Bättre väghållning

Modifierad fram och bakvagn samt icke original hjul. Moderatorer
dalis
Posts: 10
Joined: Thu Sep 13, 2007 11:42 am

Bättre väghållning

Post by dalis »

Behöver bättre väghållning. tänkte byta fjädrarna fram, en fjäder är ändå brusten i den sista kardelen, Har skaffat ett par rally dämpare, tänkte sätta orginal fjädrar fram?
Bak tänkte jag sänka den ett par tum, sätta dit saab 900 fjädrar, skall visst funka. Vet inte vilka dämpare som blir bäst bak. Vill ha förslag på ett par bra gasdämpare. Vill gärna ha amazonen så den lutar lite bakåt. Vet någon hur det passar med 195-65-15 däck på 5,5 :or? Det borde bli bättre än med 185-65-15 i alla fall.
amazon-tic
Posts: 12
Joined: Wed May 09, 2007 5:50 pm
Location: tibro

Re: Bättre väghållning

Post by amazon-tic »

lite tips ang. fjädrar..

ibak är det inte att rekomendera saab fjädrarna.. tycker själv att dom är väl hårda.. bättre är jetta fjädrar som är ca dubbelt så hårda som org.

fram funkar saab fjädrarna ok. för extra styvhet så finns det ju husvagns fjädrar på biltema..

det var mina tips och erfarenheter iaf..
Fille
Posts: 28
Joined: Tue Jul 15, 2008 8:05 pm

Re: Bättre väghållning

Post by Fille »

jag kör med saabfjädrar bak och det fungerar helt okej. Den e bra mycket hårdare än orginal men om jag hade köpt nya igen hade jag köpt orginal så den inte blir så studsig :wink:
Arne
Posts: 1917
Joined: Sat Feb 14, 2004 1:24 am
Location: Järvträsk/Tåme

Re: Bättre väghållning

Post by Arne »

Varför inte använda Lesjöfors fjädrar avsedda för Amazon, de finns kortare för sänkning.
AVG
amazon-tic
Posts: 12
Joined: Wed May 09, 2007 5:50 pm
Location: tibro

Re: Bättre väghållning

Post by amazon-tic »

blir ju lite billigare o köpa på biltema och kapa ist för o köpa en sänkningssats.

anledningen till att ja rekomenderade jetta fjädrarna är just de att de vart inte direkt bekvämt att åka med saab fjädrarna stötigt som hejsan.. blev inte speciellt bra väghållning heller då de spann mest på innerhjulet så fort man försökte o svänga vid inspirerad körning.. även med bra dämpare o krängare.. så rekomenderar jettas (igen)
Arne
Posts: 1917
Joined: Sat Feb 14, 2004 1:24 am
Location: Järvträsk/Tåme

Re: Bättre väghållning

Post by Arne »

Han ville ju ha bra väghållning, det får man med anpassade fjädrar inte med kapade fjädrar. Med kapade fjädrar blir den blir visserligen lägre men kan också bli svampigare att köra.
AVG
amazon-tic
Posts: 12
Joined: Wed May 09, 2007 5:50 pm
Location: tibro

Re: Bättre väghållning

Post by amazon-tic »

såhär tog jag reda på vilka fjädrar som var lämpliga..
http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=45092&highlight=
emilnat
Posts: 43
Joined: Tue Apr 06, 2004 3:48 pm

Re: Bättre väghållning

Post by emilnat »

Se bara till att fjädern du väljer passar i tallriken. Annars kommer tallriken att spricka på sikt, särskilt om du har hårda fjädrar, och det kan be mycket tråkigt om det händer under färd.

Kom ihåg att hårdare inte är samma sak som bättre väghållning.
Shift
Posts: 974
Joined: Sat May 20, 2006 12:23 am
Location: Borlänge / Uppsala

Re: Bättre väghållning

Post by Shift »

Arne wrote:Varför inte använda Lesjöfors fjädrar avsedda för Amazon, de finns kortare för sänkning.
Satsen som KG säljer, vet du om det är fyra eller två st man får med?
Det som inte går att laga går att skruva sönder
Arne
Posts: 1917
Joined: Sat Feb 14, 2004 1:24 am
Location: Järvträsk/Tåme

Re: Bättre väghållning

Post by Arne »

Nej, det vet jag inte. Själv köpte jag fjädrarna från Laitis för några år sen och de gick på ca. 1600-1700 kr för alla fyra fjädrarna. Dessa sänker 30 mm. Jag vet inte vad de kostar idag, men de torde va något dyrare.
AVG
anton7
Posts: 23
Joined: Thu Oct 11, 2007 7:02 am
Location: umeå

Re: Bättre väghållning

Post by anton7 »

Jag har lite fjäder fundringar,jag skulle vilja ha bättre väghållning på en av mina amazoner och jag vet att det är bäst att köpa riktiga fjädrar typ lesjöfors eller liknande men bilen tänkt som ett billigt bus bygge så det blir nog nån form av biltema fjädrar.
Jag har läst att man kan andvända MB 123 Saab 99-900 VW jetta mm.
Men jag undra vilka som skulle passa mig bäst jag kommer att andväda bilen både på vägen,isbana,och på guppiga grusvägar.Efter som vi inte har biltema i umeå så vill jag köpa rätt direkt.Så om det är någon som kapt och trixa med biltema och har koll på vilka som är bäst så är jag tacksam att få tips.
Anton Sandström
PeterB
Posts: 352
Joined: Tue Feb 26, 2008 9:21 pm
Location: Skellefteå

Re: Bättre väghållning

Post by PeterB »

195/65 på 5,5" fälgar blir nog bra, jag hade själv 185/65 fram och 205/65 bak, 205:orna såg ganska höga ut, lite ballongvarning, men jag tyckte det var rätt stuk på min. Det var på den tiden :oops: , nu är det 165:or som gäller :lol:
Om jag hittar nån gammal analog (läs: riktig) bild att scanna av så gör jag det.
Amazon 4dr -61 B16, M30, 6V. Patina!
PeterB
Posts: 352
Joined: Tue Feb 26, 2008 9:21 pm
Location: Skellefteå

Re: Bättre väghållning

Post by PeterB »

Japp, här kommer ett par bilder, jag tog helt enkelt bilder av dem med digitalkameran! 8)

Image

Image
Amazon 4dr -61 B16, M30, 6V. Patina!
anton7
Posts: 23
Joined: Thu Oct 11, 2007 7:02 am
Location: umeå

Re: Bättre väghållning

Post by anton7 »

Hej är det ingen som har kapat och trixat med biltema fjädra som har koll på vilka man ska köpa gärna art nr.

MVH Anton
Anton Sandström
anton7
Posts: 23
Joined: Thu Oct 11, 2007 7:02 am
Location: umeå

Re: Bättre väghållning

Post by anton7 »

Hej inga tips.........jag har en kompis som ska till biltema i helgen så jag tänkte att han skulle få handla åt mig.Fundera på jetta bak saab fram.Eller ska jag välja nått annat?
Anton Sandström
Post Reply