renovera? trumbromsar på en 64

Moderatorer
Post Reply
hero
Posts: 357
Joined: Sun Nov 18, 2007 8:23 am
Location: "Södra Sverige"

renovera? trumbromsar på en 64

Post by hero »

Jag har besiktning om ca 1½ månad och har tänkt försöka fixa så mycket jag bara kan på den tiden.
Jag har märkt att ibland? vid hård inbromsning kan bilen styra starkt åt höger.
Förövrigt är kanske inte bromsarna de bästa, och jag misstänker att de aldrig gjorts något åt.

För att göra en "minikoll" över bromsarna, vilka saker är det i regel man behöver att köpa?
Och var kan ni rekomendera att jag köper dem? pris/kvalitet.
Praise the Lowered
Lars Bd
Posts: 4775
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re: renovera? trumbromsar på en 64

Post by Lars Bd »

Det som behövs är backar hjulcylinderpackningar (förmodligen kompletta cylindrar) bromsrör och bromsslangar, har man tur slipper man byta bromsrör men det övriga är vad man bör byta både fram och bak för att kunna lita på sina enkretsbromsar i 10 år till.
Glömde, även huvudbromscylindern bör bytas/renoveras.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: renovera? trumbromsar på en 64

Post by QV »

Jag gjorde som Lars rekomenderade bytte / renoverade allt på min 63'a, detta eftersom det är enkrets. Efter detta drog bilen snett vid inbromsning..... Efter att ha grundjusterat bromsarna två gånger så fungerar dom nu som de skall. Biter fint. På min bil finns ingen självjustering av bromsbanden så man måste justera dom eftersom de slits. Det är kanske det som är ditt "problem" när man ändock skall göra jobet (om inte kräver att man river av trummor) är det kanske lika bra att riva bort trummorna och kolla alla ingående detaljer och samtidigt få dit ny bromsvätska. För att bromsar skall fungera så får de ingående detaljerna inte sitta fast vilket de gärna gör. Kom i håg att det är skillnad få bromsbandet "framåt" och "bakåt" även om de vid en snabb blick liknar varandra.

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
hero
Posts: 357
Joined: Sun Nov 18, 2007 8:23 am
Location: "Södra Sverige"

Re: renovera? trumbromsar på en 64

Post by hero »

Tack!

Känns tryggare nu, så slipper man stå och undra och slipper köpa på sig en massa "onödigt"

Billigast är inte alltid bäst, men för stunden skulle jag nog göra plånboken en tjänst om jag följde det rådet.
Vilka saker råder ni mig att köpa vart?

Håller Biltemas saker lika bra som Lelles på motorolides, som på CVI, som på ...?
Praise the Lowered
Minielk
Posts: 149
Joined: Sat May 27, 2006 5:43 pm
Location: Lund, men Övik är hemma

Re: renovera? trumbromsar på en 64

Post by Minielk »

Tror inte Biltema har rätt prylar, till frambromsarna åtminstone. Möjligen att du kan köpa typ bromsrör och bromsband där, men det är väl inte det dyraste i sammanhanget heller. Rätta mig gärna om jag har fel. Jag renoverade bromsarna för nån månad sedan på min 64:a och det var inte lätt att få tag på rätt cylindrar och backar, men det gick tillslut. Köp från någon som kan och vet vad som passar och fungerar, så gjorde jag slutligen och det ångrar jag inte.
P13134, 1964, skifferblå.

Volvo Amazon - En fröjd för ögat och balsam för själen. Musik för örat och värk för högerhälen.
Post Reply