bästa oljan
Tack för tipset trevor.
En A-kam i volvokartong är på gång. Originallyftare är beställda från GCP och vipparmsbryggan skall monteras bort ikväll för inspektion av vipparmarnas anliggningsytor.
Det är väl lika bra att mäta upp lyftet på alla ventiler ordentligt med skjutmått också för att se ifall någon kamnock är sliten trots 6.000 mil.
Visst är det väl så att man i regel byter både kamaxel och alla lyftare om någon lyftare skulle visa tecken på slitage?
En A-kam i volvokartong är på gång. Originallyftare är beställda från GCP och vipparmsbryggan skall monteras bort ikväll för inspektion av vipparmarnas anliggningsytor.
Det är väl lika bra att mäta upp lyftet på alla ventiler ordentligt med skjutmått också för att se ifall någon kamnock är sliten trots 6.000 mil.
Visst är det väl så att man i regel byter både kamaxel och alla lyftare om någon lyftare skulle visa tecken på slitage?
Last edited by D59471 on Thu Apr 15, 2004 2:25 pm, edited 1 time in total.
-
- Posts: 497
- Joined: Tue Feb 03, 2004 5:40 pm
*
Byt alla.
Var försiktig om du behöver sjyssta till ytorna på vipporna så de inte blir för varma. Det är ingen bra idé att köra med bänkmaskinen, hellre på ett bryne med lite olja efetrsom ytorna är härdade. Var också noga så du behåller radien på ytan så det är lika på alla 8. (åtminstone lika på insugsidan /avgassidan.)
Var försiktig om du behöver sjyssta till ytorna på vipporna så de inte blir för varma. Det är ingen bra idé att köra med bänkmaskinen, hellre på ett bryne med lite olja efetrsom ytorna är härdade. Var också noga så du behåller radien på ytan så det är lika på alla 8. (åtminstone lika på insugsidan /avgassidan.)
-anglofil-
Tjenare D59471
Eftersom du skall byta kamaxel så kan jag kanske ge ett varningens ord här:min kompis som bytte kam drog den bara rakt ut ur motorn och repade sönder bussningarna (lagren), inte så bra alltså.Kamnockarna kan ju vara ganska vassa på kanterna.
Lycka till(du kanske redan visste det här?)
Mvh
Ståla
Eftersom du skall byta kamaxel så kan jag kanske ge ett varningens ord här:min kompis som bytte kam drog den bara rakt ut ur motorn och repade sönder bussningarna (lagren), inte så bra alltså.Kamnockarna kan ju vara ganska vassa på kanterna.
Lycka till(du kanske redan visste det här?)
Mvh
Ståla
Ska du byta lager måste du väl ur med motorn??
Jadu, jag tycker iofs det är lite overkill att byta ut hela ventilmekanismen, o plocka ur motorn o allt, för såå illa lät det då inte i somras, och sen om det blivit betydligt bättre med tjockare olja så...
Jadu, jag tycker iofs det är lite overkill att byta ut hela ventilmekanismen, o plocka ur motorn o allt, för såå illa lät det då inte i somras, och sen om det blivit betydligt bättre med tjockare olja så...
//Johan Eriksson
Svart bil: 142DL '68
Gul bil: 142GL '72 (70-tals rally-wannabe)
Svart bil: 142DL '68
Gul bil: 142GL '72 (70-tals rally-wannabe)
-
- Posts: 497
- Joined: Tue Feb 03, 2004 5:40 pm
*
D59471, ärligt talat så tror jag att du kommer att upptäcka att felet ligger i ventilbryggan. Plocka ur den och lägg den upp och ner på bänken så kommer du se. Jag tycker det är kraftigt overkill att lämna in den och få den slipad. Det kan du göra lätt själv. Och att börja byta lager och grejer på en B18 som gått 6000mil? Du bestämmer, men min filosofi är att det roliga är att fixa ett fel själv, inte att lämna in felet och få det löst... Sedan kan du ju ioch försig lyfta toppen för att slipa in ventilerna. Det kan ju löna sig på förbrukning och effekt om ventilerna klapprat lite.
Tänk på att en B18 alltid slamrat något... Men det vet du ju.
Tänk på att en B18 alltid slamrat något... Men det vet du ju.
-anglofil-
Jag misstänkte att du skulle reagera så Henkepenke.
Vipparmsbryggan är inspekterad och anliggningsytorna är helt jämna. Inte minsta spår av urgröpning eller så utan bara blanka anliggningsytor.
Jag vet inte om det är en skröna. Men folk, bla. en verkstadschef på en biliaverkstad som har garage bredvid mig, att volvo hade problem med härdningen av vissa kamaxlar och att de tvingades byta dessa, ofta efter 7000-8000 mil. Samma problem återkom på 70-talet vid tillverkningen av kammar till 140 osv. Vet ej om detta stämmer, men den som har arbetat i åratal på volvoverkstad borde väl veta?
Och visst vet jag att B18/B20 motorer alltid har slammrat/tickat en del. Men jag vet också att det går att bli av med tickandet utan att ställa mindre ventilspel än vad volvo anger osv.
Vipparmsbryggan är inspekterad och anliggningsytorna är helt jämna. Inte minsta spår av urgröpning eller så utan bara blanka anliggningsytor.
Jag vet inte om det är en skröna. Men folk, bla. en verkstadschef på en biliaverkstad som har garage bredvid mig, att volvo hade problem med härdningen av vissa kamaxlar och att de tvingades byta dessa, ofta efter 7000-8000 mil. Samma problem återkom på 70-talet vid tillverkningen av kammar till 140 osv. Vet ej om detta stämmer, men den som har arbetat i åratal på volvoverkstad borde väl veta?
Och visst vet jag att B18/B20 motorer alltid har slammrat/tickat en del. Men jag vet också att det går att bli av med tickandet utan att ställa mindre ventilspel än vad volvo anger osv.
Re:
Jag har inte tänkt byta hela ventilmekanismen Johan. Lugna ner dig lite nu. Jag har inspekterat vipparmarna och de ser fina ut. Ventilspelet är ställt gång på gång men det är ändå en eller ett par ventiler som slammrar hårt vid höga varv och som även hörs vid tomgång.JE Jr wrote:Ska du byta lager måste du väl ur med motorn??
Jadu, jag tycker iofs det är lite overkill att byta ut hela ventilmekanismen, o plocka ur motorn o allt, för såå illa lät det då inte i somras, och sen om det blivit betydligt bättre med tjockare olja så...
Efter att ha mätt upp lyftet på alla ventiler mha. skjutmått ser jag att 2 ventiler lyfter lägre än de övriga. Kammen tycks således vara dålig. Ellerhur?
Kamaxel byter man utan problem med motorn i. Bara att plocka bort vänster grillhalva, ta bort toppen, upp med lyftarna och byta kamaxeln. Är det så mycket att bli upprörd över?
Motorn har stått mer eller mindre still i 12 år. Om en lyftare börjar kärva pga. rost i loppet eller så borde kammen kunna bli duktigt sliten. Inte sant?
Ibland ångrar man nästan att man tar upp sina "problem" här...
-
- Posts: 497
- Joined: Tue Feb 03, 2004 5:40 pm
*
Man får väl retas lite. Bara en liten samvetsfråga: Vilket av de par vita handskar använder du när du byter däck, de som ligger i skuffen eller de som är placerade i det hjulhus där hjulbytet ska ske?
-anglofil-
Byter däck? Är du från vettet? Skulle aldrig få för mig att montera andra däck än originalfälgarna med diagonaldäck på.
För övrigt använder jag inte vita bomullshandskar. Tycker det är skabbigt. Tvättar händerna kliniskt rena och drar på en tight latexhandske som är fettavvisande istället. Sen smörjer jag in kroppen med olja innan jag går in i garaget och går omkring naken för att ej kunna repa bilen. Brukar även damma golv och väggar med klibbduk för att få det riktigt rent och fint. När jag meckat färdigt badar jag i ATF-olja för att bli mjuk och fin i huden.
Ett par frågor till dig Henke.
Använder du vanligt snickerispackal eller husfix när du spacklar över dina svetsfogar som du drar med pinnsvetsen från JULA?
Är det fingerfärg eller vattenfärg du har när du bättringsmålar?
Du kör samma olja i motor/växellåda/bromssystem/koppling/styrsnäcka/bakaxel också förmodar jag? Linolja eller?
För övrigt använder jag inte vita bomullshandskar. Tycker det är skabbigt. Tvättar händerna kliniskt rena och drar på en tight latexhandske som är fettavvisande istället. Sen smörjer jag in kroppen med olja innan jag går in i garaget och går omkring naken för att ej kunna repa bilen. Brukar även damma golv och väggar med klibbduk för att få det riktigt rent och fint. När jag meckat färdigt badar jag i ATF-olja för att bli mjuk och fin i huden.
Ett par frågor till dig Henke.
Använder du vanligt snickerispackal eller husfix när du spacklar över dina svetsfogar som du drar med pinnsvetsen från JULA?
Är det fingerfärg eller vattenfärg du har när du bättringsmålar?
Du kör samma olja i motor/växellåda/bromssystem/koppling/styrsnäcka/bakaxel också förmodar jag? Linolja eller?
Re:
Har också hört detta ang. dålig härdning på många kamaxlar som fått bytas ut på garanti o.s.v...men jag har dock aldrig hört att det skulle gälla så tidigt på sextiotalet som 1964 utan bara på B20 omkring 1969-70-71 ungefär. Men som sagt var...man hör så mycket och det är svårt att veta vad som egentligen är sant eller inte.D59471 wrote:Jag misstänkte att du skulle reagera så Henkepenke.
Vipparmsbryggan är inspekterad och anliggningsytorna är helt jämna. Inte minsta spår av urgröpning eller så utan bara blanka anliggningsytor.
Jag vet inte om det är en skröna. Men folk, bla. en verkstadschef på en biliaverkstad som har garage bredvid mig, att volvo hade problem med härdningen av vissa kamaxlar och att de tvingades byta dessa, ofta efter 7000-8000 mil. Samma problem återkom på 70-talet vid tillverkningen av kammar till 140 osv. Vet ej om detta stämmer, men den som har arbetat i åratal på volvoverkstad borde väl veta?
Och visst vet jag att B18/B20 motorer alltid har slammrat/tickat en del. Men jag vet också att det går att bli av med tickandet utan att ställa mindre ventilspel än vad volvo anger osv.
Hakano:
Ok. Du tycks ha samma uppfattning som mig. Nämligen att det främst gäller senare B18 från slutet av 60 o början av 70-talet. Man vet ju aldrig...
En annan aspekt som kanske känns lite främmande för många på det här forumet tänker jag dra nu.
Ponera att du har lagt ut en massa arbete och ekonomi på att renovera en bil. Bilen blev precis så fin som du hade drömt om, men det är ändå vissa detaljer på bilen som inte känns riktigt 100%. Att ha en helt färdigrenoverad bil ståendes är ingenting som man börjar hoppa jämfota över. Det roligaste är ju trots allt att renovera prylarna till perfekt mekaniskt och estetiskt skick, inte att ha ett uställningsobjekt ståendes i garaget.
Det är lite av det syndromet som kommer som ett återfall för mig när våren är här. Man är ute och glider med bilen. Tvättar och vaxar och putsar å donar för att den skall hålla sig fin. Bilen är så gott som färdigbyggt så när som på några smådetaljer. Märker man då att någonting inte riktigt lirar så vill man få det rätt. Man blir nästan lite glad över att någonting är fel så att man får meka igen!
Just därför går jag igenom saker och ting grundligt när jag ändå ger mig på dem. Annars kan man lika gärna skita i det.
Och angående ventilerna så finns det flera punkter som talar för en genomgång med avlyft topp:
- Motorn går ryckigt på tomgång, trots bra tändinställning, renoverad förgasare, ställt ventilspel osv.
- Ett par ventiler har lägre lyft än övriga.
- Motorn tickar och slammrar särskilt tydligt på vissa varv och det hörs tydligt att det kommer från ventilerna.
- Jag har en ny originalkam (A) liggandes i kartong som gör liten nytta på hyllan.
- Vipparmarnas anliggningsytor, som kunde ha försvårat inställningen av ventilspelet, ser riktigt bra ut.
Nu tänker jag inte diskutera det här mer ingående utan åka till garaget och göra lite nytta istället...!
Ok. Du tycks ha samma uppfattning som mig. Nämligen att det främst gäller senare B18 från slutet av 60 o början av 70-talet. Man vet ju aldrig...
En annan aspekt som kanske känns lite främmande för många på det här forumet tänker jag dra nu.
Ponera att du har lagt ut en massa arbete och ekonomi på att renovera en bil. Bilen blev precis så fin som du hade drömt om, men det är ändå vissa detaljer på bilen som inte känns riktigt 100%. Att ha en helt färdigrenoverad bil ståendes är ingenting som man börjar hoppa jämfota över. Det roligaste är ju trots allt att renovera prylarna till perfekt mekaniskt och estetiskt skick, inte att ha ett uställningsobjekt ståendes i garaget.
Det är lite av det syndromet som kommer som ett återfall för mig när våren är här. Man är ute och glider med bilen. Tvättar och vaxar och putsar å donar för att den skall hålla sig fin. Bilen är så gott som färdigbyggt så när som på några smådetaljer. Märker man då att någonting inte riktigt lirar så vill man få det rätt. Man blir nästan lite glad över att någonting är fel så att man får meka igen!
Just därför går jag igenom saker och ting grundligt när jag ändå ger mig på dem. Annars kan man lika gärna skita i det.
Och angående ventilerna så finns det flera punkter som talar för en genomgång med avlyft topp:
- Motorn går ryckigt på tomgång, trots bra tändinställning, renoverad förgasare, ställt ventilspel osv.
- Ett par ventiler har lägre lyft än övriga.
- Motorn tickar och slammrar särskilt tydligt på vissa varv och det hörs tydligt att det kommer från ventilerna.
- Jag har en ny originalkam (A) liggandes i kartong som gör liten nytta på hyllan.
- Vipparmarnas anliggningsytor, som kunde ha försvårat inställningen av ventilspelet, ser riktigt bra ut.
Nu tänker jag inte diskutera det här mer ingående utan åka till garaget och göra lite nytta istället...!
-
- Posts: 497
- Joined: Tue Feb 03, 2004 5:40 pm
*
Ja du namne, oftast blir det bananskal i bakaxeln och tjära i lådan och motorn, om jag inte har en hink sågspån och spillolja förstås.
Kanske dags att jag öppnar en liten tråd på showroom...
Kanske dags att jag öppnar en liten tråd på showroom...
-anglofil-
kamaxel
Vissa orginalkammar är riktigt usla ( dåligt material , härdning ) , till och med Volvo själva köpte kamaxlar från USA , en produktionstekniker på jobbet var \"med\" på den tiden och enligt han är kammarna från USA bättre än volvos egna , bättre slipade , bättre härdning .
\"Orginal\" är inte alltid bäst .
\"Orginal\" är inte alltid bäst .