Grinolles 67:a "Trimmazon"

Visa din modifierade Amazon. Moderatorer
Grinolle
Posts: 67
Joined: Sun Jun 29, 2008 10:52 pm

Grinolles 67:a "Trimmazon"

Post by Grinolle »

Jahapp, idag blev det äntligen läge att skapa en tråd om bilen, inte bara fråga om hur man skall komma tillrätta med diverse problem. Jag fick även några bilder tagna på bilen. Otvättad är den också, men det är väl mest realistiskt så!

Sen vet jag inte om den platsar i "Custom Showroom" efter att man sett några av de Custade Amazonerna som finns här. Måste säga att jag slits mellan förtvivlan och förundran när jag ser en snyggt taksänkt Amazon, eller den där gamla 80-tals customen med ankstjärt och hela fiddevippen. Vill inte ha en sån kälke själv, men "power to you", bilarna ÄR fräna!

Min bil är väl mest en "Sleeper" och det är så jag vill ha det. Att illusionen sen spricker så fort motorn går igång får man väl stå ut med. Utvändigt är det väl bara 5,5" hjul och 2,75" avgassystem som skvallrar om att bilen inte är helt orginal.
Motorn är bänkad till 180k med dubbla Weber 45:or. Idag sitter det dubbla SU, helt enkelt därför att jag ville ha det. Tror inte jag är i närheten av några 180hk, men det är rejält med skjuts över 4000-5000rpm, skall jag gissa så skulle jag säga 130-150hk, men det är bara en gissning, och förmodligen en lätt konservativ sån. Spelar för övrigt ingen roll, SÅ bråttom har jag inte.
Det som är gjort med bilen/motorn är:
Uppborrad B20 till B22
Oljekylare
Mahlekolvar
Topp planad och max portade kanaler
46mm insug
38.5 avgas ventiler
R-kam
Stål kamdrev
Vippbrygga i alu.
Dubbla ventilfjädrar med alu.brickor
Lättat svänghjul
Extraktor grenrör
Dubbla SU förgasare med insug från Bandvagn 202
2,75" avgassystem
Kardantunneln omgjord och kort växelspak monterad

Gunnar på Förgasarteknik (carbs på forumet) gjorde ett utmärkt jobb med att bestycka om och ställa in mina SU-fuggar. Bilen går nu precis som en "kraftigt" trimmad gammelbil skall gå.

Det finns en del småplock som återstår att göras innan bilen är riktigt bra. Komfort/körmässigt är väl det viktigaste att få dit en ny vxl-låda, för den jag har viner ordentligt på 2:an och 3:an, samt kastar ibland ur 3:an och 4:an vid motorbromsning. Dock får detta vänta, kanske ända till våren, nu vill jag köra bilen, inte ha den på verkstad!
Mer omedelbart skall jag fixa till dörr- och bakluckelås, då jag inte fick med någon nyckel till dessa. Känns inge bra att parkera en olåst bil över natten, även om jag inte har nåt av egentligt värde i den. Hoppas hitta en sats med lås och nyckel hos Motoroldies imorgon.
Någon i bilens historia har kopplat ifrån heljusknappen på golvet och kopplat det till ljustutan istället. Reläet har dock gett upp, så för tillfället kör jag antingen på heljus eller helmörker (P-ljus gills väl inter riktigt). Detta har också hög prioritet och skall fixas under helgen!
Jag har köpt extraljus av gammal modell från en polare, som skall monteras. Jag kommer att anlita forumet som smakråd där efter monteringen, jag tror de är lite FÖR gamla för min bil. Men fina är de. Förhoppningsvis åker de på under helgen.

Nå, nog med text, nu kommer det lite bilder.

Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image

Det där vita i baksätet på en av interiörbilderna är tydligen nån sorts ohyra som trivs i Amazoner. Hon lystrar till namnet "Vissla", och gillar husses bil skarpt, även om hon saknar luftkonditioneringen från min Skodakombi. Å andra sidan får man ju åka runt med nosen utanför rutan och öronen fladdrande som humlevingar i Amazonen, vilket är sällsynt i skodans klimatkontrollerade miljö!

Anders Olsson
mats.i
Posts: 40
Joined: Fri May 16, 2008 9:45 pm
Location: vårgårda

Re: Grinolles 67:a "Trimmazon"

Post by mats.i »

Fin bil med lagom effkt. har själv lagt 45orna på hyllan :wink:
Grinolle
Posts: 67
Joined: Sun Jun 29, 2008 10:52 pm

Re: Grinolles 67:a "Trimmazon"

Post by Grinolle »

Tackar, jag har allt spanat in din bil. Jag gillar stuket! Inte MIN stil, med definitivt en frän stil. :D

Anders Olsson
mats.i
Posts: 40
Joined: Fri May 16, 2008 9:45 pm
Location: vårgårda

Re: Grinolles 67:a "Trimmazon"

Post by mats.i »

Tackar
Fille
Posts: 28
Joined: Tue Jul 15, 2008 8:05 pm

Re: Grinolles 67:a "Trimmazon"

Post by Fille »

fin amazon du :wink:
Grinolle
Posts: 67
Joined: Sun Jun 29, 2008 10:52 pm

Re: Grinolles 67:a "Trimmazon"

Post by Grinolle »

Man bockar och bugar!

Anders Olsson
Amazonjonas
Posts: 66
Joined: Fri Oct 07, 2005 7:21 pm
Location: tidaholm

Re: Grinolles 67:a "Trimmazon"

Post by Amazonjonas »

verkar va seriöst byggd motor.själv åker ja bara bonntrim.största ingreppet var väl borrning.hitta en gammal insprutartopp som va både portad och planad rejält i gömmorna här.Tänkte slänga på å prova på en taksänkte. :twisted:
Snygg bil.
shine can never replace attitude
Grinolle
Posts: 67
Joined: Sun Jun 29, 2008 10:52 pm

Re: Grinolles 67:a "Trimmazon"

Post by Grinolle »

Bonntrim är väl aldrig fel, huvudsaken är väl att det är funkis! Man tackar för omdömet!

Anders Olsson
Grinolle
Posts: 67
Joined: Sun Jun 29, 2008 10:52 pm

Re: Grinolles 67:a "Trimmazon"

Post by Grinolle »

Jahapp, igår fick jag dit de nya låsen. Så nu går det att låsa bilen vilket känns tryggt och bra. jag var lite lat och hoppade över att byta lås på passagerardörren, den kommer jag ju aldrig öppna med nyckel hursomhelst.
Sen köpte och monterade jag ett nytt ljusrelä, men inte fan blev det nån skillnad! Så det är fortfarande helljus eller helmörker som gäller tills vidare!
Kom trots detta hem glad i hågen för att ha fixat dörrlåsen, parkerar bilen och skall veva upp rutan. Inte går det! :evil:
Till saken hör att jag precis fixat fönsterhissmekanismen en gång. Jag hängde aldrig dit dörrsidan efter det, eftersom jag ville testa att det verkligen funkade. Dessutom visste jag ju att låset behövde bytas.
Nå, idag hängde jag naturligtvis tillbaks dörrsidan, och då ballar naturligtvis fönsterhissmekanismen omedelbart ur igen! :roll:
Så det blev nån halvtimmes panikmekande på parkeringsplatsen.

Gårdagen avslutades med kräftskiva, så det är lite tungt i huvudet idag. Blir nog inte så mycket gjort med bilen förräns imorgon.

Anders Olsson
Grinolle
Posts: 67
Joined: Sun Jun 29, 2008 10:52 pm

Re: Grinolles 67:a "Trimmazon"

Post by Grinolle »

Fick faktiskt ett ryck att jobba lite på bilen i alla fall. Jag var nämligen tvungen att åka och köpa godis åt ohyran Vissla (hon i baksätet ni vet...). Det är regningt och blött, och bilen gick riktigt uselt och ojämnt även uppe i varv. Dessutom var den svårstartad (fick pumpa med pedalen för att ge den soppa, det har aldrig hänt förr!).Tomgången hade gått upp till dryga tvåtusen varv.

AmatörAmazonägaren tyckte därför det var läge att köpa stift, tändkablar, lock, rotor och brytare. Böt dessa pinaler (utom brytaren, hade inget bladmått), och såg att slangen från insuget till bromsservot hade halkat av (därav tomgången). Sen gick bilen perfa igen!!! :D

Kunde dessutom konstatera att mina problem med hel-/halvljus med största sannolikhet beror på att även det lilla reläet som sitter bredvid 140 reläet är kasst (man har kopplat bort fotomkopplaren på min bil, så ljustutan på blinkersspaken funkar som hel-/halvljusomkopplare, därav relät från en 140:a). Så det blir till att handla ett sånt på måndag. Skönt att förmodligen ha hittat problemet, och att det är en så enkel fix.

Nu skall det köpas lördagsmat, fasen vet om det inte blir Vietnamesiskt idag, jag har ju varit duktig! :lol:

Anders Olsson
Grinolle
Posts: 67
Joined: Sun Jun 29, 2008 10:52 pm

Re: Grinolles 67:a "Trimmazon"

Post by Grinolle »

Idag fick jag dit extraljusen, trots åskväder med de obligatoriska kraftiga regnskurarna. Nu vill jag höra er åsikt om dem.
Min tanke när jag själv ser dem är att de är snygga som sjutton, men för små för Amazonen. Jag undrar också vilket årtionde de kommer ifrån, skulle gissa femtiotal snarare än sextio-sjuttiotal.

Samtidigt tycker jag de lirar väl med mitt minimalistiska sleeper-tema för bilen.

Om det är svårt att läsa så står det "Unity" på ljusen. Om nån har en aning om vad det är för lampor eller vilken epok de stammar ifrån så vill jag gärna höra.
Tills vidare får de pryda min Amazon, men jag vill gärna höra er åsikt om dem.

Image
Image

Anders Olsson
Amazonsport
Posts: 933
Joined: Sat Jul 30, 2005 7:54 pm
Location: Näsum

Re: Grinolles 67:a "Trimmazon"

Post by Amazonsport »

Lysena passar bra på din bil, men enligt mitt tycke och kanske det mest klassiska så brukar dom monteras utanför hornen mot blinkersen.. :idea:
Amazon 121 -67 + Amazon 221 -66 + Amazon221-67 + Amazon 121-60
Grinolle
Posts: 67
Joined: Sun Jun 29, 2008 10:52 pm

Re: Grinolles 67:a "Trimmazon"

Post by Grinolle »

Tackar för det omdömet!
Håller med dig helt angående placeringen. Men det var redan borrat hål innanför hornen, och rätt klantigt gjort också. Att montera dem på detta sätt är alltså ett sätt att dölja de skavankerna. Är inte alls omöjligt att jag flyttar ut dem längre fram, men då skall jag byta kofångare först.

Anders Olsson
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Re: Grinolles 67:a "Trimmazon"

Post by Hasse63 »

Håller med Amazonsport. Ser ut som en kromad kattass ovanpå lycktan 8)

Skaffa/gör egna OT-fästen och täck hålen med en sån där kromad "täckbricka"
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Grinolle
Posts: 67
Joined: Sun Jun 29, 2008 10:52 pm

Re: Grinolles 67:a "Trimmazon" Friskt kopplat, hälften brunnet!

Post by Grinolle »

Ja, det skulle man ju faktiskt kunna göra. Ett par täckande kromade brickor skulle ju inte skämma för mycket. Tänkte inte på det...

Idag var det för övrigt spännande att vara Amazonägare. Jag har ju haft lite trubbel med hel-/halvljuset, eller snarare, halvljuset har bara fungerat sporadiskt. Trodde mig först ha härlett detta till ett trasigt relä, och bytte detsamma. Inget resultat. Jag har ju ytterligare ett litet runt relä som jag frågade om det hörde ihop mer lyset, varpå flera både här och IRL svarade att det nog inte hade med lyset att göra.
Envis som man är så provade jag att ruckla lite på det lilla reläet, och tyckte då att halvljuset hoppade igång, ibland. Införskaffade därför ett begagnat sånt relä (Motoroldies hade inga nya), och monterade det, samt provade att slå på lyset. Det skulle jag inte ha gjort, för det började ryka kraftigt från tändningslåset!!! :shock:

Så där stod jag med en stendöd bil, och trodde jag haft ihjäl hela elsystemet! Konstigt nog hade inga säkringar gått dock.

Nå, efter många om och men lyckades vi konstatera att orsaken till rökutvecklingen var dålig jord framme vid lysreläet, och detta jordfel var naturligtvis orsaken till att halvljuset inte fungerade också. Det lilla reläet hade inget med ljuset att göra, att ljuset funkade när jag ruckade på det berodde helt enkelt på att det lilla reläet och ljusreläet delade en (dålig) jordpunkt.
Nå, inget av värde verkar ha brunnit upp, för efter att jag åtgärdat jordfelet och satt tillbaks mitt gamla relä så funkar allt som vanligt, med det ganska viktiga undantaget att jag nu faktiskt har både hel- och halvljus! :D

Jag HATAR verkligen bilelektriska fel. Tror faktiskt självmordsstatistiken i Sverige skulle gå ner mer om man inrättade gratis jourkliniker med kunniga bilelektriker som åtgärdade elfel på bilar än genom att inrätta fler akutpsyk-kliniker! :lol:
Men idag gick det ju ganska bra, trots allt!

Idag regnade det. Både ute och under min motorhuv. Skillnaden var att regnet under huven luktar glykol. Jag måste byta vattenpump!

Anders Olsson
Post Reply