Hjälp med weber 45:or

Moderatorer
Post Reply
AndersL
Posts: 101
Joined: Sun Jan 13, 2008 9:10 pm

Hjälp med weber 45:or

Post by AndersL »

Vet snart inte vad jag ska göra,bilen går inget vidare på låga varv.När man startar den så verkar det som om den blir sur.Blöddrar lite och drar inte ordentligt tycker jag,först när man kommer upp runt 3500varv så kommer den ordentligt.Kan även nämna att det verkar som om den spottar ut bensin bakvägen,när den står på tommgång och lite gaspådrag.
Bestyckningen är följande
Halsring 38
Spridare 4,5
Huvud 150
E-rör F2
Luft 160
Lågfart 60F8
Acc mun 45
Pumpventil 40
Nålventil 225
Och sedan så har jag en portat och plandad topp med 46-37 ventiler
KG6 kam
4-2-1 E-rör
2"
Kom gärna med förslag

mvh/Anders
redneck
Posts: 16
Joined: Sat Jul 05, 2008 8:41 pm

Re: Hjälp med weber 45:or

Post by redneck »

Hej, bestycningen verkar ju vettig. vad har du för tändning, brytaravstånd (om du har brytare)? Vad har du för tändstift, standard går bort. Ngk competition brukar funka bra. Vad kör du för ventil spel, det kan inverka på tomgång. 8)
AndersL
Posts: 101
Joined: Sun Jan 13, 2008 9:10 pm

Re: Hjälp med weber 45:or

Post by AndersL »

redneck wrote:Hej, bestycningen verkar ju vettig. vad har du för tändning, brytaravstånd (om du har brytare)? Vad har du för tändstift, standard går bort. Ngk competition brukar funka bra. Vad kör du för ventil spel, det kan inverka på tomgång. 8)
Jag har 0.4 på brytarna och ca:21 grader vid 1500 varv,tändstiften kommer jag inte ihåg vad dom heter men dom ska funka bra vid trimmning säger dom där jag köpte dom.men kan återkomma vad det är för några.ventilspelet är 0.40 på både insug och utblås,ska vara så enligt KG.
Funderar på om man ska skaffa brytarlöst istället.
redneck
Posts: 16
Joined: Sat Jul 05, 2008 8:41 pm

Re: Hjälp med weber 45:or

Post by redneck »

Jag tycker 0,40 är för lite ventilspel, jag brukar ställa mina 0,45 in och 0,50 ut. Detta brukar ge en bättre tomgång samt en varvvilligare motor, men det är i mitt tycke. Vad gäller tändningen så har jag 0,45 i brytaravstånd och en glappfri fördelare (mkt viktigt) samt en tändning på ca 12-13 grader vid 900 varv. Motorn jag hade var en b20 med steg 3topp, 45or grov extraktor nh kam som motsvarade en kg5 i värden. Man får prova sig fram lite och inte hänga upp sig helt på vad kända trimmare säger, motorer är väldigt individuella enligt min erfarenhet. :D
jonny
Posts: 177
Joined: Sat Feb 14, 2004 4:23 am

Re: Hjälp med weber 45:or

Post by jonny »

Jag är nästan säker på att du har problem med dina förgasare .
Är förgasarna synkade med synkklocka ?
Har du rätt bränsletryck ? Om trycket är för högt så flödar förgasarna över och det går ej att få bra gång på lågvarv .
Orginal mekanisk bensinpump brukar ge alldeles för högt tryck , jag har vid nåt tillfälle mät trycket på en ny orginal pump 0,45 kg , webrarna tål max 0,30 , oftast mindre , jag brukar köra med strax över 0,20 i tryck .
Finns en bra , billig , justerbar tryckregulator av märket Holley att köpa på närmsta jänketillbehörsfirma .
Jag brukar köra med 15 graders tändning på tomgång , med modifierad tändkurva , så att den inte ställer upp så fort och begränsad .
AndersL
Posts: 101
Joined: Sun Jan 13, 2008 9:10 pm

Re: Hjälp med weber 45:or

Post by AndersL »

jonny wrote:Jag är nästan säker på att du har problem med dina förgasare .
Är förgasarna synkade med synkklocka ?
Har du rätt bränsletryck ? Om trycket är för högt så flödar förgasarna över och det går ej att få bra gång på lågvarv .
Orginal mekanisk bensinpump brukar ge alldeles för högt tryck , jag har vid nåt tillfälle mät trycket på en ny orginal pump 0,45 kg , webrarna tål max 0,30 , oftast mindre , jag brukar köra med strax över 0,20 i tryck .
Finns en bra , billig , justerbar tryckregulator av märket Holley att köpa på närmsta jänketillbehörsfirma .
Jag brukar köra med 15 graders tändning på tomgång , med modifierad tändkurva , så att den inte ställer upp så fort och begränsad .
Ska beställa en tryckregulator på måndag,har funderat på att det kan nog ligga en del där.15 grader skriver du vid tomgång,vad har du för varv då?och vad har du gjort för att få en modifierad tändkurva?
jonny
Posts: 177
Joined: Sat Feb 14, 2004 4:23 am

Re: Hjälp med weber 45:or

Post by jonny »

Ca 900 varv .
Starkare fjädrar till centrifugal regleringen , man kan korta dom befintliga lite , och begränsa slaget .
Man får prova sig fram lite , men max utslagen fördelare vid 4-4500 varv och då 36-38 grader
kan kanske vara lagom .
Post Reply