Min Cornelia -61!!

Visa din original-amazon. Allt från objekt till pärla. Moderatorer
Lars Bd
Posts: 4775
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re: Min Cornelia -61!!

Post by Lars Bd »

Man bytte däckdimension till 64 års modell och det var förmodligen då som en eventuell förändring av den vita randen kom. Jag har någonstans läst att den smala randen kom 64 men kan inte hitta det igen så det är nu en osäker uppgift. 65 fick samtliga vagnar svarta däck enligt ett verkstadsmeddelande.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
Cornelia
Posts: 188
Joined: Fri Jul 04, 2008 6:38 pm
Location: Göteborg

Re: Min Cornelia -61!!

Post by Cornelia »

Nu är våren kommen! Cornelia är hämtad, bara att sätta i batteriet, kolla oljenivå, kylare också starta. Hon har nog mått ganska bra i sitt sällskap av husvagnar och några båtar.
Så var det då äntligen gjort, hjulen är fixade! Tänk att man har gått och dragit på detta sedan i julas.

Däck monterade och balanserade, putsat lite krom, fått på dekaler på navkapslarna.
Sen fick den personlige serviceteknikern jobba lite medan ägarinnan tillbringade lite tid i köket (man skall ju dela på sysslorna?!)

Image
Så ser mina vinterdäck ut
Image
Däck med rand
Image
Lite arbete
Image
Visst blir det skillnad?
Image
Son, som tror att bilen är hans! :lol:

Nu skall det njutas!!
/tina
Shift
Posts: 974
Joined: Sat May 20, 2006 12:23 am
Location: Borlänge / Uppsala

Re: Min Cornelia -61!!

Post by Shift »

Fruktansvärt läcker :D Wow!
Det som inte går att laga går att skruva sönder
Rappel
Posts: 836
Joined: Thu Jan 24, 2008 5:07 pm
Location: boden

Re: Min Cornelia -61!!

Post by Rappel »

kan inte säga annat än de shift sa! mkt vacker bil! :wink:
Röd 67a
Graffitgrå 65a


VERKSTADSHANDBÖCKER!
http://www.volvoamazonpictures.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Cornelia
Posts: 188
Joined: Fri Jul 04, 2008 6:38 pm
Location: Göteborg

Re: Min Cornelia -61!!

Post by Cornelia »

Idag har Cornelia visat magen för besiktningsmannen. Det gick bra! Rent papper, jämn bromsverka och fördelning fram/bak och dessutom bara 3,2 i CO-halt! :D
Hon fick en beundrare som ville ha med henne hem men där sa jag vänligt men bestämt NEJ.
Lite komplimanger på parkeringen när vi var och handlade fick hon också. Vad stolt man blir! :D :D
Jag har putsat lite extra inför Volvomuseets dag på lördag och hoppas att jag får till en liten tvätt invändigt också. Putsat den invändiga kromen har jag iallafall gjort.
Jag hoppas att Cornelia får träffa många vänner på lördag!
Väl mött!
/tina
hero
Posts: 357
Joined: Sun Nov 18, 2007 8:23 am
Location: "Södra Sverige"

Re: Min Cornelia -61!!

Post by hero »

Grattis till blankt papper! :D Sånt känns alltid KUL!
Praise the Lowered
Cornelia
Posts: 188
Joined: Fri Jul 04, 2008 6:38 pm
Location: Göteborg

Re: Min Cornelia -61!!

Post by Cornelia »

Hu vad tiden går fort när man har roligt!
Har varit på Tjörnbroträffar, Volvo museets dag och Tjolöholm.
Image
Fika!!
Image
Visst är det kul att titta under!?
Image
Vilken fantastisk uppslutning från Amazonklubben på Tjolöholm. Man fick verkligen trängas i hagen!

Imorgon skall det åkas Nationaldagsrally i Alingsås. Syns vi då kanske?
/tina
Cornelia
Posts: 188
Joined: Fri Jul 04, 2008 6:38 pm
Location: Göteborg

Re: Min Cornelia -61!!

Post by Cornelia »

Serviceteknikern har inte gjort något på Cornelia utan vi har fått roa oss bäst vi vill. Därför har vi kört Veteranbilsrally den 6:e juni. Det var kul och jag såg ett objekt med ha begär:
Image
En 61:a helt i original, två ägare, aldrig vinterkörd, alltid varmgarage. Gummilisterna såg ut som nya!!
Image
SAAB Sonett, chassinummer tre av sex byggda!
Image
Dick van Dykes gamla bil, nu ägd av en annan Dick

Det var ont om Amazoner i detta rally. Det var jag och en till!

Sen har jag idag varit på en reklamfotografering för ett klädföretag. Det är deras annonskampanj för nästa vår som fotats.
Jag kommer att få expertfoton men så länge får ni hålla tillgodo med sonens.
Image
Modeller i bilen
Image
Bättring av make up
Image
Organiserat kaos
Image
Tre modeller
/tina
hero
Posts: 357
Joined: Sun Nov 18, 2007 8:23 am
Location: "Södra Sverige"

Re: Min Cornelia -61!!

Post by hero »

Häftigt!
Om sonen är i tonåren, kan jag nog tro att han trivdes den dagen.. ;)
Praise the Lowered
Cornelia
Posts: 188
Joined: Fri Jul 04, 2008 6:38 pm
Location: Göteborg

Re: Min Cornelia -61!!

Post by Cornelia »

Du har så rätt!!! Han var med för att dokumentera (fota) men dokumentationen blev på lite annat än vad jag hade tänkt mig. :lol:
Som tur är är jag lovad foton från proffs fotografen.
/tina
Amapola
Posts: 460
Joined: Tue Oct 17, 2006 9:56 pm
Location: Backaryd

Re: Min Cornelia -61!!

Post by Amapola »

Vad roligt att reklamnissarna äntligen upptäckt vår svenska bilskatt. Kutym är ju annars att det ska vara amerikanska bilar från 50- och 60-talen, helst utan tak.
Apropos ingenting, så vill jag ge dig en eloge för ditt fina reportage i Amazonbladet. Synnerligen läsvärt.
Det är alltid bra väder när man amazonar.
http://s117.photobucket.com/albums/o61/Amapolas_bilder/
Cornelia
Posts: 188
Joined: Fri Jul 04, 2008 6:38 pm
Location: Göteborg

Re: Min Cornelia -61!!

Post by Cornelia »

Bugar och tackar! Det gav mersmak så det dyker nog upp lite mer.
/tina
Cornelia
Posts: 188
Joined: Fri Jul 04, 2008 6:38 pm
Location: Göteborg

Re: Min Cornelia -61!!

Post by Cornelia »

Igår var vi på utflykt. Cornelia, serviceteknikern och jag var i Älmhult över dagen. Cornelia fick jobba i värmen och vi andra hade KD i kupen. Alla kan ju inte sitta med vinterpälsen på som QV med fru!
Det var en trevlig dag med mersmak och Cornelia hängde med B18:orna riktigt bra. Vi skall träna på att ligga på hårt underlag så får vi se om det blir tält nästa år. :wink:
Hemresan gick riktigt bra och serviceteknikern fick köra sista biten, naturligtvis bara för att inte Cornelia skulle bli dålig av den långa färden. Att jag fick vila huvudet mot B-stolpen hade inget med saken att göra. :D
Bilder kommer när teknikern har tid att lägga över dem från kameran, idag har han bytt vattenpump på karosstrimmet.
/tina
Cornelia
Posts: 188
Joined: Fri Jul 04, 2008 6:38 pm
Location: Göteborg

Re: Min Cornelia -61!!

Post by Cornelia »

Nu har serviceteknikern jobbat färdigt och har gjort bilder tillgängliga!
Image
Fina bilar på rad
Image
Fler fina bilar på rad på torget i Älmhult
Image
Bad för de som tordes!!
Image
Oanade talanger hos flera deltagare!
Image
ååååh, dessa linjer.
/tina
Cornelia
Posts: 188
Joined: Fri Jul 04, 2008 6:38 pm
Location: Göteborg

Re: Min Cornelia -61!!

Post by Cornelia »

Serviceteknikern har ägnat lite kärlek, inte åt mig direkt men mot Cornelia och det får man väl räkna som en kärlekshandling.
Han har jagat jordfel, inte jordekorrar, de hade antagligen varit lättare att hitta. Men fel har lokaliserats och åtgärdats.
Blinkersinsatserna var nästan helt upprostade och hade såklart dålig jord. För klen kabel till batteriet har också bytts. Det försvann 0.5 V där och det är ju faktiskt nästan 20% och med 6 volt behövs allt!

Idag hade jag och Cornelia tänkt att åka till havet och äta lunch med en kompis men det blev inte så. Istället har jag blivit tutad och hytt åt då hon blev trött i en rondell och stannade. De som kom efter trodde nog att vi stod där för skoj skull. Dessutom ösregnade det. Som tur var var serviceteknikern tillgänglig och slängde sig i bilen för att bogsera hem oss. Det visade sig att kolet i fördelardosan hade lossat. Jag passade på att studera lite blinkers statistik i rondellen och 8 av 10 blinkar inte alls, 1 av 10 blinkar in men inte ut och resten blinkade både in och ut. Detta var under en halvtimme vid lunchtid.
Jag och V40 fick åka på lunch och när jag kom hem var Cornelia fit for fight igen. Tänk vad det är bra med servicetekniker!
Skaffa er en sån! :D
/tina
Post Reply