Registrering

Regler samt övriga användarfrågor. Moderatorer
Forum rules
Här postas frågor om forumets funktioner och ickefunktioner även allmänna frågor/förslag om regler och dess tolkningar. Frågor om varför specifika trådar har blivit modererade/borttagna skall även fortsättningsvis ske via PM till berörd eller annan moderator och ej på forumet. Vid tveksamhet om det är en allmän fråga eller inte, kontakta en moderator först.
P Pålsson
Posts: 80
Joined: Sun Feb 01, 2004 9:00 pm
Location: Ludvika

Registrering

Post by P Pålsson »

Hej,

Förslag:
Jag tror att ett krav på att endast registrerade forumanvändare kan posta inlägg skulle höja nivån en del på forumet.

/Pålsson
Volvo 142 -74 / Volvo 242 -84 RC
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Post by D59471 »

Absolut! Och då gärna med fullständigt namn och giltig e-post adress.

Att det dessutom går att skriva inlägg utan något som helst namn (som oregistrerad användare utan \"namn\" angivet) är ju katastrofalt dåligt. Det är som gjort för att folk skall lattja runt här på forumet.

Det vore fint om folk försökte hålla lite högre nivå på inläggen. Det blir ju gärna lite slappt när folk bara kan glida in och skriva några rader utan att vara registrerad och därmed ha en fast identitet här på forumet.
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Post by D59471 »

Och angående kontoregistreringen ser jag ingen som helst mening med den om det inte är krav på att ange giltig e-postadress, ort och diverse andra uppgifter.

Det är ju ingen skillnad på att skriva \"putte\" som namn när jag postar ett inlägg, och att registrera ett konto med endast användarnamnet \"putte\" ifyllt utan några som helst andra uppgifter.

Ställ krav på registrerat konto och div. uppgifter ifyllda i formuläret vid registreringen så att det blir lite ordning och reda.
parerl
Site Admin
Posts: 46
Joined: Tue Aug 12, 2003 11:33 pm
Location: Bilia Web Services, Göteborg
Contact:

Registrering eller ej

Post by parerl »

Hejsan !

Jag ställde denna fråga innan vi drog igång forumet om det skulle vara krav att registrera sig för att posta ärenden.
Jag fick tillbaks att vi börjar med att vem som helst skulle få posta utan att vara registrerad.

Det är bara en parameter i systemet att ändra så vill ni byta ta kontakt med någon ansvarig på klubben så ändrar jag.

/Pär
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Post by D59471 »

Tanken är ju att vem som helst skall kunna registrera sig, inte bara klubbmedlemmar. Vi vill ju inte ha ett PV-klubben forum (tyst som i graven).

Om det däremot krävs att man fyller i ett formulär för att skapa ett eget konto, väljer ett användarnamn, anger sin e-postadress, vilken stad man bor i osv., så borgar det ju för mindre oseriösa inlägg med frågeställningar utan riktig tankebakgrund och allmänt dravel.

Högre kvalité på inläggen leder ju i sin tur till ett trevligare och mer användbart forum i längen.

Vad menar du med \"någon ansvarig på klubben\" ? Webmaster? Eller vem som helst som sitter med i styrelsen? :)
parerl
Site Admin
Posts: 46
Joined: Tue Aug 12, 2003 11:33 pm
Location: Bilia Web Services, Göteborg
Contact:

Registrering

Post by parerl »

Jag har nu aktiverat så att man måste vara inloggad för att kunna posta inlägg. Detta efter önskemål från Amazonklubben samt en del användare.

Det finns fler önskemål , att vid registreringan skall det vara krav på följande:
a) En GILTIG e-postadress
b) Fullständigt namn
c) Den ort man kommer ifrån

Tyvärr har jag inte möjlighet att tillmötesgå dessa \"krav\" av den enkla anledningen att denna programvara phpBB inte stödjer den funktionen. Skulle bli tvungen att koda om och då jag ständigt har tidsbrist så kan jag inte fixa detta tyvärr. Är det någon annan medlem som är åt programmerarhållet så kan nån gärna få koda om och jag lägga in justerade sidor. \"Rådata-filer\" finns på http://www.phpbb.com , vi kör version 2.0.6

/Forumadministratören Pär
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Post by D59471 »

Det tackar vi för.

Jag skall se vad vi kan göra åt källkoden för ytterligare krav.
Henke 12136
Posts: 497
Joined: Tue Feb 03, 2004 5:40 pm

registrera

Post by Henke 12136 »

Personligen så tror jaginte att ett krav på namn osv skulle höja kvaliteten. Grunden för ett bra och informativt forum är den personliga web-etiken. Det viktiga är att man anger om man vet något eller om man tror/anser något och att man håller sig hyfsat inom ämnet.
Jag är aktiv på flera forum då jag har lite andra prylar i garaget, och min erfarenhet är att en dummerjöns skriver vad han vill även om alla vet vem det är och var han bor. Däremot så kanske det finns vettigt folk som drar sig för att logga in med sitt riktiga namn/adress och då kanske forumet riskerar att dö.
Om vi ska vara ärliga så är det ju inte proppfullt med användare så vi kanske inte har råd att förlora någon...? Det är nämligen lite farligt med ett forum med för få användare. Resultatet kan bli att de par-tre som postar mycket får någon status som allvetare som sitter inne med det korrekta svaret.
Vi behöver debatten. Debatten ges av mängden användare.

Jisses, det blev en bok. :roll:
-anglofil-
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Post by D59471 »

Man bör absolut skilja på vad man tror och vad man vet på ett forum. Det är ju sådana saker som gör att folk uppfattar forumets innehåll som högkvalitativt, att användarna kan hålla sig till sanningen och diskutera sakre och ting på ett ärligt och uppriktigt vis.

En sak som dels brukar leda till vissa \"ädla\" användare som tror sig veta allt, och dessutom leder till att folk skriver fler (men sämre) inlägg, är den dumma räknefunktionens om visar hur många inlägg personer har skrivit. Detta brukar visas under ens användarnamn, och återfinns även här på forumet. En helt idiotisk funktion som inte bidrar till någonting alls.

De flesta större forum har plockat bort den funktionen och ersatt den med andra alternativ. Ett sådant alternativ är \"Kharma\". Ett värde som skall visa hur kvalitativa inlägg personen skrivit. När man registrerar sig har man ofta ett värde på 10, som sedan ökar allt eftersom man skrivit bra/läsvärda inlägg.

Själv tycker jag att alla sådana här funktioner är helt meningslösa. Man behöver inte bevisa att någon skriver bättre än andra eller vet mer än andra. Det är väl bättre att personen får fortsätta att visa det personligen genom att skriva bra inlägg. Forumsinnehavarna tror att detta fungerar som en \"kaka\" som gör att folk strävar efter att skriva mer högkvalitativt. Helt fel! Det bidrar bara till konkurrens/tävlan mellan användarna på forumet.

Inget av dessa problem har vi väl dock (eller kommer att få?) här på amazonklubbens forum. :)

Och angående krav på fullständigt namn, ort, giltig e-post kanske det är lite överdrivet på det här stadiet med ett användarantal < 100st. Giltig e-post är iofs. praktiskt för administratören om han anser att ett inlägg är så pass felaktigt att det skall raderas, eller att personen endast skriver av negativa skäl. En ganska självklar detalj med tanke på att man måste godkänna ett \"avtal\" för att få bli medlem.
JE Jr
Posts: 779
Joined: Sun Feb 01, 2004 4:54 pm
Location: Borlänge
Contact:

Post by JE Jr »

Jag tror inte heller att det är riktigt bra att man måste registrera sig för att kunna skriva inlägg här...

Många internetovana som har kunskaper tycker kanske det verkar lite farligt/jobbigt att behöva registrera sig, och då istället inte skriver något alls!

De flesta som håller på med gamla Volvobilar är trots allt inte så vana med det där med datorer!!
//Johan Eriksson
Svart bil: 142DL '68
Gul bil:
142GL '72 (70-tals rally-wannabe)
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Post by D59471 »

Där tror jag faktiskt att du har fel Johan. De personer som är så pass ovana med datorer att de tycker att ett enkelt registreringsformulär är svårt, de kommer troligtvis inte besöka forumet i alla fall.

De flesta av de personer som har besökt forumet tidigare och som förmodligen kommer besöka forumet fortsättningsvis också är folk med en del datorvana.
robbanA
Posts: 36
Joined: Mon Feb 02, 2004 7:28 pm

Registrering...

Post by robbanA »

Jag förstår faktiskt inte heller vitsen med att man ska vara tvungen att registrera sig för att få skriva inlägg eller svara? Vem tjänar på det? Har amazonforumet tidigare haft problem med mängder av korkade inlägg och svar av oregistrerade personer som inte kan någonting?

Nää jag är för ett öppet forum så alla som kan och vill svara kan göra det på ett enkelt sätt! Håller med JE Jr som menar att det kan kännas jobbigt för \"Internetovana\" att behöva registrera sig!
Jag är inte Internetovan men har faktiskt struntat i att svara på inlägg i andra forum bara för att jag då hade varit tvungen att registrera mig.
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Post by D59471 »

Visst finns det många nackdelar. Samtidigt står jag fast vid att det är oerhört mycket lättare för oseriösa typer att \"slinka in\" i diskussioner och skriva inlägg utan vidare eftertanke om det räcker med att fylla i ett namn på en textrad och sen posta sitt inlägg.

Med ett konto kan de som är intresserade av att delta seriöst i diskussionerna delta utan problem. Samtidigt blir det bökigare för den som bara är ute efter att ha skoj på andras bekostnad. :roll:
Lars Bd
Posts: 4775
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re: Registrering

Post by Lars Bd »

parerl wrote:Jag har nu aktiverat så att man måste vara inloggad för att kunna posta inlägg.
Hur kan det komma sig att en oregistrerad signatur kan ha ett inlägg nu.
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Post by D59471 »

Har bett parerl ta bort de där porrinläggen varje gång, och så har också skett. Men de kommer tillbaks. Verkar inte som att registreringskravet funkar. Han spärrade även IPn men det kommer från nya adresser tydligen.
Post Reply