Tredje försöket

Visa din modifierade Amazon. Moderatorer
Amazon1967
Posts: 13
Joined: Wed Dec 17, 2008 8:14 pm
Contact:

Tredje försöket

Post by Amazon1967 »

Hej Jag är ny här... Jag var lite aktiv på "gamla" Forumet.

Mitt namn är Pelle, Jag bor i Linköping och är 35 år ung.
Jag har hållt på med bilar så länge jag kan minnas, och tycker det är superkul att bygga och trixa. Här nedan kommer ni som finner det intressant att kunna följa min Bil från, tja en ombyggd Amazon till mer ombyggd Amazon.

Ja detta är då mitt tredje försök att uppnå min syn på en trevlig bil.

Allt började 1996, jag hade just avslutat renoveringen av min Volvo PV, Jag kände att jag ville ha nått med lite mer drag i en orginal B18.

Volvo PV:

Image

När jag köpte Amazonen såg den ut så här:

Image

Jag renoverade bilen som om det skulle vara en riktigt fin orginal renovering, men satte på lite bättre fjädrar och dämpare, samt en riktigt vass B20.

Färdiga resultatet:

Image
Image
Image

Tiderna på strippen vart 14 blankt med odiffad axel och lågprofildäck. Lite vill ha mer som vanligt! många i min bekantskapskrets hade börjat labba med turbo och det insåg man ju snart va rätt bra.

Så runt 2003-2004 så inköptes massa nya saker så som BMW getrag låda och B230FT samt en stor Turbonetics snurra 1031 axel med diff och V70 bromsar och massa annat skit. 14 blankt sjönk till 11,34 på strippen, effekten ökade från runt 200hk till 441hk/580nm och det hängdes ut så mycket det gick på Gatebils träffar och andra banträffar med.

Detta vart resultatet denna gång.

Image
Image
Image
Image
Image

Nu till dags datum.

Jag har startat företag med två andra killar www.linkopingsmotorsport.se och har haft mycket att göra där, vilket har resulterat i att man inte alls har haft någon energi kvar att lägga på sin egna bil, men nu är det dags att sätta i gång igen! annars så kommer Runbag med Suzuki Swiften här att döda mig nästa gång vi ses ;)

Tanken denna gång är att göra en ganska ialf för mig omfattande ombyggnad.

Detta är inköpt och ska byggas in i Amazon karossen.

¤ Motor: Supra 2JZ-GTE
¤ Vxl Låda: Supra
¤ Bromsar: Porsche Komposit med tillhörande 6 & 4 kolvsok
¤ Framvagn: Corvette C4
¤ Bakvagn: Corvette C4
¤ Stötdämpare: Oklart
¤ Fjädrar: Oklart
¤ Styrsystem: Vems
¤ Turbo: Garett GT 35/40R
¤ Fullbur

Riktigt hur allt kommer bli utformat i detalj har jag inte en aning om men det är ju bara att börja spika så får vi se vart det slutar! Jag hoppas på massa komentarer och åsikter bra som dåliga från er, det är ju trots allt detta vi har dessa bilforum till.
Last edited by Amazon1967 on Wed Dec 17, 2008 8:23 pm, edited 2 times in total.
Amazon1967
Posts: 13
Joined: Wed Dec 17, 2008 8:14 pm
Contact:

Re: Tredje försöket

Post by Amazon1967 »

Ja ha, då är helgens arbete med bilen till ända.
Detta är vad som hände ;)

I veckan ska panelen bort och golvet ska kapas bort en bit, vidare så åker bågen ur och baksäte.

Skickar med lite bilder på motor och låda med.


Image
Image
Image
Image
Image
Image
Amazon1967
Posts: 13
Joined: Wed Dec 17, 2008 8:14 pm
Contact:

Re: Tredje försöket

Post by Amazon1967 »

Ja ha, Då var man ett stort steg på väg i rätt riktning då! Framvagn och bakvagn kommer hem till julhelgen.

Detta är då bakvagnens konstruktion.
Image

Och så här kommer det väl på ett ca se ut fram då.
Image

Då är det bara att börja måtta och bygga. Men det är också då det stora jobbet börjar. Hoppas man får grepp om hur jag ska göra snabbt.
Moroten
Posts: 210
Joined: Wed Apr 25, 2007 4:40 pm
Location: Stockholm/Värmdö

Re: Tredje försöket

Post by Moroten »

Välkommen hit!

Denna amazon är helt obeskrivligt snygg! Finns inga dåliga kommentarer om detta, kanske har det flippat ur lite men som sagt, man strävar ju alltid efter mer! Tyckte den hade riktigt bra sleeperstuk och hoppas du kommer behålla det :wink:

Färgen är också en av de snyggaste enligt mig och tror den kommer att hamna på min Amazon också :wink:

Vad blir effektmålet den här gången då? :roll:

//Victor
Rappel
Posts: 836
Joined: Thu Jan 24, 2008 5:07 pm
Location: boden

Re: Tredje försöket

Post by Rappel »

denna amazon är helt galet snygg och grym! har LÄNGTAT att få se den här på amazonklubben :wink:
Röd 67a
Graffitgrå 65a


VERKSTADSHANDBÖCKER!
http://www.volvoamazonpictures.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Uffe
Posts: 1120
Joined: Tue Jan 10, 2006 8:19 pm
Location: Ängelholm

Re: Tredje försöket

Post by Uffe »

Dessa bilder påminner mer om typ "Hotrod The Series" på Discovery än vad de liknar innehållet i mitt garage. Fy satan vilket bygge alltså :shock: Vackert!! Hur gick det egentligen mot Mattias kombi på rakan?
Amazon 1957
Amazonsport
Posts: 933
Joined: Sat Jul 30, 2005 7:54 pm
Location: Näsum

Re: Tredje försöket

Post by Amazonsport »

Galet men häftigt, såg denna i Jönköping i våras o tappade hakan men nu ska den då bli ännu värre. Hur har du tänkt bygga upp motorn? Inga tankar på nyare Corvette motor när du ändå ska ha dit vettens hjulupphängningar?

Hoppas på mycket bilder o uppdateringar.. :D
Amazon 121 -67 + Amazon 221 -66 + Amazon221-67 + Amazon 121-60
B20-Borgen
Posts: 121
Joined: Thu Nov 29, 2007 3:50 pm
Location: Forsa

Re: Tredje försöket

Post by B20-Borgen »

grymt frän amazon :) b20in som satt i har du den kvar? vad är de jort åt den? :)
är dehär din amazon? http://www.youtube.com/watch?v=NQMc0mKJ ... re=related
fränt
Volvo amazon med B20 vilken dröm:d
Rappel
Posts: 836
Joined: Thu Jan 24, 2008 5:07 pm
Location: boden

Re: Tredje försöket

Post by Rappel »

B20-Borgen wrote:grymt frän amazon :) b20in som satt i har du den kvar? vad är de jort åt den? :)
är dehär din amazon? http://www.youtube.com/watch?v=NQMc0mKJ ... re=related
fränt
jaha jag visste inte att de vara den bil som är med på filmen du länkade! helt klart läckert! man känner suget efter en webermotor :wink:
Röd 67a
Graffitgrå 65a


VERKSTADSHANDBÖCKER!
http://www.volvoamazonpictures.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
poolio
Posts: 303
Joined: Sun Oct 08, 2006 12:47 am
Location: Jemtland - Schweden
Contact:

Re: Tredje försöket

Post by poolio »

Så grymt snygg på denna bild ! :shock:
Väntar med spänning på nästa fas.....

Image
Plymouth '38
Lincoln Capri '55 x 2
Buick LeSabre '62
Impala Wagon '67
Ranchero '65
...å lite till....
amazon666
Posts: 9
Joined: Sat Dec 06, 2008 11:56 pm

Re: Tredje försöket

Post by amazon666 »

B20-Borgen wrote:grymt frän amazon :) b20in som satt i har du den kvar? vad är de jort åt den? :)
är dehär din amazon? http://www.youtube.com/watch?v=NQMc0mKJ ... re=related
fränt
De är fel bil. Den här är de. http://www.youtube.com/watch?v=eBUujJgnVUs
hero
Posts: 357
Joined: Sun Nov 18, 2007 8:23 am
Location: "Södra Sverige"

Re: Tredje försöket

Post by hero »

Jo den är den. :) Den videon har man suttit och tittat på några gånger!

Tycker att den är så smakfullt maxad.

Poolio gick igång på en bild där. Kunde jag väl trott :lol: För det gör jag med.

Det känns iaf riktigt kul att du hittat hit till forumet Pelle! Och det ska bli riktigt spännande att se vad som kommer att hända med den. En klapp på axeln tillsvidare! Kör hårt!
Praise the Lowered
Amazon
Posts: 917
Joined: Tue Jul 20, 2004 11:29 am
Location: Göteborg
Contact:

Re: Tredje försöket

Post by Amazon »

Imponerande projekt!
Volvo P1200VB 1958
Amazon1967
Posts: 13
Joined: Wed Dec 17, 2008 8:14 pm
Contact:

Re: Tredje försöket

Post by Amazon1967 »

Moroten wrote:Välkommen hit!

Denna amazon är helt obeskrivligt snygg! Finns inga dåliga kommentarer om detta, kanske har det flippat ur lite men som sagt, man strävar ju alltid efter mer! Tyckte den hade riktigt bra sleeperstuk och hoppas du kommer behålla det :wink:

Färgen är också en av de snyggaste enligt mig och tror den kommer att hamna på min Amazon också :wink:

Vad blir effektmålet den här gången då? :roll:

//Victor
Hej.

Jag tror att jag kommer lägga mig på runt 600-700hk
Amazon1967
Posts: 13
Joined: Wed Dec 17, 2008 8:14 pm
Contact:

Re: Tredje försöket

Post by Amazon1967 »

Rappel wrote:denna amazon är helt galet snygg och grym! har LÄNGTAT att få se den här på amazonklubben :wink:
Hallå.
Kul at höra :D
Post Reply