Min Cornelia -61!!

Visa din original-amazon. Allt från objekt till pärla. Moderatorer
Post Reply
Cornelia
Posts: 188
Joined: Fri Jul 04, 2008 6:38 pm
Location: Göteborg

Min Cornelia -61!!

Post by Cornelia »

Jag är så lycklig. jag har i födelsedagspresent till mig själv köpt MIN första Amazon.
Då jag är född 61 ville jag ha helst ha en -61 men insåg att det inte fanns så många.
Det blev, vad jag trodde, en 60 i fint skick.
Idag när jag skulle registrera mig för medlemsskap i klubben kollade jag vad som stod på skylten i motorrummet: P12132VD => 61, Chassinr: 62224 => 61, Färg 50 Stämmer!, Klädselkod: 122-163 Stämmer!.
Vi har dubbelkollat i matrikeln med typ och chassinummer och det ÄR en 61!!!!

Jag är så lycklig......
Last edited by Cornelia on Thu Sep 04, 2008 7:28 pm, edited 1 time in total.
/tina
Rille
Posts: 55
Joined: Fri Apr 06, 2007 12:33 pm
Location: Ljungby
Contact:

Re: Min Cornelia 60=>61!!

Post by Rille »

grattis och välkommen :D
P 12134 VD (chassi 70500)
PeterB
Posts: 352
Joined: Tue Feb 26, 2008 9:21 pm
Location: Skellefteå

Re: Min Cornelia 60=>61!!

Post by PeterB »

Återigen, välkommen! Kul med en 61:a till, min var också felaktigt kallad för 60:a. Berätta gärna mer om bilen, och har du tillgång till en kamera så vi kan få nån bild är det extra kul! :wink:
Amazon 4dr -61 B16, M30, 6V. Patina!
Cornelia
Posts: 188
Joined: Fri Jul 04, 2008 6:38 pm
Location: Göteborg

Re: Min Cornelia 60=>61!!

Post by Cornelia »

Tack för välkomnande!
Jag återkommer med bilder, den är så ny för mig så jag har inte hunnit än, mindre än en vecka har jag haft henne.
Jag är den fjärde ägaren och återigen är den ägd/körd av en "tant". Första ägaren var en dam som ägde den till -84 då ytterligare en dam blev ägare. 2004 köpte en mysig man den men han sålde den till mig då han hade flera veteranbilar och ville/kunde inte ha den kvar.
Den har gått 12000 och har stått på en loge under ett par år under början på 2000-talet.
Allt fungerar och är fräscht utom att passagerardörren inte går att öppna utifrån utan nyckel. Det tar min högst personlige servicetekniker hand om. Tom spolarpumpen fungerar!
Jag har varit inne och läst en del av inläggen och har lärt mig så mycket bara på en vecka.
Jag dokumenterar och återkommer!
/tina
OrreBorre
Posts: 416
Joined: Tue Jun 13, 2006 6:26 pm
Location: i jär borti smålanda

Re: Min Cornelia 60=>61!!

Post by OrreBorre »

Vad är planerna för bilen då :?: :)
härligt att du är nöjd med den .
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Re: Min Cornelia 60=>61!!

Post by Hasse63 »

Hej och välkommen Cornelia.

Det var ingen dålig pressent du köpte till dig själv, hoppas den är helt i originalskick för de är så fina då. Du får ladda batterierna till kameran och sen visa oss din pärla. :wink:
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Cornelia
Posts: 188
Joined: Fri Jul 04, 2008 6:38 pm
Location: Göteborg

Re: Min Cornelia 60=>61!!

Post by Cornelia »

Mina planer för bilen:
Min högst personlige servicetekniker skall göra ett kompressionsprov då vi misstänker att det kan vara en bränd ventil. Motorn skall vara renoverad och ha gått ca 200 mil efter detta. Jag tycker att hon går fint men det finns vissa som har öra för annat än det jag lyssnar till.
Interiört är det hyfsat fräscht och jag håller på att smörja in gummimattan som faktiskt är riktigt fin. Bara sprucken vid växelspaken. Någon som vet om man kan laga från insidan? Silvertape ser jag inte som ett option!
Dörrsidorna är vattenskadade liksom taket men i stort sett helt. Detta skal på sikt bytas men originalen skall sparas. Stolarna är hela förutom förarstolen som har börjat fransa sig på ryggstödet. Annars finns inte mycket att göra mer än att putsa och feja. I vinter blir det målning och puts av fälgar.
Är det någon som vet var man kan få tag på ett 6-volt elschema? De jag har hittat är alla för 12-volt.
Jag har satt kameran på laddning och skall be om hjälp med att lägga in bilderna!
Vi hörs!
/tina
Cornelia
Posts: 188
Joined: Fri Jul 04, 2008 6:38 pm
Location: Göteborg

Re: Min Cornelia 60=>61!!

Post by Cornelia »

Här kommer lite bilder av bilen tagna av den tidigare ägaren.
Image
Image
Det kommer mera...... :)
/tina
Amazon
Posts: 917
Joined: Tue Jul 20, 2004 11:29 am
Location: Göteborg
Contact:

Re: Min Cornelia 60=>61!!

Post by Amazon »

Trevligt med ännu en tidig Amazon. Hoppas du blir nöjd med den!
Volvo P1200VB 1958
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Re: Min Cornelia 60=>61!!

Post by Hasse63 »

Ser ut att vara i ett riktigt bra skick, mer bilder vill vi ha :D
Härlig färgkombination på inredningen tycker jag.
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Uffe
Posts: 1120
Joined: Tue Jan 10, 2006 8:19 pm
Location: Ängelholm

Re: Min Cornelia 60=>61!!

Post by Uffe »

Kul att du skaffat dig en fin och välbevarad gammal Amazon. En investering i riktig lycka :wink: Är det originallacken man ser eller har den fått någon omlackering under årens lopp? Ser ut att vara fri från rost, i alla fall av bilderna att dömma. Kul att följa dig och dina åtgärder i garaget :D
Amazon 1957
Cornelia
Posts: 188
Joined: Fri Jul 04, 2008 6:38 pm
Location: Göteborg

Re: Min Cornelia 60=>61!!

Post by Cornelia »

Fick idag ett mail från Vägverket om att jag har fått igenom min begäran om ändring av typ och årsmodell, nu kommer nya regbeviset att stämma med märkningen i bilen. :D
Har ännu så länge inte gjort något annat än tagit hand om interiören, tvättat och smort in.
Skaffade en extra nyckel och har gjort en kompression mätning => mycket riktigt är vår misstanke om en bränd ventil verklighet. :( Detta skall åtgärdas direkt efter semestern. Nu är vi bara ute och glidåker försiktigt!
Jag känner mig lite dum för det berömda flinet kommer så fort man sätter sig i bilen! Men det är kul att så många tittar och pekar! Jag som aldrig lyckas hålla hastigheten lyckas nu tom vara lite under till lycka för mina barn som annars kallar mig "ledfoot" "the pedal in the metal".
/tina
Cornelia
Posts: 188
Joined: Fri Jul 04, 2008 6:38 pm
Location: Göteborg

Re: Min Cornelia 60=>61!!

Post by Cornelia »

Så var avgasventilen bytt av min högst personlige servicetekniker. Försökte sticka ner näsan och lära mig lite men det är nog kört, intaget av ny kunskap är begränsad då jag måste släppa ifrån mig något annat och jag vet inte vad...... :!: Jag fick istället nöjet att åka och handla i Fristad hos dessa goa killar, kan inte förstå att de känner igen mig :shock:
Det var inte helt problemfritt då vi skulle sätta in en termostat (som förre ägaren hade plockat bort) gick motorn varm trots att termostaten skulle öppna vid 71 grader. Inget fel på termostaten men det fungerar inte att ha den monterad. Någon som känner igen sig? :?: Nu kör vi utan.....
Nästa pilsner är ett oljud i bakre bromstrumman, detta skall undersökas imorgon. Så har vi då den kvittrande fågeln bakom instrumentet, kan det vara en skata?
Nu har jag nästan kommit på hur man gör med bilder.....det kommer! Det är inte lätt att lära gamla hundar.... :D
/tina
Kent1
Posts: 131
Joined: Sat Nov 04, 2006 10:31 am
Location: Tavelsjö
Contact:

Re: Min Cornelia 60=>61!!

Post by Kent1 »

I de flesta fall är anledningen till att motorn går varm, kylaren.
Ta och cella om kylaren och säg till om att det ska vara rätt typ av cellpaket. Avlagringar brukar sitta så hårt att det sällan går att rengöra en gammal kylare med ett bra resultat.
Sätt inte i någon annan begagnad kylare för då får du bara samma problem någon gång senare och så är det ju roligt att ha kvar originalkylaren även om det bara är baljorna kvar.
Om det inte är kylaren som är problemet kan det tänkas att vattenpumpen är slut. Är skovlarna av järn händer det att de rostar för mycket.
Slutligen har vi en till möjlighet som brukar förekomma.
Om bilen tidigare har läkt vatten och man har fyllt på rent vatten ofta under en längre tid brukar blocket rosta invändigt pga det syrerika färska vattnet utan glykol. Detta får i sin tur till följd att det avlagras så mycket rost i blocket att kylvattnet inte kommer åt tillräckligt stor yta i blocket för att kyla ner temperaturen.
Det finns säkert fler felkällor men det här var tre vanliga fel.

Och till er som vill se på bilder. Gå in på Volvo Amazon Picture Gallery så hittar ni fler bilder på bilen eller använd denna direktlänk.
http://www.volvoamazonpictures.se/car_p ... 0_1192.htm
Last edited by Kent1 on Fri Nov 18, 2011 11:59 am, edited 1 time in total.
Titta på och skicka in dina amazonbilder till www.volvoamazonpictures.se
Originallitteratur hittar man på www.hortlund.se
Cornelia
Posts: 188
Joined: Fri Jul 04, 2008 6:38 pm
Location: Göteborg

Re: Min Cornelia 60=>61!!

Post by Cornelia »

Tack för tipsen, jag skall vidarebefodra dem till serviceteknikern!
Han har precis bytt hjullager på höger bak. Vi var ute och åkte och när jag svängde lite vänster så lät det som om jag tappat hjulet men det kändes inget i ratten. :?:
Efter undersökning av bromsarna, vilket vi trodde först, så var beskedet att det var bara att åka, det såg bra ut. Sagt och gjort, jag var ute och finåkte, svängde vänster, och fick återigen hjärtat i halsgropen. Nu togs det mer på allvar och en riktig undersökning vidtog. Symptom beskrivning av ljud och även återkallning av ljud => vänstersväng!! Inhandling av avdragare och inhandling av hjullager vidtog. Men nu går hon fint igen. :) Tempen ligger bra utan termostat! Kylaren är förövrigt bytt av tidigare ägare.
Nu väntar jag bara på bättre väder så man kan ge sig ut, ösregn och blåst är inget vidare!
Jag är borta över helgen men har skrivit en önskelista på vad serviceteknikern skall hålla utkik efter på VROM. Vi får se vad han kommer hem med!
/tina
Post Reply