Panikfråga: OD:n bränner säkringar

Från koppling till drivaxel. Moderatorer
Post Reply
Sthlm
Posts: 15
Joined: Wed Feb 11, 2004 11:05 pm

Panikfråga: OD:n bränner säkringar

Post by Sthlm »

Häromdagen brann säkringen när jag lade in overdriven. Efter lite krypande och testande (och några säkringar till) har konstaterats att det inte är någon kortslutning på vägen, utan att det är i sista delen, alltså solenoiden itself eller MÖJLIGEN brytaren på växellådan, felet ligger.

Tänkte då köpa ny solenoid men satte i halsen av priserna (om någon har billigare tips än 1600 så mottas det gärna)...

Vore evigt tacksam - innan jag ändå tvingas beställa - om någon kan svara snabbt på:
1. Har någon hört talas om kortslutningar på växellådsbrytaren?
2. Finns det annars någon annan felkälla förutom solenoiden själv? (=kan jag räkna med att det fixar sig om jag byter den)
3. Finns något bonntrick att få den tillfälligt fungerande?

Har en \"lätt\" panik eftersom jag planerat ett 100-tal landsvägsmil till helgen...
Lars Bd
Posts: 4775
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Post by Lars Bd »

Vilken säkring (storlek) har du?
Har du kollat kabeln mellan brytaren och solenoiden?
Sthlm
Posts: 15
Joined: Wed Feb 11, 2004 11:05 pm

säkringen

Post by Sthlm »

var från början 16 A men jag har prövat med 25A oxå.
Jag har inte bytt ut sista kabeln men jag har försökt försäkra mig om att den inte ska ligga mot jord nånstans.
Lars Bd
Posts: 4775
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Post by Lars Bd »

Du kan lossa solenoiden och se till att den inte ligger mot jord någonstans och sedan prova om säkringarna håller då borde man kunna avgöra om det är kontakten eller solenoiden som är problemet.

Om det är solenoiden så plocka av gummihuven lossa de två muttrarna och lyft av plastlocket, där innanför hittar du en \"microbrytare\" kontrollera alla kontaktpunkter och genomföringar.
Vill man gå längre in så ska man löda loss solenoidens två lindningar ifrån bakelitplattan med microbrytaren, de två lindningarna sitter fastlödda på 3 ställen.
Skruva ur pinnskruvarna och lyft bort plattan, nu är det mycket enkelt att kontrollmäta lindningarna och även se att lindningstråden är hel och verkligen har kontakt med brytaren.
Post Reply