Bakbroms -70

Moderatorer
Post Reply
TheAmazingVolvo
Posts: 6
Joined: Thu Jan 22, 2009 10:01 pm

Bakbroms -70

Post by TheAmazingVolvo »

Tjo gott folk

Jag har ett problem med monteringen av mina bakbromsar på min -70.
Grejen är den att jag från början saknade ett av stagen som ska sitta emellan backarna för att båda ska gå ut vid påverkan av handbromsen.
Jag vet nu inte om dessa stagen är lika på båda sidor, är dem det så har jag tre stycken till vänster sida här.
Det är ju ett spår i båda ändarna där den ena ändan har en nedböjd typ krok.

Jag har nästan alla verstadshandböcker som går att tillgå känns det som men man kan inte urskilja detta på bilderna som finns där. :(

Mina frågor är:
Är det samma stag till båda sidorna eller är dem olika?
Hur ska dem sitta emellan backarna?

Tacksam för hjälp då detta är väldigt frustrerande.
MVH
/Alexander
Aggro
Posts: 475
Joined: Mon Nov 13, 2006 4:59 pm
Location: Norge
Contact:

Re: Bakbroms -70

Post by Aggro »

hei,
jeg har to bilder av mine bremser bak på en 69mod.
kanskje det hjelper?
Image
Image
jeg har satt den fjæren feil vei på det ene bildet bare.
snart sommer!
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Re: Bakbroms -70

Post by Hasse63 »

Hej och välkommen.

Nedan hittar du verkstadshandböker så du ser hur det ska sitta. Tänk på att det är fram och bak på bromsbanden. Är inte med på vilket stag du menar.
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
TheAmazingVolvo
Posts: 6
Joined: Thu Jan 22, 2009 10:01 pm

Re: Bakbroms -70

Post by TheAmazingVolvo »

Aggro wrote:hei,
jeg har to bilder av mine bremser bak på en 69mod.
kanskje det hjelper?
Image
Image
jeg har satt den fjæren feil vei på det ene bildet bare.

Det är bättre bilder än dem jag har sett innan men den armen som sitter vågrätt fast i hävarmen till handbromsvajern har inte jag på min bromsar.
Sen kan jag ändå inte se var "kroken" är på tryckstången på dem bilderna :(

Tack i alla fall
/Alexander
TheAmazingVolvo
Posts: 6
Joined: Thu Jan 22, 2009 10:01 pm

Re: Bakbroms -70

Post by TheAmazingVolvo »

Hasse63 wrote:Hej och välkommen.

Nedan hittar du verkstadshandböker så du ser hur det ska sitta. Tänk på att det är fram och bak på bromsbanden. Är inte med på vilket stag du menar.
Jo att det är olika band vet jag, PV:n bromsar kan jag utantill men detta ser ju inte exakt likadant ut och det är det som krabbar till det:(
Jag har kollat i verkstadshandböckerna men man ser inte exakt hur staget ser ut, sen syns det inte hur det sitter
Det är tryckstången som sitter mellan hävarmen och främre bromsbacken.
(Namnen på sakerna är tagna ur volvos verkstadshandbok)

Jag har bild på hävarmen lös men vet inte hur jag gör för att ladda upp den här :(

Tack i alla fall
/Alexander
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Re: Bakbroms -70

Post by Hasse63 »

Armen som vajern sitter i förjer inte med nya bromssatser utan den flyttar man över från de utslitna, så det blir nog så att du få leta begagnat. Dessa armar är det H-V på, vilken sida saknar du?

Hur du lägger upp bilder kan du se här http://amazon.forum.bilia.se/phpbb3/vie ... =12&t=1740" onclick="window.open(this.href);return false;
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Lars Bd
Posts: 4775
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re: Bakbroms -70

Post by Lars Bd »

Med tanke på att du skriver "ena ändan har en nedböjd typ krok" verkar det som att du har -68 utförande på stag, 69-70 ska ha en justerbart stag där.
Se Aggros bild i tidigare inlägg http://i133.photobucket.com/albums/q78/ ... 4Large.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
TheAmazingVolvo
Posts: 6
Joined: Thu Jan 22, 2009 10:01 pm

Re: Bakbroms -70

Post by TheAmazingVolvo »

Hasse63 wrote:Armen som vajern sitter i förjer inte med nya bromssatser utan den flyttar man över från de utslitna, så det blir nog så att du få leta begagnat. Dessa armar är det H-V på, vilken sida saknar du?

Hur du lägger upp bilder kan du se här http://amazon.forum.bilia.se/phpbb3/vie ... =12&t=1740" onclick="window.open(this.href);return false;
http://i556.photobucket.com/albums/ss9/ ... C00608.jpg
Image

Den tryckstången har jag, tror det är vänster sida?
Det är två likadana stänger som ligger brevid varandra för att visa ordentligt.

Jag saknar ju i så fall den andra men de ska väl inte vara några problem att skära ut en ny bara jag vet hur den ska se ut.

Tack
/Alexander

Tog mig friheten att "fixa" bilden. då du laddar upp bilder så välj 800x600 eller mindre, annars blir den för stor och kan bli svåröverskådlig. På sidan tar du 4 möjligheter att visa bilden, längt ner har du IMG koden som du klistrar in här. Hasse63
TheAmazingVolvo
Posts: 6
Joined: Thu Jan 22, 2009 10:01 pm

Re: Bakbroms -70

Post by TheAmazingVolvo »

Lars Bd wrote:Med tanke på att du skriver "ena ändan har en nedböjd typ krok" verkar det som att du har -68 utförande på stag, 69-70 ska ha en justerbart stag där.
Se Aggros bild i tidigare inlägg http://i133.photobucket.com/albums/q78/ ... zon%201969" onclick="window.open(this.href);return false;
/IMGP5404Large.jpg
Men är du verkligen säker på det, justeringen sitter ju i nedre kanten på skölden och handbromsen justerar man ju på dragstången mitt under bilen. Så vad ska man ha den justeringen till i så fall?
Lars Bd
Posts: 4775
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re: Bakbroms -70

Post by Lars Bd »

Nu när jag sett bilden i ditt sista inlägg är jag helt säker.
69-70 har självjusterande bromsar och den nedre justeringen -68, är ersatt till ett ej justerbart stöd för bromsbacken om du tittar på bilden har hävarmen en extra arm som når fram till tandhjulet på det justerbara staget där all justering av bromsbackarna sker på 69-70 i originalutförande.
Det går utmärkt att använda det äldre utförandet på justering på 69-70 men man mister naturligtvis självjusteringen.
Angående dina stag så borde det gå att bara böja kroken åt andra hållet för att få högerutförandet.
Kroken ska nog vara nedåt och innanför bakre bromsbacken har jag för mig.
Kontrollera vilken diameter du har på hjulcylindrarna då någon kanske har bytt ut bakbromsarna eller kanske även hela bakaxeln men det bör synas på fästet till bromsslangarna och axelns artikelnummer.
Hjulcylinderdiametern ska vara ca22mm (7/8") och inte 25,4mm (1") på 69-70.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
TheAmazingVolvo
Posts: 6
Joined: Thu Jan 22, 2009 10:01 pm

Re: Bakbroms -70

Post by TheAmazingVolvo »

Lars Bd wrote:Nu när jag sett bilden i ditt sista inlägg är jag helt säker.
69-70 har självjusterande bromsar och den nedre justeringen -68, är ersatt till ett ej justerbart stöd för bromsbacken om du tittar på bilden har hävarmen en extra arm som når fram till tandhjulet på det justerbara staget där all justering av bromsbackarna sker på 69-70 i originalutförande.
Det går utmärkt att använda det äldre utförandet på justering på 69-70 men man mister naturligtvis självjusteringen.
Angående dina stag så borde det gå att bara böja kroken åt andra hållet för att få högerutförandet.
Kroken ska nog vara nedåt och innanför bakre bromsbacken har jag för mig.
Kontrollera vilken diameter du har på hjulcylindrarna då någon kanske har bytt ut bakbromsarna eller kanske även hela bakaxeln men det bör synas på fästet till bromsslangarna och axelns artikelnummer.
Hjulcylinderdiametern ska vara ca22mm (7/8") och inte 25,4mm (1") på 69-70.

Jag får ta den smällen att det är ett äldre utförande, jag låter det vara men ja ska ta reda på vem det är som har gjort det på bilen.
Det mesta är löst här tycker jag, bara sista frågan.
Kroken ska vara bakåt på insidan av bromsbacken?

Tackar så hjärtligt för hjälpen :) Vet nu direkt var jag ska vända mig om jag stöter på fler problem :)
Tack ännu en gång

MVH
/Alexander
Post Reply