Pochens Amazon 66

Visa din modifierade Amazon. Moderatorer
Pochen
Posts: 55
Joined: Wed Nov 07, 2007 4:10 pm
Location: Gnarp

Pochens Amazon 66

Post by Pochen »

Nu har jag inhandlat min första Amazon ;)
Det är en 2dr 1966 med ankstjärt och lite 80-tals kultur kvar på :)
De sitter en B18 i som inte har blivit startad sen 99 då han ställde bort bilen, gjorde ett försök idag att starta den men den tände till 2 gånger så jag ska serva motorn och pröva ätter de... Sen blir de lite rostlagningar lackbättringar och kanske en ny motor.. (B20) Trimmad sugmotor....

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Re: Pochens Amazon 66

Post by Hasse63 »

Grattis till ett till synes bra bilsköp. Kul med lite 80-talsstuk.

Är bilderna tagna hos förra ägaren? Tänkte på att den står på gräsmattan, vilket inte är bra.
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Pochen
Posts: 55
Joined: Wed Nov 07, 2007 4:10 pm
Location: Gnarp

Re: Pochens Amazon 66

Post by Pochen »

Hos förra ägarn.. syndes att den stått där med dock... såg att de va lite rostigt under bilen så jag river nog ur inredning och kikar om golvet är friskt... annars är jag rätt nöjd själv ;)
Lars Bd
Posts: 4775
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re: Pochens Amazon 66

Post by Lars Bd »

Det ser ut som att höger skärmbalk är dålig så du bör nog plocka av skärmarna och kolla innan det blir värre.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
Pochen
Posts: 55
Joined: Wed Nov 07, 2007 4:10 pm
Location: Gnarp

Re: Pochens Amazon 66

Post by Pochen »

Högra sidan på bilen är rostig fast det kanske inte syns 100% på bilderna.. Men Bakom lyktsargen höger så är de ett stort jävla rosthöl och höger skärmkant bak bör bytas... tänkte plocka av framskärmen och ta den till jobbet och snida till en ny plåt.
Pochen
Posts: 55
Joined: Wed Nov 07, 2007 4:10 pm
Location: Gnarp

Re: Pochens Amazon 66

Post by Pochen »

Försökte bogsera igång den idag.. Den gav bara en massa avgasknallar och va på gång ibland men den gick inte igång.. Kan de vara nå tändningsproblem de handlar om tro?
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Re: Pochens Amazon 66

Post by Hasse63 »

Har den stått länge så kan mycket ha hänt. Kolla upp tändningen, har du gnista? Tändstift, brytare, kondensator ev, fördelarlock, rotor tändspole och tändkablar kan vara felande.

Får förgasaren bränsle? om inte så kan pumpen vara dålig, bränsleledingen mellan tanken och pumpen kan också vara skadad/ rostig. Är inte så hemma på förgasaren men den kan också krångla en del.

Har du gnista så prova ge den några supar rakt ner i förgasaren (1-2 kapsyler räcker) tänder den inte till då så står tändningen fel. Hur den ska stå hittar du på länken nedan.
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Pochen
Posts: 55
Joined: Wed Nov 07, 2007 4:10 pm
Location: Gnarp

Re: Pochens Amazon 66

Post by Pochen »

Har kollat gnista, bränsleledningar, tankat 20 liter bytt till ny soppapump som jag hade liggandes.. nytt fördelarlock... men brytarspetsarna va jag osäker på..Jag gav den en sup och det smäller bara då, kommer en massa sot och skit ur avgassystemet så jag tänkte om den kan ha sotat igen eller något dylikt ?? tänkte fara in och handla nytt elsystem nått tag för det ser lite otrevligt ut med torkade tändkablar osv...
xorox_88
Posts: 306
Joined: Fri Nov 24, 2006 2:55 pm
Location: sundsvall
Contact:

Re: Pochens Amazon 66

Post by xorox_88 »

den där va allt fager den
http://www.garaget.org/xorox_88

Går det att börna med den?
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Re: Pochens Amazon 66

Post by Hasse63 »

Pochen wrote:Har kollat gnista, bränsleledningar, tankat 20 liter bytt till ny soppapump som jag hade liggandes.. nytt fördelarlock... men brytarspetsarna va jag osäker på..Jag gav den en sup och det smäller bara då, kommer en massa sot och skit ur avgassystemet så jag tänkte om den kan ha sotat igen eller något dylikt ?? tänkte fara in och handla nytt elsystem nått tag för det ser lite otrevligt ut med torkade tändkablar osv...
Du skriver inte om du har gnista på stiften och inte om det kommer bränsle fram till förgasaren. Ta lös bränsleslangen från förgasaren och vrid på nyckeln, det ska pulsera fram bränsle.
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Pochen
Posts: 55
Joined: Wed Nov 07, 2007 4:10 pm
Location: Gnarp

Re: Pochens Amazon 66

Post by Pochen »

aa bränsle kommer fram.. men jag tror nån har vare och pilla på tändningen kanske.. ska fortsätta lite imorrn och se hur de slutar..
Pochen
Posts: 55
Joined: Wed Nov 07, 2007 4:10 pm
Location: Gnarp

Re: Pochens Amazon 66

Post by Pochen »

Var på biltema idag och handlade Tändkablar, Tändspole, Tändstift, Rotor, Fördelarlock och brytare så jag ska sätta dit det nån dag och provstarta igen, när man har semester så vill man just inte gå ut och meka jämt heller när de finns öl och solstol ;)
Shift
Posts: 974
Joined: Sat May 20, 2006 12:23 am
Location: Borlänge / Uppsala

Re: Pochens Amazon 66

Post by Shift »

Pochen wrote:när man har semester så vill man just inte gå ut och meka jämt heller
:(
Det som inte går att laga går att skruva sönder
OrreBorre
Posts: 416
Joined: Tue Jun 13, 2006 6:26 pm
Location: i jär borti smålanda

Re: Pochens Amazon 66

Post by OrreBorre »

Det är ju då man ska göra de 8)
roberth
Posts: 514
Joined: Sat Jul 29, 2006 2:54 pm
Location: skellefteå
Contact:

Re: Pochens Amazon 66

Post by roberth »

Grym mittkonsol! 8)
Amazon 122S-65
Cresent Scoterett-65:a
Mazda Miata (mx-5) -97:a
http://www.domherre.se/
Post Reply