Berrabulas Kombi -67

Visa din modifierade Amazon. Moderatorer
berrabula
Posts: 36
Joined: Sat Sep 13, 2008 8:04 pm

Berrabulas Kombi -67

Post by berrabula »

Tja fan, det här är mitt projekt. En Amazon Kombi -67.
Det mesta på den är orginal förutom inredning och diverse små prylar.
Har haft den i tre dagar nu så det har väl inte hänt så mycket alls, har mest startat upp motorn och går över saker nu mest för att se hur skicket är.

Motorn har jag dock fått igång nu efter att den har stått i ett par år, gick förhållande vis lätt förutom lite plockande med tändsystemet bara.
Så nu kommer jag att försöka få ingång kopplingen som inte funkar alls för tillfället, bromsarna kommer jag att gå över, då behållaren är helt tom på olja.

När detta är gjort plus lite små saker så kommer jag att försöka besikta den, mest för att få se vad som kommer att behövas göras. Och få lite åsikter från besiktingsmannen :roll:

Sen kommer jag att göra så mycket jag hinner med, deadline som jag ska försöka hålla är första maj crusingen då den förhoppningsvis ska rulla runt på Norrköpings gator.

Jag ska försöka få ett lätt Kustom/surf stuk på den, rensa bort lister, vissa handtag och emblem för att framhäva linjerna. Ny lack kommer den att få, troligtvis en två tonslack med Blå och vitt, mattmetallic och flake förhoppningsvis.

Image

Image
Image
Rappel
Posts: 836
Joined: Thu Jan 24, 2008 5:07 pm
Location: boden

Re: Berrabulas Kombi -67

Post by Rappel »

kul kul :) upp med mer bilder på pärlan :wink: lycka till!
Röd 67a
Graffitgrå 65a


VERKSTADSHANDBÖCKER!
http://www.volvoamazonpictures.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
hero
Posts: 357
Joined: Sun Nov 18, 2007 8:23 am
Location: "Södra Sverige"

Re: Berrabulas Kombi -67

Post by hero »

Heja surf 8)

Kul med en kombi!
Praise the Lowered
berrabula
Posts: 36
Joined: Sat Sep 13, 2008 8:04 pm

Re: Berrabulas Kombi -67

Post by berrabula »

Fler bilder kommer, håller på o lär mig att ladda upp dom nu :)

Idag så har jag nästan förstört mer än gjort nytta tyvär, gick över koppling och broms sytemet. Och locket på huvudbromscylindern satt som berget, så jag försökte skruva loss det med en insex nykel som passade perfekt i hålet, det skulle jag inte ha gjort dock. :shock:
Det gick av på mitten så tips om vart jag hittar ett nytt vore jag grymt tacksam för!

http://img291.imageshack.us/img291/4898/1000470lb4.jpg
Då bilden var för stor så ändade jag den till en länk i stället så man ser vad det är.
Hasse63
alfert
Posts: 273
Joined: Tue Jan 15, 2008 11:11 am
Location: Vestfold, Norge

Re: Berrabulas Kombi -67

Post by alfert »

Ett skikkelig surf bygge ser jeg frem til, ta masse bilder underveis :wink:
If electricity comes from electrons, does morality come from morons ?
j.o.
Posts: 112
Joined: Wed Apr 16, 2008 11:59 am
Location: Norge/Italien

Re: Berrabulas Kombi -67

Post by j.o. »

detta blir kul att följa, jag gillar också surf stilen! lägg upp flera bilder!!! :D

edit: ta bort "url" före och efter linken.

Image
berrabula
Posts: 36
Joined: Sat Sep 13, 2008 8:04 pm

Re: Berrabulas Kombi -67

Post by berrabula »

Hej, tänkte uppdatera lite nu, men det har inte hänt mycket alls, har inte haft mycket tid till övers. Men har försökt få loss bromstrummorna iaf men dom sitter så klart som berget..

SKa pröva med värme någon dag och kanske köpa en riktig hjulavdragare. Gjorde en lite hemma variant men det gick åt helvete..

Kapade ur centrummet på en 240 plåtfälg och filade upp hålen så man hade något att sätta avdragarn i, va skit glad i början men sen när trumman inte rörde sig en milimeter så ändrades humöret rätt snabbt :roll:

Image
Image

Så här gick det med avdragaren..

ImageImage

Annars så har jag konstaterat att mina två kopplings cylindrar är skräp, någon som vet vart man hittar nya sådana för en vettig peng? Och ett nytt lock till huvudbroms cylindern?
Tartsmulan
Posts: 27
Joined: Mon Jan 17, 2005 5:48 am
Location: Eskilstuna

Re: Berrabulas Kombi -67

Post by Tartsmulan »

Det är ju klart bäst med orginal avdragare... Jag har en med massor av hål dvs. en universalvariant, då jag ibland mekar med annat än amazonen är det ett väldigt bra verktyg... Din modell kunde ju funkat så allt är ju värt ett försök då avdragarna kan kosta en peng och det man har hemma är "gratis"...

Kul med en kombi, blir nästan sugen på att byta upp mig så hunden kan följa med på turer... =) Lycka till med mekandet...
4-dörrars -64 objekt
berrabula
Posts: 36
Joined: Sat Sep 13, 2008 8:04 pm

Re: Berrabulas Kombi -67

Post by berrabula »

Vart har du köpt universal avdragaren?
Såg att dom har en på biltema men kommer antagligen ite kunna åka dit på ett bra tag (har långt dit)
Men så att dom har en på mekonomen, undrar om den han vara något att ha? den har fem stycken armar som man skruvar i hjulbultarna, kanske kan vara något?
Tartsmulan
Posts: 27
Joined: Mon Jan 17, 2005 5:48 am
Location: Eskilstuna

Re: Berrabulas Kombi -67

Post by Tartsmulan »

berrabula wrote:Vart har du köpt universal avdragaren?
Såg att dom har en på biltema men kommer antagligen ite kunna åka dit på ett bra tag (har långt dit)
Men så att dom har en på mekonomen, undrar om den han vara något att ha? den har fem stycken armar som man skruvar i hjulbultarna, kanske kan vara något?

Ja du har ärvt den av farsan, vet inte riktigt vart han fått tag på den... Den är regäl, väger åtminståne ett par kilo :lol: men jag kan fråga honom när jag hälsar på idag vart han köpt den... Eventuellt kanske knäppa en bild om det kan vara av intresse?
4-dörrars -64 objekt
lukkan
Posts: 2
Joined: Tue Dec 04, 2007 7:04 pm
Location: västerljung

Re: Berrabulas Kombi -67

Post by lukkan »

se om man får till pv "dräggstern" tills första maj också, kan man rulla ner tillsammans 8)

men va kostade avdragaren på mekonomen då?
Skilling
Posts: 11
Joined: Sun Aug 10, 2008 11:38 am
Location: Ronneby Blekinge!

Re: Berrabulas Kombi -67

Post by Skilling »

Har för mig att att min avdragare kommer från Biltema iofs gammal men kraftig modell som man sätter fast med hjulbultarna. Bara och dra åt så man får skitsmak i munnen och ge centrum bulten en rejäl feting med släggan sen brukar de släppa. Jävligt fin combi förresten.
mschreber
Posts: 18
Joined: Mon Aug 25, 2008 4:38 am

Re: Berrabulas Kombi -67

Post by mschreber »

Jag har också försökt med dessa universalavdragare och har dragit sönder två som resultat, tyvärr tror jag bara att det är originalavdragaren som duger. Finns den inte på SVIS?
Mikael
berrabula
Posts: 36
Joined: Sat Sep 13, 2008 8:04 pm

Re: Berrabulas Kombi -67

Post by berrabula »

lukkan wrote:se om man får till pv "dräggstern" tills första maj också, kan man rulla ner tillsammans 8)

men va kostade avdragaren på mekonomen då?
Aa du måste få igång den till 1 maj :x
Den va alldeles för dyr, 600 spänn men den har man ju användning för också.
mschreber wrote:Jag har också försökt med dessa universalavdragare och har dragit sönder två som resultat, tyvärr tror jag bara att det är originalavdragaren som duger. Finns den inte på SVIS?
Ja dom verkar inte funka särskillt bra till det här, men blir att försöka med den som jag köpte på mekonmen nu, ett par smällar på gängstången och kanske lite värme sen SKA den bort.. :roll:
Ska ut imorrn och prova, blir uppdatering efter det.
Tartsmulan
Posts: 27
Joined: Mon Jan 17, 2005 5:48 am
Location: Eskilstuna

Re: Berrabulas Kombi -67

Post by Tartsmulan »

Jo jag kollade med farsan, han köpte avdragarn på biltema för ett par år sedan bara... Jag som trodde det var nått från 80-talet pga att den var så gedigen... Hursom så hade han fått slipa upp hålen lite då den inte passade rakt av på amazonen... kollade katalogen och den dom har nu verkar verkligen inte vara lika bar men kostar iof 299 vilket är överkomligt, går ju att stärka med svetsen vartefter :roll:
4-dörrars -64 objekt
Post Reply