renovering av volvo amazon 68a

Visa din modifierade Amazon. Moderatorer
ricke
Posts: 239
Joined: Sun Oct 28, 2007 7:24 pm
Location: vimmerby

renovering av volvo amazon 68a

Post by ricke »

halloj :D tänkte berätta om min renovering av raggazonen :twisted: det började för ca 1 år o 2 månader sedan när ja var o köpte amazonen av en kille i tingsryd då var den garage lackad o lite halvdan. men jag körde med den i ett halvår ungefär o byte lite saker allt efter som men ni vet ju hur det blir o man blir sugen på o göra iordning bröten:D sedan blev bilen stående framtill 3 veckor sedan då ja fick tummen ur o drog den till garaget. jag började o plocka ner o hittade mer o mer fusklagningar o rost i golv. framtidsplanerna är rostlagning i golv och bagage och sedan ska den lackas om men i vilken färg vet jag ej. sedan ska jag plocka ihop en rolig motor :twisted: borrad b20 till 2.1 liters o topp med störe ventiler o portat o planat såklart kamaxel vet ja inte men kom med förslag :D förknasare blir det o det blir nog webrar av nått slag. bilder kmr när ja funderat ut hur ja lägger ut bilder :D photobucket lr vad det heter ? hjälp :x mvh ricke
renoverar en volvo amazon 68a. old volvo´s never dies
ricke
Posts: 239
Joined: Sun Oct 28, 2007 7:24 pm
Location: vimmerby

Re: renovering av volvo amazon 68a

Post by ricke »

Image
här e fin bilen :D
Image

Image

Image
ussh hatar rost :x

Image
föregående ägarn hade fixat skärminfästningarna före mi som tur var :)

Image
här var det hål :evil:

Image
ja vad kan man säga :evil: brunt

Image
reservhjulsbaljan var dålig så den ska bytas.
ber om ursäkt för att ja inte är värstingfotograf men det syns vad det är hehe.. skriv vad ni tkr
mvh rickard bergman
renoverar en volvo amazon 68a. old volvo´s never dies
Blomquist
Posts: 1070
Joined: Tue Feb 24, 2004 11:06 pm

Re: renovering av volvo amazon 68a

Post by Blomquist »

Välkommen! Varför demonterar du hela bilen? Skall du lämna in till blästring eller?
210 -64, 223 -68
ricke
Posts: 239
Joined: Sun Oct 28, 2007 7:24 pm
Location: vimmerby

Re: renovering av volvo amazon 68a

Post by ricke »

hej. jag plockar ner bilen för den ska renoveras blästra vet jag inte än om ja ska göra beror på om jag hittar nån som gör det billigt :D . ska laga golv o balkar sedan ska den lackas om . vill ha en fräsh bil helt enkelt:D golvet i kupen o bagagen var inte fräsht :x så det kmr bytas o sen ska jag ljudisolera kupen :) //rickard
renoverar en volvo amazon 68a. old volvo´s never dies
ricke
Posts: 239
Joined: Sun Oct 28, 2007 7:24 pm
Location: vimmerby

Re: renovering av volvo amazon 68a

Post by ricke »

godag :D tänkte skriva lite om vad jag gjort. i går tog jag bort gamla ljudisolerings mattorna o det kan ja säga var ett grisgöra men med en slipad skrapa o värmepistol så blev det som smör :D hehe.nästa projekt blir att ta bort bakaxeln o sedan vända upp den på sidan o kanske fixa så man kan blästra den under o i motorutrymmet. jag var o hörde med en som blästrar o han sa att jag skulle ta bort så mkt underredsmassa som möjligt innan ja lämnade den hos han o det skulle kosta ca 2000 bara för underredet :x så ja får se hur ja gör :D . e arbetslös så man har inte hur mkr pengar som helst :cry: jaja dags o ut o skrapa hehe /// ricke
renoverar en volvo amazon 68a. old volvo´s never dies
64a med 64a
Posts: 26
Joined: Thu Dec 30, 2004 3:00 pm
Location: Gävle
Contact:

Re: renovering av volvo amazon 68a

Post by 64a med 64a »

Arbetslös... Samma här men jobb finns det så länge man har ett objekt i alla fall :shock: Har själv precis blivit klar med all rostlagning på min 64a. å jag kan lova att det känns värt allt jobb efter, blir ju snyggt :) Sen har man via rostlagning åt andra, fått finansiera en del nya delar som man upptäcker vartefter man river (bärarmar, bussningar, styrleder å fan vet allt som dyker upp)...

Hur som helst: lycka till med kapandet o svetsandet :D
Har ägt 7 Amazoner inkl, min nuvarande 2d 64:a. dom andra har varit 1, 4d-62:a 2, 2d 64+68:a åsså 3 st combiz, 65+66+ en 69:a.
äger åxo 2 ståbasar som går utmärkt att baxa in i en ammiz;)
ricke
Posts: 239
Joined: Sun Oct 28, 2007 7:24 pm
Location: vimmerby

Re: renovering av volvo amazon 68a

Post by ricke »

jo det har du rätt i hehe. ok måste kännas skönt o va klar med det :D jag har börjat på passagerarsidan med golvet o det går framåt kanske inte blir kanon fint men jag tkr det blir bra :D bilder kmr snart har glömt kameran hemma varje gång men ska ta med den nästa gång :D ha det gött /// ricke
renoverar en volvo amazon 68a. old volvo´s never dies
ricke
Posts: 239
Joined: Sun Oct 28, 2007 7:24 pm
Location: vimmerby

Re: renovering av volvo amazon 68a

Post by ricke »

hallo hallo :D har visst blivit dåligt med uppdateringar nu på ett tag men det kmr. tänkte lägga in en lägesrapport iallafall efter alla helger som varit så har det inte blivit så mkt garage som man velat. men men:D ; nu är passagerarsidan klar iallafall ska bara svetsas underifrån ordentligt o så har jag börjat plocka ner framvagnen o jag har bara en länkarm kvar o ta bort o sedan blev ja lite lessen när ja fick se vad någon av ägarna innan mig gjort :x lagat framvagns balken o inte tagit bort rosten utan bara lagt en plåt över hålet :evil: så jag fick leta efter en ny framvagnsbalk men så hade ja en j¤%%&la tur :D min svärfar hade en helt ny liggande med bara lite ytrost :) billig o bra var den :lol: gratis. jag tänkte på nu när ja rensade den gamla balken så kom massa justerbleck till framvagnen ut men ja såg var dom skulle vara men kan ja bara ta o mäta tjockleken på dom o sedan köpa nya? o sedan sätta dit där dom ska vara ? jag ska komma med bilder snart så var lugna:D kom gärna med förslag på lack vet att det är tidigt o fundera på det men så man har en liten ide hur det kmr bli :D ha det gött mvh RICKARD
renoverar en volvo amazon 68a. old volvo´s never dies
Lars Bd
Posts: 4775
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re: renovering av volvo amazon 68a

Post by Lars Bd »

Glöm schimsningen tills du kan ta bilen till en verkstad och utföra en korrekt framvagnsinställning.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
ricke
Posts: 239
Joined: Sun Oct 28, 2007 7:24 pm
Location: vimmerby

Re: renovering av volvo amazon 68a

Post by ricke »

ok så man kan inte mäta dom som satt där o sedan köpa nya o lägga dit? det e ioförsig en bit kvar till det men ja får se hur ja gör :D vad för firmor tror ni e snälla o hjälper mig o fixa framvagnen då? o vad brukar det kosta? :shock: // ricke
renoverar en volvo amazon 68a. old volvo´s never dies
AKK468
Posts: 93
Joined: Wed Dec 17, 2008 11:20 pm
Location: Gagnef

Re: renovering av volvo amazon 68a

Post by AKK468 »

Spar de gamla brickorna som utgångspunkt, mät den nya balken och jämför med den gamla så vet du på ett ungefär hur mycket det skiljer. Nya brickor finns som du kan använda vid framvagnsinställningen, den gör du på verkstad.
If it works, don't fix it.
ricke
Posts: 239
Joined: Sun Oct 28, 2007 7:24 pm
Location: vimmerby

Re: renovering av volvo amazon 68a

Post by ricke »

ok tack får bli o göra så :D // rickard
renoverar en volvo amazon 68a. old volvo´s never dies
ricke
Posts: 239
Joined: Sun Oct 28, 2007 7:24 pm
Location: vimmerby

Re: renovering av volvo amazon 68a

Post by ricke »

godafton alla amazon galningar :D tänkte äntligen lägga in lite bilder som lovat. jag har hunnit fixa en del rost o skrapat massa rolig underredsmassa :evil: och jag har även byggt en bra arbetsbänk så att det blev lite smidigare att arbeta mä bilen. nåja här kmr lite bilder :D

Image
bänken med amazonen på.

Image
hjulhuset nymålat

Image
chassinummret?

Image

är det här en rally dämpare? står volvo på den och den är orange.

Image

anledningen till att jag ska byta framvagnsbalk..

Image
bakaxeln

Image
gissa vad som finns bakom geggan,,, det är brunt och knakar som knäckebröd :evil:

Image
innan rostlagningen av främregolvet

Image
efter.

det var allt för idag. ska försöka ta mer bilder i morn. mvh Ricke
renoverar en volvo amazon 68a. old volvo´s never dies
ricke
Posts: 239
Joined: Sun Oct 28, 2007 7:24 pm
Location: vimmerby

Re: renovering av volvo amazon 68a

Post by ricke »

tjena :D dåligt med komentarer tkr jag... :( jaja tänkte iallafall skriva att jag har slipat ner motorrummet istort sett klart har lite småpill kvar inann jag tänkt lacka där. i morn blir det att börja på andra hjulhuset o skrapa underredsmassa. tjohooo :shock: . nä nu ska ja glo på tv... men vi hörs..... kommentera nu :cry:
renoverar en volvo amazon 68a. old volvo´s never dies
einar-
Posts: 741
Joined: Fri May 16, 2008 11:38 pm
Location: Dala Järna

Re: renovering av volvo amazon 68a

Post by einar- »

ricke wrote:tjena :D dåligt med komentarer tkr jag... :( jaja tänkte iallafall skriva att jag har slipat ner motorrummet istort sett klart har lite småpill kvar inann jag tänkt lacka där. i morn blir det att börja på andra hjulhuset o skrapa underredsmassa. tjohooo :shock: . nä nu ska ja glo på tv... men vi hörs..... kommentera nu :cry:
Det går ju framåt :D Fortsätt så och mer bilder (säger jag som inte får tummen ur och går ut och tar kort på mina framsteg :oops: )
/Jimmy Einarsson: Medlem 5308 http://snoborg.mine.nu/
Gyllengul 65:a med vissa bruna partier
Post Reply