Elöppning av dörrar..

Moderatorer
Post Reply
Rogge
Posts: 2120
Joined: Sun Mar 21, 2004 5:50 pm
Location: Ängelholm

Elöppning av dörrar..

Post by Rogge »

klurade lite ikväll, jag har inte hunnit provköra mer än med ett trött bilbatteri, så jag jag lämnar inga garantier för att det funkar ;)

nåväl, då jag har tagit bort dörrhandtagen på min amaZäta så ville jag inte ha nån fullösning på att öppna dörrarna, så jag letade lite i lådorna o hjittade ne centrallåsmotor till en 740.
Image
efter att ha provat innan så vet jag att den är inte alltför stark. så jag byggde om mekanismen mellan innerhandtaget och låset. på detta vis slipper motorn dra handtag o hela skiten. utan bara låsets hävarm..
Image
Image
Image
Image
Image

sedan så märkte jag att motorn stannar i båda lägena, dags att rota i lådorna igen, hittade en lagom fjäder, vet inte vart den kommer ifrån tyvärr, klippte till en bra bit och pillade dit. (glöm inte sätta på locket innan ni provar funktionen bara, jag gjorde det o fjädern flög iväg, via min näsa och trillade ner på golvet.. :roll:) nu går motorn tillbaka till sitt yttersta läge och släpper låset från "öppet" läge.. och dörren stannar stängd när man släppt knappen eller hur man nu väljer att styra motorn..
Image
Image

sen är det dags att placera ut motorn, borra lämpliga hål för fästskruvarna och kröka.. staget så motorn kan dra i hävstången.
Image
Image
Kvalitet är att kunna fixa allt själv!

Volvo OneFourtyFive NineteenSixtyNine

Mitt 145 projekt
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Elöppning av dörrar..

Post by QV »

Det är alltid kul att se lite lösningar som folk lägger ner tid på.
Har funderat på centrallås i min Amzing. För att inte man skall kunna se kabeldragningen borde man kunna dra kablarna bakom dörrstoppet. så kan folk undra på var kablarna kommer in i dörren.

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Rogge
Posts: 2120
Joined: Sun Mar 21, 2004 5:50 pm
Location: Ängelholm

Re: Elöppning av dörrar..

Post by Rogge »

tack!

nånting jag är sugen på är elhissar, har 2 st sånna motorer liggandes med, även dom från 740, men är ju lite skrotsamlare :)
Kvalitet är att kunna fixa allt själv!

Volvo OneFourtyFive NineteenSixtyNine

Mitt 145 projekt
Amazonsport
Posts: 933
Joined: Sat Jul 30, 2005 7:54 pm
Location: Näsum

Re: Elöppning av dörrar..

Post by Amazonsport »

Häftigt Rogge, kanske man skulle slakta 855 på fjärrdosa och centrallås, hade varit tufft med ett beep beep och sen öppna dörrar på Amazonen istället? :P Yttre dörrhandtagen som utsmyckning bara..
Amazon 121 -67 + Amazon 221 -66 + Amazon221-67 + Amazon 121-60
Rogge
Posts: 2120
Joined: Sun Mar 21, 2004 5:50 pm
Location: Ängelholm

Re: Elöppning av dörrar..

Post by Rogge »

hmm 855 säger du :) undra om man inte skulle ta en tur förbi returbilen i HBG nåndag efter jobbet o kika där 8)

yttre handtag? de ska bort bort bort ;)
Kvalitet är att kunna fixa allt själv!

Volvo OneFourtyFive NineteenSixtyNine

Mitt 145 projekt
Overdriver
Posts: 110
Joined: Tue May 24, 2005 7:49 pm
Location: Halmstad
Contact:

Re: Elöppning av dörrar..

Post by Overdriver »

Amazonsport wrote:Häftigt Rogge, kanske man skulle slakta 855 på fjärrdosa och centrallås, hade varit tufft med ett beep beep och sen öppna dörrar på Amazonen istället? :P Yttre dörrhandtagen som utsmyckning bara..
Finns färdiga kit för det... jag hae ett på dustern... funkar finfint
Orginal är för Gubbjävlar!

Plymouth Duster 1973
Volvo Amazon 1970 SÅLD
amazon1961
Posts: 49
Joined: Wed Nov 05, 2008 7:10 pm

Re: Elöppning av dörrar..

Post by amazon1961 »

Jag har oxå centrallås på min Amazon, rensad från alla hantag och lister och nu har jag köpt en fjärrstyrd strömbrytare som jag hade tänkt och ha till dörrarna. =)
Weber_b20
Posts: 263
Joined: Tue Dec 30, 2008 3:23 pm
Location: Emmaboda

Re: Elöppning av dörrar..

Post by Weber_b20 »

kanske vore nåt...

Har både centrallås och elhissar från en 244 samt ett gammalt larm +centrallås från en 740, och kan nog fixa fram både elhissar och centrallås från en 940 :twisted:
Naturligtvis har man även ett volvo orginal larm från 940in liggandes i en kasse :lol:
Post Reply