Bromsar PV544 -63

Moderatorer
Post Reply
PeddaIndian
Posts: 66
Joined: Sat Jul 24, 2004 10:15 pm
Location: Skeppshult
Contact:

Bromsar PV544 -63

Post by PeddaIndian »

jag har just köpt en pv544 -63 som bromsarna är slut på!
undrar vart jag köper backar och trummor till denna billigast??
förslag på företag och www-adresser tages tacksamt emot!
det är väl lika bra att byta till nya bromscylindrar?! istället för att renoera dem gamla?
mvh.Peter
Lars Bd
Posts: 4775
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Post by Lars Bd »

De här tex http://www.pv-klubben.org/laenkar_volvodelar.htm samt en välsorterad verkstad har hemma eller kan ta hem.
Köp allt nytt hjulcylindrar bromsslangar monteringssatser och helst huvudcylindern så slipper du eländas, men det kan vara bra att ta isär de nya delarna och smörja med ett förstklassigt bromsfett
Även luftnipplar och gängor på slangar och rör bör få en fettklick.
Men bara med ett fett som är avsett för gummidelar i bromssystemet.
Trummorna kan gå att rädda med svarvning om de är mycket ojämna men då ska trummorna på samma axel ha samma diameter efter bearbetning annars kan de dra snett, men enklast ar det att köpa nya trummor.
PeddaIndian
Posts: 66
Joined: Sat Jul 24, 2004 10:15 pm
Location: Skeppshult
Contact:

Re:

Post by PeddaIndian »

Lars Bd wrote:De här tex http://www.pv-klubben.org/laenkar_volvodelar.htm samt en välsorterad verkstad har hemma eller kan ta hem.
Köp allt nytt hjulcylindrar bromsslangar monteringssatser och helst huvudcylindern så slipper du eländas, men det kan vara bra att ta isär de nya delarna och smörja med ett förstklassigt bromsfett
Även luftnipplar och gängor på slangar och rör bör få en fettklick.
Men bara med ett fett som är avsett för gummidelar i bromssystemet.
Trummorna kan gå att rädda med svarvning om de är mycket ojämna men då ska trummorna på samma axel ha samma diameter efter bearbetning annars kan de dra snett, men enklast ar det att köpa nya trummor.
Ja får nog byta ut allt till ett komplett nytt bromssystem! Vad för fett är det man skall ha till gängor o dylikt i bromssystemet då??
/Peter
Lars Bd
Posts: 4775
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Post by Lars Bd »

Jag gjorde en sökning på \"bromsfett\" och hittade

\"CASTROL RED RUBBER GREASE

Traditionellt rött bromsfett för smörjning och underhåll av gummidelar - t.ex till packningar i bromssystemet . \"

Det är ett sådant fett som jag menar men det finns nog flera andra fabrikat.
Du ska ha det fettet pga risken att fettet kommer in i bromssystemet.
Till smörjning av justerskruvar och liknande där det inte finns någon risk att smörjmedlet kommer i kontakt med bromsvätskan eller packningar passar nog kopparpastan utmärkt.
Post Reply