En amazon till, 65a med 4 dörrar
Re: En amazon till, 65a med 4 dörrar
hmm, du vet att vägen ner till förbränningsrummen är lång för en mutter, beror vell iof på hur stor den är men tkr d låter konstigt om den har gått genom förgasaren och ner blocket...fast iof, varför inte..
-
- Posts: 532
- Joined: Wed Jan 11, 2006 12:56 pm
- Location: Kalix
- Contact:
Re: En amazon till, 65a med 4 dörrar
I min B30 fastnade en bult mellan ventilen och sätet så det är inte omöjligt.
Tyvärr Amazonlös - har åtminstone en 544 från 1965...
-
- Posts: 154
- Joined: Sat Jul 15, 2006 7:08 pm
- Location: Jokkmokk
- Contact:
Re: En amazon till, 65a med 4 dörrar
som jag skrev i inlägget var det inte muttern eftersom den hade kilat sig fast vid halsringen i webern.. men brickan däremot var spårlöst borta och gav ifrån sig ett inte så vackert slammer när motorn var igång..weber50 wrote:hmm, du vet att vägen ner till förbränningsrummen är lång för en mutter, beror vell iof på hur stor den är men tkr d låter konstigt om den har gått genom förgasaren och ner blocket...fast iof, varför inte..
Nu har vi i alla fall lyft på toppen och hittat brickan som var lite deformerad men den låg på ena kolven så fint.. hade varit och slamrat lite mot ena ventilen men inte gjort någon synlig skada.. syntes som bara märken av att den hackat bort lite sot..
nu börjar allt vara åter på plats, har bara lite matpaus nu och låter loctiten som sitter i låsmuttrarna jag nu satt till undre delen av luftfilter-boxen.. nu ska jag väl ändå inte behöva lyfta på toppen igen på grund av en endaste liten bricka som hamnar fel
bilder kommer sen, nu har jag i alla fall haft med mej kameran ner och faktiskt använt den lite
Medlem 6808
Äger en Amazon 65a 2dörrar Moss-metallic
Och en Amazon 66a 2dörrars projektbil
även en skrotad Amazon 65a med 4 dörrar
Nu också en röd 67a 2 dörrars finbil
Äger en Amazon 65a 2dörrar Moss-metallic
Och en Amazon 66a 2dörrars projektbil
även en skrotad Amazon 65a med 4 dörrar
Nu också en röd 67a 2 dörrars finbil
Re: En amazon till, 65a med 4 dörrar
Tycker att den där kameran borde fästas vid din hand. Liksom så många flers! Det låter riktigt intressant alla saker du håller på med!
Praise the Lowered
-
- Posts: 154
- Joined: Sat Jul 15, 2006 7:08 pm
- Location: Jokkmokk
- Contact:
Re: En amazon till, 65a med 4 dörrar
Nu kommer äntligen lite bilder.. Skulle ner till garaget och svetsa lite på pilsner-145an vi ska öla med i sommar men så fick jag inte igång bruks-aman(Den enda bil jag har hemma nu)
slut ström i batteriet så nu står den här å laddar, då kan jag ju passa på att uppdatera lite medans jag väntar..
Motorn som skar åkte ur ganska fort, inte mycket att spara på där när den gått utan oljetryck i flera mil..
När allt var ur var det lika bra att ta ut lådan.
Lådan fick ny olja, en bättre långspak med bättre lock som inte var lika glapp.
Fick även en bättre begagnad kudde då den gamla var dubbla storleken (den har nog svällt av all olja som legat i flera år på lådan)
Sedan bar det av till stugan och lyfta ur en fungerande B20 ur en reservdels-145a jag har ståendes.. Komplett packningssats från KG sattes dit med nya filtringar, blockpackning osv.. Även ny vattenpump.
Sedan tvättades motorn ganska ordentligt och fick en dusch med färg
I tidigare inlägg såg ni mitt missöde med en bricka som sögs genom förgasarn och in i förbränningsrummet.
Så upp med toppen en gång till:
Så här såg brickan ut när vi hittade den ovanpå ena kolven
Har alltid tyckt att stolen är nersutten och lyfte på dynan för att kolla skicket..
In underligt att man sitter djupt ner i stolen
Har bytt till mig en hel och fin stol med fina dämpband av Rappel här på forumet så den åker nog på senare i veckan.
Åsså nån bild på ny-motorn när den är på plats under huven..
Det var väl allt för denna gången.. Har hunnit köra snart 30 mil med nya motorn och den rullar på.. Dock har jag lite problem med varierande tomgång, detta uppkom efter motorbytet..
med tidigare B18 har min dubbelportade weber gått rätt så snällt på tomgång..
funderar på att sätta en vanlig enkel SU istället som är lätt att justera och sälja weber-36an så man får igen lite slantar..har inget behov av någon weber på denna bil i alla fall så.
slut ström i batteriet så nu står den här å laddar, då kan jag ju passa på att uppdatera lite medans jag väntar..
Motorn som skar åkte ur ganska fort, inte mycket att spara på där när den gått utan oljetryck i flera mil..
När allt var ur var det lika bra att ta ut lådan.
Lådan fick ny olja, en bättre långspak med bättre lock som inte var lika glapp.
Fick även en bättre begagnad kudde då den gamla var dubbla storleken (den har nog svällt av all olja som legat i flera år på lådan)
Sedan bar det av till stugan och lyfta ur en fungerande B20 ur en reservdels-145a jag har ståendes.. Komplett packningssats från KG sattes dit med nya filtringar, blockpackning osv.. Även ny vattenpump.
Sedan tvättades motorn ganska ordentligt och fick en dusch med färg
I tidigare inlägg såg ni mitt missöde med en bricka som sögs genom förgasarn och in i förbränningsrummet.
Så upp med toppen en gång till:
Så här såg brickan ut när vi hittade den ovanpå ena kolven
Har alltid tyckt att stolen är nersutten och lyfte på dynan för att kolla skicket..
In underligt att man sitter djupt ner i stolen
Har bytt till mig en hel och fin stol med fina dämpband av Rappel här på forumet så den åker nog på senare i veckan.
Åsså nån bild på ny-motorn när den är på plats under huven..
Det var väl allt för denna gången.. Har hunnit köra snart 30 mil med nya motorn och den rullar på.. Dock har jag lite problem med varierande tomgång, detta uppkom efter motorbytet..
med tidigare B18 har min dubbelportade weber gått rätt så snällt på tomgång..
funderar på att sätta en vanlig enkel SU istället som är lätt att justera och sälja weber-36an så man får igen lite slantar..har inget behov av någon weber på denna bil i alla fall så.
Medlem 6808
Äger en Amazon 65a 2dörrar Moss-metallic
Och en Amazon 66a 2dörrars projektbil
även en skrotad Amazon 65a med 4 dörrar
Nu också en röd 67a 2 dörrars finbil
Äger en Amazon 65a 2dörrar Moss-metallic
Och en Amazon 66a 2dörrars projektbil
även en skrotad Amazon 65a med 4 dörrar
Nu också en röd 67a 2 dörrars finbil
Re: En amazon till, 65a med 4 dörrar
tjena danne kul att de går framåt! ja den där stolen eller banden såg lite taskiga ut men nu har du ju en nya kul att ni har fått henne att gå igen kanske skulle he webern i andra bygget? vet inte om de är så stor skillnad?
Röd 67a
Graffitgrå 65a
VERKSTADSHANDBÖCKER!
http://www.volvoamazonpictures.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Graffitgrå 65a
VERKSTADSHANDBÖCKER!
http://www.volvoamazonpictures.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: En amazon till, 65a med 4 dörrar
Du skulle lackat insuget på den när du ändå höll på Fan man blir sugen på amazonen igen alltså.
-
- Posts: 154
- Joined: Sat Jul 15, 2006 7:08 pm
- Location: Jokkmokk
- Contact:
Re: En amazon till, 65a med 4 dörrar
textupdate:
Bilen har stått en del senaste tiden eftersom jag inte fick webern att gå något vidare när jag bytte motor till b20.. Nu idag blev jag äntligen klar..
Nu sitter där en enkel SU-gasare från volvo 240.. Vilket bök..
gaslänkaget på fel sida till att börja med..nåja, spela roll.. amazonen har ju ändå fått sina stag bortplockade och fått wire istället när webern monterades för läängesedan.
Så de fick bli ett litet hemmpul för att få dit gaswiren på SUgasarn..
det löste sig i alla fall.. montera ihop med nya packningar osv..
Provstart 1: Bilen tände till och surade ner sig totalt..
Hur vi än vred å vred på bland-skruven så gick den för fett.. de bara bolmade bakom bilen och insugsröret blev helt blött invändigt.. Hum.. Kass förgasare jag hittade i ladan..
Tur att jag tog med mig en strombergare också.. Som ska sitta på B20.
Jaha.. då var gaslänkaget på rätt sida igen.. Kändes alldeles för invecklat att börja göra om något nytt fäste för att få fungerande gas.
Sova en natt och fundera på de hela, ska jag måsta ut till min stuga (12 mil tur och retur) för att hämta en SU.. Min kompis har ju en krockad 240 ute i sin stuga en mil utanför byn.. Ringa å fråga om jag får ta gasarn därifrån.. Okey, ut dit och hämta gasarn och göra ett byte igen på amazonen med nya packningar än en gång (för att vara säker på att de 1 dag gamla inte börjar dra tjuvluft å jag får börja om än en gång)
Provstart 2: Nu gick bilen igång på en gång och efter lite varmkörning och justering av blandskruv och tomgång så går bilen som en klocka..har aldrig gått så här vackert med webern.. Så nu kan man börja bruka bilen igen, och lägga ut webern på tradera och kanske få igen några kronor av vad kalaset med motorbytet kostade
Förarstolen jag bytte till mig av Rappel har även blivit igensydd och omstoppad med ny skumgummi i sitsen så den är riktigt skön att sitta på.. Hade även ett nackstöd från en 164 (dock fel färg) som jag satte dit.. Så nu sitter man som en kung i den och den är redo att brukas hela sommaren..känns riktigt skönt.
nu kanske man kan återgå till att ägna lediga timmar åt renoveringen av andra bilen..
Bilen har stått en del senaste tiden eftersom jag inte fick webern att gå något vidare när jag bytte motor till b20.. Nu idag blev jag äntligen klar..
Nu sitter där en enkel SU-gasare från volvo 240.. Vilket bök..
gaslänkaget på fel sida till att börja med..nåja, spela roll.. amazonen har ju ändå fått sina stag bortplockade och fått wire istället när webern monterades för läängesedan.
Så de fick bli ett litet hemmpul för att få dit gaswiren på SUgasarn..
det löste sig i alla fall.. montera ihop med nya packningar osv..
Provstart 1: Bilen tände till och surade ner sig totalt..
Hur vi än vred å vred på bland-skruven så gick den för fett.. de bara bolmade bakom bilen och insugsröret blev helt blött invändigt.. Hum.. Kass förgasare jag hittade i ladan..
Tur att jag tog med mig en strombergare också.. Som ska sitta på B20.
Jaha.. då var gaslänkaget på rätt sida igen.. Kändes alldeles för invecklat att börja göra om något nytt fäste för att få fungerande gas.
Sova en natt och fundera på de hela, ska jag måsta ut till min stuga (12 mil tur och retur) för att hämta en SU.. Min kompis har ju en krockad 240 ute i sin stuga en mil utanför byn.. Ringa å fråga om jag får ta gasarn därifrån.. Okey, ut dit och hämta gasarn och göra ett byte igen på amazonen med nya packningar än en gång (för att vara säker på att de 1 dag gamla inte börjar dra tjuvluft å jag får börja om än en gång)
Provstart 2: Nu gick bilen igång på en gång och efter lite varmkörning och justering av blandskruv och tomgång så går bilen som en klocka..har aldrig gått så här vackert med webern.. Så nu kan man börja bruka bilen igen, och lägga ut webern på tradera och kanske få igen några kronor av vad kalaset med motorbytet kostade
Förarstolen jag bytte till mig av Rappel har även blivit igensydd och omstoppad med ny skumgummi i sitsen så den är riktigt skön att sitta på.. Hade även ett nackstöd från en 164 (dock fel färg) som jag satte dit.. Så nu sitter man som en kung i den och den är redo att brukas hela sommaren..känns riktigt skönt.
nu kanske man kan återgå till att ägna lediga timmar åt renoveringen av andra bilen..
Medlem 6808
Äger en Amazon 65a 2dörrar Moss-metallic
Och en Amazon 66a 2dörrars projektbil
även en skrotad Amazon 65a med 4 dörrar
Nu också en röd 67a 2 dörrars finbil
Äger en Amazon 65a 2dörrar Moss-metallic
Och en Amazon 66a 2dörrars projektbil
även en skrotad Amazon 65a med 4 dörrar
Nu också en röd 67a 2 dörrars finbil