Amazon66 puzzel

Visa din original-amazon. Allt från objekt till pärla. Moderatorer
Amakombi
Posts: 531
Joined: Thu Oct 06, 2005 7:54 am
Location: Kil

Re: Amazon66 puzzel

Post by Amakombi »

helt klart imponerad :D att du orkar ta tag i en så rostig bil och svetsa upp så fint är jättekull!
ser även du har använt volvos svetsprimer 8)

om inte punkterna vart fina.. prova borra mindre hål och kör med mindre trådmatning och större strömstyrka, lite vad man tycker själv är bäst..
givetvis kan man oxå bränna ihop ett hål med 2-3 flytande punkter men blir snyggast med med en om man nu ska låta den vara..
boxen
Posts: 80
Joined: Tue Feb 27, 2007 10:11 pm
Location: Finland

Re: Amazon66 puzzel

Post by boxen »

Vi skulle göra lite uppdateringar på datorn strax efter att jag sist var inne här på forumet och det gick inte så bra allt försvann, hittade inte en Amazonbild och inte heller vissa program någonstans, fick skicka datorn tilll "datagubben" och han hittade allting som tur var.

Tydligen gör man någonting rätt, får ju bra vitsord av er alla.
Var lite svårt att få tag på svetsprimern, Fick ha med en bild på burken till Volvobutiken, så beställde de den från Sverige för dom hade den inte i lager.
Men nu kommer det bild uppdate.


Image

Glömde att ta bild när jag vek ihop balken, därför lite dålig bild.


Image

Inte så lätt att laga kanter som böjer sig utan krymp och sträck maskinerna, fick snitta upp plåten, svetsa igen springorna

Image

och slipa slätt.

Image

Lite knepigt att få vikningen som det var original men det gick utan de rätta maskinerna.

Image

Hittade ett litet hål på balken, fick kapa ut

Image

och svetsa i en ny bit.
bruksbil volvo 480 och 245
sommarbil amazon 70
projekt amazon 69 och 66
boxen
Posts: 80
Joined: Tue Feb 27, 2007 10:11 pm
Location: Finland

Re: Amazon66 puzzel

Post by boxen »

Har fått mera bilder in på nätet. Tro inte att jag är snabb att få bytt plåt, ända tills golvet är på plats är det sånt jag gjort före jag började att skriva den här tråden.
Så nu kommer dom sista bilderna sen är jag fast i nuet.


Image

Allt är slipat inför målningen av balkar och golv.

Image

Fick inte bra genombränning, därför lite stor fog.

Image

En bild på mina "fina" punktsvetsar och en fog. Håller det ihop?

Image

Alla kanter målade med svetsprimer där det blir dubbelplåt. Inne i balkarna är det målat med en färg som heter Light Primer, Säljarn påstod att den skulle vara tätt för båtfolket sätter den på sina båtar under vattenlinjen.

Image

Samma sak på golvet inget fusk här inte.

Image

Blev att skarva locket på balken, det råkade vara lite rostit.

Image

Då var golvet fast, efter mycket mätande och svärande. Hade lite problem att få punktsvetsarna bra. Det ville inte bli tätt mellan golvet och balken, före jag gav med svetsen var det tätt men efteråt såg jag att dom hade skjutits ifrån varandra.

Vad är det som går fel.
bruksbil volvo 480 och 245
sommarbil amazon 70
projekt amazon 69 och 66
Moroten
Posts: 210
Joined: Wed Apr 25, 2007 4:40 pm
Location: Stockholm/Värmdö

Re: Amazon66 puzzel

Post by Moroten »

Oj, detta ser väldigt bra ut :shock: Plåt är inget problem för dig inte :wink:
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Re: Amazon66 puzzel

Post by Hasse63 »

OJ vilket proffsjobb, verkligen kul att se att du lägger ner TID på att få det att passa ihop.
Tummen upp :D
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Rappel
Posts: 836
Joined: Thu Jan 24, 2008 5:07 pm
Location: boden

Re: Amazon66 puzzel

Post by Rappel »

som hasse säger! att inte säga att de här var proffsigt vore dummt :shock: riktigt snyggt fortsät ska bli kul att se va som händer sen :wink:
Röd 67a
Graffitgrå 65a


VERKSTADSHANDBÖCKER!
http://www.volvoamazonpictures.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
John
Posts: 580
Joined: Tue Aug 05, 2008 3:36 pm
Location: Tierp

Re: Amazon66 puzzel

Post by John »

ja man kan nog säga att våra bilar är i lite samma skick
men du gör ett väldigt snyggt jobb :!:
ska bli intressant att följa
volvo amazon 2d -67
volvo amazon 4d -65
volvo amazon kombi -67
volvo 245 turbo -84
Volvo 945 turbo -96
volvo V50 -06
boxen
Posts: 80
Joined: Tue Feb 27, 2007 10:11 pm
Location: Finland

Re: Amazon66 puzzel

Post by boxen »

När jag började med bilen och märkte att jag inte skulle få den färdig på en månad beslöt jag att det får ta den tid det tar bara det blir bra gjort och att jag lär mig någonting nytt. Om jag skulle ha kunnat med plåt och svets före jag började med bilen skulle jag aldrig ha börjat.

Tänkte att om jag nu byter plåt kan man ju göra det ordentligt, läste här på forumet att det är bäst att svetsa kant i kant. Såg att det var mycket dubbel plåt på bilen och där var det ju rost så jag försöker få bort så mycket som möjligt av sånt för att undvika att jag blir att svetsa på bilen på nytt under min tid.

Har börjat svetsa på andra sidan så man får bilen tillräkligt stadig att dra upp den på rampperna.

Image

Skrapade bort all underredsmassa, där massan inte har släppt från plåten är ju bilen som ny.

Image

Kapade bort likadan bit som på andra sidan + en liten bit till under instrumentpaneln.

Image

Innifrån sett ett rakt snitt.

Image

En minnes bild från den här sidan också före kapning, blir att byta ännu mera plåt på den här sidan.

Image

Så här så det ut under ytter plåten rostit förstås.

Image

Gjorde först pappersmall förstås och vek sen till den nya biten med hjälp av en tång och svetsade fast.

Image

Använde mallarna från andra sidan här gick lite snabbare nu att kapa plåten.

Image

Ända bilden jag hittade på tröskeln innan kapning, därför lite dålig bild.

Image

Nya biten på plats, fick byta lite längre här en på andra sidan och längst ner på A-stolpen en liten bit.
Last edited by boxen on Wed Feb 04, 2009 8:14 pm, edited 1 time in total.
bruksbil volvo 480 och 245
sommarbil amazon 70
projekt amazon 69 och 66
Amakombi
Posts: 531
Joined: Thu Oct 06, 2005 7:54 am
Location: Kil

Re: Amazon66 puzzel

Post by Amakombi »

Ser bra ut detta :) ..

att plåtarna rör sig när du svetsar är vanligt.. man kan använda svetstänger men i golv är de oftast svårt och komma åt och kräver väldigt stora tänger för de.
men att trycka ner plåten medans man svetsar hjälper väldigt mycket och att efteråt med hjälp av en bra penhammare knacka plåten försiktigt runt punkten så går plåten ner sig och lägger sig tätt... man kan även kyla med tryckluft efter så slår sig inte resterande delar av golvet för du knackat ...
boxen
Posts: 80
Joined: Tue Feb 27, 2007 10:11 pm
Location: Finland

Re: Amazon66 puzzel

Post by boxen »

När jag svetsa fast golvet försökte jag göra som du säger Amakombi, måste bara vara snabb så att inte punkten hinner svalna, måste köpa en smalare pennhammare tror jag så går det nog lättare att få det bra på andra sidan.
Lite frågor så man vet om man kan göra så och om man gjort rätt hittills eller om man måste rätta sig.

Hur är det om man inte får tätt där man skarvar plåtarna säg 1mm till 3mm springa blir det ändå starkt sen när man svetsar. Är ju inte alltid lätt att få det perfekt längs hela skarvet.

Nu har jag ju bytt väldigt mycket plåt på vissa ställ, säkert onödigt mycket men man vill ju vara säker att man fått bort all rost.
Jag undrar att om plåten ser bra ut från ett sidan men sen är det djupa porer från andra sidan är det bäst att byta till ny plåt eller skall man bara gå över plåten med en (inte rätt namn men) en stålborst trissa. Hoppas ni förstår vad jag menar.

Hittade en bild, här är plåten slipad med en trissa.

Image
Last edited by boxen on Sun Feb 22, 2009 3:34 pm, edited 1 time in total.
bruksbil volvo 480 och 245
sommarbil amazon 70
projekt amazon 69 och 66
boxen
Posts: 80
Joined: Tue Feb 27, 2007 10:11 pm
Location: Finland

Re: Amazon66 puzzel

Post by boxen »

Ingen som kommenterat eller svarat. :( .

Nå ni skall i alla fall få en liten uppdate, här går det sakta frammåt, att man aldrig skall lära sig att allt tar ju tredubbelt så lång tid att göra än man räknat med. :lol:
Har fortsatt med balkarna och golvet på höger sida. Blir alltid lika överraskad hur rostit det är när man börjar titta ordentligt på stället man skall laga, första gången man tittade där var det ju inte alls lika rostigt. :lol:

Image

Så här såg det ut före jag började kapa.

Image

Och så här blev att se ut efteråt.

Image

Blev också att kapa lite i växellådsbalken.

Tänkte att jag skulle visa hur jag gjorde tvärbalken. Inte så lätt när man har lite verktyg.

Image

Åkte till en i byn som har en egenbyggd plåtbock och fick dom två första bockningarna lagade där.

Image

Sen fick man bocka resten hemma, om ni undrar vad jag bockar emot så är det en gjutjärns klimp från en tvättmaskin har bra tyngd, först långsidorna och

Image

sen ändorna. Fick nog slå dom raka ett par gånger innan alla mått var rätt.

Image

Färdig bockad och fastsatt på

Image

rätt ställe. Punktsvetsat med 8mm hål i ändorna, och svetsprimer på ytorna. (Får aldrig snygga punkter men hoppas det håller i alla fall)

Image

Till den längsgåendebalken och växellådsbalken bockade jag till ett par bitar och

Image

svetsade fast dom.
bruksbil volvo 480 och 245
sommarbil amazon 70
projekt amazon 69 och 66
Lars Bd
Posts: 4775
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re: Amazon66 puzzel

Post by Lars Bd »

boxen wrote:(Får aldrig snygga punkter men hoppas det håller i alla fall)
Du måste skrapa rent från svetsprimer i hålet innan punktning så blir det lite lättare.
Kom ihåg att måla balkarna invändigt efter alla konstens regler innan du svetsar dit golvet.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
Amazonsport
Posts: 933
Joined: Sat Jul 30, 2005 7:54 pm
Location: Näsum

Re: Amazon66 puzzel

Post by Amazonsport »

Jag tycker du gör ett bra jobb, balken ser ut som en nytillverkad köpeplåt.. Fortsätt så här och grunda gärna allt plåtrent med en rejäl epoxygrund innan topplack o ev. underredsmassa så har du bil i många år sen..
Amazon 121 -67 + Amazon 221 -66 + Amazon221-67 + Amazon 121-60
Shift
Posts: 974
Joined: Sat May 20, 2006 12:23 am
Location: Borlänge / Uppsala

Re: Amazon66 puzzel

Post by Shift »

Du kan bocka plåt :shock:
Det som inte går att laga går att skruva sönder
Amakombi
Posts: 531
Joined: Thu Oct 06, 2005 7:54 am
Location: Kil

Re: Amazon66 puzzel

Post by Amakombi »

Lars Bd wrote:
boxen wrote:(Får aldrig snygga punkter men hoppas det håller i alla fall)
Du måste skrapa rent från svetsprimer i hålet innan punktning så blir det lite lättare.
Kom ihåg att måla balkarna invändigt efter alla konstens regler innan du svetsar dit golvet.
även kontrollera inställning på svetsen igen kanske?
Post Reply