Bygge av lite värre B20...
-
- Posts: 73
- Joined: Sun Aug 23, 2009 12:01 am
- Location: jamtland
Re: Bygge av lite värre B20...
Jävlar vilket jobb SNYGGT!!
Tur det inte är en V8, då har du haft en till att fila på...
Tur det inte är en V8, då har du haft en till att fila på...
-
- Posts: 52
- Joined: Sun Sep 23, 2007 5:25 pm
Re: Bygge av lite värre B20...
Tackar.. Ja urs.... Tyvär finns det planer på göra en till från det senaste b20 topp ämnet, 75 ämne tror ja... Fast då till kung bore...
Bäddfräsarn..
-
- Posts: 52
- Joined: Sun Sep 23, 2007 5:25 pm
Re: Bygge av lite värre B20...
Min plan lutar åt turbo tuckt...
Toppen där ja är nu... Inte så långt kvar... Ska planas, sättas ihop.. kolla fjädertryck osv..
Wastegate (Hks av makarontyp, öppnar med flödesriktningen)
Flänsar och ventilsätet...
Menbran o fjäder från hks kopia...
Special gjord ventil... Lång M10 12/9 skaft, 2541 tallrik, tig svetsad/pluggsvetsad.. Brons styrning...
Grenröret när det var under konstruktion i motorrummet...
Lägg märke till 4:rans rör inte stämmer med slutresultatet..
En liten tankevurpa... Var enklare dra in 1ans där istället och 4rans över...
650mm (+ -10mm) rör fram till turbon ca 150mm "kolektor" Var inte hellt utan problem....
Fick säkert kapa isär allt 10 gånger innan det blev som ja ville ha det och för att det
skulle få plats...
Grenrörsfläns fräst modell.. Något rest avgas, ca 2mm högre tak.. 20mm gods o regält stöd mellan... Går ner en bra bit under block kanten...
Insug
Flänsar till 3" dp... Kommer hamna över insug o ner vid torpeden...
Rostfritt 3" tryckrör och liten nätt ic..
Toppen där ja är nu... Inte så långt kvar... Ska planas, sättas ihop.. kolla fjädertryck osv..
Wastegate (Hks av makarontyp, öppnar med flödesriktningen)
Flänsar och ventilsätet...
Menbran o fjäder från hks kopia...
Special gjord ventil... Lång M10 12/9 skaft, 2541 tallrik, tig svetsad/pluggsvetsad.. Brons styrning...
Grenröret när det var under konstruktion i motorrummet...
Lägg märke till 4:rans rör inte stämmer med slutresultatet..
En liten tankevurpa... Var enklare dra in 1ans där istället och 4rans över...
650mm (+ -10mm) rör fram till turbon ca 150mm "kolektor" Var inte hellt utan problem....
Fick säkert kapa isär allt 10 gånger innan det blev som ja ville ha det och för att det
skulle få plats...
Grenrörsfläns fräst modell.. Något rest avgas, ca 2mm högre tak.. 20mm gods o regält stöd mellan... Går ner en bra bit under block kanten...
Insug
Flänsar till 3" dp... Kommer hamna över insug o ner vid torpeden...
Rostfritt 3" tryckrör och liten nätt ic..
Bäddfräsarn..
-
- Posts: 24
- Joined: Sun Jul 25, 2004 4:46 pm
- Location: gagnef
- Contact:
Re: Bygge av lite värre B20...
blir riktigt fränt de här,rejäla insug o grenrörsflänsar.
ska själv börja bygga grenrör framöver så de e bra o få lite inspiration.
ska själv börja bygga grenrör framöver så de e bra o få lite inspiration.
projekt.
race=amazon -62 b20 turbo.11,42s 197kmh,402m
pågående projekt 142 me b20 turbo
race=amazon -62 b20 turbo.11,42s 197kmh,402m
pågående projekt 142 me b20 turbo
-
- Posts: 52
- Joined: Sun Sep 23, 2007 5:25 pm
Re: Bygge av lite värre B20...
Så, nu är locket klart...
Lite pyssel som blev gjort i helgen:
Slipat knaster så att som spänner mot ventilerna istället för mot varandra...
Fräst om flänsen och match portat den mot toppen och finputsat avgaskanalerna...
Tvättat toppen, ventiler, fjädrar, tätningar och knaster...
Insugs styrningarna är nerknackade till 15mm djup vilket medför att ventilen kan öppna 15mm innan tätningen tar i ventilfjäderbrickan...
Sen så är sen std utstick på avgas styrningen 17.5mm och utan tätning...
Monterat o klart... Ska djuta igen hålen mella insugskanalerna i toppen o montera övre halvan av insuget... Nästa steg blir nu att fixa till rätt höjd på bryggan och sen köpa förstärkta rör stötstänger och ordna rätt längder på dom... Ska även mäta upp kompressionsförhållandet... Som det är nu så är den planad 3mm...
Lite bilder:
Kg-trimning RF ventiler och fjädrar:
Färdigportat och putsat avgas:
Några några kvällars tidsfördriv...
Planad 3mm, putsar o gradat överallt...
Fjädrar isatta på insug:
Helheten:
Blev lite gjort med vipp bryggan i veckan oxå...
Planat ner vippbryggan till rätt mått nu, tror ja iaf...
Har räknat på att det kommer lyfta 13mm Vippornas rulle ligger
6mm över axelns centrum, så ja har planat ner så att vipporna tippar
svagt uppåt dvs 0.5mm vilket medför att axeln ligger 6.5mm under skaften...
Fick plana nästan 5mm, lite mer än ja hade trott frånbörjan...
kammen nock 8.6mm och ska köras med 0.6mm ventilspel...
Så det blir runt 13mm lyft med 1.6 utväxling...
Ja ska dra runt och klocka/mäta det när ja köpt och fått hem stänger...
Pinnen:
Kollade stötstänger och med org stötstång får ja spel med skruven
nästan max in skruvad och den är 204mm lång om man mäter totala
längden... Så ja kommer beställa rör stänger som är 200 långa...
Blir dom för korta kan ja alltid hyvla av toppen mer...
Igår:
Har beställt rör-stötstänger och lite packningar från kg-trimning som ligger och väntar på att hämtas...
Ska ta lite mer bilder när ja får tillfälle...
Lite pyssel som blev gjort i helgen:
Slipat knaster så att som spänner mot ventilerna istället för mot varandra...
Fräst om flänsen och match portat den mot toppen och finputsat avgaskanalerna...
Tvättat toppen, ventiler, fjädrar, tätningar och knaster...
Insugs styrningarna är nerknackade till 15mm djup vilket medför att ventilen kan öppna 15mm innan tätningen tar i ventilfjäderbrickan...
Sen så är sen std utstick på avgas styrningen 17.5mm och utan tätning...
Monterat o klart... Ska djuta igen hålen mella insugskanalerna i toppen o montera övre halvan av insuget... Nästa steg blir nu att fixa till rätt höjd på bryggan och sen köpa förstärkta rör stötstänger och ordna rätt längder på dom... Ska även mäta upp kompressionsförhållandet... Som det är nu så är den planad 3mm...
Lite bilder:
Kg-trimning RF ventiler och fjädrar:
Färdigportat och putsat avgas:
Några några kvällars tidsfördriv...
Planad 3mm, putsar o gradat överallt...
Fjädrar isatta på insug:
Helheten:
Blev lite gjort med vipp bryggan i veckan oxå...
Planat ner vippbryggan till rätt mått nu, tror ja iaf...
Har räknat på att det kommer lyfta 13mm Vippornas rulle ligger
6mm över axelns centrum, så ja har planat ner så att vipporna tippar
svagt uppåt dvs 0.5mm vilket medför att axeln ligger 6.5mm under skaften...
Fick plana nästan 5mm, lite mer än ja hade trott frånbörjan...
kammen nock 8.6mm och ska köras med 0.6mm ventilspel...
Så det blir runt 13mm lyft med 1.6 utväxling...
Ja ska dra runt och klocka/mäta det när ja köpt och fått hem stänger...
Pinnen:
Kollade stötstänger och med org stötstång får ja spel med skruven
nästan max in skruvad och den är 204mm lång om man mäter totala
längden... Så ja kommer beställa rör stänger som är 200 långa...
Blir dom för korta kan ja alltid hyvla av toppen mer...
Igår:
Har beställt rör-stötstänger och lite packningar från kg-trimning som ligger och väntar på att hämtas...
Ska ta lite mer bilder när ja får tillfälle...
Bäddfräsarn..
-
- Posts: 52
- Joined: Sun Sep 23, 2007 5:25 pm
Re: Bygge av lite värre B20...
Tackar! Första flänsen ja körde med var 6mm och på tok för klent, hela grenröret slog sej...vin o sprit race team. wrote:blir riktigt fränt......
Med 20mm fläns slipper man iaf dom problemen...
Bäddfräsarn..
-
- Posts: 52
- Joined: Sun Sep 23, 2007 5:25 pm
Re: Bygge av lite värre B20...
Blivit mer och mer sugen på ett B20B bygge...
Så började veckan med att köpa ett par dubbla su...
Dessa kommer kanske från en b18...
Sen så har inspirationen flödat, blivit några timmar med våtslip och autosol i svarven...
Sitter nu även rostfria trattar på som oxå är våtslipade och polerade...
Ska lägga dom i disel så resten av skiten oxå försvinner...
Funderar på att köpa ett renoverings kitt från förgasarteknik...
Satt kd nålar i dom till min stora förtjusning...
Ska börja med toppen till dessa snart med tänkte jag...
Tänkte porta insug precis ut till ringen och matcha grenrör på samma sätt...
Bilder på det kommer fram över...
Kanske testar stålvipporna till denna setup istället för resta...
Har ej råd köpa dom förgasare jag behöver till den andra motorn så får kompromissa helt enkelt...
Så började veckan med att köpa ett par dubbla su...
Dessa kommer kanske från en b18...
Sen så har inspirationen flödat, blivit några timmar med våtslip och autosol i svarven...
Sitter nu även rostfria trattar på som oxå är våtslipade och polerade...
Ska lägga dom i disel så resten av skiten oxå försvinner...
Funderar på att köpa ett renoverings kitt från förgasarteknik...
Satt kd nålar i dom till min stora förtjusning...
Ska börja med toppen till dessa snart med tänkte jag...
Tänkte porta insug precis ut till ringen och matcha grenrör på samma sätt...
Bilder på det kommer fram över...
Kanske testar stålvipporna till denna setup istället för resta...
Har ej råd köpa dom förgasare jag behöver till den andra motorn så får kompromissa helt enkelt...
Bäddfräsarn..
Re: Bygge av lite värre B20...
Kul med lite lowtech mellan allt hitech.
ska bli kul att se hur långt du kommer med SU
ska bli kul att se hur långt du kommer med SU
Klicka! Forumsregler
Klicka! Länksamlingen som har "allt"
Klicka! Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Klicka! Länksamlingen som har "allt"
Klicka! Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
-
- Posts: 52
- Joined: Sun Sep 23, 2007 5:25 pm
Re: Bygge av lite värre B20...
Ett litet lowtech bygge ja grejat lite med i höstas...
En liten bild på B20 Su toppen till gasarna tidigare i tråden... Ska finplanas med... Behöver jobba mer på den som synes... Insug är mer klart än avgas... Tänkte match porta avgas mot org grenröret... och putsa till insug lite just i övergången mellan topp och insug... Ska även svarva nya ringar som är någon halv mm större än org invändigt så det blir en så bra övergång som möjligt...
_____________________________________________
Finplanat toppen för några dar sen...
Som även blivit hyfsat färdig portad...
Tror det duger till vad det ska vara till så släpper det nu...
Ventilerna ska köras in med pasta...
Byggd på B18/B20 ämne med tätare mellan ventilerna och mindre rum...
Ventiler Volvo orginal special 37 och 43... :hey:
Körde på 39cc vilket ger totalt 46cc med packning...
Minns ja rätt så är det nu taget 3.3mm totalt...
Med slag volym 507cc ger det 12.02 i kompa...
Måste för bereda den för dubbla fjädrad nu då det blir lite mer lyft än std, FS860 + rullvippor med 1.6 utväxling...
Tanken är att den ska på ross bottendelen med 89.86 borr som ja tänkte bygga rest på först...
Så lite mer små fix då det är M12 i bottendelen och vipp bryggan är borrad för M10...
Har iofs en 8bult bottendel liggandes i bra skick men vill testa den nya bottendelen med lättade stakar i osv...
Lägger ett par bilder...
Häst spruta är grejer det när det är tänkt det ska bli iaf lite häst...
Kvalitets kontroll av junior...
Mer kommer framöver om tid finnes...
En liten bild på B20 Su toppen till gasarna tidigare i tråden... Ska finplanas med... Behöver jobba mer på den som synes... Insug är mer klart än avgas... Tänkte match porta avgas mot org grenröret... och putsa till insug lite just i övergången mellan topp och insug... Ska även svarva nya ringar som är någon halv mm större än org invändigt så det blir en så bra övergång som möjligt...
_____________________________________________
Finplanat toppen för några dar sen...
Som även blivit hyfsat färdig portad...
Tror det duger till vad det ska vara till så släpper det nu...
Ventilerna ska köras in med pasta...
Byggd på B18/B20 ämne med tätare mellan ventilerna och mindre rum...
Ventiler Volvo orginal special 37 och 43... :hey:
Körde på 39cc vilket ger totalt 46cc med packning...
Minns ja rätt så är det nu taget 3.3mm totalt...
Med slag volym 507cc ger det 12.02 i kompa...
Måste för bereda den för dubbla fjädrad nu då det blir lite mer lyft än std, FS860 + rullvippor med 1.6 utväxling...
Tanken är att den ska på ross bottendelen med 89.86 borr som ja tänkte bygga rest på först...
Så lite mer små fix då det är M12 i bottendelen och vipp bryggan är borrad för M10...
Har iofs en 8bult bottendel liggandes i bra skick men vill testa den nya bottendelen med lättade stakar i osv...
Lägger ett par bilder...
Häst spruta är grejer det när det är tänkt det ska bli iaf lite häst...
Kvalitets kontroll av junior...
Mer kommer framöver om tid finnes...
Bäddfräsarn..
Re: Bygge av lite värre B20...
Imponerande och inspirerande, följer med spänning !
/ sven
/ sven
'67;a 123 GT objekt i djup dvala.
Länk : Svenska Volvo Amazonklubben
Länk : Mina blandade Amazonbilder
Youtubelänk : The one and only - Salt & Peppar Amazonen
Länk : Svenska Volvo Amazonklubben
Länk : Mina blandade Amazonbilder
Youtubelänk : The one and only - Salt & Peppar Amazonen