Re: Helrenovering av en 1967 Amazon. Uppdaterad 2011-12-05

Visa din original-amazon. Allt från objekt till pärla. Moderatorer
Whitesand
Posts: 93
Joined: Sat Jan 24, 2009 9:20 am
Location: STOCKHOLM

Re: Helrenovering av en 1967 Amazon påbörjas härmed

Post by Whitesand »

Ja, det känns jättekul att ha börjat montera. Som du mycket riktigt påpekar har det varit mycket rengöring, slipning m.m.
Bara all tid man lagt ned på att göra i ordning alla bultar, skruvar, muttrar och brickor! De flesta större delar är blästrade, (utom fläktkåpan/huset). Det räckte med slipning.

En annan jobbig sak har varit att ta bort all underredsmassa. Jag undrar hur många lager det fanns. Jag skulle gissa att den var 3-4 mm tjock.
Iofs var väl det den största anledningen till att bilen inte var rostig. Den har varit avställd sedan 1989. Den rullade ju ändå i drygt 20 år.

Motor/låda var nyrenoverade när jag köpte bilen. Jag hoppas bara att packningarna inte har torkat, (kan de göra det)? Det vore ju tråkigt att upptäcka det när man äntligen börjar kunna använda bilen.

Har en sak helt orörd ännu och det är bakaxeln. Har köpt mycket nytt till den men det är möjligt att det behövs mer. Det får jag väl upptäcka senare.
För övrigt märker jag att man lätt blir för noga. Man liksom höjer nivån hela tiden. Jag har redan köpt delar för drygt 60 000:-. Bakstötfångaren var ny, (aldrig monterad),
så där slapp man en tung post. I tillägg har vi lackeringen. Jag gissar att det, (FÖRUTOM all tid man lagt/lägger ned), totalt kommer att landa på 90-100 000:-
Man är väl inte riktigt frisk. :roll:

Rost, jo det fanns på två ställen. Det ena stället var vid skarven mellan golv/torped på förarsidan. Det syntes faktiskt inte först men när jag gjorde plåtrent för att grunda/lacka inuti bilen kom det fram. Inte mycket men ändå. Där har skurits ur och lagts i ny plåt. Det andra stället var sandplåten vö bak. Den är nu bytt. Vidare såg jag att skärmkanter bak var bytta sedan tidigare. I övrigt faktiskt ingenting. Dörrar, framskärmar, framskärmsbalkar och sparklådor var helt felfria. Fronten tror jag var ny.

Tack alla för uppmuntringar och vänliga ord.
MVH
Whitesand
1959 Amazon Sport 12206UVB, Rubinröd/gråbeige 51, renoveringsobjekt
1967 Amazon Kombi Sport 22234, Pärlvit 79-1, B18/M40 under renovering
Lemmy 121
Posts: 237
Joined: Tue Aug 11, 2009 8:31 am

Re: Helrenovering av en 1967 Amazon påbörjas härmed

Post by Lemmy 121 »

Whitesand wrote:För övrigt märker jag att man lätt blir för noga. Man liksom höjer nivån hela tiden.
Känner igen det där. Det börjar med att man ska fixa lite smått/snabbt men när man ändå håller på så fixar man lite mer och sen drar det iväg. :)
Men det är väl det som är lite kul också, tycker då jag.

Go'kväll!
amazon123gt
Posts: 138
Joined: Tue Jul 18, 2006 9:36 pm
Location: Helsingborg

Re: Helrenovering av en 1967 Amazon påbörjas härmed

Post by amazon123gt »

:D Känner även jag igen det där med att lägga ner mycket pengar på fler och fler grejor :( Vågar jag berätta att jag har plockat ner"lotta"i småbitar.....(efter bilderna här på forumet :oops: )Luuuung allesaman,den är nu fixad o lackad,återstår inredning i kupen och i höger dörr samt bägge stötfångarna.Detta kalaset har kostat över 100 tusen.någon som är sugen på renoveringsbilder?.......kommer längre fram :mrgreen:
klöver kung
mhr144
Posts: 60
Joined: Sat Jun 18, 2005 8:58 pm

Re: Helrenovering av en 1967 Amazon påbörjas härmed

Post by mhr144 »

kul att få följa en riktig renovering, ger inspiration. det där med att lägga ner mycket pengar ha inte ångest för det, det är ju eran hobby/ meningen med livet, vad kostar inte en ny skoter/motorcykel ny och är värd hälften om 2-3 år.
Uffe
Posts: 1120
Joined: Tue Jan 10, 2006 8:19 pm
Location: Ängelholm

Re: Helrenovering av en 1967 Amazon påbörjas härmed

Post by Uffe »

Ja, vad skall man säga? Gediget och proffsigt arbete. Det blir ju bara såå bra!!
Amazon 1957
Whitesand
Posts: 93
Joined: Sat Jan 24, 2009 9:20 am
Location: STOCKHOLM

Re: Helrenovering av en 1967 Amazon påbörjas härmed

Post by Whitesand »

Hej igen,

Jag är skyldig ett svar som jag tyvärr inte kan leverera och det är färgen på framvagnsbalken som ett par av er har frågat efter.
Lackeraren hade inte "receptet" kvar - sorry!!!



MVH
Whitesand
1959 Amazon Sport 12206UVB, Rubinröd/gråbeige 51, renoveringsobjekt
1967 Amazon Kombi Sport 22234, Pärlvit 79-1, B18/M40 under renovering
Whitesand
Posts: 93
Joined: Sat Jan 24, 2009 9:20 am
Location: STOCKHOLM

Re: Helrenovering av en 1967 Amazon påbörjas härmed

Post by Whitesand »

Lite nya bilder på långsamt fortskridande....


Framvagnen
Image


Tändspolen
Image


Vindrutetorkarmotorn
Image


Har jag visat motor/låda tidigare? Fläkten är numera GUL!
Image


MVH
Whitesand
1959 Amazon Sport 12206UVB, Rubinröd/gråbeige 51, renoveringsobjekt
1967 Amazon Kombi Sport 22234, Pärlvit 79-1, B18/M40 under renovering
amazon123gt
Posts: 138
Joined: Tue Jul 18, 2006 9:36 pm
Location: Helsingborg

Re: Helrenovering av en 1967 Amazon påbörjas härmed

Post by amazon123gt »

:D Vilket enormt fint arbete du lägger ner.Fina bilder./Klöver Kung. :mrgreen:
klöver kung
Kent1
Posts: 131
Joined: Sat Nov 04, 2006 10:31 am
Location: Tavelsjö
Contact:

Re: Helrenovering av en 1967 Amazon påbörjas härmed

Post by Kent1 »

Tittade igenom din tråd och såg en sak som kanske inte var så bra.
Du har tydligen blästrat fjädrarna och det är något man inte ska göra eftersom du då slår sönder härdningen och ytspänningen i ytlagret och fjädrarna blir mjukare. Om du nu får en för mjuk framvagn så kan det vara en del av problemet. Om du nu inte härdade om dina fjädrar och förekom detta.
När det gäller fjädrar ska man helst slipa, putsa och möjligen syradoppa för att ta bort rost. Aldrig blästra. Gäller både blad- och spiralfjädrar.
Be mig nu inte om en akademisk avhandling i ämnet eftersom mina kunskaper kommer från en blandning av information och erfarenheter genom åren.
Titta på och skicka in dina amazonbilder till www.volvoamazonpictures.se
Originallitteratur hittar man på www.hortlund.se
Whitesand
Posts: 93
Joined: Sat Jan 24, 2009 9:20 am
Location: STOCKHOLM

Re: Helrenovering av en 1967 Amazon påbörjas härmed

Post by Whitesand »

Hej Kent,

Min ursprungliga avsikt var att sätta dit mina gamla fjädrar som mycket riktigt blästrades.
Emellertid ändrade jag mig och köpte nya fjädrar vilka sitter monterade på framvagnen.

Som jag tidigare deklarerat så växer ambitionen, (rätt eller fel), vilket i detta fall utmynnat i att i stort sett alla komponenter som gått att köpa nya till framvagnen, (utom själva balken), gjorts just så.

Tack för informationen gällande blästringen av fjädrarna. Visste inte att det förhöll sig så.

MVH
Whitesand
1959 Amazon Sport 12206UVB, Rubinröd/gråbeige 51, renoveringsobjekt
1967 Amazon Kombi Sport 22234, Pärlvit 79-1, B18/M40 under renovering
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Helrenovering av en 1967 Amazon påbörjas härmed

Post by QV »

Whitesand wrote:vilket i detta fall utmynnat i att i stort sett alla komponenter som gått att köpa nya till framvagnen, (utom själva balken), gjorts just så.
Det där är en sjuka som är svår att bota, får den härja fritt så är det inte bara kroppen som får lida utan även plånboken från sin beskärda del av sjukdomen.....

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Whitesand
Posts: 93
Joined: Sat Jan 24, 2009 9:20 am
Location: STOCKHOLM

Re: Helrenovering av en 1967 Amazon påbörjas härmed

Post by Whitesand »

Lite uppdatering:

Alla vet ju att meckning är en vintersport...... :D

Image

Image

Image

Image

Image

Image

MVH
Carnis
1959 Amazon Sport 12206UVB, Rubinröd/gråbeige 51, renoveringsobjekt
1967 Amazon Kombi Sport 22234, Pärlvit 79-1, B18/M40 under renovering
Uffe
Posts: 1120
Joined: Tue Jan 10, 2006 8:19 pm
Location: Ängelholm

Re: Helrenovering av en 1967 Amazon påbörjas härmed

Post by Uffe »

Härligt!! Gott att se att du är igång :)
Amazon 1957
Eiler
Posts: 243
Joined: Thu Oct 22, 2009 9:02 am

Re: Helrenovering av en 1967 Amazon påbörjas härmed

Post by Eiler »

ÅÅÅÅÅÅ va bra det blir Carnis :D
Ragge
Posts: 785
Joined: Sat Dec 13, 2008 7:46 pm
Location: munkedal, Bohuslän

Re: Helrenovering av en 1967 Amazon påbörjas härmed

Post by Ragge »

se och lär Eiler ... haha ! nää men dra nu igång med sporten , men lägg inte ribban SÅÅ högt !
Post Reply