Originalfälgar

Modifierad fram och bakvagn samt icke original hjul. Moderatorer
Lars Bd
Posts: 4775
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re: Originalfälgar

Post by Lars Bd »

Ja förmodligen de kan också vara original 1800S fälgar men det kan du kolla i reservdelskatalogerna genom artikelnummret som är stämplat i fälgen (börjar med 60 ser jag på din bild)
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
hakano
Posts: 288
Joined: Tue Feb 17, 2004 3:17 pm

Re: Originalfälgar

Post by hakano »

Amazonsport wrote:Så, HUR kan det nu ha varit? Sålde Volvo dessa eller ej?

Finns folk som har sagt att dom har "bildbevis" på annonser från den lokala Volvohandlaren där det annonserats ut 5,5 tums fälgar från den tiden "det begav sig".

Och jag betvivlar inte detta på något sätt. Men att delarna har funnits att köpa hos den lokala Volvoåterförsäljaren behöver ju inte betyda så mycket. Återförsäljarna var ju ofta fristående "kedjor" som även tog in annat i sina butiker än bara sådant med ett äkta Volvo artikelnummer på.

Det är ju bara att gå in till en Volvohandlare i dag. Det går ju att hitta mycket krimskrams till bilen i tillbehörsväg som inte är ett katalogiserat "äkta" Volvotillbehör bara för det. Och det du kan köpa hos en Volvoåterförsäljare i Malmö behöver ju inte finnas i butiken hos Volvoåterförsäljaren i Stockholm.
Amazonsport
Posts: 933
Joined: Sat Jul 30, 2005 7:54 pm
Location: Näsum

Re: Originalfälgar

Post by Amazonsport »

Men om Volvohandlaren sålde dessa, så borde de gå att definiera som originaltillbehör..
Jag har också hört folk som påstått sig köpt dessa hos Volvo, men aldrig sett bevis i någon form innan.
Amazon 121 -67 + Amazon 221 -66 + Amazon221-67 + Amazon 121-60
hakano
Posts: 288
Joined: Tue Feb 17, 2004 3:17 pm

Re: Originalfälgar

Post by hakano »

Amazonsport wrote:Men om Volvohandlaren sålde dessa, så borde de gå att definiera som originaltillbehör..

Kan ju vara svårt om det rör sig om enstaka eller några stycken av alla Volvohandlare som sålt dom och det inte är katalogiserat från centralt håll på Volvo.

Är en glass...eller godiset kanske...som du tar från hyllan i Volvobutiken på vägen till kassan ett Volvo originalgodis? :wink:
Blomquist
Posts: 1070
Joined: Tue Feb 24, 2004 11:06 pm

Re: Originalfälgar

Post by Blomquist »

Som Janne skriver tidigare i tråden så var alltså den officiella linjen från Volvo
att man INTE skulle montera dessa fälgar, då man menade att det kunde vara skadligt för bilen.
Under många år kunde man därför råka illa ut vid besiktningen om man hade dessa monterade.
Har väldigt svårt att föreställa mig att auktoriserade Volvoåterförsäljare dristade sig till att gå emot
Volvos linje och sälja de bredare fälgarna.
Nu för tiden är väl risken minimal att man skulle få problem i besiktningshallen.
210 -64, 223 -68
Hugger69
Posts: 332
Joined: Mon Feb 27, 2006 11:09 am
Location: Umeå/Teg
Contact:

Re: Originalfälgar

Post by Hugger69 »

roberth wrote: Om jag förstått dej rätt så vill du alltså bredda den äldre varianten av fälgar? Låter ju intressant och annorlunda :!:
Det gjorde jag redan på det glada 90-talet Roberth! Jag bodde i Eskilstuna mellan 1990-95 och breddade hos en Rod-firma i Åkers Styckebruk, riktiga proffs! Jag har aldrig riktigt gillat utseendet på KPZ:s "felvända" fälgar så därför breddade jag den äldre fälgen 2" utåt, men behöll original fälgkant för att kunna ha den gamla snobbringen! Sedan var man ju trendig på den tiden med Baby Moon kapslar!! ...skulle bara ha vart sänkt en 5 cm så hade den fortfarande stått sig! :roll: Fotot taget på en Volvoträff jag var med och anordnade i Umeå typ 1996/97!

Image

Snygg bild från Ånäset för övrigt!! :D
Håkan i Umeå
- Amazon 1965 *Såld till Tyskland 2007*
- Chevrolet Camaro 1969
- Essbåten Kurre, en mahognyracer från 1937
- Rexoped Fleetline, moped från 1956
Håkans Motorsida
Min sida på Garaget.org
hakano
Posts: 288
Joined: Tue Feb 17, 2004 3:17 pm

Re: Originalfälgar

Post by hakano »

Blomquist wrote:Har väldigt svårt att föreställa mig att auktoriserade Volvoåterförsäljare dristade sig till att gå emot Volvos linje och sälja de bredare fälgarna.
Men det är väl just detta det finns annonsbevis på från den tiden enl. vad som sagts. Jag har dock inget av detta själv.
Post Reply