Zebulon´s Amazon Herrgårdsvagn -68

Visa din original-amazon. Allt från objekt till pärla. Moderatorer
Zebulon
Posts: 91
Joined: Tue Jan 08, 2008 9:36 am

Zebulon´s Amazon Herrgårdsvagn -68

Post by Zebulon »

Har suttit rätt länge på forumet nu och läst om alla andras projekt och jag tänkte väl att det är dags för mig att lägga upp lite bilder på mitt "objekt". :D

Köpte bilen den 22:a december -07 och hittills har jag rensat hela karossen, skrapat den fri från underredsmassa och skickat den på blästring. Eftersom jag är är 20 år och har en ganska begränsad ekonomi samt att det är mitt första bildprojekt får ni ha tålamod med mig, det här kommer att bli ett "långtidsprojekt".

Jag kommer försöka återanvända alla delar som jag kan, så slipper jag köpa allt nytt.

Målet med bilen: En fräsh totalrenoverad Herrgårdsvagn. Ny lack och en vässad B20. I övrigt så original som möjligt.

Nog med snack, här kommer bilderna från den "första delen av projektet":
Amazon 2dr -65 Flerfärgad
Zebulon
Posts: 91
Joined: Tue Jan 08, 2008 9:36 am

Re: Zebulon´s Amazon Herrgårdsvagn -68

Post by Zebulon »

Image
"Kärran" inkörd i garaget efter en spännande resa hem. Ena strålkastaren fungerade inte och motorn knackade som ett rent hel*ete, vilket senare skulle få sin förklaring då jag hittade resterna av ett lager i oljetråget och insåg att oljepumpen kärvat.


Image
Instrumentpanelen och lite av inredningen. Dammigt! Hoppades att sätena skulle vara någorlunda hela men icke sa nicke, spruckna och slitna.


Image
Baksätet, med lite extraprylar.


Image
En front, blälten, kardanaxel och diverse andra prylar som låg i bagaget.


Image
En bild från sidan.


Image
En bättre begagnad "doftis", till salu om någon är intresserad? :lol:


Image
Hastighetsmätaren, lite färgsläpp tyvärr.


Image
Fler prylar från baksätet.


Image
Maskineriet, det visade sig dock att den motorn har gjort sitt. Det var iofs inte originalmotorn heller så det gör inte så mycket.


Image
Sexig vy, en lampa saknas dock.


Image
Huven, möglig, dock rostfri (nästan).


Image
Börjat strippa bilen på delar.


Image
Av någon mystisk anledning har en tidigare ägare valt att spackla på "framskärmsbalkarna". Förklaring följer....


Image
Anledningen.....


Image
Andra sidan... Jag tror att det här behöver bytas! :D


Image
Motorn urplockad, ursäkta för den dåliga mobilbilden.


Image
Bilen i sin helhet!


Image
Motorn isärplockad. :)


Image
Hyllorna är väl använda.


Image
Bromsskivor.


Image
Här var det tomt!


Image
En bonusbild på ett vilande projekt. En Husqvarna CR250 -80.
Amazon 2dr -65 Flerfärgad
1211962
Posts: 367
Joined: Sat Jan 26, 2008 4:06 pm
Location: skrika/fliseryd

Re: Zebulon´s Amazon Herrgårdsvagn -68

Post by 1211962 »

projekt bilder är alltid roligt
kör hårt och uppdatera ofta jag ska följa den tills den är färdig :D
amazon 62/63 färg 67 skifferblå ,org regnr H8625 typ P13134 cnr32704 motor nr 103116
122 sport -65 röd 46
bm 230 victor -56
volvo 855 t-5 290 hk+
Johan Svenzen Skrika Småland

har haft en underbar Amazon sommar
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Re: Zebulon´s Amazon Herrgårdsvagn -68

Post by Hasse63 »

Håller med föregående talare... alltid kul med nya projekt och särskilt kombi för de finns de inte så många av här.

Toppen på bilderna är en nyare topp med 44/35 ventiler vad jag kan se, kan vara nått att tänka på du du ska trimma framöver. :wink:


Bilderna är lite för stora bara, lagom är 640x480 eller max 800x600
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Zebulon
Posts: 91
Joined: Tue Jan 08, 2008 9:36 am

Re: Zebulon´s Amazon Herrgårdsvagn -68

Post by Zebulon »

Tack för kommentarerna! :D

Jag tänkte lägga ut lite bilder ikväll på hur det ser ut idag :)
Såg att bilderna blev lite stora, ska försöka åtgärda det ikväll också.

Inga av motordelarna som var på bilden kommer att användas, har redan en annan B20 med portad och planad topp samt dubbla ventilfjädrar.
Det är också tänkt att motorblocket ska borras upp till 2,1 liter eftersom jag har 4 st B21-kolvar :)

Motordelarna ligger på vinden just nu, kanske ska sälja prylarna men det får framtiden utvisa.
Amazon 2dr -65 Flerfärgad
Zebulon
Posts: 91
Joined: Tue Jan 08, 2008 9:36 am

Re: Zebulon´s Amazon Herrgårdsvagn -68

Post by Zebulon »

Nya bilder!
Hittade dock inte kameran så ni får hålla tillgodo med mobilbilder.

Image
Bakaxeln, allt sitter som satan! :evil:


Image
Stötdämpare lackad.


Image
Framvagnsbalken ligger och väntar på att få bli blästrad.


Image
Lite målade delar.


Image
Bromsok under renovering. Har fått på lite färg på dem.


Image
Bromsok igen. Det är ett ren helvete att få dit tätningsdamaskerna!


Image
Ytterligare en bild.


Image
Motorn som ska renoveras och trimmas :)
Amazon 2dr -65 Flerfärgad
Rappel
Posts: 836
Joined: Thu Jan 24, 2008 5:07 pm
Location: boden

Re: Zebulon´s Amazon Herrgårdsvagn -68

Post by Rappel »

du de blir nog fint de här! :) får man fråga hur gammal du är? fick en kännsla av att du inte var så gammal :roll: :D lycka till med bilen!
Röd 67a
Graffitgrå 65a


VERKSTADSHANDBÖCKER!
http://www.volvoamazonpictures.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Zebulon
Posts: 91
Joined: Tue Jan 08, 2008 9:36 am

Re: Zebulon´s Amazon Herrgårdsvagn -68

Post by Zebulon »

Vi får hoppas att det blir bra. 20 bast är jag :D
Amazon 2dr -65 Flerfärgad
Amakombi
Posts: 531
Joined: Thu Oct 06, 2005 7:54 am
Location: Kil

Re: Zebulon´s Amazon Herrgårdsvagn -68

Post by Amakombi »

Ser jue ut som ett trevligt objekt, inte för mycket rost :)

men den porriga överdragsklädsel på framstolarna skulle nog ja riva bort direkt :lol:
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Zebulon´s Amazon Herrgårdsvagn -68

Post by QV »

Har själv varit där med hela bilen nedplockad så jag säger bara "håll ut" ge inte upp...... försök att få iväg karossen på blästring så tidigt som möjligt så att du kan börja återmontera de fräscha delarna så snart som möjligt.

Förövrigt ser objektet bra ut. Bilen är "upphottad" med VOLVO bokstäver i guld på huven för vist är det silver färg 68?

Lycka till

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Zebulon
Posts: 91
Joined: Tue Jan 08, 2008 9:36 am

Re: Zebulon´s Amazon Herrgårdsvagn -68

Post by Zebulon »

Amakombi: Jodå, har tagit bort den härliga (och väldigt dammiga) överdragsklädseln :D Tyvärr var dock sätena dåliga så jag måste skaffa nya :shock:


QV: Jo, man inser inte riktigt hur mycket jobb det är fören man har plockat ned hela bilen i molekyler :)
Karossen är iväg på blästring, så förhoppningsvis får jag den snart så att jag kan börja med rostlagning.


Vet faktiskt inte vilken färg det ska vara på bokstäverna på huven, men det är nog mycket möjligt att det ska vara silver. Jag får ta att forska kring detta!


/Sebbe
Amazon 2dr -65 Flerfärgad
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Zebulon´s Amazon Herrgårdsvagn -68

Post by QV »

Zebulon wrote:[
QV: Jo, man inser inte riktigt hur mycket jobb det är fören man har plockat ned hela bilen i molekyler :)
Det är nog först när man är halvvägs med ihopmonteringe som den förståelsen kommer.....

Bestäm dig redan nu vilket skick du skall ha på bilen. DET ÄR VIKTIGT. Jämför sedan alla delar som du monterar mot den bilden. Överrenovera INTE visa delar för då ser resten "risigt" ut och då har man ramlat ner i "träsket" när man inte blir nöjd med bra och fina delar för det gå att blankare , bättre.......

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Zebulon
Posts: 91
Joined: Tue Jan 08, 2008 9:36 am

Re: Zebulon´s Amazon Herrgårdsvagn -68

Post by Zebulon »

Där sa du en bra sak. Det är nog lätt att man får ett dåligt intryck av bilen om skicket på alla delar varierar.

Eftersom det ska på ny lack och nya stötfångare så kommer bilen att se sunkig ut om jag låter det andra vara. Så allt som går ska renoveras och målas/lackas/poleras. Det är mitt mål.

Rost ska inte få förekomma någonstans på bilen :)

Det är väl den renoveringen som är den dyraste och mest tidskrävande men jag känner själv att jag inte skulle vara nöjd med en "halvrenoverad bil". Däremot tar jag nog renoveringen i olika etapper, mest p.g.a. kostnaden. Jag kanske får köra med de dåliga kofångarna första säsongen för att jag inte kommer ha råd med nya.
Amazon 2dr -65 Flerfärgad
Zebulon
Posts: 91
Joined: Tue Jan 08, 2008 9:36 am

Re: Zebulon´s Amazon Herrgårdsvagn -68

Post by Zebulon »

Tillbaka efter juluppehållet! :D

Nu har jag latat mig tillräckligt och det är dags att ta tag i amazonen igen.

Nu en fråga till alla experter här:

Jag har under en tid nu hållit på med att fixa iordning framvagnen. Länkarmar, stötdämparfästen, krängningshämmare osv. har blästrats och målats med hammarlack. Eftersom bilen bara kommer att köras på fina sommardagar så hoppas jag att det kommer att räcka.

Nu ska jag blästra framvagnsbalken. Vilken typ av ytbehandling rekomenderar ni för framvagnsbalken?
Jag vet att hammarlack egentligen inte är optimalt men jag har helt enkelt inte råd att låta proffs sköta det.

Kommer att lägga upp lite bilder ikväll! :D
Amazon 2dr -65 Flerfärgad
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Zebulon´s Amazon Herrgårdsvagn -68

Post by QV »

Först grunda och sedan någon billack
Vilken färg har du i dag på balken?

/Janne

grå såg jag på en bild längre ner :oops:

gjorde ett färg prov på "min" gråa. Tog färprovet på insidan av fläktlocket.
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Post Reply