skicket som är nu.

Färgen på motorbalken är säkert grå under smutsen.

Innan du trycker [Choose files] så välj 640x480 (large) strax där under då blir bilderna mindre mer lagom. Max är 800x600
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Mats Lysekil
Posts: 62
Joined: Sat Jan 05, 2008 5:09 pm

Re: amazon -64

Post by Mats Lysekil »

Hej Robin! Grattis till att du funnit en så fin 64:a. Måste hålla med föregående talare : Behåll bilen i original skick, eller i allafall så att du kan enkelt kan återställa den. Det verkar sunt att börja med motor rummet, det finns många som har erfarenhet utav att de låtit måla karossen ut vändigt, och därefter upptäckt att nivån på bilen blivit ojämn, och att börja grotta med med motor rummet efter utsidan är klar ,blir inte så enkelt som man tror. När jag började med mitt motor rum, och motorn urlyft, så gjorde jag rent ventilkåpan och olje tråget och målade dessa, de tog en kväll, de fungerade sedan som en sorts noll punkt ,de låg där på en hylla och gav en massa energi nåt hade blivit färdigt sedan försökte ja hålla samma nivå på resten,,,,,,,,,,,,,,,,,fick en ny kompis i en "borrmaskin med stålborste" den trollade med mina skitiga ,och små rostiga skruvar o muttrar de blev som nya, kasta inget gammalt innan du försökt göra rent det, borr maskinen funka oxå bra att göra rent framvagnen stag o broms sköldar, när man ändå är i närheten av motor rummet. Min fram vagnsbalk är blå grå, om du gör rent den kanske det finns något oskadat ställe där du kan jämföra med en färg karta, jag använde en RAL karta där fanns en som passade bra, sån kan du låna av en snäll billackerare??????? I nån färg affär kan du få ta med dig olika NCS prover, det kan oxå funka. Det är trevligt med en fräsch balk när övriga motor rummet är målat, som sagt det är mycket att tänka för att hålla en jämn nivå. OJ DET BLEV MÅNGA BOKSTÄVER DET HÄR ( börjar bli gammal o gaggig) Till sist en personlig åsikt ,måla inte motor rummet hög blankt de var det inte från fabrik, vid sista färglagret fick det säkert ryka in invändigt och bli en liten slöja ,man lyfte säkerligen inte på huven för sista lagret färg. Om du köper färg finns det möjligheter att blanda i lite mattpasta in en 3 dl skvätt, det bästa är att prov måla på en plåt brevid och låta torka över natt. Ett tids typiskt svart batteri vore trevligt att sänka ned, en vitare spolar burk kanske är ett litet lyft,, men för "tusan" SPAR den gamla. Många lycka till hälsningar Mats
Post Reply