bästa oljan

B16/B18/B20 A/B/D. Moderatorer
mighty_fc
Posts: 9
Joined: Sat Jan 31, 2004 11:25 pm

bästa oljan

Post by mighty_fc »

vintertid resp sommartid. kan tänka mig att 15-40 e bra på vintern o 10-30 på sommaren i en b18 eller vad säger ni ? tänkte byta nu o funderar på 15-40 då den e lite tunnare när de e kallt.. 10-30 blir ju som sten när de e kallt haha
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Post by D59471 »

Vad har du använt för olja tidigare? Fabrikat? Syntet/delsyntet/mineral?

Själv åker jag med en delsyntet Shell-olja (10-30) i min orenoverade B18A (ca. 6500mil). Den oljan hade en djupt renande effekt i motorn, vilket något enerverande i början då jag oroade mig för att någon kanal skulle sätta igen pga. alla oljerester som löstes upp. Efter två oljebyten med kort intervall blev dock motorn helt ren från rester invändigt och fortsatte att gå som en klocka.
Lars Bd
Posts: 4775
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Post by Lars Bd »

En högre siffra avser en tjockare olja, 10/30 är tunnare än en 15/40 vid samma temperatur.
Jag tror inte att det spelar någon större roll vilken olja du använder men en 10/30 är lite tunnare vid låga temperaturer (kallstarter -20) så om du saknar motorvärmare och brukar kallstarta vid -15 grader eller kallare bör du välja 10/30 eller en syntetolja 5/40 av bra kvalitet.
10/30 går även att använda sommartid vid normal (laglig) körning.
mighty_fc
Posts: 9
Joined: Sat Jan 31, 2004 11:25 pm

Post by mighty_fc »

perfekt tack för tipsen.. ja trodde syntet olja var rena döden för en gammal motor ! , ja vet inte vad som använts förut då ja precis inskaffat bilen, har världen ångest va man ska ha... *s* men en syntet kanske e värt o prova... orsaken till att ja e rädd för syntet e att ja hade en volvo 360 som ja byte till helsyntet i o den rasade efter 2 dagar.. direkt efter bytet rök den utav bara hvete!! så det verkade som oljan vart alldeles för tunn.
Lars Bd
Posts: 4775
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Post by Lars Bd »

Billig syntetolja (dålig kvalitet) är sämre än en mineralolja av bra (dyr) kvalitet.
Använder du bilen på ett sådant sätt att en syntetolja kan vara befogad?
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Post by D59471 »

Om du har använt mineralolja tidigare och motorn är orenoverad, samt har gått många mil (mycket avlagringar invändigt) anser jag att du bör fortsätta med mineralolja. Dagens mineraloljor är så pass bra. Vill du gå över till något annat så är det ju i så fall delsyntet som skulle vara alternativet, frågan är om det är värt chansningen. Den löser ju trots allt upp mycket av de avlagringar som finns i motorn, har du otur så kan ju en oljekanal sättas igen med motorhaveri/motorskador som följd.
Henke 12136
Posts: 497
Joined: Tue Feb 03, 2004 5:40 pm

mineral eller syntet

Post by Henke 12136 »

Siffrorna: ex 5/50. 5 betyder tunn vid lägre temp, alltså bra men en låg siffra på vintern. 50 betyder enkelt att den dunstar mindre vid höga motortemperaturer, alltså bättre på sommaren. 10/30 låter som en vettig vinterolja och 15/40 som en vettig sommarolja.

Bra eller dåligt med att börja hälla syntet i en gammal motor är ett kärt ämne. Jag tror inte att det är några problem. Jag har kört en motor (ej B18) på helsyntet i 10000mil utan problem, och då hade den gått 10000mil på slafsolja först. Kör man sansat och tar det lugnt så behövs inte syntetolja. För övrigt tycker jag ändå att man ska byta varje höst-vinter, så det spelar ingen roll att synteten kanske egentligen håller längre.

Sidospår: Vad har ni för erfarenheter av Biltemas \"dyrare\" oljor? Inte religion nu, utan erfarenhet... Jag har bara positivt att säga. Någon annan?

/Henke
-anglofil-
Ståla
Posts: 38
Joined: Wed Feb 18, 2004 8:02 pm
Location: Norrköping

Post by Ståla »

Hej.
Angående oljor har jag hört från branschfolk att om man kört en motor länge på mineraloljor och byter till syntet så blir packningar och o-ringar av gummi till bakelit typ och då slutar de ju att fungera som avsett.
Mvh
Ståla
bamazonen
Posts: 23
Joined: Fri Apr 02, 2004 7:40 pm
Location: karlstad
Contact:

Post by bamazonen »

ja hör ofta att alla klagar på biltema oljan o hur jävla dålig den är o att min duett skar o bror mina mercs jävel, det snackat e ju inte ovanligt .men ja har 204 bromsade hk i min pärla med förgasare (om nån nu trodde nått annat) och ja kör på biltema olja med biltema oljefilter o ja har då inge problem

ja kör med biltema 5/50 helsyntet o min bil varvar 11000 så alla som klagar på biltema lyssna inte på dom för ja är ett levande bevis på motsatsen


//viktor
att ha en saab liggandes framför en i 50 på 90 väg är lika irriterande som ett sendrag när man runkar
Henke 12136
Posts: 497
Joined: Tue Feb 03, 2004 5:40 pm

biltema

Post by Henke 12136 »

Jag håller med. Jag har kört massor massor massor med mil hårt hårt hårt (turbo 1 bar) med Biltemas 5/50 och 5/40 helsyntet. Funkar kanon. Däremot skulle jag inte hälla deras billigaste mineral någonstans.
-anglofil-
caddy331
Posts: 15
Joined: Wed Mar 17, 2004 10:34 pm

Post by caddy331 »

jag har lite erfarenhet av biltemas mineral olja har kört många mil med
min olje törstiga cadillac (bilen hadde stått i 27år innan jag fick tag på henne) och när jag bytte till castrol olja minskade olje förbrukningen drastiskt trots liknande viskositet, så mitt råd är att avstå biltemas oljor
Amarace
Posts: 533
Joined: Fri Mar 26, 2004 1:06 am
Location: Dorotea
Contact:

Re:

Post by Amarace »

caddy331 wrote:jag har lite erfarenhet av biltemas mineral olja har kört många mil med
min olje törstiga cadillac (bilen hadde stått i 27år innan jag fick tag på henne) och när jag bytte till castrol olja minskade olje förbrukningen drastiskt trots liknande viskositet, så mitt råd är att avstå biltemas oljor
Det märkliga är ju att Biltemas oljor, precis som Castrol uppfyller samma standarder/specifikationer som alla andra oljor i princip?
Så samma viskositet ska innebära samma på båda sorterna.
O då blir det märkligt att en sort skulle göra att motorn drar mer olja än med en annan.
För oavsett märke så måste det uppfylla vissa krav.

Har själv provat Biltemas oljor av olika modell (mineral, delsyntet o helsyntet) bara för att just testa och har inte märkt några skillnader jämfört med andra märken, ungefär samma oljetryck, inge mer läckage, drar inte mer olja. Med andra ord ingen skillnad i princip. (500mil drygt)

Nu förespråkar jag inte Biltemas oljor, men jag kan inte förstå hur en motor kan dra mer olja med den.
Mvh
Magnus aka Amarace
Amazon-66 | 145-69 | 144-70 | 145DL-73 | 244GL-79 | 245GL-88
caddy331
Posts: 15
Joined: Wed Mar 17, 2004 10:34 pm

Post by caddy331 »

visst måste dom uppfylla vissa krav men hade det inte varit någon skillnad skulle det ju bara behövts ett märke.
sen kan det bero på att biltemas är spill olja som kokats och blandats
till de olika viskositeterna, och de andra framställs på råolja????
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Post by D59471 »

-
Last edited by D59471 on Fri Apr 16, 2004 1:59 pm, edited 3 times in total.
trevor
Posts: 103
Joined: Sun Apr 04, 2004 3:21 pm

Post by trevor »

raderat
Last edited by trevor on Mon Nov 29, 2004 11:31 pm, edited 1 time in total.
Post Reply