Zebulon´s Amazon Herrgårdsvagn -68

Visa din original-amazon. Allt från objekt till pärla. Moderatorer
Nalletill1000
Posts: 239
Joined: Sat Apr 15, 2006 12:45 am
Location: Slidell, Louisiana, U.S.A.
Contact:

Re: Zebulon´s Amazon Herrgårdsvagn -68

Post by Nalletill1000 »

Om du ska bara zinka av eller gora rent lite smarostiga detaljer sa ar citronsyra att rekommendera. Blanda i par pasar i en tolvliters spann full med vatten. Faktum ar att om du har for ovrigt fina bitar sa kan en timme gora underverk pa en annars oxiderad men for ovrigt forzinkad detalj; de kommer att se ut som nya igen. Om du lamnar dem for lange i badet sa kommer en ny forzinkning kravas, sa lite overvakning kravs.
You can't fix stoopid. There is no medicine, surgery, or class you can take to fix it. _Stoopid_is_forever_ (Ron White in blue collar tour)
Zebulon
Posts: 91
Joined: Tue Jan 08, 2008 9:36 am

Re: Zebulon´s Amazon Herrgårdsvagn -68

Post by Zebulon »

weber50: Om du tänker på klammrarna på batteriladdaren så ska de inte vara under vattnet, för då rostar den som är kopplad till offeranoden. Om du vill kan jag lägga upp lite närmare bilder? En viktigt grej som jag tror har nämnts tidigare är att man måste ventilera ibland eftersom det bildas knallgas vid processen :)

Nalletill1000: Aha, så det funkar att bara hänga i delarna i badet? Smidigt! :D
Amazon 2dr -65 Flerfärgad
weber50
Posts: 187
Joined: Thu Jan 08, 2009 9:58 pm

Re: Zebulon´s Amazon Herrgårdsvagn -68

Post by weber50 »

Zebulon wrote:weber50: Om du tänker på klammrarna på batteriladdaren så ska de inte vara under vattnet, för då rostar den som är kopplad till offeranoden. Om du vill kan jag lägga upp lite närmare bilder? En viktigt grej som jag tror har nämnts tidigare är att man måste ventilera ibland eftersom det bildas knallgas vid processen :)

Nalletill1000: Aha, så det funkar att bara hänga i delarna i badet? Smidigt! :D

gör gärna det så inga misstag begås :D ...Tror jag vet nu men alltid bra med bilder :wink:
bjornlin
Posts: 1
Joined: Wed Nov 26, 2008 7:48 pm
Location: Linköping

Re: Zebulon´s Amazon Herrgårdsvagn -68

Post by bjornlin »

Tänk på att inte använda något stål som innehåller krom, exempelvis rostfritt, som offeranoder då kromet bildar salter (krom-6) som inte är speciellt nyttiga för miljön och de som rör sig i den (giftig och cancerogen, ofta markerade med dödskalle). Krom-6-lösningar kan kännas igen genom en ljusgul färg.
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Zebulon´s Amazon Herrgårdsvagn -68

Post by QV »

Zebulon wrote:QV: Jag vet att de sitter mellan fjädern och balken, men jag menar hur gummit är fäst vid ringen? Det ser ut och känns ungefär som om det är ett gammalt lager med lim emellan gummit och stålringen. Ska det vara lim där original eller ska gummit sitta "löst mot ringen"?
löst

/QV
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Zebulon
Posts: 91
Joined: Tue Jan 08, 2008 9:36 am

Re: Zebulon´s Amazon Herrgårdsvagn -68

Post by Zebulon »

QV: Tack så jättemycket! :D

Weber50: Ursäkta för att jag inte har hunnit lägga upp fler bilder, har varit fullt upptagen med att flytta. Står och slipar och spacklar väggarna i lägenheten istället för att stå och slipa bildelar :P


Och så har man hunnit bli varslad också :/ Arbetslös i mars, inte så j*vla roligt..
Amazon 2dr -65 Flerfärgad
Zebulon
Posts: 91
Joined: Tue Jan 08, 2008 9:36 am

Re: Zebulon´s Amazon Herrgårdsvagn -68

Post by Zebulon »

Nu är jag tillbaka!
Har inte hänt särskilt mycket sedan i januari/februari. Har flyttat så det har blivit mycket med det. Det här kan jag iaf visa upp. Inga glada bilder direkt :/

Image
Kompisen kom med på bild..


Image


Image


Image


Image


Image


Image


Image


Image


Image




En kompis har köpt en ny leksak: :)
Image
Amazon 2dr -65 Flerfärgad
Rappel
Posts: 836
Joined: Thu Jan 24, 2008 5:07 pm
Location: boden

Re: Zebulon´s Amazon Herrgårdsvagn -68

Post by Rappel »

glada bilder? dom här var ju kanon! :shock: :D kul som fan att se blästrade grejjor! får man fråga en sak ? va kostar de att blästa en hel kaross? :)
Röd 67a
Graffitgrå 65a


VERKSTADSHANDBÖCKER!
http://www.volvoamazonpictures.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Shift
Posts: 974
Joined: Sat May 20, 2006 12:23 am
Location: Borlänge / Uppsala

Re: Zebulon´s Amazon Herrgårdsvagn -68

Post by Shift »

Rappel wrote:glada bilder? dom här var ju kanon! :shock: :D kul som fan att se blästrade grejjor! får man fråga en sak ? va kostar de att blästa en hel kaross? :)
Min erfarenhet av att lämna in grejer på blästring är att det är sjukt billigt, om man ser till vad man får. Jag har lämnat in massor av grejer och det har bara kostat några hundralappar.
Det som inte går att laga går att skruva sönder
Zebulon
Posts: 91
Joined: Tue Jan 08, 2008 9:36 am

Re: Zebulon´s Amazon Herrgårdsvagn -68

Post by Zebulon »

Rappel wrote:glada bilder? dom här var ju kanon! :shock: :D kul som fan att se blästrade grejjor! får man fråga en sak ? va kostar de att blästa en hel kaross? :)
Haha, jaa man får väl försöka se det positivt. Nu vet jag iaf vad jag har att göra de närmaste månaderna framöver :)
Det kostade 4500:- för att få karossen blästrad och grundfärg pålagd. Helt okej enligt mig, jämfört med att själv skrapa och slipa rent allt.

Som Shift sa tidigare så är det inte så farligt dyrt att blästra saker, och det blir bra resultat jämför med att slipa :D
Amazon 2dr -65 Flerfärgad
Rappel
Posts: 836
Joined: Thu Jan 24, 2008 5:07 pm
Location: boden

Re: Zebulon´s Amazon Herrgårdsvagn -68

Post by Rappel »

de är sant de är sant! :wink: men nu är de bara börja svetsa upp dom dåliga ytorna :D
Röd 67a
Graffitgrå 65a


VERKSTADSHANDBÖCKER!
http://www.volvoamazonpictures.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Zebulon
Posts: 91
Joined: Tue Jan 08, 2008 9:36 am

Re: Zebulon´s Amazon Herrgårdsvagn -68

Post by Zebulon »

Japp. Dags att börja svetsa nu då :)
Vilken plåttjocklek ska jag använda när jag svetsar? Antar att det är olika tjocklek för balkar och annat bärande än vad det är till t.ex. innerskärmar och liknande... :)
Amazon 2dr -65 Flerfärgad
Moroten
Posts: 210
Joined: Wed Apr 25, 2007 4:40 pm
Location: Stockholm/Värmdö

Re: Zebulon´s Amazon Herrgårdsvagn -68

Post by Moroten »

Jag kör 1 mm plåt till karosseri och 1,5mm till balkar :wink:

//Victor
Zebulon
Posts: 91
Joined: Tue Jan 08, 2008 9:36 am

Re: Zebulon´s Amazon Herrgårdsvagn -68

Post by Zebulon »

Såg att jag inte skrivit något i tråden på ett halvår så jag tänkte bara säga att projektet fortgår men något otroligt sakta.. Har flyttat och bor en bit ifrån kärran nu. :?

Har börjat gå lös med svetsen men det tar mycket tid eftersom jag inte svetsat bilplåt tidigare.
Plana ytor går bra men hål i skarvar och liknande är svårt.. Håller därför på att leta efter en svetskunnig person med vettiga priser som kan ta sig an detta.
Amazon 2dr -65 Flerfärgad
Zebulon
Posts: 91
Joined: Tue Jan 08, 2008 9:36 am

Re: Zebulon´s Amazon Herrgårdsvagn -68

Post by Zebulon »

2009-10-11.

Har fortsatt svetsa i trösklar och i motorutrymmet, men det är ju inte så spännande så jag låter bli att ladda upp några fler bilder..

Däremot kan jag visa upp lite bilder på min nya "pärla":

Image

Image

Image
Någon tidigare ägare har visst varit medlem i Amazonklubben...

Image

Image

Image

Image
Tro det eller ej men denna bil är faktiskt precis nybesiktad och går (förhoppningvis) två år till! :D


Image
Har börjat med att slipa och grunda golvet på passagerarsidan.
Färgen ser ut att vara lite rosa men det är den inte, det är bara bilden som spökar lite..


/Zebulon
Amazon 2dr -65 Flerfärgad
Post Reply