B18B med weber 32/36 - kraftlös vid snabb acceleration

Moderatorer
Post Reply
Nybörjaren
Posts: 45
Joined: Sat May 21, 2005 4:00 pm

B18B med weber 32/36 - kraftlös vid snabb acceleration

Post by Nybörjaren »

Jar har bytt till weber 32/36 på min B18 vilket har fungerat mycket bra. Jag körde med denna förgasare först på min orginal B18A samt nu på min nyrenoverade B18B motor (C-kam). Mycket nöjd med allt utom en sak. Om jag gör en mjuk "uppgasning" så drar motorn starkt jämt och bra i hela registret. Däremot fungerar det inte så bra om jag från normalt varv (drygt 2000 varv) trycker pedalen i botten och öppnar bägge förgasarportarna på en gång. Då är det som att motorn blir kraftlös och accelererar långsamt till motorn kommer upp i ett visst varvtal (vet ej vilket i brist på varvräknare) då motorn plötsligt blir superpigg och axar som fan. Det blir även ett dovt dönande ljud i avgasröret när jag försöker gasa på detta sätt som sedan släpper successivt när varvet stiger.

jag tolkar det som att motorn vi fullt spjälöppning får antingen för mycket luft alt. för mycket bränsle. Kanske kan det även bero på att accelerationsmunstycket ger för mycket eller för lite bränsle, men det finns inte så många storlekar på acc.munstycken till dessa förgasare så troligtvis är det inte problemet (har storlek 55/enkel - bestyckningstabeller anger 50 till 55).

Finns det något sätt att avgöra om kraftlösheten beror på för mycket luft eller för mycket bensin i luftbränsleblandningen? Jag har nu samma bestyckning som rekomenderas till B18-B20 med K-kam.

Tipps om hur jag skall gå vetenskapligt tillväga för att bestycka rätt? Att prova sig fram i blindo blir så dyrt...
User avatar
Hasse63
Posts: 6291
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Re: B18B med weber 32/36 - kraftlös vid snabb acceleration

Post by Hasse63 »

Det låter som om det är ett för litet bränslemunstycke i sekundär/ andra porten. Har du kollat upp bestyckningen och gämfört med vad t ex Misab rekomenderar. Rengör ev. och kontollera att munstyckerna sitter i rätt port enligt sprängskiss.
http://www.misab.se/meny.htm
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Nybörjaren
Posts: 45
Joined: Sat May 21, 2005 4:00 pm

Re: B18B med weber 32/36 - kraftlös vid snabb acceleration

Post by Nybörjaren »

Japp jag har kontrollerat ett antal olika bestyckningsalternativ. Det som jag körde på var misabs rekomendation för B18 med K-kam (fast jag bara har C-kam). Konstaterar att skillnaden i bestyckningsråd vad det gäller olika vassa B18 och B20 endast skiljer på storleken på det primära huvudmunstycket. Har nu även provat att gå upp en storlek på det sekundära från 135 till 140. Upplever dock inte skillnad vi körning och gaspådrag. Ska även prova att gå upp till 145. Tvivlar dock på att det gör några underverk....

Jag funderar dock på om jag inte bör byta acc.munstycket. Jag har ett som bara ger till den primära kammaren. Det finns även sådana som ger till båda kamrarna och det borde kanske ge en bättre balans när man vid snabb acceleration öppnar båda portarna på en gång??!

Alla munstycken är rena och på rätt plats. Flera tipps?
User avatar
Hasse63
Posts: 6291
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Re: B18B med weber 32/36 - kraftlös vid snabb acceleration

Post by Hasse63 »

Det ska räcka med de munstycken du har, det ska till betydligt värre grejor innan ett dubbelt accmuntycke gör nytta. Hur står din tändning? för låg gör den också slö.
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Amazonjonas
Posts: 66
Joined: Fri Oct 07, 2005 7:21 pm
Location: tidaholm

Re: B18B med weber 32/36 - kraftlös vid snabb acceleration

Post by Amazonjonas »

Har upplevt samma sak på en b20,fast då tror ja kammen hade en del inverkan. stendöd upp till ca 3000varv men sen sluta den aldrig varva.var en b20 med portad b18 topp samt klotformade förbränningsrum "lite expriment bara" boa7 kam samt weber 32/36.stack som fan efter 3000 som sagt.
shine can never replace attitude
matza
Posts: 73
Joined: Tue Feb 03, 2004 10:26 pm

Re: B18B med weber 32/36 - kraftlös vid snabb acceleration

Post by matza »

Jag hade liknande "problem" med en 2-liters Timobyggd B20 för ett antal år sedan. Den har Timos 7.17-kam samt Weber 36DCD förgasare. Jag kontaktade Ronwill och bytte en del munstycken enligt deras rekommendationer. Det blev en viss förbättring med inte så bra som jag anser att en motor skall fungera. Kommer ej ihåg om jag bytte just acc pumps-munstyckena eller ej. Det kom andra saker emellan och maskinen har blivit stående sedan dess. Rolle på Ronwill var dock inne på acc pumps munstycken samt även på fördelaren, att tändningen hinner "slå ut" ordentligt. Kontakta Ronwill de kanske kan hjälpa dig. Bra om du har uppgifter på din bestyckning etc innan samtalet.
Nybörjaren
Posts: 45
Joined: Sat May 21, 2005 4:00 pm

Re: B18B med weber 32/36 - kraftlös vid snabb acceleration

Post by Nybörjaren »

Tack för tippset. Kanske läge att fråga någon firma som har lite mer erfarenhet än den jag lyckats skrapa ihop. Jag har inte någon bred erfarenhet av olika motorer så det är svårt att veta när motorn är optimaltbestyckad/inställd. Motorn går nog egentligen mycket bra men jag har bara en känsla i magen av att den skulle kunna gå lite bättre och man vill ju gärna att den skall gå så perfekt det bara går :wink:

Motorn är som sagt en B18A som är ombyggd till B18B. Har även en elektronisk fördelare av typ 123ignition som har den rätta tändkurvan för B18B programerad. När jag ställde in tändförställningen så ställde jag den således c:a 17-19 grader f.ö.d. enligt vad som anges i verkstadshandboken för B18B motorerna. Men det kanske är för lågt ändå? Tändförställningen för B18A är ju c:a 21-23 grader enligt rekommendation. Jag tänkte prova att ställa om tändförställningen för att testa, MEN hur vet jag vilken som är den optimala tändförställningen för just min motor. Måste finnas något sätt att prova eller "mäta" fram det. Jag är inte tillräckligt erfaren för att lysna mig till det...
User avatar
Hasse63
Posts: 6291
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Re: B18B med weber 32/36 - kraftlös vid snabb acceleration

Post by Hasse63 »

Har du bra hörsel så ställ den så högt det bara går = strax under där den börjar spika, inte helt lätt och riskfritt att komma dit dock.

Graderna som står i bökerna kanske inte alla gånger kan följar till punkt och pricka då fördelare mm slits med åren.
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Lindqvist Racing
Posts: 132
Joined: Wed Mar 03, 2004 7:37 pm

Re: B18B med weber 32/36 - kraftlös vid snabb acceleration

Post by Lindqvist Racing »

Hasse63 wrote:Har du bra hörsel så ställ den så högt det bara går = strax under där den börjar spika, inte helt lätt och riskfritt att komma dit dock.
Det där tycker jag definitivt inte är rätt väg att gå. Att åka omkring med för tidig tändning, vilket kan bli fallet, gör bara att motorn går sämre fast den inte spikar. Den optimala tändtidpunkten hittar man i bromsbänken eller rullande landsvägen. Förutsatt att det inte spikar, då får man sänka tändningen med effektförluster som följd, eller åka med bättre bränsle.
I ditt fall "Nybörjaren" tycker jag att du ska utgå ifrån originalvärdena för B18B då du har den tändkurvan i fördelaren. Sen är det möjligt att den kan gå bättre med någon grads förändring, men det är nog svårt att avgöra med öra och känsel.
Vad gäller trimmade motorer, så har jag aldrig hamnat på något annat än 35-38 graders max förtändning i bromsbänk. Detta gäller då B20.
Mitt tips vad gäller förgasaren är större accmunstycke.
Nybörjaren
Posts: 45
Joined: Sat May 21, 2005 4:00 pm

Re: B18B med weber 32/36 - kraftlös vid snabb acceleration

Post by Nybörjaren »

Jag har ett större accelerationsmunstycke liggande så jag får prova det med. Jag är också benägen att tro att det kan hänga på accmunstycket. Jag har studerat mängden bränsle som accmunstycket ger och tycker strålen ser "svag" ut och då jämnför jag med den accstråle som ges av min orginal zenithförgasare som satt på först och som ger betydligt mer. Nu är det ju två helt olika förgasare så en sådan okulär jämnförelse kanske inte är helt rättvisande - dock säger mig magkänslan att det kan vara lösningen på problemet.

Gällande tändförställningen: Den elektroniska fördelaren är ny och med rätt tändkurva så någon förslitningstolerans som förändrar tändiställningen något märkbart från angivna värden borde inte föreligga. Dock blir jag lite osäker på vad det är jag skall eftersträva - så tidig eller sen tändförställning som möjligt?

"Vad gäller trimmade motorer, så har jag aldrig hamnat på något annat än 35-38 graders max förtändning i bromsbänk." Vid vilket varv har du denna tändförställning? Verkstadshandboken anger 21-23 grader vid 1500 varv för B20A och 10 grader vid 600-800 varv för B20B. 35-38 grader f.ö.d. låter väldigt tidigt eller? Eller man kanske vill ha så tidigt som möjligt för att få så maximal förbränning som möjligt? Samtidigt verkar ju "B-motorerna" som har högre effekt ha lägre tändförställning än A-motorerna så då verkar ju låg tändförställning vara att eftersträva...vad ska jag eftersträva - vad är den bakomliggande teorin - jag känner mig något förvirrad. :?
Amazon851966
Posts: 8
Joined: Sun Dec 20, 2020 2:08 pm

Re: B18B med weber 32/36 - kraftlös vid snabb acceleration

Post by Amazon851966 »

Många år efter men, fick du rätt på problemet. Jag har nämligen exakt samma fenomen B18 k kam weber 32 36 som nästan dör vid fullgas
User avatar
Hasse63
Posts: 6291
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Re: B18B med weber 32/36 - kraftlös vid snabb acceleration

Post by Hasse63 »

Byt till dubbla su så får ni gassvar. 28/36 är inte alls nån trim förgasare.. Hade en sån först, bytte till 36/36, blev skillnad. numera bara su som gäller
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Post Reply