Volvo Amazon P1200V från 1957 - en, numera, slipad diamant!

Visa din original-amazon. Allt från objekt till pärla. Moderatorer
Post Reply
Uffe
Posts: 1120
Joined: Tue Jan 10, 2006 8:19 pm
Location: Ängelholm

Volvo Amazon P1200V från 1957 - en, numera, slipad diamant!

Post by Uffe »

År 1957
För många av oss Amazonintresserade betyder det året något speciellt. Första årsmodellen av Amazon kom ut och den hade ju en hel del unika och vackra detaljer som sedan sakta skalades av under årens lopp. Jag har sagt förut att om jag hittar en orörd 57:a kan jag tänka mig att sälja min 59:a.

Jag har i över 2 års tid haft informationen om att en 57:a stod avställd sedan 90-talet nere i södra sverige. Denna bil ägs av en äldre man och fd chef på ett av de stora företagen här nere. Enligt uppgift skulle den vara alldeles unik med ett fåtal mil på mätaren och i originalskick och full dokumentation. En våt dröm för en sådan som mig alltså. Mannen var dock sjuk och jag hade inte mage att trycka på att få köpa eller ens få se objektet. Tiden gick och jag var fullt nöjd med min 59:a. För ett tag sedan fick jag information om att mannen hade avlidigt. Jag hade inte heller då mage att kontakta barnen/dödsboet och störa de i deras sorg. Jag avvaktade en eventuell annons utan att ha för stora förhoppningar.

Torsdagen den 26/2 kom den… annonsen på Blocket med en ganska ointressant text utan bilder. En P1200V till salu som renoveringsobjekt men med fin klädsel där jag dessutom mycket väl kände igen efternamnet på dottern som har pappas namn kvar. Jag kastade mig på telefonen och ställde ett par snabba frågor och berättade dessutom om att jag legat på lur på just denna bilen. En hel del intressenter hade hört av sig och någon var på gång att se bilen. Jag köpte den per telefon osedd, förde över önskade pengar via banken och skulle hämta den ett par dagar senare. Annonsen var ute på Blocket ett par timmar.

Enligt dottern hade bilen original lack förutom en framskärm och en sandplåt som dessutom inte fått slutlig färg på sig efter bytet. Det fanns även rost i en kofångare. Invändigt däremot vad den som ny och där hade det alltid suttit överdragsklädsel. Ojojoj, va spännande! Motorn hade tydligen skurit ihop eller något liknande så den var sedan många år urtagen. Det fanns nu förutom originalmotorn ytterligare en motor att få till, plus en massa reservdelar. All historik fanns på bilen sedan ny inklusive alla besiktningspapper så att jag verkligen kan se hur långt den rullat. Bilen köptes ny av ett gammalt par som bara söndagskörde bilen. När 1:a ägaren dog köpte denna mannen bilen av änkan till 1:a ägaren. Denna 2:a ägaren har sedan bara haft den i garaget utan att köra den speciellt mycket. ”-Kan detta vara sant?”, undrar givetvis alla luttrade Amazonägare? Hur ser det då ut med alla typiska detaljer för 57:an. ”V” på växelspaksknoppen, Breda lyktsargar, Krompluttar på stolparna, Rätt kofångarhorn fram/bak, Emblemen korrekta och ointe minst hur har bilen klarat sig från rosten? Ingen aning hade jag men det skulle jag snart på se. Enligt dottern var ”-Pappa alltid noga med att bilen skulle bevaras original”. Vad det uttalandet betyder? Vad vet jag?

Jag har inte sovit på två nätter. Idag hämtade jag bilen och nu står den i garaget vid sidan om min 59:a :D

Någon av er som vill se bilder :wink:
Last edited by Uffe on Sun Aug 16, 2009 5:19 pm, edited 1 time in total.
Amazon 1957
1211962
Posts: 367
Joined: Sat Jan 26, 2008 4:06 pm
Location: skrika/fliseryd

Re: Volvo Amazon P1200V från 1957 - en oslipad diamant!

Post by 1211962 »

behöver du fråga :lol:
upp med bilder och grattis till köpet :D
amazon 62/63 färg 67 skifferblå ,org regnr H8625 typ P13134 cnr32704 motor nr 103116
122 sport -65 röd 46
bm 230 victor -56
volvo 855 t-5 290 hk+
Johan Svenzen Skrika Småland

har haft en underbar Amazon sommar
hero
Posts: 357
Joined: Sun Nov 18, 2007 8:23 am
Location: "Södra Sverige"

Re: Volvo Amazon P1200V från 1957 - en oslipad diamant!

Post by hero »

:shock: !!!!

Det här är nog minst lika spännande för "oss" som för dig (nåja, med viss underdrift för jag kan nog förstå din glädje) :P
Men fan vad kul Uffe att du fick tag i den bilen som du så länge suktat efter.

Upp med bilder!!

:D :D :D
Praise the Lowered
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Volvo Amazon P1200V från 1957 - en oslipad diamant!

Post by QV »

Image

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Re: Volvo Amazon P1200V från 1957 - en oslipad diamant!

Post by Hasse63 »

Grattis!!!

Som QV skrev med hjälp av skyltar: Denna tråd är värdelös utan bilder, fast på engelska då :D

Edit:
Nu var du snabb QV :wink:
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
roberth
Posts: 514
Joined: Sat Jul 29, 2006 2:54 pm
Location: skellefteå
Contact:

Re: Volvo Amazon P1200V från 1957 - en oslipad diamant!

Post by roberth »

Satan vad spännande berättelse!!! Fick lite rysningar :!:
Och grattis. Nu är jag förväntansfull!
Amazon 122S-65
Cresent Scoterett-65:a
Mazda Miata (mx-5) -97:a
http://www.domherre.se/
einar-
Posts: 741
Joined: Fri May 16, 2008 11:38 pm
Location: Dala Järna

Re: Volvo Amazon P1200V från 1957 - en oslipad diamant!

Post by einar- »

Upp med bilderna nu innan jag blir förbannad :x :wink:
/Jimmy Einarsson: Medlem 5308 http://snoborg.mine.nu/
Gyllengul 65:a med vissa bruna partier
Rogge
Posts: 2120
Joined: Sun Mar 21, 2004 5:50 pm
Location: Ängelholm

Re: Volvo Amazon P1200V från 1957 - en oslipad diamant!

Post by Rogge »

vafalls! :D det är bara att gratulera!

har du nu 2 amazoner i garaget? sista jag kikade förbi så va den ju inte hemma ju! låter som ett studie besök ska planeras in ;)
Kvalitet är att kunna fixa allt själv!

Volvo OneFourtyFive NineteenSixtyNine

Mitt 145 projekt
Rappel
Posts: 836
Joined: Thu Jan 24, 2008 5:07 pm
Location: boden

Re: Volvo Amazon P1200V från 1957 - en oslipad diamant!

Post by Rappel »

de här låter riktigt bra!! upp med bilder för de här är nånting väldigt intressant! :o :D och grattis till en 57a!
Röd 67a
Graffitgrå 65a


VERKSTADSHANDBÖCKER!
http://www.volvoamazonpictures.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Uffe
Posts: 1120
Joined: Tue Jan 10, 2006 8:19 pm
Location: Ängelholm

Re: Volvo Amazon P1200V från 1957 - en oslipad diamant!

Post by Uffe »

Så, nu har jag varit ute i garaget i morse och knäppt några bilder till er. Hämtningen av bilen var en historia för sig med en spänning i min kropp utan dess like. Hade jag köpt en rosthög eller var det en oslipad... Jag hade min gamla farsa med mig som inte kan ett skit om bilar. När han såg bilen tittade han på mig med ledsna ögon och typ beklagade att det blev såhär. Själv kastade jag mig runt och kännde, stämde av och letade. Jag var helt övertygad direkt att denna bilen har potensial. Det är framförallt interiört som bilen är, vågar jag säga utan att låta allt för kaxig, närmast unik. Klädseln har i 52 år varit skyddad med överdrag. Om jag dammsuger klädseln och tvättar av med mild tvållösning blir den som ny (slitet uttryck men här stämmer det). Jag har alla rätta detaljer på plats förutom de breda lampsargerna. Innermattorna finns på plats men är väldigt skitiga men det kan jag lätt fixa till med rengöring och Glycerin. Exteriört ser den väldigt tråkig ut. Inga stötfångare och lacken är i det närmaste gömd bakom skit. Gällande rosten har man bytat ut vänster framskärm och vänster sandplåt som man mycket oproffsigt har grundmålat på plats och sprutat upp på omklingliggande plåt :? Tror att jag kan rubba bort detta. Jag har inte hunnit gå igenom bilen ordenligt undertill men alla dörrarna är hårda och fina undertill. Man har aldrig bytat ut framskärmsbalkarna som är i ett fantastiskt skick. Aldrig heller svetsat/bytat tröskelådorna. Med reservation för att jag ej har sätt det så är bilen aldrig rostlagad undertill och det pga att det inte behövts (än!). Bilen har en del smått ytrost på klassiska ställen som front, huv och nedanför midjelisten på dörrarna. Men, mycket kan säkerts poleras bort och bara bättras. Frågan man ställer sig är om man skall klara sig med att polera upp allting utan att lackera om mer än skärmen. Tänk vad kul att få ha en 57:a med original lack närapå överallt. Enligt säljaren har bilen inte gått mer än 3100 mil. Detta stämde inte, eftersom alla besikningspapper fanns och mätaren har snurrat en gång, alltså 13.100 mil... på 52 år!! Som sagt, med reservation att jag missat något, känns detta köp otroligt spännande, rätt och som en lagom utmaning för mig.

Här har vi en detalj som avslöjjar åldern
Image

Det var denna synen som mötte min gamla far. Inte konstigt att han beklagade sorgen :)
Image

Trist kladdat men kanske räddningbart? Fel lyktringar men med rätt glas (Lucas kupade)?
Image

Jag har gjort det förr och skall göra det igen. Här skall det fixas till och sedan skall däcken med de vita sidorna på :)
Image

Fy fan va coolt. Original framskärm och framskärmsbalk. Lite, lite rost uppe runt lamphuset. Synd att byta för det lilla.
Image

När jag har fått gröta runt lite här så skall det nog bli kanonfint. Original framskärmsbalk och utan rost.
Image

Bara skitigt? Vi får väl se!
Image

Precis som det skall se ut. Skitiga original innermattor, dashboarden utan sprickor. Var är växelspaken. Joda, den låg i baksätet tillsammans med nya kofångarhörn i Volvopåsar, inköpta 1989. Och föresten knoppen hade visst ett vacket "V" :D
Image

Sjukt fint innertak. Aldrig sett ett så fint originaltak någonsin faktiskt.
Image

Skitigt men med otrolig potensial.
Image

Vänta bara till min polermaskin har varit här. Ett av de vackrare partierna på Amazonen tycker jag.
Image

Ni kanske inte kan tro det men detta är klart "putsbart". Kommer att bli kanon... utan omkromning.
Image

En plupp på B-stolpen (och en på andra sidan). Dörren lite tråkigt islagen men det kallas ju patina och det mesta kommer jag att trolla bort.
Image

Vad är det de säger på reklamen1 "-Rätt glas... och rätt bågar!"
Image

Hur var det nu med klädseln? Jag har ju hört om denna bilen i flera år. Bilen som skulle vara helt fantastisk med klädsel som ny. Jag hade lite hög puls då jag försökte se igenom skiten i rutorna. Allting var då täckt med skyddsklädsel. Här kan man dock skymta lite.
Image

Ojojoj såå vackert! Ni skulle se kromet på de fällbara stolarna. Absolut ser det ut som om det var nykromat :shock:
Image
Image

Alla fyra dörrsidorna är i otroligt fin form. Jag har missat att ta bild på "V" i baksätet. Men, det finns där, jag har kollat.
Image

Så, nu orkar jag inte ladda upp fler bilder. Det tar ju lika lång tid att vara på forumet som i garaget. Förvänta er INTE att jag kommer att göra klart denna bilen på några veckor. Jag har faktiskt inte plats att röra mig i garaget med två bilar så jag får se hur jag löser det. Kanske kan ställa ut 59:an hos någon lokal Volvohandlare som typ prydnad.

Min förhoppning är att bevara så mycket som det bara går original, inklusive så mycket lack som möjligt. Men, visar det sig att det inte blir tillräckligt bra kanske det blir en hellackering? Det skulle vara lite synd, men den som lever får se :D

Mvh!
//Uffe
Amazon 1957
PeterB
Posts: 352
Joined: Tue Feb 26, 2008 9:21 pm
Location: Skellefteå

Re: Volvo Amazon P1200V från 1957 - en oslipad diamant!

Post by PeterB »

Oj oj, stort grattis till att ha hittat denna vackra bil, lite utvändig patina är trevligt att se, men den verkar ju otroligt frisk. Och invändigt kan man väl bara tänka på ett ord, nyskick. Oj vad roligt! Ska bli intressant att följa din renovering!
Amazon 4dr -61 B16, M30, 6V. Patina!
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Re: Volvo Amazon P1200V från 1957 - en oslipad diamant!

Post by Hasse63 »

Makalöst !!!

Spänningen av att ha kommit över något väldigt specielt känner jag igen även om det bara var en motor i mit fall.

Din 59 är fantastiskt fin i lacken och så fin kommer du nog inte få denna 52 år gamla lack. Men om du kommer i närheten av den finichen och kan leva med några mindre blesyrer här och var och att ca 85% av lacken faktiskt är original från 1957 så skulle då jag vara väldigt glad. :D

Ska bli kul att få se lite mer och "större" bilder framöver. :wink:

Hur ligger det till chassinummermässigt?
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
hero
Posts: 357
Joined: Sun Nov 18, 2007 8:23 am
Location: "Södra Sverige"

Re: Volvo Amazon P1200V från 1957 - en oslipad diamant!

Post by hero »

Uffe wrote:_________________
Amazon 1957, 1959

Hur kändes det att skriva in det där? ;)

Vad kul att få se bilen med. Herregud, en 59a och nu en 57a? Det ska bli kul att få följa denna bilen, eftersom jag själv missade resan med 59an.
Om din far virar på huvet fler gånger är det bara att peka på 59an och säga att du kan dina saker ;)

Heja Uffe!
All aboaaaaard!
Praise the Lowered
roberth
Posts: 514
Joined: Sat Jul 29, 2006 2:54 pm
Location: skellefteå
Contact:

Re: Volvo Amazon P1200V från 1957 - en oslipad diamant!

Post by roberth »

Uffe skrev: Ett av de vackrare partierna på Amazonen tycker jag.
Kan bara hålla med!

Kul att se och kommer att bli trevligt att följa denna tråd.
Helt galet vackert med en 59:a OCH en 57:a på samma infart :mrgreen:
Amazon 122S-65
Cresent Scoterett-65:a
Mazda Miata (mx-5) -97:a
http://www.domherre.se/
ClassicVolvoShop
Posts: 209
Joined: Sat Mar 11, 2006 11:16 pm
Location: Köpenhamn, Danmark
Contact:

Re: Volvo Amazon P1200V från 1957 - en oslipad diamant!

Post by ClassicVolvoShop »

..och helt orignale 1957 2-punkts bälter!.. Fina original detaljar! Gratulerar!
Post Reply