Amazon v8

Visa din modifierade Amazon. Moderatorer
weber45
Posts: 73
Joined: Tue Mar 06, 2007 6:44 pm
Location: kalmar

Amazon v8

Post by weber45 »

tjenna, är inget påbörjat än pga garaget inte hunnit komma upp, men tänker visa mina tankar och diverse annat om bilen. tar väl historien från början..

Image

detta ska då iaf likna en stackars rostig californiavit 66a som levt ett stillsamt orginal liv och sen blivit stående i en gammal verkstad för att sen inte rulla på flera år. min första tanke när jag såg den, fan vilket äckel.. men de finns ju ett berömt talesätt om att man ska ge allt en andra chans! nu ser jag framför mig orginalfreaken som tänker att " hurra han ska säkert orginalrenovera och få ut en trevlig åkvagn på vägen igen!"
hihi.. icke sa nicke
har alltid varit för ordspråket "orginal är för gubbjäv.." ähum... "Äldre gentlemän" menar jag.
den fan har ju varit orginal i 42 år så då ska lillhemsken få smaka på en riktig makeover :twisted: tänkte först trimmad b20 men har ju redan de i ettförtin..va har vi då kvar?
lägg på 4cylindrar och du har en v8a
projekt "göra äcklet till en snabb raggarbil i fränt stuk" är de då som gäller.

då jag inte är nån förespråkare av äckliga rover 8or och andra ynkliga maskiner så
ska de i en cheva 350 eller en ford 351 cleveland/windsor. orginal till en början, sen trimmad...
"handikappväxellåda" (automat)
jänkeaxel med fyrlink?
coilovers
skivor runt om
är dock inte säker på vad man ska välja för en framvagn? pga axeltryck och dylikt..

har även oehörda kunskaper i paint :wink: :mrgreen: så jag ritade upp en MÖJLIG lösning på en rörkonstruktion i fronten som kan se till att den inte vikerihop sig som aluminium folie.
Image
undertill ska man nog göra en kryss konstruktion från hjulhus till hjulhus snett över golvet.
burbåge kan tillkomma, dock tveksam.

sen karossmässigt ska den först å främst rostlagas, sen kanske de kan komma ett och annat custom ingrepp..

aja som sagt inget märkvärdigt, bara en amazon som ska orka bränna lite gummi! :idea:

blir glesa uppdates till en början, men somsagt när garagetillbyggnaden väl kommer upp kommer 66an smaka på vinkelkapen...

over and out // matte
Amazonsport
Posts: 933
Joined: Sat Jul 30, 2005 7:54 pm
Location: Näsum

Re: Amazon v8

Post by Amazonsport »

Kan säkert bli häftigt det där, men du har inte funderat på att köpa ett påbörjat projekt? Det finns många bilar där orken trytit halvvägs in, då hade du sluppit få onda blickar från de där gubbarna samt även kanske sluppit tråkig rostlagning mm..
Amazon 121 -67 + Amazon 221 -66 + Amazon221-67 + Amazon 121-60
weber45
Posts: 73
Joined: Tue Mar 06, 2007 6:44 pm
Location: kalmar

Re: Amazon v8

Post by weber45 »

hehe så lätt ger ja mig inte 8) har ja haft 140n nerplockad i molekyler så ska detta gå med :twisted:
Amazonsport
Posts: 933
Joined: Sat Jul 30, 2005 7:54 pm
Location: Näsum

Re: Amazon v8

Post by Amazonsport »

Låter bra, har du inga bilder på nätet du kan länka till på din 140, skulle vara kul att se..

Om du inte redan har den så rekomenderar jag att du köper sfro:s bygghandbok innan du sätter igång med Amzingen.. Lycka till..
Amazon 121 -67 + Amazon 221 -66 + Amazon221-67 + Amazon 121-60
weber45
Posts: 73
Joined: Tue Mar 06, 2007 6:44 pm
Location: kalmar

Re: Amazon v8

Post by weber45 »

en beställning ligger på just den handboken :wink: känns som ett måste att ha den i detta fallet.
klart 140n finns på nätet, antingen
www.garaget.org/weber140
http://140.forum.bilia.se/viewtopic.php ... &start=240

over and out
j.o.
Posts: 112
Joined: Wed Apr 16, 2008 11:59 am
Location: Norge/Italien

Re: Amazon v8

Post by j.o. »

Skall bli spännande att följa ditt bygge! Jag har också lust att göra något speciellt med min amazon, funderar på att sätta på hela drivlinan från en Alfa Romeo 75.

vart köper man sfro:s bygghandbok?
Last edited by j.o. on Sun Nov 23, 2008 2:03 pm, edited 1 time in total.
Rogge
Posts: 2120
Joined: Sun Mar 21, 2004 5:50 pm
Location: Ängelholm

Re: Amazon v8

Post by Rogge »

kan bli ett fränt bygge :) o blir den lika genomarbetad som 140in så blir det kanon :P


j.o. >> SFRO's bygghandbok finner du här: http://shop.hjemmetmortensen.se/showItem.jsp?i=1159
Kvalitet är att kunna fixa allt själv!

Volvo OneFourtyFive NineteenSixtyNine

Mitt 145 projekt
Telis
Posts: 635
Joined: Thu May 12, 2005 7:28 pm
Location: Göteborg

Re: Amazon v8

Post by Telis »

Håller med föregående om att säkert kan bli bra men sälj orginalbilen dyrt till någon rik gubbe... :) Och köp påbörjat projekt med rätt kvalifikationer för det du tänkt bygga.
Med risk för att vara tråkig.
Mvh
/Henrik
weber45
Posts: 73
Joined: Tue Mar 06, 2007 6:44 pm
Location: kalmar

Re: Amazon v8

Post by weber45 »

Telis wrote:Håller med föregående om att säkert kan bli bra men sälj orginalbilen dyrt till någon rik gubbe... :) Och köp påbörjat projekt med rätt kvalifikationer för det du tänkt bygga.
Med risk för att vara tråkig.
Mvh
/Henrik

var så att vi fick med denna när vi köpte den gröna amazonen!
så med risk för att va tråkig så kan jag meddela att de just sånna kommentarer som sporrar en ännu mera! nu måste jag ju bevisa att jag vill och kan haha :lol:
man får bra erfarenhet av att göra de från grunden! är lite det jag är ute efter. :) hur länge och dyrt de än blir :D

// matte
SO-CHEAP
Posts: 193
Joined: Thu Jan 25, 2007 12:53 pm
Location: Haninge

Re: Amazon v8

Post by SO-CHEAP »

Kommer nog bli jävligt nice de där :twisted:
CUSTOM
weber45
Posts: 73
Joined: Tue Mar 06, 2007 6:44 pm
Location: kalmar

Re: Amazon v8

Post by weber45 »

har gjort en liten inköpslista, vi ska åka till en jänkeskrot nån helg å se om de finns nått användbart.

cheva 350 4bultad
th350 låda
och Ford 9-tummare

har även kommit på att de vore rätt fränt med hilborn sprut på.. :twisted:

// matte
Rogge
Posts: 2120
Joined: Sun Mar 21, 2004 5:50 pm
Location: Ängelholm

Re: Amazon v8

Post by Rogge »

synd att du bor så långt bort från osbyskroten..

hilborn må va fränt, men funkar dåligt, kör på insprutning med separata trattar ;) look-a-like hillborn, men bättre funktion
Kvalitet är att kunna fixa allt själv!

Volvo OneFourtyFive NineteenSixtyNine

Mitt 145 projekt
weber45
Posts: 73
Joined: Tue Mar 06, 2007 6:44 pm
Location: kalmar

Re: Amazon v8

Post by weber45 »

är inte osby en bit från sösdala?
går svänga runt där isåfall
weber45
Posts: 73
Joined: Tue Mar 06, 2007 6:44 pm
Location: kalmar

Re: Amazon v8

Post by weber45 »

andra alternativet till insprut är högt tunnelram och dubbla 4isar :twisted:

8)
Rogge
Posts: 2120
Joined: Sun Mar 21, 2004 5:50 pm
Location: Ängelholm

Re: Amazon v8

Post by Rogge »

weber45 wrote:är inte osby en bit från sösdala?
går svänga runt där isåfall
jo det är väl en halvtimme norrut, osbyskroten äger ju sösdala skroten.. har vart där ett flertal gånger, nångång i osby med. om du ska ha en motor som är nått o ha så tycker jag du ska satsa på osby istället, annars är det lite grisen i säcken..
Kvalitet är att kunna fixa allt själv!

Volvo OneFourtyFive NineteenSixtyNine

Mitt 145 projekt
Post Reply