Urtrampningslager laplander?

Från koppling till drivaxel. Moderatorer
Post Reply
Stoffe
Posts: 484
Joined: Sun Feb 01, 2004 10:40 pm
Location: Uppsala
Contact:

Urtrampningslager laplander?

Post by Stoffe »

Tjena!

Var får jag tag i ett urtrampningslager som passar till laplander koppling?
En kunnig volvo-vän till mig sa att det var en laplanderkoppling, den sachs tryckplatta som jag köpt ska tydligen ha laplanderurtrampningslager? dom tillverkas tydligen inte heller så hur ska jag göra för att få ihop hela min koppling igen?

MVH
Christoffer Svenske
Uppsala
JE Jr
Posts: 779
Joined: Sun Feb 01, 2004 4:54 pm
Location: Borlänge
Contact:

Post by JE Jr »

Är det tryckplattan med \"ringen\" i mitten?
Vissa säger man måste spräcka den och använda ett vanligt lager, men andra säger att det ska gå med det kortare, jag har ej provat...
//Johan Eriksson
Svart bil: 142DL '68
Gul bil:
142GL '72 (70-tals rally-wannabe)
Raggarn
Posts: 378
Joined: Fri May 21, 2004 8:47 pm
Location: Söderköping
Contact:

Re: Urtrampningslager laplander?

Post by Raggarn »

jag lyfter denna tråd lite. Jag undrar hur det gick med urtrampningslagret, tror nämligen jag håller på med samma sak med min motor.
Nilsson`s
Posts: 75
Joined: Tue Sep 06, 2011 9:28 pm
Location: Eslöv

Re: Urtrampningslager laplander?

Post by Nilsson`s »

Hej!
Hittade en Norsk sida som har delar för "laplander" Valpar när jag spanade runt för min egen koppling som lär vara en laplander enligt han jag köpte den av men den har inte ringen i mitten, Men det är en borg&beck 8 -8 1/2.
Iallafall skickar länken på korgen och allt finns under "clutch". :D

http://shop.laplander.nu/component/page ... Itemid,26/

//Danne.
Raggarn
Posts: 378
Joined: Fri May 21, 2004 8:47 pm
Location: Söderköping
Contact:

Re: Urtrampningslager laplander?

Post by Raggarn »

Nilsson`s wrote:Hej!
Hittade en Norsk sida som har delar för "laplander" Valpar när jag spanade runt för min egen koppling som lär vara en laplander enligt han jag köpte den av men den har inte ringen i mitten, Men det är en borg&beck 8 -8 1/2.
Iallafall skickar länken på korgen och allt finns under "clutch". :D

http://shop.laplander.nu/component/page ... Itemid,26/

//Danne.
Mange tack! Jadu någe klokare blev jag nog inte mer än att jag blev säker på att min platta suttit i en volvo valp, det finns ju en precis likadan på den hemsidan.

Hur hög är din Borg och Beck platta? Eftersom du inte har ringen i mitten. måste du byta urtrampningslager tex? Min platta är 62mm om jag lägger den plant,den är lika hög som min Sachs platta som suttit i b20:en förut.
Nilsson`s
Posts: 75
Joined: Tue Sep 06, 2011 9:28 pm
Location: Eslöv

Re: Urtrampningslager laplander?

Post by Nilsson`s »

Hej!
Jag ska ut o mäta den imorn :)
Och ja jag måste byta urtrampningslagret men det är ju en smal sak det är billigt o enkelt men sen o få rätt.... Har för mig det ska vara den "långe" modellen till min enligt KG finns 3st o välja mellan 32, 36,5 & 43mm och alla skiljer sig utseende mäsigt med..
Hittade en bild på "laplander" koppling på topplocksverkstan´s scanade tidnigs urklipp med R-sport grejer, så det går ju o klämma ner till en b20:a och där med 179HK uppsättning :wink:
http://www.topplocksverkstan.se/bilder/ ... tvd2_3.jpg

//Danne.
Raggarn
Posts: 378
Joined: Fri May 21, 2004 8:47 pm
Location: Söderköping
Contact:

Re: Urtrampningslager laplander?

Post by Raggarn »

Jag har också sett att det finns 3st lager att välja på, har för mig det står borg och beck på någon också. Jag har pratat med han jag köpte plattan av och han sa att jag ska testa den som det är, han tyckte det låter som det bara ska va å montera också utav det jag berättar. Dessutom när jag kollar på det in scannade urklippet blev jag ännu mer säker. Tack för det Danne! Skriver senare om hur det gick med monteringen! :D
Raggarn
Posts: 378
Joined: Fri May 21, 2004 8:47 pm
Location: Söderköping
Contact:

Re: Urtrampningslager laplander?

Post by Raggarn »

Nu ligger motorn på plats med laplander plattan, verkar som om det funkar. Återstår att se hur bra den funkar dock. Men den kopplar ur som den ska. Tack för bilden återigen Nilsson!
Post Reply