Tennspackling

Moderatorer
berrabula
Posts: 36
Joined: Sat Sep 13, 2008 8:04 pm

Tennspackling

Post by berrabula »

Hej,
Jag har några frågor om tennspackling, tänkte köpa mig basic kittet på verktygsboden men skulle vilja veta lite hur det funkar.
Jag har fått för mig att man värmer plåten och sen lägger på tennet och smälter ut det? stämmer det?
Vore kul om någon kunde beskriva lite snabbt hur man gör för jag är helt grön med tennspackling.

http://www.verktygsboden.se/?id=75853

/Viktor
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Re: Tennspackling

Post by Hasse63 »

Gogglade på tennspackling och hittade flera bra förklaringar bl a denna :wink: http://amazon.forum.bilia.se/phpbb3/vie ... &sk=t&sd=a

Tänk på att ha utsug, ordentlig ventilation, eller mask, hälst allt detta då gasen som blir är giftig
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: Tennspackling

Post by A-masen »

En fråga i sammanhanget: Tidigare innehöll detta karosseritenn en hel del bly (enligt Clas Ohlson som också sålde sådant). Numera försöker man styra bort från bly, och det är väl snart bara bilbatterier som innehåller bly*. Lödtenn för elektronik innehöll också bly, men också där finns det sedan några år blyfri lödtenn. Och blyhagel skulle förbjudas och ersättas med små stålkulor. Vet någon hur det är med karosseritenn?

Filmen i länken var lite jobbig med den stressade "snabbspolningen". Det kanske skall räknas som "konstnärlig frihet" från filmaren/regisören? Men bra att man visar hur sådant skall gå till.

*Även andra metaller "står ju bakom hörnet" om några år i batterier, så den som lever då får kanske uppleva en blyfri värld om 50 år eller så?
Amazon_V8
Posts: 1082
Joined: Fri Feb 13, 2004 12:31 pm

Re: Tennspackling

Post by Amazon_V8 »

Först slipar/blästrar du plåtrent,sen penslar du på tennpasta som du sedan värmer på med gasolbrännare/gas svets och sedan torkar av med en REN trasa så du får en nästan silvrig yta,detta för att tennet ska fästa mot plåten.
Sedan värmer du ömsom plåt ömsom tennstaven tills det är så mjukt att du kan släta av det med en träspattel som du smörjer/doppar med vax eller olja.det svåra med tennspackling är att hålla jämn/samma temperatur på plåten och tennet,blir det för varmt rinner det av lika lätt som vatten på en nyvaxad bil.Men det är enkelt när man provat runt en stund.
Använd pansarfil när du ska grovslipa det och går sedan på med slip papper där du succesvit minskar kornstorlek tills du har en lackbar yta.
Angående bly i tenn så stämmer det,har för mig att runt 70% av en tennstav är av bly,egentligen är ju den svenska översättning rättså fel,det borde heta blyspackling då det heter det i USA där man vad jag vet först använde det.Det är ju även från detta som benämningen leadsled kommer från inom kustom världen.Customs är ombyggda och ombyggnad kräver spackling,blyr är tungt m.a.o leadsled= blysläde

MVH Micke
Buick Skylark 2dr HT 1963

Projektet på olika forum
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: Tennspackling

Post by A-masen »

OK! 70% bly. Då är det väl bäst att använda en skyddsmask? Finns ju på Clasisjön, Biltema, Jula m.fl. Kostnad ca. en trehundring.
Amazon_V8
Posts: 1082
Joined: Fri Feb 13, 2004 12:31 pm

Re: Tennspackling

Post by Amazon_V8 »

A-masen wrote:OK! 70% bly. Då är det väl bäst att använda en skyddsmask? Finns ju på Clasisjön, Biltema, Jula m.fl. Kostnad ca. en trehundring.
Ta inte 70% som nån säker siffra men jag är relativt säker på att det är mer änn 50% iallafall.Klart det är vettigt att använda skyddsmask om man inte vill bli blyförgiftad.
Förr i tiden (50-tal i USA) när man tennade skarvar i karossen från fabrik så användes ingen vidare skyddsutrustning och de som gjorde detta på fabriken mådde inte alls bra som pensionärer,dom hadde mycket höga halter av bly i kroppen.

MVH Micke
Buick Skylark 2dr HT 1963

Projektet på olika forum
Blomquist
Posts: 1070
Joined: Tue Feb 24, 2004 11:06 pm

Re: Tennspackling

Post by Blomquist »

Gjorde en sida för några år sedan:
http://blomquist.dk/garage.html
Såg nu att texten blir knas i min dator, skall kolla upp det ikväll.
210 -64, 223 -68
einar-
Posts: 741
Joined: Fri May 16, 2008 11:38 pm
Location: Dala Järna

Re: Tennspackling

Post by einar- »

I min dator blir texten bra. Men min dator är lite knäpp så de kanske tog ut varandra :wink:
/Jimmy Einarsson: Medlem 5308 http://snoborg.mine.nu/
Gyllengul 65:a med vissa bruna partier
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Re: Tennspackling

Post by Hasse63 »

Inge fel på den texten i min dator häller
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
berrabula
Posts: 36
Joined: Sat Sep 13, 2008 8:04 pm

Re: Tennspackling

Post by berrabula »

Nej sidan funkar utmärkt, får tacka för all info. mycket nyttigt.
Blir att beställa tennspacklings kitet i veckan.

Men hur mycket ska man doppa spatteln i olja, bara så den får ett skickt eller ska det vara rikligt? ingen risk att det kan blanda sig med tennet? Men det är väll sånt man kommer underfunn med eftersom kanske :wink:
Blomquist
Posts: 1070
Joined: Tue Feb 24, 2004 11:06 pm

Re: Tennspackling

Post by Blomquist »

Kul att den funkar, sidan alltså. Sparsamt med olja tycker jag och blästra INTE innan för det blir inge bra.
210 -64, 223 -68
Amazon_V8
Posts: 1082
Joined: Fri Feb 13, 2004 12:31 pm

Re: Tennspackling

Post by Amazon_V8 »

Blomquist wrote:Kul att den funkar, sidan alltså. Sparsamt med olja tycker jag och blästra INTE innan för det blir inge bra.
Jag blästrade innan och de blir kanon bra,har tennspacklat en hel del och inget som är dåligt änn sålänge pga blästring.Man får ju inte köra med för grov sand och gärna slipa lite lätt efter blästring.Varför skulle det inte bli bra om man blästrar??

MVH Micke
Buick Skylark 2dr HT 1963

Projektet på olika forum
Blomquist
Posts: 1070
Joined: Tue Feb 24, 2004 11:06 pm

Re: Tennspackling

Post by Blomquist »

Körde det på en tank och det blev inte tätt, men visst tennet satt kvar.
Fick en misstanke om att det berodde på blästringen och fick
detta bekräftat av diverse personer.
Det är ju inte bra när det kan krypa in fukt emellan menar jag.
210 -64, 223 -68
Amakombi
Posts: 531
Joined: Thu Oct 06, 2005 7:54 am
Location: Kil

Re: Tennspackling

Post by Amakombi »

plåten ska va blank, alltså slipad..
de går jättebra att blästra men efteråt är man tvungen att slipa ytan med exempelvis grovrengörare för att få ytan "fin"..
Annars finns risk att tennet inte fäster mot plåten och de är oxå jättesvårt att få den kromliknande yta som man ska ha efter man torkat med trasan.

sen angående tennspaden kan man låta den ligga några dygn i oljebad så den riktigt får suga åt sig (gäller när spaden är ny) annars är en oljedoppad svamp perfekt att låta spaden ligga på.

/Ronny
Bamazon
Posts: 130
Joined: Wed Aug 13, 2008 10:43 pm

Re: Tennspackling

Post by Bamazon »

De går inte o tenna på blästrat
Post Reply