fråga angående säkringsdosan

Moderatorer
sunkmaster
Posts: 341
Joined: Sun Jan 11, 2009 11:13 pm

fråga angående säkringsdosan

Post by sunkmaster »

jag tänkte höra me er om nån vet vart den säkringen som sitter längts ner i säkringsdosan går till? varje gång jag sätter i en ny säkring så smäller den av direkt och jag fattar inte vart den går till. för allt verkar funka i bilen. e det nån som vet kanske?

mvh
fredrik
AKK468
Posts: 93
Joined: Wed Dec 17, 2008 11:20 pm
Location: Gagnef

Re: fråga angående säkringsdosan

Post by AKK468 »

Vindrutetorkarna och tändningslåset.
If it works, don't fix it.
sunkmaster
Posts: 341
Joined: Sun Jan 11, 2009 11:13 pm

Re: fråga angående säkringsdosan

Post by sunkmaster »

AKK468 wrote:Vindrutetorkarna och tändningslåset.
men vindrutetorkarna funkar. man behöver väl inget säkring till tändningslåset? eller e jag helt trög?
AKK468
Posts: 93
Joined: Wed Dec 17, 2008 11:20 pm
Location: Gagnef

Re: fråga angående säkringsdosan

Post by AKK468 »

Fel av mig! :oops:

Den nedre går till ljusrelät, ljusomkopplaren och strömställaren för handskfackbelysningen. :roll:
If it works, don't fix it.
Amazonsport
Posts: 933
Joined: Sat Jul 30, 2005 7:54 pm
Location: Näsum

Re: fråga angående säkringsdosan

Post by Amazonsport »

Ett tips är att kolla fotomkopplaren till lyset då, ofta det blir kortslutning där då den sitter utsatt för fukt o smuts..
Amazon 121 -67 + Amazon 221 -66 + Amazon221-67 + Amazon 121-60
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: fråga angående säkringsdosan

Post by QV »

Det jag gjorde fel när min small direkt var inkopplingen av innerbelysningen. Tyckte jag kollade hur det skulle vara men på något sätt "vred sig info 180 grader" så jorden kom inte rätt... :oops: (och inte kunde man skylla på LUCAS heller)

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
sunkmaster
Posts: 341
Joined: Sun Jan 11, 2009 11:13 pm

Re: fråga angående säkringsdosan

Post by sunkmaster »

Amazonsport wrote:Ett tips är att kolla fotomkopplaren till lyset då, ofta det blir kortslutning där då den sitter utsatt för fukt o smuts..
jo jag har kollat den. har tom bytt den för den förra va kass men nu funkar både hel och halvljus men säkringen smäller av ändå. lite konstigt tycker jag om den går till ljuset för det funkar som sagt
AKK468
Posts: 93
Joined: Wed Dec 17, 2008 11:20 pm
Location: Gagnef

Re: fråga angående säkringsdosan

Post by AKK468 »

Vad är det som inte fungerar när säkringen går sönder?
If it works, don't fix it.
sunkmaster
Posts: 341
Joined: Sun Jan 11, 2009 11:13 pm

Re: fråga angående säkringsdosan

Post by sunkmaster »

AKK468 wrote:Vad är det som inte fungerar när säkringen går sönder?
det e ju det jag inte vet. allt verkar funka i bilen så jag fattar inte alls vart den säkringen går nånstans
AKK468
Posts: 93
Joined: Wed Dec 17, 2008 11:20 pm
Location: Gagnef

Re: fråga angående säkringsdosan

Post by AKK468 »

Det är nog så att ditt elsystem inte är kopplat enligt original, sånt kan förekomma på 40plussare :shock: . Du får kolla upp extrautrustning som kan vara monterad på din bil t ex ljus, stereo, drag osv leta sockerbitar och strömtjuvar. :wink:
If it works, don't fix it.
sunkmaster
Posts: 341
Joined: Sun Jan 11, 2009 11:13 pm

Re: fråga angående säkringsdosan

Post by sunkmaster »

AKK468 wrote:Det är nog så att ditt elsystem inte är kopplat enligt original, sånt kan förekomma på 40plussare :shock: . Du får kolla upp extrautrustning som kan vara monterad på din bil t ex ljus, stereo, drag osv leta sockerbitar och strömtjuvar. :wink:
jo det kan ju vara så. min morfar snacka nåt om att det kan vara i draget. brukar vara väldigt vanligt att det blir kortis där sa han. sen så verkar det som att det har suttit extraljus på den men det har dem tagit bort så det kanske kan vara nåt sånt. man vet ju inte.
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: fråga angående säkringsdosan

Post by QV »

AKK468 wrote:Fel av mig! :oops:

Den nedre går till ljusrelät, ljusomkopplaren och strömställaren för handskfackbelysningen. :roll:
samt innerbelysningen.

Allt detta går från nedre säkringen. Med ljusomkopplaren menas ljustuta.

Om detta fungerar utan nedre säkringen är ditt elsystem inte original och då kan jag inte hjälpa dig över ett forum.....

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
sunkmaster
Posts: 341
Joined: Sun Jan 11, 2009 11:13 pm

Re: fråga angående säkringsdosan

Post by sunkmaster »

QV wrote:
AKK468 wrote:Fel av mig! :oops:

Den nedre går till ljusrelät, ljusomkopplaren och strömställaren för handskfackbelysningen. :roll:
samt innerbelysningen.

Allt detta går från nedre säkringen. Med ljusomkopplaren menas ljustuta.

Om detta fungerar utan nedre säkringen är ditt elsystem inte original och då kan jag inte hjälpa dig över ett forum.....

/Janne
jasså ni menar inte själva fotomkopplaren då?
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: fråga angående säkringsdosan

Post by QV »

nix
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
sunkmaster
Posts: 341
Joined: Sun Jan 11, 2009 11:13 pm

Re: fråga angående säkringsdosan

Post by sunkmaster »

QV wrote:nix

ok på så vis. där har vi nog hittat det =). för ljustutan funkar inte. men borde inte den gå på samma som helljuset då?
Post Reply