Isärtagning av bromsservo

Moderatorer
Post Reply
Moroten
Posts: 210
Joined: Wed Apr 25, 2007 4:40 pm
Location: Stockholm/Värmdö

Isärtagning av bromsservo

Post by Moroten »

Hej!

Jag har ett bromsservo från en -68, alltså ett enkrets servo. Har försökt att ta isär servot men får inte bort "locket". Någon som har ett bra tips?

Locket jag menar är det som är inringat på bild!

Image

//Victor
UKRUSE
Posts: 128
Joined: Fri Apr 27, 2007 8:12 am

Re: Isärtagning av bromsservo

Post by UKRUSE »

Servot du har är ett Girling Mk2B.
För att ta isär det ska du såga av spännbandet.Nytt spännband med skruvlåsning ingår i repsatsen. TYVÄRR så finns inte denna repsats i Sverige utan måste köpas från England. Kostar ca 120 Pund + frakt.
Uno
Moroten
Posts: 210
Joined: Wed Apr 25, 2007 4:40 pm
Location: Stockholm/Värmdö

Re: Isärtagning av bromsservo

Post by Moroten »

Okej :?

vart ifrån kan man köpa detta? jag har sökt på google men har inte hittat något...
Arne
Posts: 1917
Joined: Sat Feb 14, 2004 1:24 am
Location: Järvträsk/Tåme

Re: Isärtagning av bromsservo

Post by Arne »

Kolla om inte Motoroldies "volvolelle" har detta.
AVG
Blomquist
Posts: 1070
Joined: Tue Feb 24, 2004 11:06 pm

Re: Isärtagning av bromsservo

Post by Blomquist »

http://www.powertrackbrakes.co.uk/brakes.html
är ett exempel
prova med "girling" och "rebuild"
210 -64, 223 -68
UKRUSE
Posts: 128
Joined: Fri Apr 27, 2007 8:12 am

Re: Isärtagning av bromsservo

Post by UKRUSE »

Om du beställer från Power Track Ltd. Så skriv i beställningen att det gäller Girling Brake servo Mk 2 B, Ange vakuumburkdim- 5,5 tum samt kolvdiameter 5/8 tum ( det finns nämligen 7 tum resp 3/4 tum också )
Moroten
Posts: 210
Joined: Wed Apr 25, 2007 4:40 pm
Location: Stockholm/Värmdö

Re: Isärtagning av bromsservo

Post by Moroten »

Okej! :)

Tack för svaren, ska maila Power Track Ltd nu så får vi se vad dom har för pris och hur mycket frakten blir :wink:

//Victor
mikael
Posts: 157
Joined: Mon Mar 29, 2004 8:12 pm
Location: värnamo

Re: Isärtagning av bromsservo

Post by mikael »

hej 120 pund fy fasiken är det engelska pund då kostar nog detta ca1600 kronor. pundet står väll i ca 14 15 kronor väll
mikael
Posts: 157
Joined: Mon Mar 29, 2004 8:12 pm
Location: värnamo

Re: Isärtagning av bromsservo

Post by mikael »

hej igen föresten hur gick det fick du tag i detta spänband jag måste oxo ha tag i detta kitt och vad blev summan .och hur gick du till väga är det någon mera som behöver detta så går det ju att ta sammfrakt om vi litar på varandra. svara gärna om detta fins att få tag på i sverige och hur.
tackar på förhand
ps har slitigt som en oxe för att dela på denna servo nu fattar jag varför jag ej kunde dela på denna volvo lelle sa att det bara är att vrida på locket så lossnar det hmmmmmmmmm.
TVR
Posts: 293
Joined: Wed Jan 03, 2007 10:50 am
Location: Göteborg

Re: Isärtagning av bromsservo

Post by TVR »

mikael wrote:hej 120 pund fy fasiken är det engelska pund då kostar nog detta ca1600 kronor. pundet står väll i ca 14 15 kronor väll
11,60 kr= £1
Göran, Amazon HGV 1968; Amazon 2 dr 1969
Moroten
Posts: 210
Joined: Wed Apr 25, 2007 4:40 pm
Location: Stockholm/Värmdö

Re: Isärtagning av bromsservo

Post by Moroten »

mikael wrote:hej igen föresten hur gick det fick du tag i detta spänband jag måste oxo ha tag i detta kitt och vad blev summan .och hur gick du till väga är det någon mera som behöver detta så går det ju att ta sammfrakt om vi litar på varandra. svara gärna om detta fins att få tag på i sverige och hur.
tackar på förhand
ps har slitigt som en oxe för att dela på denna servo nu fattar jag varför jag ej kunde dela på denna volvo lelle sa att det bara är att vrida på locket så lossnar det hmmmmmmmmm.
Oj, jag har helt missat detta svar :? Men jag bestämde mig för att vänta med att beställa då jag inte vill lägga pengar på det just nu :wink:
mikael
Posts: 157
Joined: Mon Mar 29, 2004 8:12 pm
Location: värnamo

Re: Isärtagning av bromsservo

Post by mikael »

HAR PRESIS FÅTT LITE BILDER ANGÅENDE SERVO SOM SER EXAKT LIKA DAN UT FAST MAN KAN SKRUVA DEN I DELNINGEN . detta är nog ett alternativ. som jag kommer att gå på. vill du ha billder på denna servo så hör av dig.
UKRUSE
Posts: 128
Joined: Fri Apr 27, 2007 8:12 am

Re: Isärtagning av bromsservo

Post by UKRUSE »

Om ditt servo har ett spännband som är skruvat så är servot renoverat tidigare.
Alla original spännband var punktsvetsade.
Jag har vid ett flertal tillfällen köpt renoveringssatser och priset är 100 pund + frakt från England. Tot ca 120 pund.
Renoveringssatser till denna servotyp Mk2B finns inte i Sverige i vart fall inte hos de stora " hovleverantörerna ".
Post Reply