eltrassel

Moderatorer
Post Reply
martin_gbg
Posts: 6
Joined: Mon Jul 26, 2004 5:17 pm

eltrassel

Post by martin_gbg »

Hej, är det någon som kan hjälpa mig med mitt angenäma problem... Så här är det, belysningen till instrumentpanelen/ hastighetsmätaren har lagt av efter någon form av kortslutning (antar jag) så nu försöker jag självklart fixa till det hela. Min fråga är då följande, är det någon som vet om den sladden som går till instrumentpanelen också går till något annat. Jag har läst elschemat, men ärligt talat så förstod jag väldigt lite av det, så det känns som om jag behöver hjälp. Jag har två sladdar att välja på nu, då ingenting slutar fungera om jag plockar bort dem. Den ena delar upp sig i två sladdar (båda röda) där den ena leder till till platsen där overdrive lampan skulle sitta om man hade overdrive, och den andra fösvinner in i ett trassel. Den andra sladden delar också upp sig i två sladdar (båda gråa) som försvinner upp och går ihop med en hel bunt sladdar som jag antar går till säkringsboxen.
OK, är det någon som förstår vad jag menar, och har något tips på vad jag ska göra.
Tack och ursäkta om jag förklarar lite dåligt och virrigt/ Martin
Arne
Posts: 1917
Joined: Sat Feb 14, 2004 1:24 am
Location: Järvträsk/Tåme

Post by Arne »

Det är svårt att vägleda på det här viset, men du kan ju alltid börja med att gå förbi reostaten (vredet där du ställer styrkan på instrumentbelysningen). Ibland är det den som har gett upp. :wink:
AVG
martin_gbg
Posts: 6
Joined: Mon Jul 26, 2004 5:17 pm

Post by martin_gbg »

Arne, hur gör jag det? Har du möjlighet att förklara lite närmre blir jag väldigt glad.
Tack på förhand/ Martin
Arne
Posts: 1917
Joined: Sat Feb 14, 2004 1:24 am
Location: Järvträsk/Tåme

Post by Arne »

Lossa på ljusknappen så du ser kablarna och där finns en kabel som går från reostaten till instrumentbelysningen, flytta över den så den ansluts före reostaten då får du full belysning på instrumentskalan.
AVG
martin_gbg
Posts: 6
Joined: Mon Jul 26, 2004 5:17 pm

Post by martin_gbg »

Jag ska pröva det, tack så mycket för tipset/ Martin
martin_gbg
Posts: 6
Joined: Mon Jul 26, 2004 5:17 pm

Post by martin_gbg »

Jag tror jag har hittat problemet... det verkar vara någon form av vajsing med kablarna som går till instrumentpanelen, så jag tänkte jag skulle byta dem. Detta blev ett nytt problem för mig (jag är verkligen inte haj på saker som rör elen), hur tusan får man bort dem? Inte från ljusomkopplaren, utan i andra änden. När jag drar i dem så fjädrar det en del, men jag vågar inte rycka till för att få dem att släppa... ska man göra det? Jag hittar ingenting att skruva på för att få dem att lossna. Hjälp!
/ Martin
Arne
Posts: 1917
Joined: Sat Feb 14, 2004 1:24 am
Location: Järvträsk/Tåme

Post by Arne »

Det verkar långsökt att byta kablarna utan vidare, jag tror inte du löser problemet på det viset. Sök upp andra änden till varje kabel och mät upp om du får kontakt genom tråden. Annars rekommenderar jag att du försöker snacka med någon elkunnig polare som kan hjälpa dig på plats, för det är inte så enkelt att felsöka el om man inte har nåt hum om detta.
AVG
Post Reply