Einarssons Amazon 65

Visa din original-amazon. Allt från objekt till pärla. Moderatorer
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Re: Einarssons Amazon 65

Post by Hasse63 »

Ventilkåpans rost slipar du bort eller blästrar bort sen oljar du in ytan, färg kan lossna och täppa till oljekanaler.
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
einar-
Posts: 741
Joined: Fri May 16, 2008 11:38 pm
Location: Dala Järna

Re: Einarssons Amazon 65

Post by einar- »

Jo ja har tänkt på det jag med för något som alltid sitter i en oljesprut borde inte rosta. Det är underligt hur pass bra kromet klarat sej på utsidan av kåpan med tanke på att den utsatts för konstant fukt i 20år. Fast den har luggit upp och ner vänd med en rostig kamaxel och en massa stötstänger i. Kanske därför den rostat inuti enbart.
/Jimmy Einarsson: Medlem 5308 http://snoborg.mine.nu/
Gyllengul 65:a med vissa bruna partier
einar-
Posts: 741
Joined: Fri May 16, 2008 11:38 pm
Location: Dala Järna

Re: Einarssons Amazon 65

Post by einar- »

Nu var det nästan skamligt länge sen det blev uppdaterat här :oops:
Ni får ursäkta bildkvaliteten, det är inte lätt att ta bilder i dålig belysning och vissa bilder med bilen 1dm ovanför skallen :D
Dagens och gårdagens slit och släp:
Image
Underredsmassa bortskrapad i höger hjulhus
Image
Inte så mycket kvar att skrapa :lol: Främre tvärbalk/längsgående balken höger sida
Image
Motsvarande på vänster sida. Att den är så mycket sämre på högra sidan kan bero på att den läckte in vatten runt vindrutetorkaren så en sommar va det 5 cm vatten på golvet på högersidan :lol:
Image
Titta vad som dök upp i kladdet :P Trodde först växellådan var spräckt men sen såg jag att det var ett grässtrå som såg ut som en spricka i godset. Sån tur man har ibland...
Image
Många timmar kvar än innan man överhuvudtaget ska ens snegla mot bilprovningen
Image
Rost, rost, rost............
Image
Jag börjar misstänka att det är underredsmassan som håller ihop den på vissa ställen. Hjulhus hö fram
Image
Hålen i golvet blev ju knappast mindre :x
Image
När jag rev ur värmepaketet för några veckor sen så fick jag plats med en ny bensintank då jag tyckte att den gamla var för dyr att fylla upp :D Hehe, nädå. Det är för att bilen ska kunna vara flyttbar utan tanken i skuffen som ska ur den med snart.
Image
När det blev självtryck ner till bensinpumpen så märktes det att den läcker nog så mycket så det blev en provisorisk bensinkran tills imorgon då jag ska inhandla en ny pump på B**t*m*

Slutligen en mysbild när den står inomhus i +25 grader och njuter 8)
Image

To be continued som di säger i Bushland (USA)
/Jimmy Einarsson: Medlem 5308 http://snoborg.mine.nu/
Gyllengul 65:a med vissa bruna partier
einar-
Posts: 741
Joined: Fri May 16, 2008 11:38 pm
Location: Dala Järna

Re: Einarssons Amazon 65

Post by einar- »

Då har man köpt en ny soppapump som förhoppningsvis inte läcker. 200 kr fattigare blev man på köpet :)
Image
Jag ber om ursäkt för min fruktansvärda oreda (här också) Garaget ser ännu värre ut i vanliga fall :oops:
/Jimmy Einarsson: Medlem 5308 http://snoborg.mine.nu/
Gyllengul 65:a med vissa bruna partier
Rappel
Posts: 836
Joined: Thu Jan 24, 2008 5:07 pm
Location: boden

Re: Einarssons Amazon 65

Post by Rappel »

kul kul jag längtar tills du lägger vinkelslipen i rosten så de yyrr :wink: :D och sen få se lite duktigt svets jobb :) lycka till!
Röd 67a
Graffitgrå 65a


VERKSTADSHANDBÖCKER!
http://www.volvoamazonpictures.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
amazon1961
Posts: 49
Joined: Wed Nov 05, 2008 7:10 pm

Re: Einarssons Amazon 65

Post by amazon1961 »

Detta kommer bli bra tror jag! Lycka till!)
Nalletill1000
Posts: 239
Joined: Sat Apr 15, 2006 12:45 am
Location: Slidell, Louisiana, U.S.A.
Contact:

Re: Einarssons Amazon 65

Post by Nalletill1000 »

Herrejävlar :shock: , den ser litta rostig ut!!!!! Du kommer att vara en hejdare på svetsa nä du är klar.
Lycka till med projektet.
You can't fix stoopid. There is no medicine, surgery, or class you can take to fix it. _Stoopid_is_forever_ (Ron White in blue collar tour)
einar-
Posts: 741
Joined: Fri May 16, 2008 11:38 pm
Location: Dala Järna

Re: Einarssons Amazon 65

Post by einar- »

Ja, det vore ju konstigt om jag inte skulle kunna svetsa när den här är klar :P Maj har jag som mål att den ska vara "klar" då det är meningen att jag ska ha körkort då. Med "klar" menar jag att den lär ju inte bli färdig på länge för något smått och gott att greja till finns ju alltid :wink:
Herrejävlar :shock: , den ser litta rostig ut!!!!!
Nädå, den är inte så farligt rostig. När man ser på vissa ställen kan man fundera på att döpa den till "Göteborgs kex" bara.
/Jimmy Einarsson: Medlem 5308 http://snoborg.mine.nu/
Gyllengul 65:a med vissa bruna partier
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Re: Einarssons Amazon 65

Post by Hasse63 »

Kan inte annat än att önska dig lycka till i jakten på en "rostfri" amazon. det krävs enormt tålamod/envishet och framförallt tid att ro det i land då det är så pass mycket som det är på din pärla. Bara man kommit igång och tar en sak i taget (inte hoppa hit o dit och riva här och där) så kommer du att vara klar i maj. Och det förutsatt att du har/ får det tid det krävs.

OT: Ditt namn eller nick... Jag har fått för mig att du är en person i 30-40 årsåldern, men det kanske du är för man kan ju ta körkort i vilken ålder som hälst. "Önskar dig än en gång lycka till" :wink:
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
einar-
Posts: 741
Joined: Fri May 16, 2008 11:38 pm
Location: Dala Järna

Re: Einarssons Amazon 65

Post by einar- »

Tack tack. Nej så gammal är jag inte. Fyller 18 i slutet av april och går i skolan 6 mil hemifrån och pendlar varje dag så det blir lite dåligt med amazonvård i veckorna. Men folk kallar mej mest för skrotnisse pga mitt intresse för just gammalt skrot. Ju mer risigt desto bättre men med en stor portion envishet går det att få fason på allt! Då kanske din bild av mej har ändrats lite.
/Jimmy Einarsson: Medlem 5308 http://snoborg.mine.nu/
Gyllengul 65:a med vissa bruna partier
Nalletill1000
Posts: 239
Joined: Sat Apr 15, 2006 12:45 am
Location: Slidell, Louisiana, U.S.A.
Contact:

Re: Einarssons Amazon 65

Post by Nalletill1000 »

Inget fel med att gilla skrotar. Jag kan spendera timmar med att promenera rundor och bara titta och undersoka gamla automobiler. Desto aldre desto battre och orort ar toppen. Tyvarr sa ar dar inga dar jag bor, men den dar ar far in lite karameller imellanat. Senast sa stod dar tva MB cabbar fran 60 tal, vet ej exakt vilka modeller dock.
Kanske en liten blaster skulle hjalpa dig i ditt projekt med kampen mot rost. Sjalv sa undersoker jag mojligheten till zinc epoxy att grunda med, men utbudet ar for dyrt eller inget alls. En ide jag har ar att andvanda epoxy primer och sjalva tillsatta zinket. Kanske nagot att tanka pa i ditt fall nar du har fatt den fri fran rost.
You can't fix stoopid. There is no medicine, surgery, or class you can take to fix it. _Stoopid_is_forever_ (Ron White in blue collar tour)
einar-
Posts: 741
Joined: Fri May 16, 2008 11:38 pm
Location: Dala Järna

Re: Einarssons Amazon 65

Post by einar- »

I dag blev det ännu mera skrapande och tråkiga upptäckter :( Men snart är en tredjedel av underredet rent.
Vänster hjulhus nästan klart. Måste bara ta bort den snustorra filtmattan på insidan. Nyser man mot den så tar den väl eld
Image
Upptäckte en rad med små rostbubblor längs tröskeln och när jag sparkade till så ut kom det en liten nätt hög med rost.
Image
Efter lite pillande blev resultatet att halva tröskeln saknar botten nu :(
Image
Men svetsen ska få jobba den med :lol:
/Jimmy Einarsson: Medlem 5308 http://snoborg.mine.nu/
Gyllengul 65:a med vissa bruna partier
Rappel
Posts: 836
Joined: Thu Jan 24, 2008 5:07 pm
Location: boden

Re: Einarssons Amazon 65

Post by Rappel »

FI F*N :shock: bara börja kapa bort de som finns kvar :o :)
Röd 67a
Graffitgrå 65a


VERKSTADSHANDBÖCKER!
http://www.volvoamazonpictures.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
einar-
Posts: 741
Joined: Fri May 16, 2008 11:38 pm
Location: Dala Järna

Re: Einarssons Amazon 65

Post by einar- »

Rappel: Tyvärr så blev det ingen bild när rosten yr kring kapen men det var ganska dammigt endå :D

Jag och farsgubben började lite lätt idag. Dörrarna åkte av och torpedsidan fick sej en omgång med svetsen :P
Image
Blir mera svetsande i morron. Vi fick lov att börja här för att den inte ska vika sej när vi lagar balkarna under i morron.

Undrar hur en dörr kan rosta så mycket just här och inte just någon annanstans?
Image
PVn bredvid har fått fadersrollen :lol: Större delen av amazonen ligger på den. Det blir så när det inte finns hyllor i garaget.
Image
Sen har jag mer arbete när amazonen är klar. Farmor vill ha sin 240 rostlagad. Sen vet jag vart det står en amazonsport från 58 :D Så det blir nog lite svetsande i framtiden med
/Jimmy Einarsson: Medlem 5308 http://snoborg.mine.nu/
Gyllengul 65:a med vissa bruna partier
boxen
Posts: 80
Joined: Tue Feb 27, 2007 10:11 pm
Location: Finland

Re: Einarssons Amazon 65

Post by boxen »

Tack för kommentaren. Våra små projekt ser ut att vara ungefär i samma fina skick :lol:.
Men det är bara att jobba på och tänka på när man tar den första turen till besiktningen.
bruksbil volvo 480 och 245
sommarbil amazon 70
projekt amazon 69 och 66
Post Reply