Turbobygge

Moderatorer
Post Reply
kalles65
Posts: 9
Joined: Thu Sep 11, 2008 5:26 pm

Turbobygge

Post by kalles65 »

Hej, jag har tänkt att sätta turbo på min b20. Jag har läst mycket på olika trådar och har lärt mig mycket, men allt har inte fastnat, så jag har lite frågor. vad är exakt alla saker man behöver för ett bygge? och visst ska wastegaten sitta på grenröret? kanske låter som en idiot men frågar man aldrig får man aldrig veta.
OrreBorre
Posts: 416
Joined: Tue Jun 13, 2006 6:26 pm
Location: i jär borti smålanda

Re: Turbobygge

Post by OrreBorre »

Det beror på hur hur du ska bygga din turbomotor :!:
Ska du köpa en programerbart insprut så behöver man endel el kunskaper.
Enklare är ju att köpa ett par Webrar eller Dellorto som många kör med och trycka genom dem.
Eller ännu enklare är att suga genom en enkel förgasare :)

Angående Wg'n så kan man ju både ha inbyggd och extern , inbyggd fungerar kanske bäst till lite lägre effektuttag.

På sävarturbo kan du läsa massor om turbokonverteringar!
http://forum.savarturbo.se/index.php

Här står det mycket bra grejjer!
http://savarturbo.se/?sida=content/artiklar.php



Här är en tråd där en nybörjare ställer några frågor.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=27031

Såhär kan det se ut om man gjort en enkel turbokonvertering av en B20
(först testar han att trycka genom en förgasare, och en Suga genom en förgasare)
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=26645

Många väljer ju att trycka genom ett par Webrar eller Dellorto förgasare om man inte vill hålla på med insprutningssystem och el!
Då kan det exempelvis se ut såhär:
Image

Men allt beror ju på din budget och vad du vill lägga ut på en motor :)

här har vi en till förgasar turbo
http://savarturbo.se/?sida=content/bila ... &bil=simon
kalles65
Posts: 9
Joined: Thu Sep 11, 2008 5:26 pm

Re: Turbobygge

Post by kalles65 »

det här med oljereturen, hur gör man det? hittade inget sånt
OrreBorre
Posts: 416
Joined: Tue Jun 13, 2006 6:26 pm
Location: i jär borti smålanda

Re: Turbobygge

Post by OrreBorre »

Endel svetsar så oljereturen går in i oljetråget.
Men har hört att det inte alltid är så bra?
Vet inte hur det är på en b20 riktigt, någon annan får säga det :) :!:
Moroten
Posts: 210
Joined: Wed Apr 25, 2007 4:40 pm
Location: Stockholm/Värmdö

Re: Turbobygge

Post by Moroten »

Om man vill kan man dra oljereturen till transmissionskåpan också :wink:
Läs trådarna som OrreBorre har länkat till, och kolla runt på sävarturbos forum, det finns massor om B20 trimmning!

Denna var jag med och byggde, tog inte lång tid och blev ganska stor skillnad på draget redan vid 0,4 bars laddtryck! :wink: http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=26645
Det gäller att börja enkelt och lära sig grunderna så kan man utveckla efter det! :D

//Victor
kalles65
Posts: 9
Joined: Thu Sep 11, 2008 5:26 pm

Re: Turbobygge

Post by kalles65 »

kan någon skicka bilder på när nån har gjort oljereturen på tråget och eller transmissionskåpan och skicka? :)
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Re: Turbobygge

Post by Hasse63 »

Gogglade och...

http://forum.svenska200klubben.se/viewtopic.php?t=28045

Ett sätt ett annat är att trä ett rör in i ovankant av tråget och svetsa.
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Stoffe
Posts: 484
Joined: Sun Feb 01, 2004 10:40 pm
Location: Uppsala
Contact:

Re: Turbobygge

Post by Stoffe »

Hasse63 wrote:Gogglade och...

http://forum.svenska200klubben.se/viewtopic.php?t=28045

Ett sätt ett annat är att trä ett rör in i ovankant av tråget och svetsa.
skoj att du länkade till min projekttråd som jag hade där, att dra oljereturen på det sättet jag gjort i tråget fungerar mycket bra trots att det är en B23 som lutar och röret pekar något nedåt. tror ytterdiamtern är 22 mm på den rörkopplingen.

på en B20 kan man göra likadant, en sån rörkoppling som jag använt mig av har jag köpt på Slangservice i Uppsala och kostade inte mycket.
Megasquirt på både bruksbil och hobbybilar!
maarcus
Posts: 72
Joined: Wed Jul 23, 2008 5:12 pm

Re: Turbobygge

Post by maarcus »

Vem äger bilen på bilden? Funkar det bra att ha förgasarna över ventilkåpan?
Amazon -66
OrreBorre
Posts: 416
Joined: Tue Jun 13, 2006 6:26 pm
Location: i jär borti smålanda

Re: Turbobygge

Post by OrreBorre »

Roger Persson Här på forumet, han finns att hitta på sävarturbo, där finns även tråden om bilen.
J.LUNDIN
Posts: 906
Joined: Sat Feb 21, 2004 11:26 am

Re: Turbobygge

Post by J.LUNDIN »

Man kan borra och gänga ett hål i blocket för oljereturen, om man inte har tillgång till svets. Hålet läggs precis ovanför flänsen till tråget, man måste dock se till att hålet inte läggs så att det hamnar mitt för någon av vevens motvikter, då får man garanterat problem med dåligt returflöde.. :D
1211962
Posts: 367
Joined: Sat Jan 26, 2008 4:06 pm
Location: skrika/fliseryd

Re: Turbobygge

Post by 1211962 »

lånar tråden lite om det är okej?

ska också bygga en b20 turbo funderar bara på om det funkar att trycka genom en strombergare eller vilken annan enkelförgasare som är lämplig? eller skulle det funka med dubbla suare???
amazon 62/63 färg 67 skifferblå ,org regnr H8625 typ P13134 cnr32704 motor nr 103116
122 sport -65 röd 46
bm 230 victor -56
volvo 855 t-5 290 hk+
Johan Svenzen Skrika Småland

har haft en underbar Amazon sommar
Arne
Posts: 1917
Joined: Sat Feb 14, 2004 1:24 am
Location: Järvträsk/Tåme

Re: Turbobygge

Post by Arne »

Det går med enkel SU också, men har för mig att de på sävarturbo föredrar enkle Stromberg i först hand. Kolla på www.savarturbo.se de är riktigt vass på turbokonvertering av B20. Läs igenom forumtrådarna där och kolla vad Jens Gustavsson har gjort.
AVG
Post Reply