123 gt hur ser man det??

T.ex. länksamling och andra Volvotrådar. Moderatorer
prodent
Posts: 2
Joined: Thu Oct 30, 2008 3:05 pm

123 gt hur ser man det??

Post by prodent »

hej jag är i hågen av att inhandla en 123 gt och vill veta hur man med säkerhet vet att det är en äkta GT,
finns det gågot serienummer eller chassinummer som avslöjar detta???

tacksam för svar.

obs bilen jag tenderar till at köpa är en -67.
0703300832
Lars Bd
Posts: 4775
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re: 123 gt hur ser man det??

Post by Lars Bd »

Läs på detta http://www.volvoamazonpictures.se/typei ... ingar.html och tänk på att en 123GT alltid är 2 dörrars har B-motor och M41.
Kom också ihåg att endast det som står instansat i torpeden ovanför värmepaketet är giltiga bevis för att chassienummret ursprungligen är en GT, jag skriver så bara för att en del mindre nogräknade personer tar en äkta GT identitet och flyttar till en ombyggd 121.
Dessa förfalskade 123GT är att betrakta som reservdelar och ej besiktningsbara oavsett utseende, kontrollera noga om chassienummret ser ut att ha blivit utbytt (svetsskarv/spackel).
Det finns även felregistrerade bilar hos bilregistret som enligt papperen är 123GT men om man tittar på bilen i verkligheten är en 122S.
Typkoden för en svensk vänsterstyrd GT 67:a är 133351M, en del andra varianter finns men alla innehåller 133*5** och dessa siffror är unika för GT.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
Nalletill1000
Posts: 239
Joined: Sat Apr 15, 2006 12:45 am
Location: Slidell, Louisiana, U.S.A.
Contact:

Re: 123 gt hur ser man det??

Post by Nalletill1000 »

Var noga med hur manga specifika GT detaljer bilen har. En GT utan sina delar ar en mardrom att forsoka kompletera och om du lyckas hitta specifika GT delar sa far du betala en vacker peng for dem. Leta tills du hittar en komplett bil, just for att det ar en GT gor inte bilen vard mer om den saknar all sin utrustning.
You can't fix stoopid. There is no medicine, surgery, or class you can take to fix it. _Stoopid_is_forever_ (Ron White in blue collar tour)
prodent
Posts: 2
Joined: Thu Oct 30, 2008 3:05 pm

Re: 123 gt hur ser man det??

Post by prodent »

Typkoden för en svensk vänsterstyrd GT 67:a är 133351M, en del andra varianter finns men alla innehåller 133*5** och dessa siffror är unika för GT.[/quote]


Mycket stort tack för det precisa svaret, det var just detta som jag sökte, tack.
jånn
Posts: 105
Joined: Tue Jun 07, 2005 8:30 pm
Location: Skellefteå

Re: 123 gt hur ser man det??

Post by jånn »

På blocket finns just nu ett par 123 GT till salu. Det är helt otroligt vad man vill ha betalt för halvtaskiga exemplar. Att för ett rimligt pris sälja bilen till någon som skulle mödosamt renovera den verkar vara långt borta. Det är bara pengar som gäller.
Att få se någon av dessa bilar i helrenoverat skick och med alla detaljer på plats skulle vara mycket trevligt. Om någon skulle försöka med börja med någon av dessa bilar var pengarna slut direkt.

Mera renovering och mindre spekulation av de 123 GT som finns kvar.
40 år med GT
Hasso
Posts: 38
Joined: Mon Oct 03, 2005 9:03 pm

Re: 123 gt hur ser man det??

Post by Hasso »

Re: 123 gt hur ser man det??

På priset ser man det !

Dock är en 123 GT värd (mkt) mer än en vanlig 121 om båda är i samma skick. En vanlig Amazon i bra bruksskick kanske är värd ca 30000:-, alla specifika GT-saker är värd ca 25000:- och en komplett 123 GT i samma skick är värd ca 80-100000:- (de fina som varit till salu sista tiden har sålts för ca 150000:- eftersom de är renoverade ).
M.a.o. så borde en naken GT betinga ett pris på minst 50000:- i bra bruksskick. Bilarna ni menar på blocket för tillfället (vit samt grön) är nog mera renoveringsobjekt. Om en bil är så dålig att den inte går att rädda borde det inte spela ngn roll om det är en Gt eller en vanlig eftersom den ska plattas ihop på skroten (1:-/kg järnskrot).
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: 123 gt hur ser man det??

Post by QV »

jo nog finns det GT som har varit till salu för 140 tusen, men får man det? Vad man vill ha och vad man får brukar ju skilja sig en del.

Att en Sport är värd mer än en standard och GT är värderad högre är sant men att betala 150,000 för en GT, inte jag men det finns folk till allt. Det gäller bara att vara tolmodig och vänta in ******.

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Lars Bd
Posts: 4775
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re: 123 gt hur ser man det??

Post by Lars Bd »

Det finns ett ordspråk som passar in här, "En dåre och hans pengar går snart skilda vägar" och det är endast sådana som betalar 50000 för en GT i bruksskick.
Sedan beror det också på vad man menar med bruksskick.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: 123 gt hur ser man det??

Post by QV »

Man renoverar en amazon för 80,000. Då är den dessutom blank i kromet. Köper man sen till GT delar för 25 :shock: så har man en slutsumma på 105,000. får man då 150,000 så är amazonen en av de få bilar man kan renovera och göra VINST på. De allra flesta övriga bilar gör man förlust på.

Så renoverar man 4 GT om året så kännar man rätt bra.......

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Lars Bd
Posts: 4775
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re: 123 gt hur ser man det??

Post by Lars Bd »

Problemet med din uträkning är att man måste få bilen gratis först, vanlig amazonrenovering 80000, extrakostnad för gt delar 25000, en gt i bruksskick för renovering 50000, summa 155000 med ett försäljningspris på 150000 ger det en förlust på 5000kr.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
Hasso
Posts: 38
Joined: Mon Oct 03, 2005 9:03 pm

Re: 123 gt hur ser man det??

Post by Hasso »

Nästan ingen renovering som man säljer direkt lönar sig ekonomiskt !

De GT-saker jag menade man fick för 25000:- var begagnade i bruksskick. De GT-saker man sätter på en nyrenoverad bil är nog i nära nyskick och då vet ni priserna - tutknapp=7900:-, intrumentstoppning=7500, renoverade speglar=6000:- osv.

Och de som säljer GT-bilar som är RENOVERADE till "nyskick" får nog de dom begär eftersom annonserna bara ligger ute några dagar istället för hela löptiden (blocket har väl 2 månader).
Det har varit ute ungefär fem GT-vagnar för nästan 150000:- senaste året. Att de får ca 150000:- är nog inte så konstigt eftersom det var en artikel i en tidning för flera år sedan om en röd PV sport -66 som bytte ägare för 150000:-.

Pratade med kompisen till han som köpte den gröna i bruksskick för 130000:-. Denna bil var till salu för 65000:- i början av sommaren = blev naturligtvis såld direkt (hann ej med).
Hasso
Posts: 38
Joined: Mon Oct 03, 2005 9:03 pm

Re: 123 gt hur ser man det??

Post by Hasso »

Nu såg jag att någon lagt ut två andra specifika GT-saker på tradera - roligt att se vad de kommer att gå för ??????????
Finns enormt många olika GT-saker man ej tänker på men som kostar multum samt är svåra att hitta ( starktonstutan, vindrutetorkarna, orginalblocken, S.E.V. laddningsreläet på reläbryggan, säkringsdosan, hållarna till e-lysena, motor/bagagerumsbelysning, extra kabelstam, 3 st specifika 4-poliga relän, reläbrygga, stötdämpare, bussningar m.m.).
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: 123 gt hur ser man det??

Post by QV »

Hasso wrote:De GT-saker jag menade man fick för 25000:- var begagnade i bruksskick. De GT-saker man sätter på en nyrenoverad bil är nog i nära nyskick och då vet ni priserna - tutknapp=7900:-, intrumentstoppning=7500, renoverade speglar=6000:- osv.
Nu vet jag inte hur många "tutknappar" gnorfas har, mig veterligen har det bara gått en för 7,900 Om nu köparen betalade det i slutänden har inte hört något annt så det är väl troligt. Har också sett ett fläktpaket för 1200 på tradera så du får föra in det i din lista......

Dom "speciela" reläna finns förövrit på gamla saabar också.....

Angående priserna på Blocket så sålde jag en xxxx en gång. Den billigaste av samma sort och mil låg på 35. min var en rishög som jag ville ha minst 8 för. Satte ut den för 19 och sålde den för 12.....
Så vad man sätter ut för pris är ingen garanti för vad man får i slutändan.
Hasso wrote:Nu såg jag att någon lagt ut två andra specifika GT-saker på tradera
Det verkar som om du vill trissa upp GT priser, har du lagt ut GT saker på tradera?

Har själv funderat på SMITHS varvräknare i min men, det blir lite patetiskt men varvräknare i en otrimmad 121 och 1000-2000 skulle kunna vara rimligt om den är komplett men de flesta runt 1000 är inte det...

Angående "överpriserna" på vissa NOS GT delar så kräver det TVÅ st som är intresserade som dess utom har mycket pengar. Nu är EN borta..... Har man sedan minsta repa i NOS prylen så sjunker priset drastiskt.

Är man förälskad i en viss årsmodel / typ / färg så betalar man mer för en sådan bil. Är man dessutom rik och teknisk okunnig så är det lämplig att köpa en bil som är "färdig" men det känns som att 150 för en GT är en "bubbla" som har sprickrisk i dessa nya ekonomiska tider.

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Hasso
Posts: 38
Joined: Mon Oct 03, 2005 9:03 pm

Re: 123 gt hur ser man det??

Post by Hasso »

Angående tutknappen så finns det en till person som var villig att betala 7800:- för en sådan !

Jag har INTE lagt ut GT-sakerna på tradera (känner ej han för övrigt) utan vill bara uppmärksamma att två skitsaker kan bli svindyra och då blir en nyrenoverad bil med dessa saker på svindyr "150000:-".

Om VAG annonserar en nästan ny passat för 190000:- tror jag ej de släpper den för 120000:- till första bästa kund utan låter den stå längre ifall rätt kund dyker upp !
Annonserna på de dyra GT-bilarna har ju bara varit ute några dagar innan ägaren tar bort annonsen ( om de ej fått sälja så måste alla som har en GT vara i maskopi med varandra genom att lägga ut dessa bilar under några dagar och sedan ta bort annonsen samt aldrig mer annonsera den bilen).
Detta är lite vågat eftersom många jagar foton på GT-bilar.
Sedan kan man ju se vad bilarna annonseras för i andra länder !

Sedan är det ju så att detta inträffade före finanskrisen och lågkonjukturen som innebär att folk idag inte har pengar över till saker de ej behöver !
Arne
Posts: 1917
Joined: Sat Feb 14, 2004 1:24 am
Location: Järvträsk/Tåme

Re: 123 gt hur ser man det??

Post by Arne »

Jag är ägare av en 123 GT och märker att "specialdelarna" har blivit dyra. Jag tror inte i långa loppet prisracet gagnar hobbyn. Är man uppmärksam så kan man finna dessa specialdelar på andra bilar och på det sättet inte behöva ruinera sig på renoveringen. Ett bra exempel är skärmbackspeglarna, får man inte tag på dessa till ett överkomligt pris så överlever man utan dessa tills nåt i rätt prisklass dyker upp.
AVG
Post Reply