Bromsojla försvinner

Moderatorer
Post Reply
cabbe
Posts: 27
Joined: Thu Aug 09, 2007 4:39 pm
Location: Ystad

Bromsojla försvinner

Post by cabbe »

Hej Jag fyller på bromsolja o luftar systemet ( 1-krets) och kör en runda och allt verkar ok.
Ett par timmar efter är huvudcylindern tom för olja (bilen har stått stilla) och inga läckage syns.
Detta har hänt 3 dagar i rad.
Kan det va
- Huvudcylindern som behöver renoveras.
- Eller något i bromsservon
Tacksam för hjälp
mvh cabbe
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Bromsojla försvinner

Post by QV »

när jag jagar oljeläckor eller dyligt så lägger jag en kartong under bilen. Mycket lättare att se var det droppar då. Tryck även in en trasa vid pedalstället.

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
cabbe
Posts: 27
Joined: Thu Aug 09, 2007 4:39 pm
Location: Ystad

Re: Bromsojla försvinner

Post by cabbe »

Det har jag testat med utan resultat
mvh cabbe
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Bromsojla försvinner

Post by QV »

Vi kan iallfall utesluta att Star trek är inblandade i detta fel. Så vätskan blir inte beammad bort från bilen :shock:
Om den rinner i kupen så borde en trasa vid pedalstället märka av det. En behållare på en förmiddag är rätt mycket. Det finns inte någon ficka som kan hålla den mängden vätska så det borde synnas. Det är väll bara att fylla på tills pölen blir irriterande stor....

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
cabbe
Posts: 27
Joined: Thu Aug 09, 2007 4:39 pm
Location: Ystad

Re: Bromsojla försvinner

Post by cabbe »

Jag läste på en annan internet sida att det var vanligt att oljan rann ut i servon och många amazoner har bortkopplad bromsservo för en renovering var inte lätt stt göra själv
mvh cabbe
Arne
Posts: 1917
Joined: Sat Feb 14, 2004 1:24 am
Location: Järvträsk/Tåme

Re: Bromsojla försvinner

Post by Arne »

Ja, bromsoljan kan åka in i servon. Lossa slangen mellan insug och servo och se efter om slangen är oljig på insidan.
AVG
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Bromsojla försvinner

Post by QV »

glömde bort att det stog servo i första inlägget. :oops:

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
UKRUSE
Posts: 128
Joined: Fri Apr 27, 2007 8:12 am

Re: Bromsojla försvinner

Post by UKRUSE »

Mycket troligt att servot suger oljan, kan också ses genom att det kommer vit avgasrök.Servot går att fixa, men det krävs en del specialverktyg.
Zenoy
Posts: 22
Joined: Mon May 14, 2007 6:03 pm
Location: Finspång

Re: Bromsojla försvinner

Post by Zenoy »

Jag har haft samma problem som du, och för mig så var det servot som sög i sig oljan.
Post Reply