Dubbel tramp luft???

Moderatorer
casal77
Posts: 8
Joined: Tue Jan 06, 2009 1:39 pm

Dubbel tramp luft???

Post by casal77 »

Hej kunde inte riktigt hantera söktjänsten. lägger en ny tråd

har en amazon 66 med enkretssystem och "friliggande" servo på vänster innerskärm.
helt plötsligt i höstas sjönk pedalen i bott.

trodde det var huvudcylindern och bytte till en renoverad då det var allt "leverantören" hade.
jag hade redan renoverat den jag hade innan.

efter byte och luftning blev pedalen stum och bra, i några veckor.

jag luftade hela systemet igen och det blev bra, 2 veckor till luftade igen och så vidare.
börjar tröttna på att lufta varje månad. vad är det för fel????

ingen vätska försvinner, nya bromsband och friska kolvar/ok, cylindrar vad jag kan se.
jobbar som mekaniker på saab opel så det här börjar bli frustrerande.

snälla har någon tips eller rentav en lösning?????
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Dubbel tramp luft???

Post by QV »

Om ingen vätska försviner så borde problemet vara att bromskolvarna måste gå en längre sträcka innan bromsbanden träffar trumman??

Om du har det problemet så kan man dubbeltrampa på bromsen och få fasta bromsar.

En 66 har väl skivor fram och då borde problemet ligga bak.

Varför detta "problem" skulle uppkomma var 14 dag kan jag inte förklara men en teori är det i alla fall.
Så kolla grundjusteringen på bromsarna.

Som en ren kuriosa kan jag säga att efter 700 mils körning med Amazonen är det dags att grundjustera bromsarna igen. Får lägga in det i 500 mils servicen i fortsättningen.

\Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
casal77
Posts: 8
Joined: Tue Jan 06, 2009 1:39 pm

Re: Dubbel tramp luft???

Post by casal77 »

Glömde skriva att det har jag allt kollat. bytte allt i bak, bromsbackar justeringar och fjädrar.

problemet är luft i bromsvätskan relaterat skulle jag tro, skumt att den återkommer....
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Dubbel tramp luft???

Post by QV »

När jag har montera isär allt bak så måste jag grundjustera två gånger innan det blir bra. Det tar en stund för grejorna att lägga sig i rätt läge. Monteringen sker alltid med spränskisen frame så att man får bromsbanden monterade på rätt sida. Detta eftersom det skiljer mellan banden i färdriktningen och de bakre banden.

\Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Arne
Posts: 1917
Joined: Sat Feb 14, 2004 1:24 am
Location: Järvträsk/Tåme

Re: Dubbel tramp luft???

Post by Arne »

Du säger att du måste lufta. Har du luft bak, fram eller både ock. Vi måste lokalisera varifrån luften kommer in i systemet.
AVG
casal77
Posts: 8
Joined: Tue Jan 06, 2009 1:39 pm

Re: Dubbel tramp luft???

Post by casal77 »

Jag har fått för mig i allt luftande att den uppstår bak, det blir bättre i alla fall när jag luftar bak båda sidor.
casal77
Posts: 8
Joined: Tue Jan 06, 2009 1:39 pm

Re: Dubbel tramp luft???

Post by casal77 »

Idag har jag gjort ett försök, jag har bytt alla luftnipplar till nya. ska se om detta hjälper (skulle inte tro det).
Och luftat ur hela systemet med en bromsluftare. nu känns den okej i pedalen och tar vid första trampet.
Gottfrid
Posts: 26
Joined: Thu Dec 25, 2008 9:20 am

Re: Dubbel tramp luft???

Post by Gottfrid »

Du använder bromsluftare säger du, och ja utgår då från att det är en sån som du suger ut vätskan med hjälp av vakum.
Dessa ger ja inte fem öre för kan ja tala om då ja använder dessa dagligen i jobbet (Jobbar också på saab, opel :D )
Dom funkar bra på nya bilar verkar det som, men lite äldre bilar funkar det bara ibland på.

Nej hederlig manuel luftning med en som trampar tryck och en som släpper ut oljan vid varje nippel rekomenderar ja starkt när det gäller äldre bilar.
Ja har nämligen flertalet gånger luftat med bromsurluftare för att sedan få backjobb när kunden kommit tillbaka nån vecka senare och sagt att bromsen känns svampig, trots att allt var ok när ja gjorde jobbet första gången.

Ja har för vana att så fort bilen är över 10år så luftar ja manuellt numera, och det verkar fungera bättre enligt min erfarenhet.
casal77
Posts: 8
Joined: Tue Jan 06, 2009 1:39 pm

Re: Dubbel tramp luft???

Post by casal77 »

Det är en sådan som matar på bromsvätska i behållaren. har funkat i alla år.
en sådan som suger ut med hjälp av vacuum är lika med noll, ogjort arbete.

jag har provat att lufta manuellt också, dock inte med nya luftnipplar.
casal77
Posts: 8
Joined: Tue Jan 06, 2009 1:39 pm

Re: Dubbel tramp luft???

Post by casal77 »

Då var det samma visa igår igen. efter att ha stått över natten igår gick pedalen i bott igen. pumpade några gånger så hade jag bra tryck. körde över dagen. ställde den inatt, i morse fick jag göra samma igen.... jag förstår om en del bilar blir stående.
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Re: Dubbel tramp luft???

Post by Hasse63 »

En tanke. Lufta då den fått stå 12 timmar så kanske... :roll:
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Arne
Posts: 1917
Joined: Sat Feb 14, 2004 1:24 am
Location: Järvträsk/Tåme

Re: Dubbel tramp luft???

Post by Arne »

Jag börjar misstänka att det är nåt skumt med din bromservo. Om du kan tillverka egna bromsrör så är det enkelt att koppla bort servon och se om felet kvarstår.
AVG
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Dubbel tramp luft???

Post by QV »

om det grundjusteringen som var fel på trummorna bak så borde bromsbanden gå tillbaka på någon eller några minuter om nu inte bromssköldarna håller emot bromsbanden.

Jag hade dit bekymmer att hur jag än luftade i början ( eftersom jag ville lufta innan grundjusteringen, varför jag nu ville det?) så sjönk pedalen i botten och först på andra tredje trycket fick jag stum pedal...... problemet i mitt fall var att det räckte inte med mändgen bromsvätska i ett pedaltryck att få ut banden till trumman.

Om din pedal är stum och fin när du trampar på den några gånger efter 12 timmar så gör om grundjusteringen av bromsarna bak.

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
jonny cash
Posts: 3
Joined: Sun Jan 11, 2009 10:58 am

Re: Dubbel tramp luft???

Post by jonny cash »

råkade ut för samma fenomen på min mercedes compact,böt åxå huvudcylinder men felet kvarstod,fick ordning på detta fel först efter att jag supernoga kollat och åtgärdat så samtliga belägg gick lätt och fint i oken tänk på att 1mm rörelse på belägget är lika med 10mm!!!på pedalen så man tror att de är luft,om ett belägg fastnar eller kärvar så trycker ju det andra iväg skivan med flöjd att pedalen tar lägre,kan även vara en broms slang som är felaktig så det blir en "bula" på den ibland,ja är ej 100 säker på vilket de var i mitt fall eftersom ja åtgärdade allt samtidigt.
Rekordabilly
Posts: 282
Joined: Mon Dec 22, 2008 9:40 pm
Location: Malmö

Re: Dubbel tramp luft???

Post by Rekordabilly »

Hade samma problem med min Amazon tills förra veckan och efter justering av bakbromsarna efter verkstadshandboken så är bromsarna kanon bra, visst endast 1mm på beläggen ger desto mer på pedalen :mrgreen:
Köra veteran är gött!
Amazon -66 Såld!
Opel Rekord -59 Min Opel Gick till Tyskland Snyft!!
Post Reply