Ang. Rostlagning och svetsning.

Plåt Glas krom och emblem. Moderatorer
Post Reply
danneman
Posts: 28
Joined: Wed Jul 07, 2004 4:35 pm

Ang. Rostlagning och svetsning.

Post by danneman »

Tjena!

Skall köpa en amazon. Det är lite smårost här och där. Under kopplingspedalen är det ett rosthål stort som en 5-krona. Så lättast är väl att klippa till en plåtbit ca 20x20cm och mig-svetsa fast kant i kant. Hur skall jag behandla plåten undertill sen? Jag har ärligt talat ingen aning om hur man lagar \"yt rost\" ex. på dörrar och skärmar. Man slipar väl ner till plåten? Men vad är det man lägger på sen? Och vart kan jag köpa lack till min amazon (mörk-blå).

/Tack på förhand och förklara gärna steg-för-steg om hur man rostlagar så skulle jag vara jätte tacksam!
Volvo Amazon!
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Post by D59471 »

Man kan ju göra på olika vis beroende på vilka krav man ställer på resultatet, hur mycket jobb man vill lägga ned och hur mycket pengar man vill lägga.

Om du har höga krav kan du göra såhär:

1) Få ytan plåtren. Det går att använda negerkrulls-trissa till borrmaskin, slippapper, slipmaskin, roterande stålborste, punktbläster eller vad man vill. Det viktigaste är att du får bort rosten helt ända ned i porerna.

2) Dimma (m färgspruta) eller pensla på en etsande grund på det plåtrena stället så att grundfärgen kan fästa. Sedan sprutar du på 2k epoxygrund, först dimma från lite håll och låta det klibba sig, sedan lägga ett riktigt täckande lager.

3) Våtslipa 2k grunden när den har torkat tills du är riktigt nöjd med ytan. Sedan sprutar du på lack med bilens kulör.

Antingen punkt-målar du och dimmar runt området du målat för att sedan våtslipa/polera ut kanterna så att det ej syns när färgen har härdat helt. Eller så väljer man kanske att lackera hela dörren under list, eller hela motorhuven, eller hela bakskärmen osv. så att det finns naturliga gränser i karossen som avskärmar den målade ytan. Gör man det kan det ju vara en fördel att blanda färgen lite ljusare om bilen har blekts eller vaxa upp den gamla lacken så att de får liknande nyans/lyster.

Det är mycket att tänka på. Men det viktigaste är ju att du gör ett bra underarbete och använder rätt färgprodukter så att rosten inte kommer tillbaka. Sedan är det ju dina krav/ambitioner och din förmåga som får avgöra om någon skall kunna se att det är bättringsmålat eller ej efteråt. =)
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Post by Hasse63 »

danneman är hålet bara stort som en femkrona så räcker det om du kapar bort plåten så du inte har någon rost kvar. 20X20 cm är alldeles för mycket.
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Post by D59471 »

Precis. Byt så lite plåt som möjligt om du skall \"lappa\". Om hålet är på en dörr eller annan utbytbar plåtdel kan det ju dock löna sig att hitta en fräschare istället.
danneman
Posts: 28
Joined: Wed Jul 07, 2004 4:35 pm

Re:

Post by danneman »

Okej... mene vet du hur man lagar rost lättast på plåten? Ytrost alltså...
Volvo Amazon!
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Post by Hasse63 »

Lättast är men en roterande stålborste som du sätter på borrmaskinen eller vinkelslipen, finns på biltema.
Putsa bort all rost och tvätta med tinner.
Grunda med riktig grundfärg flera lager. INTE sprayburksfärg

Köp inte en med borst som är lita grova som på en vanlig stålborste. och köp inte den allra största ca 80mm, den är farlig på en \"liten\" vinkelslip (Vibrerar som fn) Det finns en som är ca 50/60 mm den funkar bra.

Punktblästra är effektivt, och tar bort All rost på det utsatta stället.
Något mer du undrar över.
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Post by D59471 »

115 el. 125mm roterande borste på vinkelslipen är hur effektivt som helst. Det kan jag verkligen rekommendera. Kan dock vara trevligt med en vinkelslip med ställbart varvtal. Tyvärr får man inte bort all rost i porerna hur man än gör varför punkblästring rekommenderas.

Och använd etsande grund på plåtrena ställen och sedan 2k epoxygrundfärg, inte 1k rostskyddsfärg eller rostskyddsfärg på spray (även om de kallar den 2k!).

Det är svårt att ge konkreta tips när man inte vet hur det ser ut och vad du vill uppnå.
Post Reply