Hastighets mätaren fastnar

Moderatorer
Post Reply
AmazonDennis
Posts: 58
Joined: Fri Aug 01, 2008 3:17 pm
Location: Åled, Halmstad

Hastighets mätaren fastnar

Post by AmazonDennis »

Någon som vet vad det oftast beror på att hastihetsmätaren fastnar? Tilläggas bör att den visar ca 20 km mer än verkligheten hela tiden, och det är väl ok, men ibland fastnar den och då blir det lite svårt att veta hur fort/långsamt det går.
Har planer på att riva ner den (själva mätardelen) men om någon har någon annan förklaring till varför detta brukar uppstå så mottages det gärna. Kan det vara i växellådan som det låser sig eller kan det rent av vara vajern som behöver bytas bara...

Som sagt alla tips är välkomna.
Mvh

Dennis

Stolt ägare av en 67:a
Lars Bd
Posts: 4775
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re: Hastighets mätaren fastnar

Post by Lars Bd »

Att mätaren hänger sig har inget med vajer eller växellåda att göra och inte heller felvisningen om det är så att felvisningen alltid är 20 km/h och inte 20%.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
AmazonDennis
Posts: 58
Joined: Fri Aug 01, 2008 3:17 pm
Location: Åled, Halmstad

Re: Hastighets mätaren fastnar

Post by AmazonDennis »

Lars Bd wrote:Att mätaren hänger sig har inget med vajer eller växellåda att göra och inte heller felvisningen om det är så att felvisningen alltid är 20 km/h och inte 20%.

Har du någon aning om vad det kan vara då? Kanske bara ska plocka ner och rengöra?
Mvh

Dennis

Stolt ägare av en 67:a
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Hastighets mätaren fastnar

Post by QV »

sände in min till Jgis (vad det så han stavade) för renovering. Går hur bra som helst nu. visningen är stabil och fin om det inte kommer ett gupp för de gungar den till lite. Runt 50 till 110 så får man kolla var "pilen" täcker upp sträcken helt. Då stämmer det skapligt med GPSen (visar alltså runt 10 för mycket)

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
AmazonDennis
Posts: 58
Joined: Fri Aug 01, 2008 3:17 pm
Location: Åled, Halmstad

Re: Hastighets mätaren fastnar

Post by AmazonDennis »

QV wrote:sände in min till Jgis (vad det så han stavade) för renovering. Går hur bra som helst nu. visningen är stabil och fin om det inte kommer ett gupp för de gungar den till lite. Runt 50 till 110 så får man kolla var "pilen" täcker upp sträcken helt. Då stämmer det skapligt med GPSen (visar alltså runt 10 för mycket)

/Janne
Finns han här i forumet? Eller hur får man tag på honom? Var det överkommligt pris?
Mvh

Dennis

Stolt ägare av en 67:a
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Re: Hastighets mätaren fastnar

Post by Hasse63 »

Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
AmazonDennis
Posts: 58
Joined: Fri Aug 01, 2008 3:17 pm
Location: Åled, Halmstad

Re: Hastighets mätaren fastnar

Post by AmazonDennis »

Tack, såg dock att de råkat ut för tragedi i familjen så jag väntar nog lite med att kontakta dem, testar att plocka ner och rengör själv först. Så får vi se.
Mvh

Dennis

Stolt ägare av en 67:a
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Hastighets mätaren fastnar

Post by QV »

Överkommligt eller inte jag betalade 1000:- för jobbet. Skall man göra det själv krävs det vetktyg jag inte har någon lust att köpa.

/QV
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Post Reply