kwimmm´s 64a

Visa din modifierade Amazon. Moderatorer
kwimmm
Posts: 74
Joined: Tue Aug 12, 2008 8:59 pm

kwimmm´s 64a

Post by kwimmm »

Jaha. Efter att ha läst igenom halva forumet så har jag märkt både på mig själv och i andras inlägg att man inte måste ha den allra fetaste och bästa bilen för att det ska kunna ge någon någonting.
Så nu känner jag att det är dags att berätta min historia.

Image

Många på forumet funderar säkert nu på varför är där en värdelös bild på en brinnande bmw?
Det var en morgon i augusti 2006. Min ögonsten började brinna på väg till jobbet och fick åka med assistanskåren till skroten när den svalnat.
Allt var skit och livet kändes bittert i allmänhet. Var ju beroende av bil så direkt efter jobbet kollade jag blocket och hittade en besiktigad amazon -64 för 6500:- så jag ringde direkt.
två dagar senare hade jag den hemma och då såg den ut såhär.

Image

När man ser bilden så tänker man nog "men killen, varför kör du inte den som den är?".
Ska sanningen fram så finns det inga dokumenterade bilder på passagerarsidan pga. skicket. Vilket säger en del.

Jaha, då var man amazonägare. det är ju häftigt. Tiden gick och jag körde den som den var i ungefär tre månader sen plockades karossen ner och slipjobbet började. Under tiden som gått sen jag köpte den hade jag fått tag i en bättre framskärm och en dörr som satt ihop hela vägen om (vilket den som satt på passagerarsidan absolut inte gjorde).

Dom flesta av "byggbilderna" har försvunnit pga. datorhaveri men har några kvar som har fastnat i folks mobiler i umgängeskretsen. Nästa steg i bildväg är den redan grundmålad. och då såg det ut såhär.

Image

i det här läget var färgvalet precis gjort och eftersom att den var svart från början så tyckte jag att det var lika bra att köra på samma bana men krydda lite extra så det blev en subarulack som sedan blandades med något nytt som heter "guldpulver". Känner att det kan bli tråkigt att kolla på en massa lackbilder så jag lägger upp en bild från när allt var lackat och den var påväg ihop igen.

Image

På bilden ovan ser man dels effekten i lacken och dels att jag verkligen borde ha gjort nånting åt fälgarna. Även avsaknandet av sandplåt skriker iallafall i mina ögon men man kanske inte tänker på det om man inte redan vet.
Under lackeringen hade vi motorn ute och när den skulle sättas ihop igen hade jag stora problem då jag verkligen inte är en motormänniska. Förstår inte hur man får det till att fungera. Jag tycker att detta är pinsamt och jobbigt men man lär så länge man lever. :D motorn fungerade knappt och jag (dum som man kan va ibland) trodde att det var fel på motorn. Motorproblemen återkommer senare men lacken var viktigast ju då.

Klarlacken våtslipades och polerades upp igen för att få en riktigt bra yta. hoppas att ni kan avläsa från bilden vilken del av bakskärmen det är som är klar. Hehe

Image

Nu, nästan ett och ett halvt år senare ångrar jag nästan att jag inte körde på magkänsla å lackade den (seriöst) mattsvart.
så snyggt stuk det hade blivit. Bilden nedan är tagen när bakskärmen är färdig, dörren och framskärmen är precis slipade.

Image

När den var färdigslipad/polerad såg den ut såhär.

Image

Nu var det dags att ta tag i motorproblemen. provade att byta alla möjliga saker men inget fungerade.
till slut så letade jag upp en annan b18 och bytte. enda som saknades på den var fördelare och förgasare, så det flyttades över från den gamla.
samma fel igen. inget stämde och jag ringde runt till alla jag trodde skulle kunna hjälpa mig men inget bra svar någonstans.
I det här läget antog jag ju självklart att det vart fel på förgasaren så jag köppte en uppsättning dubbla su hs6 och satte på. helt plötsligt så var den ganska så lättstartad och den gick lite lättare att köra (jag var inte svettig av koncentration när jag kom fram). Läste en massa här på forumet om hur man skulle gå till väga för att få förgasarna i perfekt balans med varandra och med motorn. tröttnade på att skruva på munstycke när ingenting hjälpte så jag bestämde mig för att lämna iväg den.
Ringde runt och hittade till slut ett ställe som skulle kunna en hel del om amazoner.
Nu måste jag tillägga här att jag hörde av en bilfixare att det fanns ett ställe i en liten håla utanför stan som kunde mycke om amazoner. Hittade inget nummer så jag körde ut till den här hålan och körde en sväng. såg en skylt och tänkte "det kan ju bara finnas en bilmek i denna lilla hålan". körde in och frågade om han kunde ställa förgasare på en amazon. Självklart sa han och jag lämnade bilen dagen efter.
Ett par dagar senare fick jag ett samtal och han som haft bilen sa att där inte var nått komp på tre cylindrar och att allt utom en förgasarinställning borde göras i princip.
Jag blev ju självklart lite ledsen och trött på dessa eviga motorproblem så jag gjorde en (ekonomiskt) dum sak och köpte denna 144á från -73

Image

Det var en rätt okej bil. motorn gick bättre än en ny bil.. B20 med strombergare. Skulle gå bra i amazonen tänkte jag.

När jag hade bestämt datum för motorbytet och dagen D kom så fick jag låna verkstaden på min käre fars jobb.
Alltid skönt med plats och värme.

Image


Tog inga bilder under motorbytetsgång då alla inblandade var väldigt skitiga hela tiden och tiden var knapp.
Självklart ville jag inte skruva av nånting från B20 när vi skulle ha ut den så fördelarna kom i vägen när vi lyfte och den gick sönder.
Än en gång fick vi då ta fördelaren från den B18 som åkte ut från amazonen och när allt var klart och den startades var det precis samma problem.
TÄNDNINGEN!!!
Vi antog att det var vi som inte kunde ställa tändningen så jag letade runt efter nummret till stället i den lilla hålan utanför stan som kunde sina grejer vad gällde amazoner. Hittade nummret och ringde. Blev förvirrad när jag inte kände igen rösten på han jag pratade med och insåg att det faktiskt fanns två bilmeckare där.
Berättade hur bilen hostade och självdog vid gaspådrag och han sa direkt att det var kondensatorn och brytaren det var fel på och att dom kunde fixa det på ett par timmar.
Körde dit bilen och insåg att det "rätta" stället jag hade hört talas om låg ungefär 300 meter från han som sa att det inte vart nått komp i den förra motorn.
Som han på det "rätta" stället hade sagt i telefon så tog det ett par timmar sen gick motorn precis som i den förra bilen.
Han ville ha 400 kr för jobbet och delarna och sen dess har allt gått som på räls.

Nån vecka senare kom lackprojekt nummer två igång och jag orkar inte skriva mer så jag visar bara bilder.
Här är taket slipat och fälgarna redan blästrade och lackade vita.

Image

Sen grundades taket och en vit bas lackades och sen pearllack och klarlack på det.
Först en bild där man ser lite av effekten och sen en helbilsbild på hur det blev.

Image

Image

Några veckor senare var jag och två kompisar ute på en liten "fotosession" då dom är vad jag kallar kameranördar och känner ungefär likadant för sina kameror som jag känner för min amazon. Blev ett par bilder och den nedan är den som trycktes upp som affisch och som nu sitter i vårt vardagsrum i tavelram i storlek 60*40 cm :D

Image


Det var allt som har hänt hittills och jag hoppas att det är någon som har orkat läsa igenom allt.
Annars kan jag ju känna mig ganska dum som lagt en hel kväll på att leta bilder att ladda upp med en av Sveriges tröttaste datorer :D

Ha det bra allihopa och jag hoppas att jag får några kommentarer på allt detta.
roberth
Posts: 514
Joined: Sat Jul 29, 2006 2:54 pm
Location: skellefteå
Contact:

Re: kwimmm´s 64a

Post by roberth »

Jepp. Jag orkade läsa :wink: . Bra skrivet!
Känner igen mej när det handlar om att leja bort vissa grejjer.
Intressant läsning och intressanta bilder.
Bra jobbat och fin blev den!
Sista bilden blev riktigt bra!
Amazon 122S-65
Cresent Scoterett-65:a
Mazda Miata (mx-5) -97:a
http://www.domherre.se/
Rappel
Posts: 836
Joined: Thu Jan 24, 2008 5:07 pm
Location: boden

Re: kwimmm´s 64a

Post by Rappel »

alltid kul med nya trådar kul kul! :wink: fin bil måste jag säga! vart är den sista bilden tagen? tycker jag känner ingen de där stället :? finns ett stålle i luleå som liknar de där! kanske har fel :roll: fin bil iaf :wink:
Röd 67a
Graffitgrå 65a


VERKSTADSHANDBÖCKER!
http://www.volvoamazonpictures.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Amazonsport
Posts: 933
Joined: Sat Jul 30, 2005 7:54 pm
Location: Näsum

Re: kwimmm´s 64a

Post by Amazonsport »

Kul läsning, den blev fin o lite lagom ovanlig lack.. Speciellt taket gillar jag..
Amazon 121 -67 + Amazon 221 -66 + Amazon221-67 + Amazon 121-60
Amazonjonas
Posts: 66
Joined: Fri Oct 07, 2005 7:21 pm
Location: tidaholm

Re: kwimmm´s 64a

Post by Amazonjonas »

Blev ju riktigt snyggt de där. tändningsproblem kan va luriga... Men du vart gjorde du av de där underbart vakra grillhalvorna som satt på från början
shine can never replace attitude
Blomquist
Posts: 1070
Joined: Tue Feb 24, 2004 11:06 pm

Re: kwimmm´s 64a

Post by Blomquist »

Riktigt bra skrivet och helt ok bilder. Känner tyvärr igen det där med fackfolk som inte har den kompetens man betalar för. Skulle väldigt väldigt gärna vilja slippa hålla på själv ibland, men det har inte blivit som det var tänkt en enda gång hittils när jag försökt. Det blir heller inte bättre för att man lämnar in till någon långt ute på landet som ju rimligen borde vara mera beroende av ett gott rykte, inte ens i tillfälle att man själv skulle råka bo i omedelbara närhet med den potentiella möjligheten att man skulle kunna bli fast kund.

Själv är bäste dräng. Tur att det finns polare och forum i alla fall.
210 -64, 223 -68
Rappel
Posts: 836
Joined: Thu Jan 24, 2008 5:07 pm
Location: boden

Re: kwimmm´s 64a

Post by Rappel »

bilder inutibilen och under huven är också av intresse :wink:
Röd 67a
Graffitgrå 65a


VERKSTADSHANDBÖCKER!
http://www.volvoamazonpictures.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Re: kwimmm´s 64a

Post by Hasse63 »

Inställer med föregående talare, kul och intressant läsning som man inte kunde låta bli att läsa till punkt. Ja vart är de tidiga grillhalvor som satt på tidigare, de är ju så snygga.
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Telis
Posts: 635
Joined: Thu May 12, 2005 7:28 pm
Location: Göteborg

Re: kwimmm´s 64a

Post by Telis »

Kul läsning, fint resultat - har du tänkt dig några navkapslar?
Mvh
/Henrik
kwimmm
Posts: 74
Joined: Tue Aug 12, 2008 8:59 pm

Re: kwimmm´s 64a

Post by kwimmm »

kul att det är många som har skrivit :D
kör nog på varianten att svara på alla olika inlägg uppdelat. brukar ju va lättast att förstå allt då.

roberth: skönt att höra att jag lyckades skriva på ett sätt som kan va kul att läsa.
att låta andra skruva på sin "pill bil" är aldrig kul och jag är så oerhört glad att jag till slut hittade rätt och känner att jag kan lämna bilen där om det skulle va nått. det är ju nästan lika viktigt som att hitta ett bra dagis till barnen ju.

Rappel: jag känner likadant med nya trådar. det där med bilder på inredning och motor kommer. iaf. på inredningen. vågar inte visa motorrummet :oops: det stället som liknar det på bilden, ligger det strax utanför luleå? säg.. 145 mil :P jag bor i kristianstad, skåne. bilden är tagen ett par hundra meter från biltema här nere. hehe. men silos är sjyssta bakgrunder.

Amazonsport: taket är jag mest nöjd med. ial. på bild. när vi la på pearllagret så blev det lite konstigt så om man inspekterar på nära håll så ser man att det är ett rutnät över hela taket. :( men man får köra fort i stan så folk inte hinner lägga märke till det hehe.

Amazonjonas: just nu är tändningsproblem det ända riktiga problemet jag haft så jag kan ju bara hålla med men jag vet inte hur det är med andra problem. inte på amazon iaf. grillhalvorna som satt på från början va jätterostiga i nätet bakom den tjocka ribban. var på en veteranmarknad och hittade dom som sitter på nu för 200:- så jag tog dom direkt.

Blomquist: det är trist när saker blir fel när man lämnar in på seriös verkstad. som du säger så borde det ju vara viktigt med gott rykte om man nu ska leva på sin verksamhet. är glad över att jag hittade rätt till slut iaf.
hade man inte haft forumet och folk omkring sig så hade man kört helt nya bilar och haft en massa lån.

Hasse63: som jag försökte dölja i det jag skrev till Amazonjonas så finns inte grillhalvorna längre. hade jag vetat att folk ville ha dom hade jag kunnat ge bort dom men jag visste inte det då :oops: dom är skrotade.

Telis: det blir inga navkapslar som det ser ut nu. har jag tur så kanske jag får tag i ett välbetalt jobb och flyttar till en billigare lägenhet så att ja kan unna mig nya däck till mina slotmags. är svårt att hitta 205ór som är på 14" så det är ju ett måste att köpa nya.

till slut vill jag tacka alla för alla trevliga "fin bil" och "bra skrivet".

ha de gott.
Amazonsport
Posts: 933
Joined: Sat Jul 30, 2005 7:54 pm
Location: Näsum

Re: kwimmm´s 64a

Post by Amazonsport »

Oj va kul, du bor i k-stad då är vi nästan grannar..


Ja, var rädd om din originalgrill, den är såå snygg..
Amazon 121 -67 + Amazon 221 -66 + Amazon221-67 + Amazon 121-60
kwimmm
Posts: 74
Joined: Tue Aug 12, 2008 8:59 pm

Re: kwimmm´s 64a

Post by kwimmm »

Amazonsport: jasså, va roligt. det är nog några till från kristianstadstrakten som är med på detta forumet. är en grön amazon med svarta shackrutor med i klubbgalleriet. är rätt fräck.
Pälle
Posts: 469
Joined: Tue Apr 27, 2004 10:26 am

Re: kwimmm´s 64a

Post by Pälle »

Fin bil och bra skrivet! :D Jag antar att du inte saknar BMW´n. Vilket jobb du har lagt ned på slipning och polering, dela gärna med dig av tips ang detta.

Slotmags och kanske en liten sänkning skulle göra susen.

BTW; jag har skickat ett meddelande till dig.
Pälle - Volvo 13134 VB 1963
kwimmm
Posts: 74
Joined: Tue Aug 12, 2008 8:59 pm

Re: kwimmm´s 64a

Post by kwimmm »

Pälle: först och främst.. tack så mycket.
faktum är att jag saknar fem bilar av dom tolv jag har haft och det är bmw allihop. men sen har jag ju tre av tolv kvar också men ändå.
gällande slip/polering av klarlack så finns det inga direkta tips, allt handlar om tid och tålamod. om du lackar bilen själv hemma så lägg på ett extra lager klarlack och vänta en vecka så det hinner härda. sen kan du slipa försiktigt med 2000-papper (och vatten) sen polera upp det med en vanlig poleringsmaskin å sen vax så är du hemma. men det tar tid.
vi var tre stycken som kämpade då bilderna längre upp är tagna och det tog två dagar om jag inte minns fel.
tror att det kan bli slotmags i framtiden. har som sagt en uppsättning utan däck och fram tills igår så trodde jag nästan inte att det skulle bli dom någonsin men så läste jag här på forumet om "silverlackering" som blev lika fint som riktigt krom.. ska kolla va det kostar :) sänkning är på gång. tänkte ta 3 varv bak och 2 fram så får vi se om det räcker.
kwimmm
Posts: 74
Joined: Tue Aug 12, 2008 8:59 pm

Re: kwimmm´s 64a

Post by kwimmm »

har inte hänt något som fått mig i rätt riktning mot att känna mig klar med bilen. har dock fått amazonsjukan och får köra med skruvmejsel i rutan ett tag tills jag har tid att laga på riktigt.
om det är någon på hela detta forum som inte är med på vad som har hänt så är det sidorutan som har ramlat ner i dörren.

kollade lite på 144an som fick skänka sitt B20hjärta för ett tag sen. stolarna verkar ha samma underrede som amazonstolarna så planer på att klä om, i svart galon och vita nackstöd, finns. ska även sänkas nån gång framöver och så ska jag ta lite bilder på saker jag igentligen inte vill visa men jag har ju valt att blotta min själsfrände så då får jag ju ge er vad ni vill ha :D

ha de
Post Reply