Volvo Amazon P1200V från 1957 - en, numera, slipad diamant!

Visa din original-amazon. Allt från objekt till pärla. Moderatorer
Uffe
Posts: 1120
Joined: Tue Jan 10, 2006 8:19 pm
Location: Ängelholm

Re: Volvo Amazon P1200V från 1957 - en, numera, slipad diamant!

Post by Uffe »

Hej Mats!
Ledsen att jag inte svarat dig (har helt missat din fråga :oops: ) Jag kan inte förstå var denna karosskarv skulle vara någonstans, alltså tror jag, som Arne, inte att där skall vara någon. Är det här du menar så är där i alla fall ingen synlig skarv.
Image
Mvh!//Uffe
Amazon 1957
Lars Bd
Posts: 4775
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re: Volvo Amazon P1200V från 1957 - en, numera, slipad diamant!

Post by Lars Bd »

Jag tror att den synliga hundbensskarven kom på B18 modellerna då även skarven mellan bakskärm och bakruteplåten blen synlig, tidigare var de sannolikt tennspacklade.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
Mr Jensen
Posts: 4
Joined: Fri Feb 05, 2010 11:12 am

Re: Volvo Amazon P1200V från 1957 - en, numera, slipad diamant!

Post by Mr Jensen »

Hej Uffe!

Och ett stort tack för bilden, då kan jag påstå att det är verifierat att det INTE skall var någon skarv. Då blir det ingen synlig skarv, när jag gör iordning min 57a.

Tack än gång Mats E.
Uffe
Posts: 1120
Joined: Tue Jan 10, 2006 8:19 pm
Location: Ängelholm

Re: Volvo Amazon P1200V från 1957 - en, numera, slipad diamant!

Post by Uffe »

Har idag tvättat gimmilisterna runt rutorna med tandborste och "medel". Ungarna kom förbi och dömde ut mig som en riktigt konstig Pappa. Kom det några förbipasserande grannar åkte borsten ner i fickan direkt och jag låtsades som inget :| Men, fint blev det och det är ju sånt som gör skillnad. Har även efter många år och 4 olika nu sålt båten och har fått tid (och pengar) över till annat. Kanske en orörd 62:a kombi med original och fin klädsel skulle passa till min femsjua?? Man vet aldrig med mig :wink: En hel vinter utan objekt att renovera kan ju inte bli en vana...
Amazon 1957
OddSverre
Posts: 86
Joined: Tue Apr 06, 2010 12:22 pm
Location: Akershus, Norge

Re: Volvo Amazon P1200V från 1957 - en, numera, slipad diamant!

Post by OddSverre »

Da har jeg brukt halve dagen på jobben til å lese gjennom tråden din, og er meget imponert!
Respekt for at du beholdt den originale patina.
13134 VD
Gyllengul (84)
414-247
50233
Uffe
Posts: 1120
Joined: Tue Jan 10, 2006 8:19 pm
Location: Ängelholm

Re: Volvo Amazon P1200V från 1957 - en, numera, slipad diamant!

Post by Uffe »

Hahaha, kul att man skapat något som drar uppmärksamheten ifrån någonting så tråkigt som att arbeta :P Tack dessutom för dina uppmuntrande ord. Jag gillar verkligen patinan men saknar faktiskt någon bil att fixa med. Vi får väl se vad som sker framöver.
Amazon 1957
Ragge
Posts: 785
Joined: Sat Dec 13, 2008 7:46 pm
Location: munkedal, Bohuslän

Re: Volvo Amazon P1200V från 1957 - en, numera, slipad diamant!

Post by Ragge »

ställde jag till med något nu kanske ??? haha , som fick dig på jakt ....
alexow
Posts: 15
Joined: Sat May 16, 2009 8:07 pm
Location: Västerås

Re: Volvo Amazon P1200V från 1957 - en, numera, slipad diamant!

Post by alexow »

är nog den finaste orginal amazon jag någonsin sett!
ETT STORT GRATTIS TILL DIG!!!
Uffe
Posts: 1120
Joined: Tue Jan 10, 2006 8:19 pm
Location: Ängelholm

Re: Volvo Amazon P1200V från 1957 - en, numera, slipad diamant!

Post by Uffe »

Ojojoj vad länge sedan jag uppdaterade :? Jag har sedan i höstas lagt mycket tid på ett helt annan forum, ett inte alls så kul nämligen Reumatikerförbundets hemsidas forum. Jag har fått en kronisk sjukdom som tagit ner min energinivå något alldeles fruktansvärt. Ont precis överallt med inflammationer i närapå alla muskelfästen och för tillfället är inte ens en timmes mekande att tala om. Men, jag har nu fått en vettig smärtstillande och inflammationshämmande medicin så nu börjar jag fungera hyggligt igen. Nog med klagande, skulle bara visa att jag "lever". Nästa gång skall jag i sedvanlig ordning skicka in lite goa bilder på femsjuan :)
Ha det kanon, på fredag är det semester 8)
//Uffe
Amazon 1957
Hugger69
Posts: 332
Joined: Mon Feb 27, 2006 11:09 am
Location: Umeå/Teg
Contact:

Re: Volvo Amazon P1200V från 1957 - en, numera, slipad diamant!

Post by Hugger69 »

Tråkigt att höra och vi har full förståelse för din situation, dina inlägg här har varit saknade! :wink:
Ser fram mot bilderna och kämpa på! :)
Håkan i Umeå
- Amazon 1965 *Såld till Tyskland 2007*
- Chevrolet Camaro 1969
- Essbåten Kurre, en mahognyracer från 1937
- Rexoped Fleetline, moped från 1956
Håkans Motorsida
Min sida på Garaget.org
Uffe
Posts: 1120
Joined: Tue Jan 10, 2006 8:19 pm
Location: Ängelholm

Re: Volvo Amazon P1200V från 1957 - en, numera, slipad diamant!

Post by Uffe »

Hej Alla!
Imorgon lördag är det dax! Då är det nämnligen Lergökarally i Ängelholm. Detta år är det utflyttat till området där F10 låg innan numera kallat Valhall Park. Rekord kommer det definitivt att bli. Jag vet att det är hela 500 bilar mm föranmälda och förutsättningarna för en trevlig dag känns perfekta. Alla glada och trevliga Amazonfrälsta är mer än välkomna att titta på högklassiga fordon, där jag sett att även ett antal Amazoner är föranmälda. Jag är dock ensam om en 50-talare vilket är lite synd då jag är lite skadad gällande denna detalj. Efteranmälningar är också välkomna.
Vi ses!
//Uffe
http://www.lergokarallyt.se/
Amazon 1957
Uffe
Posts: 1120
Joined: Tue Jan 10, 2006 8:19 pm
Location: Ängelholm

Re: Volvo Amazon P1200V från 1957 - en, numera, slipad diamant!

Post by Uffe »

Typiskt! Efter en jobbig vecka med alldeles för mycket arbete och frånvaro från hemmet skulle jag i em bara backa ut Amman och vaxa upp den inför morgondagens event. Kopplingen helt död :evil: Det blev nog någon typ av rekord i att demontera och snabbrenovera Huvudbromscylindern, Slavcylindern, Påfyllning och Luftning. Men, bättre än såhär kan kopplingen inte vara... efter 45 minuters snabbmek. Vissa av er ser jag kanske imorgon :)
//Uffe
Amazon 1957
Uffe
Posts: 1120
Joined: Tue Jan 10, 2006 8:19 pm
Location: Ängelholm

Re: Volvo Amazon P1200V från 1957 - en, numera, slipad diamant!

Post by Uffe »

Efter Lergöksrallyt... F-n va kul det är med träffar ibland. Man får så mycket positiv energi av kompisar med samma intresse och av allmänhetens sköna kommentarer. Jag hade folk hela tiden runt min bil och mitt sug efter detta med Gammelbilar fick sig en bra skjuts framåt. Jag har haft det lite tungt ett tag och inte orkat med bilen helt enkelt. Det märktes att den inte rullar kontinuerligt då bromsarna låste sig hela tiden på den 7 mil långa rundan. Idag fick jag dela ner frambromsarna och nu tar de gött igen :) Jag måste säga att bland alla dessa otroligt fina bilar tycker jag att min ligger i topp. Det låter så förmätet att säga så, men jag gillar verkligen dessa bilar bäst. Jag vet inte vad för bil man skulle ge sig på? Kanske en Röd/Vit 57:a eller kanske sträcka sig så långt som till en tidig kombi?? Näe, en tidig 57 får det bli i så fall, inte nyare! Skall kanske ge mig på och renovera styrväxeln, nu när lusten återkommit? Jag har ju haft renoveringssatsen i 6 månader nu :?
Amazon 1957
Amazonsport
Posts: 933
Joined: Sat Jul 30, 2005 7:54 pm
Location: Näsum

Re: Volvo Amazon P1200V från 1957 - en, numera, slipad diamant!

Post by Amazonsport »

Låter härligt att du fått tillbaka skruvalusten. Ska försöka ta mig till Lergökarallyt nästa år med kombin, nu hann jag inte pga utbyggnad av huset som måste vara klart innan vintern. Skriv gärna en liten recension från rallyt med bilder om du har lust.

Och ja! Du måste ta tag i ett nytt projekt nu så vi får lite att sukta efter här på forumet, din renoveringsiver är saknad/efterlängtad.. Jag röstar på att du skulle behöva en tidig kombi :D
Amazon 121 -67 + Amazon 221 -66 + Amazon221-67 + Amazon 121-60
Ragge
Posts: 785
Joined: Sat Dec 13, 2008 7:46 pm
Location: munkedal, Bohuslän

Re: Volvo Amazon P1200V från 1957 - en, numera, slipad diamant!

Post by Ragge »

UFFE !!!!!!!!!! Vad gör du ?????? jag har upptäckt din pärla tillsalu på blocket ... vad händer ???

hjälp mannen ... någon ... säg nåt som får han att ta bort annonsen , tänka över situationen eller annat ... haha !

Ragge
Post Reply