Bygga en kompressor

Moderatorer
Post Reply
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Bygga en kompressor

Post by A-masen »

Detta kanske är en fråga som borde ligga i en egen avdelning, men jag hittar ingen bättre just här.
För många år sedan öppnade vi, jag och min grabb, en gammal B&S gräsklipparmotor, liggande cylinder med sidventiler och med stänksmörjning. Vi funderade på det där och tänkte oss att man kanske kunde göra om den till en kompressor! Kamaxeln, om man kan kalla den så, såg inte ut som en kamaxel så som alla bilmekare tänker sig. Det var i stället en kort "klump" med två koncentriska ringar, eller rullar. Alltså: knappast inte fråga om kamtider eller vassa kammar etc. etc. Öppning och stängning måste i stället ha varit en väldigt långsam process.
Vi tog ut "kamaxelklumpen" och funderade lite. Vid den här tiden gick min grabb i gymnasiet på maskinlinjen. Detta var visserligen under sommarlovet, men höstterminen var nära förestående. Vi tänkte att om det fanns möjlighet för honom att dels fundera ut hur "kamaxeln" skulle ha sett ut om man bara ville ha ventiltider för IN och UT. Alltså ingen tändningstakt. Och dels svarva till en sådan. Med en engagerad och sympatisk lärare borde det kunnat bli något, tänkte vi.
Nu blev det aldrig så. Av någon outredd anledning "försvann" våran "kamaxel" och återfanns aldrig, så projektet kom inte längre. Vi hade alltså lyckats slarva bort den för alltid.
Men vad tror ni övriga hemmamekare? Hade detta kunnat bli något? Vi hade tänkt oss en garagekompressor för anspråkslösare jobb. En elmotor för drift, går ju lätt att fixa, startsnöret och den biten var redan borta. En lufttank var inte heller oöverkomligt. Mycket fanns i periferin, i skrothögar hos andra bekanta.
En ny kompressor kostar i dag ett par tusen kronor. Detta kunde ha blivit något eget hempul att vara stolt över. Och till ett pris som på den tiden borde varit hållbart.
Post Reply