Min nyinköpta -65 med endast 9700 dokumenterade mil

Visa din original-amazon. Allt från objekt till pärla. Moderatorer
Mickemannen
Posts: 58
Joined: Fri Nov 14, 2008 10:04 pm
Location: Uppsala

Min nyinköpta -65 med endast 9700 dokumenterade mil

Post by Mickemannen »

Hej.

Ja då var man fast i veteranbils"träsket" och är biten utan dess like, folk snackar om att man kan bli biten av att prova golf, tennis, poker etc,,, ha ha ha dom har då inte provat att skaffa sig en riktg veteranbil,, snacka om beroendeframkallande.

Nu sitter man långa dagar och nätter och lusläser blocket efter delar, klubbsidor efter tips och trix, chattar med alla möjliga likasinnade om Amazon delar, trimmning etc.

men men så här fastnade jag..

Jag och min "käre" granne som äger 2 st Fordar -36 och -46 samt en Amazon kombi -67 satt och delade ett par pilsner och pratade om vad man skulle hitta på i vinter, an föreslog att jag skulle skaffa mig en gammal bil och "flytta" in i garaget med honom, sagt och gjort efter 7 månaders letande och många ej godkännda objekt senare hittade jag en bil som jag tyckte verkade bra och till min frus förtret styrde jag och grannen min Volvo XC70 med trailer till Västerås för att titta på bilen, en Amazon från 1965 med 9700 dokumenterade mil på mätaren, full servicebok, samt alla kvitton och besiktningspapper kvar sen bilen var ny. Bilen hade dess utom endast 1st tidigare äger, en gammal dam som köpte bilen när den var ny och har haft den som shopping och söndagstursbil sen dess.

På väg hem..
Image

Framskärmarna lider av den välkända sjukdomen "plåtskörhet"
Image

Bilen ser ut som om den vore ny invändigt och även utvändigt förutom framskärmarna som är totalt slut men nya ligger och väntar.

Men vi har ju nu en lång vinter framför oss så till våren när solen skiner igen så kommer den att rulla ut ur garaget som en ny bil igen.

Jag återkommer med nya bilder under renoveringen.
Last edited by Mickemannen on Wed Nov 19, 2008 9:34 am, edited 3 times in total.
einar-
Posts: 741
Joined: Fri May 16, 2008 11:38 pm
Location: Dala Järna

Re: Min nyinköpta -65 med endast 9700 dokumenterade mil

Post by einar- »

Den ser ju inte så dålig ut förutom framskärmarna. Vacker färg har du på den också :wink:
/Jimmy Einarsson: Medlem 5308 http://snoborg.mine.nu/
Gyllengul 65:a med vissa bruna partier
Rappel
Posts: 836
Joined: Thu Jan 24, 2008 5:07 pm
Location: boden

Re: Min nyinköpta -65 med endast 9700 dokumenterade mil

Post by Rappel »

fan va kul :D de låter som att du har köpt dig ett bra objekt! upp med mer bilder inuti och utanpå! gärna lite större bilder också! :wink: lycka till med bilen!
Röd 67a
Graffitgrå 65a


VERKSTADSHANDBÖCKER!
http://www.volvoamazonpictures.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Telis
Posts: 635
Joined: Thu May 12, 2005 7:28 pm
Location: Göteborg

Re: Min nyinköpta -65 med endast 9700 dokumenterade mil

Post by Telis »

Härligt med en ny tråd med massor av frisk energi i - jobba på och låt oss följa med !
/Henrik
Mickemannen
Posts: 58
Joined: Fri Nov 14, 2008 10:04 pm
Location: Uppsala

Re: Min nyinköpta -65 med endast 9700 dokumenterade mil

Post by Mickemannen »

Ja självklart så ska jag hålla er uppdaterade med text och bilder..

I går kväll plockades motorn ur som ska skickas iväg för helrenovering, den kommer även få gå några gympass så att den blir starkare (återkommer med bilder och info ang. detta)

Skärmar, front, och stötfångare är även dom borta nu, ska ut i garaget under dagen och ta några bilder på hur det ser ut under skalet..

Ha de gott så länge..
Dukten JR
Posts: 90
Joined: Fri Aug 11, 2006 7:48 pm

Re: Min nyinköpta -65 med endast 9700 dokumenterade mil

Post by Dukten JR »

Grattis till en perfekt hobby-bil :P

Efter att ha provat på flera olika hobbyfordon som amerikanare, jeepar, mc och hotrod, så är gammla volvosar de enda fordonen jag kunnat använda i någon större utsträckning. De funkar lika bra till affären/jobbet som till veteranträffen. Billiga i både drift och delar, jämfört med många andra bilar som mest står parkerade i garaget.

Ett tips är att satsa på komfort när du renoverar den. Ljudisolering och fräscht chassie och kanske overdrive bakom en originalmotor gör körglädjen ännu större, och du tar hellre Amazonen än bruksbilen.
Lycka mäts i ton
-70 131341
-66 13235
"Det är aldrig för sent att ge upp"
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Bekvämligheter

Post by QV »

Dukten JR wrote:Ett tips är att satsa på komfort när du renoverar den. Ljudisolering och fräscht chassie och kanske overdrive bakom en originalmotor gör körglädjen ännu större, och du tar hellre Amazonen än bruksbilen.
Efter 640 mil i år så är det dags för OD men först skall jag ha A/C klar 8) kyla är alltid bekvämt.

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Dukten JR
Posts: 90
Joined: Fri Aug 11, 2006 7:48 pm

Re: Min nyinköpta -65 med endast 9700 dokumenterade mil

Post by Dukten JR »

Dukten JR wrote:du tar hellre Amazonen än bruksbilen.
Efter starka påtryckningar från en moderator (vars namn börjar på L och slutar på ars :mrgreen: ) måste jag naturligtvis ändra på formuleringen i inlägget till:

" du tar hellre Amazonen än frugans bil "

Men det är väl en självklarhet för en äkta Amazonare :lol:
Måste varit sinnesförvirrad när jag skrev..... :oops:
Lycka mäts i ton
-70 131341
-66 13235
"Det är aldrig för sent att ge upp"
Lars Bd
Posts: 4775
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re: Min nyinköpta -65 med endast 9700 dokumenterade mil

Post by Lars Bd »

Dessa påtryckningar som har skett helt utanför forumet (i en ribbstol under en innebandyträning) bestod också av påpekandet att
och du tar hellre Amazonen än bruksbilen
var fullständigt obegriplig då bruksbil och Amazon är samma sak.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
Mickemannen
Posts: 58
Joined: Fri Nov 14, 2008 10:04 pm
Location: Uppsala

Re: Min nyinköpta -65 med endast 9700 dokumenterade mil

Post by Mickemannen »

Tja har det hänt lite mer.

Här står "älskarinnan" i tryggt förvar.
Image

Nyskick, precis som det såg ut den 4 maj 1965
Image

Mysigt baksäte.
Image

Precis urplockad, kommer att renoveras men kommer antagligen ersättas av en välbearbetad B20 på ca 180hk
Image

Jag återkommer med nya uppdateringar så fort jag har hunnit jobba med den..
roberth
Posts: 514
Joined: Sat Jul 29, 2006 2:54 pm
Location: skellefteå
Contact:

Re: Min nyinköpta -65 med endast 9700 dokumenterade mil

Post by roberth »

Ser ju fantastiskt fint ut! Som du säger verkar ju inredningen i nyskick :shock:
Tycker just den konjaksbruna inredningen ser extra "lyxig" ut...

Men behöver du verkligen renovera en B18 som bara gått 9700mil :?:
Amazon 122S-65
Cresent Scoterett-65:a
Mazda Miata (mx-5) -97:a
http://www.domherre.se/
Mickemannen
Posts: 58
Joined: Fri Nov 14, 2008 10:04 pm
Location: Uppsala

Re: Min nyinköpta -65 med endast 9700 dokumenterade mil

Post by Mickemannen »

roberth wrote:Ser ju fantastiskt fint ut! Som du säger verkar ju inredningen i nyskick :shock:
Tycker just den konjaksbruna inredningen ser extra "lyxig" ut...

Men behöver du verkligen renovera en B18 som bara gått 9700mil :?:
Nja renovera är kanske o ta i men jag ska byta alla packningar då dom inte mår bra av att stå still samt göra en rejäl rengöring av den då den är ganska smutsig.
Maskinen läcker dessutom lite olja i bakkant från topplockspackningen så jag vill kolla upp den.
Mickemannen
Posts: 58
Joined: Fri Nov 14, 2008 10:04 pm
Location: Uppsala

Re: Min nyinköpta -65 med endast 9700 dokumenterade mil

Post by Mickemannen »

Ja tidigare såg ni utgångsläget med motorn,, nu efter 2 timmars jobb med putsduken kan man börja jobba med den.
Image

Också har det inhandlats lite godsaker till maskinen.

K-Kam
Image

Dubbla Su-förgasare med polerade trattar.
Image

Extraktorgrenrör
Image

Dörren fick åka på behandlingshem då förra ägaren glömde stänga den när hon skulle backa ur garaget,, den riktas nu och kommer snart tillbaka.
Image
Rappel
Posts: 836
Joined: Thu Jan 24, 2008 5:07 pm
Location: boden

Re: Min nyinköpta -65 med endast 9700 dokumenterade mil

Post by Rappel »

de här blir nog fint :wink: fina suare 8)
Röd 67a
Graffitgrå 65a


VERKSTADSHANDBÖCKER!
http://www.volvoamazonpictures.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Mickemannen
Posts: 58
Joined: Fri Nov 14, 2008 10:04 pm
Location: Uppsala

Re: Min nyinköpta -65 med endast 9700 dokumenterade mil

Post by Mickemannen »

Då var en steg 2 B20 topp inhandlad. med polerade kanaler samt nylackerad enl. bild.
Image

Nu ska jag bara börja montera ihop maskinen..
Post Reply