Min mellanblå -69
Posted: Sun Nov 02, 2008 10:50 pm
Tänkte presentera min -69 med några bilder. Köpte den sommaren -07, och har använt den som bruksbil sedan dess. Skicket var skapligt vid inköpet, men motorn hade ett leak-down på mellan 25-45%, så en annan B20 monterades omgående.
Lite småplock har fixats som renovering av bakre bromsarna och den har funkat bra bla. på vildsvins-safari
Nu blir man ju lite avtrubbad av 1 1/2 års Amazonåkande, så när jag skjutsade frugan för några veckor sedan sa hon skrattande:
-Hur f*n kan du åka i en sån här sk*t-bil?
Vad menar hon? Men när jag började tänka efter så har nog förfallet tagit ut sin rätt.
Tja, vad gör man? Byta bil? eller byta fru? Nej, så drastiska åtgärder behövs nog inte, men några kvällars kvalitetstid i garaget kan nog göra susen.
Sagt och gjort, bilen rensades utvändigt på lister och emblem för att kunna blästra av och svetsa lite rost som kommit smygande.....
Invändigt revs inredningen ur för att kunna montera behövlig ljudisolering.
Lite etsande grund på plåtrena ytor:
I köpet ingick 3 liter mellanblå 1-komponents akryl (Guds hämnd mot amatör-lackaren) Denna typ av billack hoppas jag är förbjuden, då den har egenskaper som jag helst vill glömma.....
Om man späder den för lite torkar färgen innan den landat på bilen, och om man späder den för mycket täcker den inget alls.
Och när man lyckats späda den lagom är för lite sprutmängd=apelsinskal och lagom sprutmängd=rinning
Nu är jag en amatör-lackare, med begränsad utrustning och lokal, så det finns säkert de som fixar detta bättre, men vanlig 2-komp billack är en barnlek att spruta, jämfört med detta djävulens redskap.
Den blev iallafall blå till slut, även om en del polering kommer att behövas:
Isolering av insidan gjorde susen, tyst och fint blev det:
Sen ihopskruvning och dags för jungfrufärd:
Känns nästan lite bittert för nu börjar förfallet igen.
Lite småplock har fixats som renovering av bakre bromsarna och den har funkat bra bla. på vildsvins-safari
Nu blir man ju lite avtrubbad av 1 1/2 års Amazonåkande, så när jag skjutsade frugan för några veckor sedan sa hon skrattande:
-Hur f*n kan du åka i en sån här sk*t-bil?
Vad menar hon? Men när jag började tänka efter så har nog förfallet tagit ut sin rätt.
Tja, vad gör man? Byta bil? eller byta fru? Nej, så drastiska åtgärder behövs nog inte, men några kvällars kvalitetstid i garaget kan nog göra susen.
Sagt och gjort, bilen rensades utvändigt på lister och emblem för att kunna blästra av och svetsa lite rost som kommit smygande.....
Invändigt revs inredningen ur för att kunna montera behövlig ljudisolering.
Lite etsande grund på plåtrena ytor:
I köpet ingick 3 liter mellanblå 1-komponents akryl (Guds hämnd mot amatör-lackaren) Denna typ av billack hoppas jag är förbjuden, då den har egenskaper som jag helst vill glömma.....
Om man späder den för lite torkar färgen innan den landat på bilen, och om man späder den för mycket täcker den inget alls.
Och när man lyckats späda den lagom är för lite sprutmängd=apelsinskal och lagom sprutmängd=rinning
Nu är jag en amatör-lackare, med begränsad utrustning och lokal, så det finns säkert de som fixar detta bättre, men vanlig 2-komp billack är en barnlek att spruta, jämfört med detta djävulens redskap.
Den blev iallafall blå till slut, även om en del polering kommer att behövas:
Isolering av insidan gjorde susen, tyst och fint blev det:
Sen ihopskruvning och dags för jungfrufärd:
Känns nästan lite bittert för nu börjar förfallet igen.