Byta till overdrive?

Från koppling till drivaxel. Moderatorer
fredrik.malmoe
Posts: 7
Joined: Sun Aug 24, 2008 8:23 pm

Byta till overdrive?

Post by fredrik.malmoe »

Hej,
Har en amazon kombi -66, B18A, bakaxel 41/9, 4-vxl låda (har inte kollat modellen) och 155/15 däck, som jag antar allt är orginal. Ett våldsamt varvtal i dagens normala hastigheter...
Funderar på tre olika lösningar:
1) Byta drev i bakaxeln till drev från sedanmodellen. Har hört att det kan vara svårt att schimsa in dreven rätt.
2) Byta hela bakaxeln till en från sedanmodellen. Svetsa om fästena så att den passar kombi.
3) Behålla bakaxeln men montera OD. Har ev. en OD låda på gång och en kort kardan på ett annat håll. Vad ska man tänka på? Har läst lite här på forumet om J-och d-modell, bakre kudden, oljekanal saknas i vissa M40 som krävs på vissa nyare OD, ingående axlar, olika lock, kontakt till 4-ans vxl, hastighetsmätardrev osv.. Byta ut hela lådan till en med OD eller bara montera på en OD? Verkar vara en del att tänka på och dessutom en del strul med OD-lådorna... (min hstighetsmätare visar förresten ca. 10% för mycket nu).
Antar att B18A+OD+41/9 är en rätt lyckad kombination, men som vanligt så är det knappt med tiden, så jag lutar lite åt det där med sedanbakaxel. Men å andra sidan skulle jag ändå behöva ta ner vxl.lådan och byta koppling + tätningen runt motoraxeln, för kopplingen hugger lite och tar långt uppe...
Tacksam för tips! Mvh Fredrik
Arne
Posts: 1917
Joined: Sat Feb 14, 2004 1:24 am
Location: Järvträsk/Tåme

Re: Byta till overdrive?

Post by Arne »

Vet inte vad du menar med en bakaxel 41/9. Din bakaxel har nog utväxling 4,10:1 det är samma som på sedanmodellen. Överväxellådan heter M41. För att montera en sådan så behöver du en kortare främre del på mellanaxeln, en längre hastighetsmätarwire, relä och strömbrytare till att styra od:n. Enklast är att få tag på en komplett M41 växellåda.
AVG
Lars Bd
Posts: 4775
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re: Byta till overdrive?

Post by Lars Bd »

Enklast är att bara byta lådan till en m41 det är då bolt on dvs allt passar direkt.
Att svetsa om fästena på en sedan bakaxel tar tid det också och byte av utväxling i bakaxeln kan bli bekymmer om du nu har en salisburyaxel, då kanske inte en utväxling från m30 axel passar.
Inschimsningen är enkel om man har de verktyg som behövs, men vem har dessa verktyg (förutom SVIS och vissa verkstäder)?

41/9= ca 4,56 dvs bakaxelutväxlingen är 4,56:1 som alla b18 kombi hade.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Byta till overdrive?

Post by QV »

41/9 = 4,55 vilket det borde vara på en combi

Dreven från en sedan passar nog inte i kombiaxel. Har för mig att dessa är "udda" i amazonvärden. Man bör alltså inte slänga kombiaxlar hur som helst.

OD köps inte "löst" utan sitter ihop med en växellåda så det där med oljekanal eller inte löser sig självt.
Är lådan komplett sitter det ett lock på med brytare för 4 växel

4,56 och OD är vad sporten har i original

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Lars Bd
Posts: 4775
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re: Byta till overdrive?

Post by Lars Bd »

41/9 avrundas till 4,56
50/11 avrundas till 4,55
Det är dessa 2 utväxlingar förekommer på B18 combi.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
fredrik.malmoe
Posts: 7
Joined: Sun Aug 24, 2008 8:23 pm

Re: Byta till overdrive?

Post by fredrik.malmoe »

Hej, och tack för snabba svar!

Då försöker jag alltså få ta tag på en M41-J och en kort kardan till min B18A. Så får jag en "slö sportare", och det kan jag nog leva med... Så byter jag koppling och axeltätning samtidigt.

På vilket sätt är M41-d sämre än M41-J?

Finns det något enkelt sätt att kolla en M41 som stått i uthus 10-tals år, innan man köper den?

/ Fredrik
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Re: Byta till overdrive?

Post by Hasse63 »

fredrik.malmoe wrote:På vilket sätt är M41-d sämre än M41-J
D är en klenare konstruktion och lämpar sig inte för trimmade motorer och tung gasfot, men kör man som fokt så håller det. J-typen är samma som sitter på 240.
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Lars Bd
Posts: 4775
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re: Byta till overdrive?

Post by Lars Bd »

D-typen är inte gjord av glas dvs den håller även i GT och 1800 med B18B (ca 100hk) och den är dessutom behagligare att åka med då vartalet reduceras lite mer än med J-typen.
Till en B18A behöver man inte J-typen, endast om en rejäl trimmning ingår i framtidsplanerna och jag har själv monterat och åkt med D-typ och B20E i flera år utan några problem alls både i amazon och 144.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
fredrik.malmoe
Posts: 7
Joined: Sun Aug 24, 2008 8:23 pm

Re: Byta till overdrive?

Post by fredrik.malmoe »

Ok, båda typerna bör alltså hålla till min B18A.

MEN: är det alltså olika utväxling melan d- och J-typen? Data?
Isåfalll kanske jag skulle skaffa en J-typ av det skälet? (visserligen högre motorljud, men mindre risk att motorn sackar för minsta motvind, för B18A är ju faktiskt ganska klen?)

/ Fredrik
Lars Bd
Posts: 4775
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re: Byta till overdrive?

Post by Lars Bd »

Så klen är inte b18 motorn, överväxel gick även att få till b16a motorn visserigen med en något lägre utväxling men det borde inte vara något problem på en b18.
Jag använder d-typen på min 70:a (b20) och den orkar så bra att jag funderar på en högre bakaxelutväxling.
Skaffa den du kommer över till ett rimligt pris vilken typ det blir har mindre betydelse.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
fredrik.malmoe
Posts: 7
Joined: Sun Aug 24, 2008 8:23 pm

Re: Byta till overdrive?

Post by fredrik.malmoe »

Låter bra.
Tack
Acke
Posts: 1
Joined: Thu Sep 04, 2008 9:47 am

Re: Byta till overdrive?

Post by Acke »

Hej Fredrik mfl. Ursäkta att jag kidnappar tråden men förhoppningsvis har även du nytta av min fråga.

Min fråga är: Vad är ett vettigt pris för M41-d eller M41-J.

vad bör man betala för resterande prylar? om jag förstår det hela växelspak med knapp, kort kardan, lampa, relä. har jag missat något?
/Acke
Amazonsport
Posts: 933
Joined: Sat Jul 30, 2005 7:54 pm
Location: Näsum

Re: Byta till overdrive?

Post by Amazonsport »

Denna frågan har varit uppe flera ggr innan. sök lite på forumet så hittar du nog massor av svar på detta, samtidigt som lite annan nyttig info brukar upptäckas.. :wink:
Amazon 121 -67 + Amazon 221 -66 + Amazon221-67 + Amazon 121-60
Trogdor
Posts: 1
Joined: Mon Sep 15, 2008 11:18 pm

Re: Byta till overdrive?

Post by Trogdor »

Hej Fredrik!

Kul då är vi i samma båt och stad för den delen!
Jag har en Amazon 131341 T dvs årsmodell 1970 som under vintern skall få sin OD typ J äntligen installerad.
Lådan köptes för flera år sedan men då funktionen var osäker och jag inte tordes öppna den innan jag läst på mer, nu har jag kommit så långt att jag tänker ta i tu med det.
Vid oljebytet kom dessvärre mer än olja ut ( tre klackar och en 3/4 del av en metall ring) så demontering står just nu på tapeten.
Jag har en skrotad M40 låda att öva på innan jag genomför operationen på OD-lådan.

Jag söker för närvarande även efter en längre hastighetsvajer och har hittat nyttiga tips här på forumet.

Vi kan ju säkert kontakta varann och utbyta mer information.

/Henrik
fredrik.malmoe
Posts: 7
Joined: Sun Aug 24, 2008 8:23 pm

Re: Byta till overdrive?

Post by fredrik.malmoe »

Henrik, Amazonsport, Acke,

Henrik, vad kul att höra om ditt projekt som äntligen kom igång.. Hoppas du får bitarna på plats igen. Vill du bara vara grundlig och därför river lådan, eller hade du indikation på att något var fel? Jag är isåfall nyfiken på hur jag kan få samma indikation vid ett ev. köp - för jag har tyvärr ina delar ännu...

Amazonsport, jag letade efter trådar ibörjan och sammanfattar de jag hittat i min inledande fråga. Har du tips på fler trådar e jag jättetacksam!

Acke, jag blev erbjuden en låda för några år sedan (vet ej d eller J) för 1500 spänn, utan varesig kardan eller andra tillbehör. Likaså för ett tag sedan för 700 spänn, men den var nog kass tror jag - spaken blev knappt kvar i 1:an och 2:an (eller om det var 3:an och 4:an). Det är allt jag vet.

Fredrik
Post Reply