Långtidsförvaring

Moderatorer
Post Reply
Parappa83
Posts: 34
Joined: Mon Nov 06, 2006 9:52 pm

Långtidsförvaring

Post by Parappa83 »

Hej

Jag har ställt min Amazon under Bilkappel på gräsmattan. Nu fick jag höra av min morbror att det inte är så lämpligt att förvara bilen på detta sätt då gräsmattan avger en massa fukt. Stämmer det? finns det ngt jag kan göra?

Hjälper det att parkera bilen på en pressänning (eller hur det nu stavas) för att förhindra fukt komma upp underifrån. Jag har också möjlighet att parkera bilen på en liten grusparkering, men bilen kommer då iaf inte komma längre ifrån gräsmattan än kansek 30 cm runt om. Är det värt att omparkera bilen till grusparkeringen?

Vad har ni för tipps och idéer kring utomhusförvaring?

Jag har tyvärr ingen möjlighet till garageförvaring som jag givetvis inser är det ultimata.
AKK468
Posts: 93
Joined: Wed Dec 17, 2008 11:20 pm
Location: Gagnef

Re: Långtidsförvaring

Post by AKK468 »

Grus är bättre än gräs, se till så att ventilationen är bra. Skydda alltså från regn, snö men lämna öppet under, typ carport om du förstår.
If it works, don't fix it.
Lars Bd
Posts: 4775
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re: Långtidsförvaring

Post by Lars Bd »

Problemet med gräs är egentligen inte att det avger fukt utan att det växer upp och hindrar ventilationen, dvs vintertid när gräset inte växer och om det samtidigt blev kortklippt i höstas är problemet inte så stort.
Har man god ventilation runt om går det att förvara bilen utomhus, lyft gärna upp bilen så mycket som det går och se till att det är minst 0,5m luft mellan kaross och regnskydd.
Lägg 1-2 sj-pallar eller liknande under hjulen så får du upp den ett par decimeter till.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
1211962
Posts: 367
Joined: Sat Jan 26, 2008 4:06 pm
Location: skrika/fliseryd

Re: Långtidsförvaring

Post by 1211962 »

undvik också att lägga pressenningen eller det du har direkt mot bilen cirkulationen av luft runt hela bilen är viktigt !!
amazon 62/63 färg 67 skifferblå ,org regnr H8625 typ P13134 cnr32704 motor nr 103116
122 sport -65 röd 46
bm 230 victor -56
volvo 855 t-5 290 hk+
Johan Svenzen Skrika Småland

har haft en underbar Amazon sommar
Parappa83
Posts: 34
Joined: Mon Nov 06, 2006 9:52 pm

Re: Långtidsförvaring

Post by Parappa83 »

Tack för alla tipps

Jag har nog gjort allt fel :( (under bilkappell, som har direktkontakt med bilen som är parkerad på en gräsmatta)...ja ja ...jag får väll parkera om den och försöka lägga ngt mellan kapellet och bilen för att skapa "ventilation"...kanske skulle slänga in lite torrbolar också...tyvärr har jag ej tillgång till något "carport" liknande...tack igen alla hjälpsamma själar...

m v h Oskar
AKK468
Posts: 93
Joined: Wed Dec 17, 2008 11:20 pm
Location: Gagnef

Re: Långtidsförvaring

Post by AKK468 »

Åk till närmaste båtklubb och kika in under "tälten" så får du säkert nå'n ide´om hur du ska rigga t ex en enkel träställning.
If it works, don't fix it.
Fredrik Lofter
Posts: 528
Joined: Tue Feb 17, 2004 3:00 pm
Location: Stockholm
Contact:

Re: Långtidsförvaring

Post by Fredrik Lofter »

Vid långtidsförvaring (>1år) är det en god idé att använda en torrbollen inne i kupén (och kanske även en i bagageutrymmet), att palla upp bilen (så att hjulen hänger fritt) samt att konservera motorn. Torrbollarna behöver bytas med jämna mellanrum (beroende på årstid, sätt dem i varsin 10l hink så rinner det inte över och ut i kupén) och motorn mår bra av att dras runt då och då. Batteriet underhållsladdas alt. byts ut helt den dag bilen ska tas fram igen.

Mvh,

Fredrik
Volvo Amazon 121 | P131341S | 324684 | 97 | 430-595
Titta på och skicka in dina amazonbilder till http://volvoamazonpictures.se
Post Reply