Dubbel tramp luft???

Moderatorer
casal77
Posts: 8
Joined: Tue Jan 06, 2009 1:39 pm

Dubbel tramp luft???

Post by casal77 »

Hej kunde inte riktigt hantera söktjänsten. lägger en ny tråd

har en amazon 66 med enkretssystem och "friliggande" servo på vänster innerskärm.
helt plötsligt i höstas sjönk pedalen i bott.

trodde det var huvudcylindern och bytte till en renoverad då det var allt "leverantören" hade.
jag hade redan renoverat den jag hade innan.

efter byte och luftning blev pedalen stum och bra, i några veckor.

jag luftade hela systemet igen och det blev bra, 2 veckor till luftade igen och så vidare.
börjar tröttna på att lufta varje månad. vad är det för fel????

ingen vätska försvinner, nya bromsband och friska kolvar/ok, cylindrar vad jag kan se.
jobbar som mekaniker på saab opel så det här börjar bli frustrerande.

snälla har någon tips eller rentav en lösning?????
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Dubbel tramp luft???

Post by QV »

Om ingen vätska försviner så borde problemet vara att bromskolvarna måste gå en längre sträcka innan bromsbanden träffar trumman??

Om du har det problemet så kan man dubbeltrampa på bromsen och få fasta bromsar.

En 66 har väl skivor fram och då borde problemet ligga bak.

Varför detta "problem" skulle uppkomma var 14 dag kan jag inte förklara men en teori är det i alla fall.
Så kolla grundjusteringen på bromsarna.

Som en ren kuriosa kan jag säga att efter 700 mils körning med Amazonen är det dags att grundjustera bromsarna igen. Får lägga in det i 500 mils servicen i fortsättningen.

\Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
casal77
Posts: 8
Joined: Tue Jan 06, 2009 1:39 pm

Re: Dubbel tramp luft???

Post by casal77 »

Glömde skriva att det har jag allt kollat. bytte allt i bak, bromsbackar justeringar och fjädrar.

problemet är luft i bromsvätskan relaterat skulle jag tro, skumt att den återkommer....
QV
Posts: 4980