Kil till bromstrumma bak!?

Moderatorer
danneman
Posts: 28
Joined: Wed Jul 07, 2004 4:35 pm

Kil till bromstrumma bak!?

Post by danneman »

Tjena! 8)

Har nyss investerat mig i en amazon! :D

Bilen har följande fel som jag skall rätta till här under semstern. :D

1. Laddningsrelät är trasigt. :(
2. Glapp i fördelaren. :(
3. Kil i bromstrumman bak saknas/trasig. :cry:

Så jag funderar på att byta till en 240 växelströmsgenerator istället. Vad behöver man tänka på då? :?

Sen att byta fördelaren klarar jag lätt. :D

Sen undrar jag vart jag kan få tag på en liten kil i bromstrumman bak som håller trumman i rätt läge!? :(

Tacksam för svar! :D
Volvo Amazon!
Henke 12136
Posts: 497
Joined: Tue Feb 03, 2004 5:40 pm

Kilen

Post by Henke 12136 »

Kilen hittar du kanske på skroten. Jag saknade en kil och plockade en från en PV. Den är ju gjord av härdat stål, så räkna inte med att tillverka en själv.
-anglofil-
Lars Bd
Posts: 4775
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re: Kil till bromstrumma bak!?

Post by Lars Bd »

danneman wrote:byta till en 240 växelströmsgenerator istället. Vad behöver man tänka på då?

få tag på en liten kil i bromstrumman bak
Tänk på att generatorn inte passar direkt utan att du måste tillverka ett fäste.
Kilen kan du kanske köpa på volvo eller annan gammelvolvoreservdelsfirma om inte lokala skroten har eller varför inte på annonstorget/köp och sälj.
danneman
Posts: 28
Joined: Wed Jul 07, 2004 4:35 pm

Re: Kilen

Post by danneman »

Henke 12136 wrote:Kilen hittar du kanske på skroten. Jag saknade en kil och plockade en från en PV. Den är ju gjord av härdat stål, så räkna inte med att tillverka en själv.
Jaha så att en kil från en pv trumma är likadan som den till amazon? dom sa att det skillde på dom på skroten?
Volvo Amazon!
Henke 12136
Posts: 497
Joined: Tue Feb 03, 2004 5:40 pm

Post by Henke 12136 »

Nu tror jag att det är bäst att någon som vet bättre hur det ligger till med PV och Amazon säger hur det är. Jag hade turen att hitta en PV utan bakhjul. Där slet jag av trumman och slog loss kilen. Den kilen passade ialla fall min 64:a bak som har trummor runt om. Men vilken årsmodell det var på PV:n har jag ingen aning om. Jag kanske hade flax?
-anglofil-
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Post by D59471 »

Det har nämnts förr men tål att nämnas igen. GCP's Reservdelskataloger på nätet är en jättebra informationskälla om man vill jämföra delar mellan olika volvomodeller eller helt enkelt saknar reservdelskatalog att bläddra i.

Kikade just i katalogen och både PV och Amazon har kilen med volvo nr. 160553-4. Jag jämförde Amazon och PV av samma årsmodell men är hyffsat säker på att det är samma kil för alla årsmodeller. Kolla i katalogen vad som gäller för din årsmodell om du är osäker.
rockhemmet
Posts: 9
Joined: Tue Jun 01, 2004 9:53 pm

Post by rockhemmet »

borde inte detta röra sig om en vanlig Woodruff-kil? har aldrig tagit isär en amazontrumma men ganska många andra trummor, så jag är inte helt säker. men om jag har rätt så tror jag att dem går att få tag på lite var stans. kilarna finns i en massa olika storlekar och former, jag hade tidigare ett sortiment med sådana så inte tror jag att de var så svåra att få tag på. tyvärr var det inte jag som beställde dem så jag vet inte vart ifrån de kom.

väldigt trevlig sida du länkade till förresten D59471.
har själv en 164 och det fanns redigt med info där som jag kan ha nytta av. illa att jag inte har insett dess kvalité tidigare.
Henke 12136
Posts: 497
Joined: Tue Feb 03, 2004 5:40 pm

Post by Henke 12136 »

Jo, det är en vanlig Woodruff-kil, inte halvmåneformad utan kilformad utan spets.
-anglofil-
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Post by D59471 »

Ja, det är ju en vanlig woodruff-kil. Egentligen borde man väl veta vilken \"stockholms-firma\" som säljer dessa grejer men det gör jag inte. Man kan säkert få vilken välsorterad bildelsfirma som helst att beställa hem en i rätt dimension, men vilka som lagerför sånna grejer vet jag inte.

Man kanske kan vända sig till dem som handlar med lager då det väl används främst på lagrade axlar? Momentum kanske?

Annars har säkert SVIS, GCP, Veteranprodukter, Volvo Lelle, CVI mfl. dessa i lager. :)
Lars Bd
Posts: 4775
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Post by Lars Bd »

En woodruffkil är halvmåneformad http://www.wiberger.se/artiklar/kilar/wk.htm
kilen i bromstrumman är en plattkil http://www.wiberger.se/arkiv/kilar/plattkil.htm
Problemet är att kilen i trumman kan vara i tumdimension och då kan vara lite svårare att hitta,är det någon som vet måtten på kilen?
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Post by D59471 »

Den är väl som en halv woodruff-kil i ena änden? Dvs. \"kvart-måneformad\" avtundning och sedan helt rak i andra änden?

Jag vet inte dimensionen men 1/4\" kvadratisk form känns inte helt orimligt? Någon som kan mäta utan att behöva ta av trumman först?
Lars Bd
Posts: 4775
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re:

Post by Lars Bd »

D59471 wrote:halv woodruff-kil i ena änden
Det är en avfasad plattkil med endast raka ytor.
Henke 12136
Posts: 497
Joined: Tue Feb 03, 2004 5:40 pm

Post by Henke 12136 »

Henke 12136 wrote:Jo, det är en vanlig Woodruff-kil, inte halvmåneformad utan kilformad utan spets.
Som sagt....

Jag tror jag har en liggandes i någon skrotlåda. Ska leta lite extra. Emellertid är det ju så att kilen måste passa mycket tajt i spåret. Annars kan saker slås sönder när man gasar lite. Om man har tappat kilen (hur nu det skulle kunna gå till) så beror det säkerligen på att spåret arbetats upp. Loctite 648 kan hjälpa.

Danneman: har du tagit isär trumman och verkligen letat? Ibland sitter kilen lite intryckt och gömd under fett och sörja. Den kan då vara lite svår att se. Det verkar osannolikt att den tappats, möjligen monterats bort. Kanske är det bara uppgifter från föregående ägare att den fattas?
-anglofil-
Lars Bd
Posts: 4775
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re:

Post by Lars Bd »

Henke 12136 wrote:
Henke 12136 wrote:Jo, det är en vanlig Woodruff-kil, inte halvmåneformad utan kilformad utan spets.
kilen måste passa mycket tajt i spåret. Annars kan saker slås sönder när man gasar lite..
En woodruffkil är halvmåneformad annars är det ingen woodruffkil.
Bromstrumman ska sitta så hårt att kilen egentligen inte behövs annars kommer spåret och konan i både trumma och axel att förstöras, det ska inte vara någon belastning alls på kilen.
Undrar varför inget åtdragningsmoment finns angivet för bromstrumman?
Men kilen ska sitta där för säkerhetens skull.
Henke 12136
Posts: 497
Joined: Tue Feb 03, 2004 5:40 pm

Post by Henke 12136 »

Nu så! Okej, Alla har fått ha rätt ser jag när jag nu har kilen i min hand. Och plattkil hette det visst. Där ser man.

Den är kvadratisk till formen i tvärsnitt och är en kvarttum X 60mm. Fasningen finns på de sista 8mm ner till en åttondels tjocklek(halva kilens totala mått).

Lars: Jag håller med om att allt ska sitta så hårt så att kilen inte behövs. Däremot så är det ju i realiteten så att det alltid är märken i kilarna som man tar loss, oavsett var man hittar dem i konstruktionen. De har ju ändå suttit där i decennier. Alltså rör sig tapp i förhållande till kona vid något enstaka tillfälle. Om kilen sitter löst så beror det på att spåret är uppslaget, inte att kilen blivit mindre. Då kan man göra tre saker: köra tills det smäller, byta axel och kona till nya grejjer, eller använda cylindrisk låsning i form av exempelvis Loctite.

Danneman om du inte hittar nån så skicka ett pm.
-anglofil-
Post Reply