fråga angående säkringsdosan

Moderatorer
AKK468
Posts: 93
Joined: Wed Dec 17, 2008 11:20 pm
Location: Gagnef

Re: fråga angående säkringsdosan

Post by AKK468 »

Fotomkopplaren får ström direkt från ljusomkopplaren när du slår på halvljuset (strömställaren för parkering, halvljus, instrumentbelysning), fotomkopplaren har,till skillnad från ljustutan, alltså inget relä.
Kablarna från fotomkopplaren och kabeln från ljustutan är sammankopplade i ett skarvblock där respektive ljussignal går ihop och vidare till helljuset.

Alltså: fotomkopplaren och strömställarna för strålkastarna, taklampan, handskfacklampan och ljustutan går på samma säkring.

Glöm inte: friskt kopplat, hälften brunnet!
If it works, don't fix it.
sunkmaster
Posts: 341
Joined: Sun Jan 11, 2009 11:13 pm

Re: fråga angående säkringsdosan

Post by sunkmaster »

AKK468 wrote:Fotomkopplaren får ström direkt från ljusomkopplaren när du slår på halvljuset (strömställaren för parkering, halvljus, instrumentbelysning), fotomkopplaren har,till skillnad från ljustutan, alltså inget relä.
Kablarna från fotomkopplaren och kabeln från ljustutan är sammankopplade i ett skarvblock där respektive ljussignal går ihop och vidare till helljuset.

Alltså: fotomkopplaren och strömställarna för strålkastarna, taklampan, handskfacklampan och ljustutan går på samma säkring.

Glöm inte: friskt kopplat, hälften brunnet!
men så egentligen så borde inte fotomkopplaren funka heller då egentligen om den säkringen e bränd? det e kanske nåt vajsing me nån kabel som går till ljustutan då? eller vad tror ni?
Lars Bd
Posts: 4774
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re: fråga angående säkringsdosan

Post by Lars Bd »

Nu är det nog så att fotomkopplaren är osäkrad liksom då även hel och halvljuset.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: fråga angående säkringsdosan

Post by QV »

okej en sista gång då.....
säkring fyra försörjer endast

Ljustuta
Taklampa
Belysning handsfack

------- inget annat -------- (i original inkoppling)

om du tar isär kontakten under instrumentbrädan precis vid vänster a stope och monterar in en ny säkring. Håller den så ligger felet vid taklampan eller des ledningar

\Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
AKK468
Posts: 93
Joined: Wed Dec 17, 2008 11:20 pm
Location: Gagnef

Re: fråga angående säkringsdosan

Post by AKK468 »

Det kan vara så att du har fel kabel från skarvblocket i motorutrymmet. Det skiljer mellan kombi och sedan på vissa årsmodeller, där fotomkopplaren går via helljusrelät skiljer sig kabelfördelningen från tidigare årsmodeller.
If it works, don't fix it.
sunkmaster
Posts: 341
Joined: Sun Jan 11, 2009 11:13 pm

Re: fråga angående säkringsdosan

Post by sunkmaster »

QV wrote:okej en sista gång då.....
säkring fyra försörjer endast

Ljustuta
Taklampa
Belysning handsfack

------- inget annat -------- (i original inkoppling)

om du tar isär kontakten under instrumentbrädan precis vid vänster a stope och monterar in en ny säkring. Håller den så ligger felet vid taklampan eller des ledningar

\Janne
jaha ok. sorry. jag e lite trög när det kommer el grejjer. jag ska kolla detta under instrumentbrädan. tack så mycke
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: fråga angående säkringsdosan

Post by QV »

AKK468 wrote:Det kan vara så att du har fel kabel från skarvblocket i motorutrymmet. Det skiljer mellan kombi och sedan på vissa årsmodeller, där fotomkopplaren går via helljusrelät skiljer sig kabelfördelningen från tidigare årsmodeller.
Säkring 4 har spänning direkt från batteriet.

kopplar man fel vid ljustutans relä, då blir säkring spänningssatt "baklänges" när helljuset är på.
Om det är så skall innerbelysningen fungera vid helljus på.

Även om det är felkopplat håller 8Ampere för 2 X 55 watt och heljuset skall börja lysa vid inkopplad säkring.

Min gissning är fortfarande att det är felkopplat vid innerbelysningen. Lossa på båda sladdarna vid taklampan och montera i en ny säkring.

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
sunkmaster
Posts: 341
Joined: Sun Jan 11, 2009 11:13 pm

Re: fråga angående säkringsdosan

Post by sunkmaster »

QV wrote:
AKK468 wrote:Det kan vara så att du har fel kabel från skarvblocket i motorutrymmet. Det skiljer mellan kombi och sedan på vissa årsmodeller, där fotomkopplaren går via helljusrelät skiljer sig kabelfördelningen från tidigare årsmodeller.
Säkring 4 har spänning direkt från batteriet.

kopplar man fel vid ljustutans relä, då blir säkring spänningssatt "baklänges" när helljuset är på.
Om det är så skall innerbelysningen fungera vid helljus på.

Även om det är felkopplat håller 8Ampere för 2 X 55 watt och heljuset skall börja lysa vid inkopplad säkring.

Min gissning är fortfarande att det är felkopplat vid innerbelysningen. Lossa på båda sladdarna vid taklampan och montera i en ny säkring.

/Janne
mmm ok. jag ska försöka kolla på detta då. tack för hjälpen sålänge
Janne1969
Posts: 37
Joined: Wed Feb 09, 2022 7:45 pm

Re: fråga angående säkringsdosan

Post by Janne1969 »

Har en fråga ang min Amazon 69…..
Ljussignalen slutar att fungera ibland men när jag tar loss säkringen och sätter tillbaka den så funkar det ett tag igen?
Säkringen som sitter på plats fyra är inte en 8 utan en 16 a
Vad kan det vara för problem???
Och sätter jag i en 8 så knastrar det bara i reläet
Tacksam för lite idéer/Janne 1969
Blomquist
Posts: 1070
Joined: Tue Feb 24, 2004 11:06 pm

Re: fråga angående säkringsdosan

Post by Blomquist »

Jag skulle prova med ett annat relä, för att utesluta detta som felkälla.
210 -64, 223 -68
Janne1969
Posts: 37
Joined: Wed Feb 09, 2022 7:45 pm

Re: fråga angående säkringsdosan

Post by Janne1969 »

Okej ja det verkar som det kan vara något lurt med reläet då det sprakar i det emellanåt!
Tack för tipset, får testa att byta ut det/Janne 1969
Post Reply