renovering av volvo amazon 68a

Visa din modifierade Amazon. Moderatorer
boxen
Posts: 80
Joined: Tue Feb 27, 2007 10:11 pm
Location: Finland

Re: renovering av volvo amazon 68a

Post by boxen »

Sån där ställning att ha under bilen är ju behändig att ha. Måste också få upp min i arbetshöjd bara jag får bilen tillräkligt stark först, så den håller ihop. :D
Få in bilder på motorutrymmet sen.
bruksbil volvo 480 och 245
sommarbil amazon 70
projekt amazon 69 och 66
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Re: renovering av volvo amazon 68a

Post by Hasse63 »

Angående bakdämparna så är det inte original utan jag tror det är gas i någon form. då de är lösa så ställ de upp rätt väg och tryck ihop dom, åker de ut själva så är det gas. Om de ska återanvädas så tryck ihop och ev. dra isär några gånger till det inte pyser i dom, då är luften borta och man kan montera dom igen (tippa inte omkull dom innan montering)
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
ricke
Posts: 239
Joined: Sun Oct 28, 2007 7:24 pm
Location: vimmerby

Re: renovering av volvo amazon 68a

Post by ricke »

einar: jag ska försöka fixa mer bilder men kameran vart knäpp i dag men jag har idag skrapat andra sidan i hjulhuset o det vart så fint så. ska bara fixa lite smårost sen ska jag måla till motorrummet o hjulhuset... jag förstår hur dt är med o inte hinna lägga in bilder .. har bara möjlighet o göra det hos morsan o farsan o där har man inte tid o va varje dag. :D

boxen: ja den ställningen är sketsmidig o ha o tog inte mer än 2 timmar o göra :D ok e din lite kexig :( hehe
hasse 63: ok det står VOLVO på dom iallafall o dom ska målas o fixas till. ok tack för tipset ska komma ihåg det. :D

ska försöka fixa bilder i helgen så ni har nått o glo på:D mvh ricke
renoverar en volvo amazon 68a. old volvo´s never dies
ricke
Posts: 239
Joined: Sun Oct 28, 2007 7:24 pm
Location: vimmerby

Re: renovering av volvo amazon 68a

Post by ricke »

tjenare... vart inga bilder i helgen tyvärr men ja har inte varit lat för det:) jah har hunnit svetsa klart golvet på förarsidan o sedan lite i bakre hjulhuset. o sen har ja börjat o fixa dit front infästningarna som var dåliga men så jävlades det som vanligt :evil: måste hitta en annan front för min var helt slut., o sen när ja var o fixade en annan front så var den skev.... men ja ska åka till en som har massa amazon saker liggande så ja får hoppas han har nån... :D jahopp ja blev med husvagn i dag mä:D en 64a som ska göras iordning o dras efter amazonen..:D jätteball var den o billig:D ja fick den i för tidig födelsedagspresent o farsan ska fixa det mesta på den:D ja slänger in lite bilder på vad ja gjort med bilen o sen några bilder på husvagnen......

Image
husvagnen :)

Image
en till bild på husvagnen. den ser värre ut än den är.

Image
motor rummet på ena sidan halvklart. jag e helt klar med slipningen i motorrummet men har inga bilder på det men ska fixa det så snart som möjligt. håller på o portar farsans topp så amazonen får vänta några dagar.
/// rickard
renoverar en volvo amazon 68a. old volvo´s never dies
einar-
Posts: 741
Joined: Fri May 16, 2008 11:38 pm
Location: Dala Järna

Re: renovering av volvo amazon 68a

Post by einar- »

Usch ja för gamla husvagnar :lol: Själv har jag en halvt fallfärdig Adria från 73 som jag tänkte försöka få genom besiktningen. Blir en fin festvagn av den om den går att besikta annars blir det LGF-skylt 8) Den är rutten precis överallt :x
/Jimmy Einarsson: Medlem 5308 http://snoborg.mine.nu/
Gyllengul 65:a med vissa bruna partier
ricke
Posts: 239
Joined: Sun Oct 28, 2007 7:24 pm
Location: vimmerby

Re: renovering av volvo amazon 68a

Post by ricke »

jo men dom är häftiga när dom e fräsha o den här var faktiskt inte så rutten :D /// ricke
renoverar en volvo amazon 68a. old volvo´s never dies
einar-
Posts: 741
Joined: Fri May 16, 2008 11:38 pm
Location: Dala Järna

Re: renovering av volvo amazon 68a

Post by einar- »

Säger du tills du börjat rota runt inuti den :wink: Jag trodde inte att min var fullt så dålig innan jag började renovera det vattenburna värmesystemet och då hittade jag lite röta både här och där. Sen ramlade dörren av en vinter och då började jag inse hur det var ställt med vagnens hälsa :x Sen gick en slang till vattnet av helt och jag hade 5 liter glykol i golvet så det inte fanns en plywoodskiva i golvet som inte bågnat men det är en annan historia.

Ett ägg måste ju vara en mardröm att byta ex en vägg i för det kan ju inte finnas en rak träbit i dom :P Hoppas du har mer tur än vad jag hade men man får vad man betalar för och i mitt fall stämde det ganska bra (fick den av mormor). Ett tips är att du tvättar av den och tätar alla skarvar med ex silikon så du slipper att den läcker in vatten.
Silikonet sitter kvar på min efter 3år och då var den full av mossa och alger som jag bara drog silikonet rätt över. Det går att få det snyggt om man är lite noga vilket jag inte var. Jag var desperat då 8)
/Jimmy Einarsson: Medlem 5308 http://snoborg.mine.nu/
Gyllengul 65:a med vissa bruna partier
ricke
Posts: 239
Joined: Sun Oct 28, 2007 7:24 pm
Location: vimmerby

Re: renovering av volvo amazon 68a

Post by ricke »

jo det e sant hehe. men det som man ser just nu ser bra ut men jag har tid på mig. :D ok hehehe men då e det inte roligt fast ja har inga vattenrör i den som tur är men det kan ruttna iallafall :cry:. ja det är möjligt men det e farsan som ska göra det mesta jobbet o han kan det lite mer än mig. jag håller mig till renoveringen av amazonen :D


/// ricke :mrgreen:
renoverar en volvo amazon 68a. old volvo´s never dies
ricke
Posts: 239
Joined: Sun Oct 28, 2007 7:24 pm
Location: vimmerby

Re: renovering av volvo amazon 68a

Post by ricke »

tjenare tjenare var ett tag sen ja skrev nått men har haft massa annat o stå i hehe. tänkte bara skriva att renoveringen fortlöper framåt o att jag nu kmr blir ännu lyckligare :D ska nämligen få köpa svärfars ögonsten som han har haft i 19 år en välandvänd men fungerande amazon 68a såklart:D den e kanske ingen skönhet men jag har tänkt o fixa den igenom besiktningen o sedan ha den som bruksbil under tiden min andra 68a renoveras sedan blir det nog renovering av den nya :D :D skoj som F#¤n hehe, kan visa bilder om så önskas // RICKE snart ägare av 2 pärlor :)
renoverar en volvo amazon 68a. old volvo´s never dies
ricke
Posts: 239
Joined: Sun Oct 28, 2007 7:24 pm
Location: vimmerby

Re: renovering av volvo amazon 68a

Post by ricke »

tjenare i höstmörkret :D var ett tag sen jag skrev men har haft annat o göra. tänkte bara skriva att ja blivit ägare av en 68a till nu svärfar undrade om jag var intresserad av hans gammle bil med tillhörande bröte o man tackar ju inte nej till massa delar hehe. så tanken är att den ska bli bruksbil och att renoveringen fortlöper av den andra bilen. ska hämta en amazon kombi kaross + en karossvagga på lördag så snart har man 3 amazoner :D uj uj vad jobb man skaffar sig hehe
renoverar en volvo amazon 68a. old volvo´s never dies
ricke
Posts: 239
Joined: Sun Oct 28, 2007 7:24 pm
Location: vimmerby

Re: renovering av volvo amazon 68a

Post by ricke »

hej. nu har jag hämtat kaross o vaggan o det gick kanon. har snart fått upp 2drs bilen i vaggan och jag håller på att laga upp lite i bagagen ena sidan är klar resten tar jag när bilen är i vaggan helt. kombi karossen ligger o vilar tills man får tid att börja med den är nog inget omöjligt projekt. jag köpte den av en på forumet en redigt trevlig kille. :) har tyvärr inga bilder på vad jag gjort med bilen o på amazon kombin pga att min kamera har avlidit men ska försöka fixa en snart. det var allt för idag nu blir det en heldag i garaget :lol: /// ricke
renoverar en volvo amazon 68a. old volvo´s never dies
ricke
Posts: 239
Joined: Sun Oct 28, 2007 7:24 pm
Location: vimmerby

Re: renovering av volvo amazon 68a

Post by ricke »

godmorgon:D nu är bilen i vaggan och jag gör det väldigt roliga jobbet att skrapa underredsmassa :evil: blää säger jag. sen när jag skrapat bort det värsta finns det nått man kan tvätta bort resten med? lacknafta lr nått? har funderingar på att lacka underredet men ja vet inte med vad för lack? måste det vara 2 komp? verkar inte vara så många som skriver komentarer i min tråd? är jag för tråkig när jag inte har bilder? :( :D /// rickard
renoverar en volvo amazon 68a. old volvo´s never dies
daniel_sandberg
Posts: 355
Joined: Wed Apr 02, 2008 10:54 pm
Location: Umeå

Re: renovering av volvo amazon 68a

Post by daniel_sandberg »

Tänkte bara berätta att jag följer alla nya trådar i showroom men brukar inte kommentera så ofta. Oftast blir det ju inte så mycket att kommentera när det inte finns bilder att kommentera.. :)

Man blir liksom mer insatt när det finns bilder att titta på. Se o lära av :)
Amazon 121 1967
PV 544 1961
http://danne84.blogspot.com - min blogg med lite skitsnack och blandade bilder
ricke
Posts: 239
Joined: Sun Oct 28, 2007 7:24 pm
Location: vimmerby

Re: renovering av volvo amazon 68a

Post by ricke »

tjena :D d var länge sen man skrev här. kan väll skriva att renoveringen av amazon nummer 1 gick åt hel%e så den är såld för ett år sedan. men jag köpte ju min svärfars gamla pärla en amazunk 68a som jag körde ett tag men sen vart d annan bil och den ställdes undan tills motivationen kom tillbaks. den var rätt dålig efter många års slit o släng av svärfar så det var MKT rostigt i skuffen o trösklar men det ska fixas i vinter är det tänkt. planen med den här är att laga upp hela bagagen o trösklar o bakre skärmkanter sedan blir det en mer rullande renovering med byte av inredning pga en RÅTTA som tyckte det var en bra id`e o dö i baksätet så får kasta d :( men nu blir d en brun inredning istället.

det jag gjort idag är att jag plockat bort lister o kofångare bak sedan har jag börjat slipa bakskärmar o bakplåt plåtrent. bilder på det kmr när jag laddat över bilderna. mvh ricke
renoverar en volvo amazon 68a. old volvo´s never dies
ricke
Posts: 239
Joined: Sun Oct 28, 2007 7:24 pm
Location: vimmerby

Re: renovering av volvo amazon 68a

Post by ricke »

tjena vilken sida funkar bäst att ladda upp bilder hit på? photobucket lr finns det andra . mvh ricke
renoverar en volvo amazon 68a. old volvo´s never dies
Post Reply